
Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 1

 

 

2007: A Fateful Year for America’s Voices?  

 

As the fifth year of the U.S. occupation of Iraq approaches, there is a stunning gap 

in Middle East media in that country and the region as a whole. Amidst appalling 

casualties of Iraqis and Americans in the land between the rivers, you can scarcely hear 

the official Voice of America on the airwaves in the Arab world.  Or if you should 

happen to stumble on a VOA program, it is to only a few scattered shortwave frequencies 

in English, or perhaps Kurdish, a very few hours a day.   

 

In the words of a customs official on the Syrian-Jordanian border to a VOA 

reporter passing through early last year:  “Where are you?  I used to listen every evening 

to the VOA Arabic service.” Instead, the border guard went on, he now hears Radio Sawa 

from the United States, with its predominant mix of Arab and American pop music and 

much less news or analysis than five years ago when VOA Arabic used to broadcast a 

full-service day-to-day account of events in the world, his country and the United States. 

 

Beginning in March of 2002, at the height of the Palestinian intifada and Israeli 

scorched earth reprisals against cities and towns in the West Bank, Radio Sawa replaced 

the VOA Arabic Service.  This was at the insistence of a powerful former U.S. 

Broadcasting Board of Governors member Norman J. Pattiz, who sought to bring a 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 2

commercial flavor and youth-oriented programming to U.S. international broadcasting in 

this strategically critical area of the globe.  Broadcast mogul Pattiz, the dominant figure 

in the oversight Board of VOA and other U.S.-funded overseas civilian networks, insisted 

that Radio Sawa provide in its early weeks a program that was 90 percent pop music to a 

news-hungry region. 

 

The Broadcasting Board of Governors, known in Washington as the BBG, has 

since moved ahead to invest more than $200 million in a newly established federally-

funded private corporation known as the Middle East Broadcasting Network (MBN).  

That media conglomerate today encompasses Sawa, initially launched inside VOA, as 

well as Alhurra television.   Both are on the air 24/7 in Arabic and together claim a 

weekly audience of around 35 million according to a January 23 2006 press release of the 

Middle East Broadcast Network. 

 

But the fundamental question remains: who is listening?  Mass youth audiences 

are indeed impressive.  But take a closer look.  Are the movers and shakers—the 

government and media leaders and opposition figures in the Arab world—tuning in, and 

if they are, what do they hear?  Astonishingly, no impartial body during the past five 

years has undertaken a serious investigation of the content of either Radio Sawa or 

Alhurra TV. A panel contracted by the State Department Inspector General in 2004 said 

plainly:  “America can do better.”   That panel’s critique was shelved and never made 

public. 

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 3

 

2007: A Year of Change for U.S. International Broadcasting? 

 

2007 may well be the year for a comprehensive reappraisal of U. S. international 

broadcasting. There are striking changes in the leadership of the Board and the individual 

U.S. overseas networks and these have gathered momentum since Pattiz resigned early 

last year.   

 

There are several reasons the new Democratic 110th Congress, the Bush 

administration, or both need to take a hard, new look at the American networks without 

delay. The first reason is that this is a period of change at the very top of the BBG. On 

January 9, Board chairman Kenneth Y. Tomlinson wrote a letter to President Bush 

offering to step aside when his successor is named—this, after a year of turmoil in the 

BBG and a State Department inspector general’s report claiming that Tomlinson had run 

horse race breeding and racing operations from his office and placed a personal friend on 

the Board’s payroll under questionable circumstances.  Tomlinson said in his letter to the 

president that those who opposed his re-nomination “cite charges against me that simply 

do not stand up to scrutiny.”  His departure was expected to clear the way for the 

appointment of a new chairman and possibly re-nomination or replacement of as many as 

five other members of the bipartisan board. 

 

Secondly, the three-year terms of those five other presidentially appointed BBG 

incumbents have all expired.  The 1994 act creating the Board provides that they may 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 4

serve until replaced.  That, says Republican senior Senate Foreign Relations Committee 

aide Mark Helmke, “has become a political recipe for failure.”  To begin re-shaping the 

Board, the White House recently submitted the name of one of its Democratic Party 

members, Jeffrey Hirschberg, for appointment to a second three-year term, and President 

Bush’s 2004 campaign advertising guru and Republican Mark McKinnon to his first term 

on the BBG.  (President Bush, as of this writing, has yet to name a chairman to succeed 

Tomlinson.)  

 

Thirdly, during the past 18 months, the top executives of four of the five U.S. 

overseas networks under the Board’s aegis also have retired or been replaced.  Danforth 

Austin has succeeded David Jackson as director of VOA.  Libby Liu has taken the helm 

at Radio Free Asia following the retirement of its founding president, Richard Richter.  

The Board has just named Jeffrey Gedmin of the Aspen Institute in Berlin to succeed 

Tom Dine, the president of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) from 1997 to 

2005.  Brian Conniff heads a new management team at the Middle East Broadcasting 

Network (Radio Sawa and Alhurra TV) and has named CNN professional Larry Register 

as head of news at Alhurra to succeed Mouafac Harb.  Only at Radio-TV Marti has there 

been a director for more than two years, Pedro Roig. 

 

The fourth reason why Congress and the Bush administration need to take stock 

of U.S. international-broadcasting strategy is that the critical position of director of the 

federal International Broadcasting Bureau (IBB) has been unfilled for more than two 

years.  That post is the highest ranking senior civil service executive in U.S. overseas 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 5

broadcasting.  The IBB provides engineering and transmission services for all the U.S. 

overseas networks, most of VOA’s administrative and support functions, and some of 

these for the Miami-based Radio and TV Marti.   

 

 

BBG Decisions that Need to be Revisited 

 

So in terms of structure and of global programming strategy, there is an 

opportunity to bring new and soon-to-be recruited managers together to revisit many 

pressing issues in U.S. international broadcasting.  These include several crucial—and 

questionable—BBG decisions or actions of the past year, all of which raised heated 

debate amongst delegates at last November’s Public Diplomacy Council Forum at 

George Washington University in Washington D.C. 

 

Perhaps the most contentious decisions that will need to be revisited are the 

proposed reductions in current strategically vital broadcasts.  Just about a year ago, the 

Board advocated the virtual elimination of VOA’s worldwide English service, closure of 

the Croatian, Georgian, Greek, Thai and Turkish services, and cessation of radio (but not 

TV) broadcasts in the Russian, Albanian, Serbian, Bosnian, Hindi and Macedonian 

services.   It also advocated reducing Radio Liberty Russian from 24 to 18 hours a day.  

The cuts, according to the Board’s own records, would cost VOA about 15.7 million 

listeners and TV viewers a week 

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 6

The outcry stemming from these proposed cuts led the U.S. House of 

Representatives last summer to call for a reversal of the reductions.  The Republican-

controlled Senate, however, failed to act.  That means that U.S. government agencies all 

continue to operate at levels set two years ago. Under what is termed “a continuing 

resolution,” last year’s reductions cannot be implemented until new appropriations are 

enacted and signed by the President. 

 

The new Democratic Party-controlled Congress is now considering the Bush 

administration's budget for 2008 that was just unveiled on February 5.  Some predicted 

that it might inflict even more damage on the Voice and other overseas networks, in order 

to sustain or build up Alhurra TV and Radio Sawa.  They were right.   The proposed new 

budget retains most of the reductions proposed a year ago and will expand even further 

the cuts to VOA English and central news operations. VOA’s 24/7 music service in 

English will disappear. Eighteen other languages will either be eliminated or scaled back 

at VOA, Radio Free Europe/Radio Liberty and Radio Free Asia.  The latest draft budget 

adds VOA’s Uzbek and Cantonese services to the list of those abolished, but spares the 

Turkish Service. If the budget is passed by Congress, Alhurra TV and Radio Sawa would 

be increased by more than $20 million. Together, they would cost more than $100 

million—well more than half the worldwide request this year for VOA of $178 million. 

 

There is also a need to consider the continued dismantling of the global shortwave 

relay station distribution that serves both VOA and RFE/RL.  One of America’s leading 

experts on shortwave, George Jacobs, estimates that there are still 300,000,000 shortwave 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 7

listeners around the world.  BBG chairman Tomlinson has often stated that shortwave is a 

“medium of the horse and buggy era.”  Yet the Board’s own statistics indicate that VOA 

English on radio reaches in excess of 15 million listeners a week—many of them on 

shortwave.  Shortwave has become more and more important during the past two years in 

countries outside the Middle East where media are restricted.   These include Russia, 

Azerbaijan, and Uzbekistan where increasingly authoritarian governments have limited or 

cut off relays of foreign broadcasts on local radio or TV.  Yet the Board has shut down or 

razed VOA and RFE relay stations in Spain, Greece and Germany—silencing the very 

facilities that used to reach Russia, its increasingly threatened neighboring republics such 

as Georgia, and other Caucasus hotspots.  The Board proposed closure of the VOA Thai 

Service only a few months before a coup d’etat in that country.  Within hours, VOA Thai 

returned to direct broadcasts on shortwave after a 20-year hiatus. 

 

Furthermore, there is evidence that the board’s structure inhibits the development 

of a clear strategy for U.S. international broadcasting. In mid-2005, the Board 

commissioned a comprehensive survey of IBB and VOA management and operations by 

the respected Booz Allen Hamilton consulting firm.  In its initial draft, the Booz Allen 

Hamilton team noted that “the BBG structure of governance and executive management 

is unlike that in any other public or private (media) organizations reviewed.  There is no 

central executive manager for U.S. international broadcasting,” the study concluded, “and 

the Board acts as a ‘collective CEO.’  Instead, members of the Board work directly with 

individual managers three or four levels down on special initiatives without a clear 

reporting channel.”  Much of this pointed criticism of the Board was deleted in the final 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 8

version of the report, issued in July of last year, more than six months after its due date.  

Nonetheless, the published final report observed:  “The complex organizational structure, 

the tangled lines of management authority, the limits of current performance objectives 

and metrics, the history of poor communications and the competing internal loyalties 

make it even more necessary for the Board to chart a clear path forward to all.” 

 

 

Frank Debate at the Public Diplomacy Council Forum 

 

What might that clear path forward consist of?  Last November, the Public 

Diplomacy Council, a private non-partisan group of about 70 scholars, former diplomats, 

and international broadcasters met at George Washington University in Washington, 

D.C., to consider the current state and future of U.S. international broadcasting. 

 

The lively three and a half hour debate ranged over many of the issues described 

in this article. The delegates agreed that broadcasting is essential to America’s public 

diplomacy effort, and VOA is the gold standard in American overseas broadcasting. It 

was agreed that integral to VOA’s achievements (and those of other stations such as 

RFE/RL) in the 65 years since it went on the air during World War II has been a 

reputation for accuracy, credibility and integrity.  The forum concluded that these 

attributes remain indispensable today. There was also wide acknowledgment that 

television and the Internet are increasingly important, and that continued additional 

exploration of and investment in new technologies in these platforms should take place 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 9

over the long term—in a strategic rather than a tactical way which RFE/RL Acting 

President Jeff Trimble called “not a sprint but a marathon.” 

 

There were also issues that divided delegates, sometimes profoundly. All agreed 

in the importance of research and of identifying audiences, but there was no consensus as 

to whether U.S. broadcasting should primarily pursue a younger and larger audience 

(clearly the Board’s preference), or move to a smaller or more influential audience (as 

critics contend). Some even said that the ideal strategy should incorporate both. There 

was also disagreement over the challenge of how to juggle the priorities present in an age 

of digital communications.  It became clear that hard choices would have to be made 

between long established delivery systems and new media technologies, as well as 

between elite and mass audiences, when U.S. federal budgets are getting tighter and 

tighter. Differences of opinion also emerged between stakeholders who see broadcasting 

almost exclusively as a regional instrument directed at the Arab and Muslim countries 

and those who say reaching critically important listeners, viewers and website readers in  

the world beyond has been shortchanged in the past five years. However, several  

delegates agreed to maintaining a balanced approach. 

 

“Tough decisions,” conceded forum summarizer Bob Callahan, a professor at 

George Washington University’s Elliott School of International Affairs.  “Yes, we have 

to change and adapt.  We all recognize that.  But to what extent, and where?  I think a lot 

of it ratifies the adage that where you sit determines where you stand on an issue.  It’s a 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 10

changing environment, and it’s something that is endlessly fascinating and still extremely 

important to our efforts as a government.” 

 

 

FREEWHEELING DEBATE AT FOGGY BOTTOM 

 

The forum, summarized with a full text at www.publicdiplomacycouncil.org, was 

unusually heated for a gathering sponsored by an organization consisting largely of 

diplomats.  Some excerpts: 

 

“In terms of English, 25 years ago I didn’t go anyplace in the world without a shortwave 

radio.  I’m a shortwave buff and always have been since I was a foreign correspondent in 

the 70s.  For the last 15-20 years, I’ve never carried a shortwave radio abroad because I 

can get television in virtually every hotel room where I go… Our mission is to broadcast 

to information deprived people (especially in the Arab and Muslim countries,) and to do 

it in a language they understand… if we have to choose between serving that primary 

goal, providing information to deprived people versus English, I’d go with the 

information deprived.” 

---Kenneth Y. Tomlinson, chairman, U.S. Broadcasting Board of Governors 

 

“To say that English is no longer a priority language for the Voice of America is 

absolutely absurd.  If the Russians were to say that Russian was no longer a Priority One 

language for Radio Russia, they’d be laughed out of the room.  For the Chinese to say 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 11

that Chinese is no longer a Priority One language for Radio Beijing or other broadcast 

languages, this would be regarded as absurd.  My friend Ken Tomlinson used what he 

said was a metaphor earlier when he said: ‘There’s nothing like a noose to bring about 

change’ and I noticed there was no laughter in the room at the time, because a noose has 

been used at the Voice of America… and this is really a very difficult way to run a news 

organization.” 

---Sanford J. Ungar, former director, VOA 

 

“I think the bottom line for (U.S.) international broadcasting is that it faces major 

structural, major strategic difficulties.  The makeup of the Broadcasting Board of 

Governors designed by Congress to attempt to ensure that the so-called political firewall 

remains strong has turned the Board into a den of bickering partisan interests and 

conflicts… Through a curious provision in the 1994 act creating the Board, members can 

continue to serve after their terms have expired.  This approach has become a political 

recipe for failure.  It proves that this plan to govern U.S. international broadcasting has 

failed.  It’s time to scrap the whole idea of the Board and reorganize.” 

---Mark Helmke, senior staff member, U.S. Senate Foreign Relations Committee 

 

 

Alan L. Heil Jr. is a former deputy director of VOA and author of “Voice of America: A 

History,” published by Columbia University Press in 2003 and re-issued in paperback in 

July 2006.   

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Alan L. Heil Jr. 

Feature article 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


