Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

PEER REVIEW ARTICLE

Reality Television and Politics in the Arab World:

Preliminary Observations

Abstract
The most popular and controversial television programs in the Arab world are “reality”
shows like Super Star and Star Academy, broadcast by satellite to viewers from Morocco
to Irag. These shows claim to be live, non-scripted and therefore "real”. Many rely on
audience participation in the form of voting for favorite contestants. In the wake of
controversy triggered by Super Star and Star Academy, some observers have hailed
reality television as a harbinger of democracy in the Arab world. This article explores the
complex ways in which Arab reality television can be described as political and poses
questions about the role of reality programs in the Pan-Arab public sphere. Based on
fieldwork, textual analysis, and interviews with television producers and market
researchers, this article concludes with preliminary observations on the political

implications of Arab reality television.

Introduction

Reality television (1) entered Arab public discourse in the last five years at a time of

significant turmoil in the region: escalating violence in Irag, contested elections in Egypt,

Peer Review Article 1



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

the struggle for women’s political rights in Kuwait, political assassinations in Lebanon,
and the protracted Arab-Israeli conflict. This geo-political crisis environment that
currently frames Arab politics and Arab-Western relations is the backdrop to the
controversy surrounding the social and political impact of Arab reality television, which
assumes religious, cultural or moral manifestations. This article explores the connections
between Arab reality television and the political, economic and socio-cultural forces that
animate contemporary Arab public discourse. It offers observations on how public
contention about reality television articulates these forces to issues such as inter-Arab
relations, democratization and political participation. The article concludes with
questions, to be addressed in future research, about the ways in which public contention

around reality television overlaps and spills into Arab political life.

Specifically, this article offers preliminary analysis of public discourse surrounding three
reality television programs, Super Star, Al Ra’is, and Star Academy, used as comparative
case-studies to map the dynamics of contention in the Pan-Arab public sphere. The
analysis is based on seven months of fieldwork in Beirut and Dubai in 2004 and 2005,
including more than 100 interviews with people involved in production, promotion,
evaluation, and research on the audience of Arab reality television programs, in addition
to textual analysis of around 50 hours of the programs themselves.(2) This initial research
indicates that reactions to Arab reality television fall in two broad camps. On one hand,
there is a large group of young people and adults who follow reality television programs,
some of them more or less regular viewers, others avid fans, making some reality
television shows the most popular programs in Arab television history. On the other

hand, there is a relatively small but vocal minority of religious leaders and political

Peer Review Article 2



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

activists who have condemned reality television because in their judgment it violates
Islamic principles of social interaction and/or facilitates cultural globalization

characterized by Western values of individualism, consumerism, and sexual promiscuity.

This article recognizes that opinions on reality television in the Arab region are more
diverse than the two broad categories mentioned above, including those who dismiss
reality television on the grounds that it is contrived dramatically, mediocre artistically, or
simply not very interesting. To that end, it seeks to distinguish competing political,
religious and economic discourses that are compelled into public debate on the impact of
reality television on Arab societies. This article is drawn from a working book
manuscript,(3) and therefore it is best construed as offering a set of preliminary
observations rather that definite interpretation. These observations will focus on the
overlaps between popular culture and politics in the context of the public controversy
surrounding reality television, within the framework of the relationship between the

broad categories of “politics” and “entertainment.”

Politics and Entertainment

Long treated as two distinct and separate spheres, the realms of politics and entertainment
have become increasingly related in mass mediated societies where they both rely on
celebrity and public recognition. The overlap is probably most pronounced in the United
States since 1992, when presidential candidate William Jefferson Clinton played his
saxophone on MTV. This issue took surreal dimensions nearly a decade later when
World Wrestling Federation ex-star Jesse “The Body” Ventura won the governorship of

Minnesota as a third party candidate against two powerful mainstream opponents. In the

Peer Review Article 3



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

late 1990s, US television, from celebrity gossip shows to serious network news, was
abuzz with rumors of Hollywood stars and business tycoons running for political office:
Warren Beatty, Clint Eastwood and Donald Trump were imputed political ambitions,
rumors that most of them did nothing to undermine. Even after the September 11, 2001
attacks on the United States, when pundits proclaimed the end of both innocence and
insouciance, and the return to more serious matters of state, Arnold Schwarzenegger,
Austrian-born Mister Universe turned Hollywood action hero, was elected governor of
the American state of California. Michael Moore’s Academy Awards diatribe against
George W. Bush in 2004 was watched by millions throughout the world, triggering
widespread commentary in the international and Arab press. The United States continues

to be, in the words of Neil Gabler, the “republic of mass entertainment.”(4)

Elsewnhere in the world, the connection is less patent, but signs of it exist everywhere.
The transformation of Cicciolina from porn-star to member of the Italian parliament, Bob
Geldof’s crusade for debt relief in the developing world, and Indian movie stars dabbling
in politics, are all indications of blurring boundaries between entertainment and politics,
with most “cross-overs” being from the former to the latter. In Egypt, Lebanon and Saudi
Arabia, newspaper cartoons and comedic television programs have long been a platform
for caustic political satire, with the special Ramadan broadcast of Tash ma Tash, a Saudi
television comedy, stirring controversy in Saudi Arabia at the time of this writing.(5) The
connection between politics and entertainment in the developing world sometimes takes
indirect forms. In India, the television broadcasts of the historical Hindu epics, Ramayana

and Mahabharata, were concomitant with a changing political landscape, and by some

Peer Review Article 4



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

accounts, to the redefinition of politics in India.(6) In Latin America, telenovelas often

take on politicized socio-economic themes.

In most of the non-Western world, cultural production is an arena where various forces
struggle to define national identity in ways that are more contentious than in the West.
For example, the commoditization of the female body in popular culture, which in the
West is often marginally discussed as a moral issue, creates major controversies in the
non-Western world, where women’s roles are central to historical memory and national
identity. In short, the impact of entertainment television on public discourse in
developing countries(7) is explained by “popular culture’s ability to produce and
articulate feelings [that] can become the basis of an identity, and that identity can be the

source of political thought and action.”(8)

That popular culture creates identities with political potential, or perhaps more
accurately, that it integrates already existing group identities and serves as a platform for
their exaltation in public discourse, is made clear by the controversy surrounding Arab
reality television. Reality television broadcasts are public events in Arab countries,
compelling various actors to articulate competing social identities and political agendas
in a process of public contention whose objective is to favor one or another vision of the
good society.(9) Because of its high visibility, popular culture in general and reality
television specifically, is a magnet for contentious politics because the upheaval over its
implications for Arab societies stands for a larger, ongoing debate about Arab-Western

relations and socio-cultural change. The overlap between popular culture and politics

Peer Review Article 5



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

exposes fault-lines in Arab societies as the popularity and controversial status of reality

television brings to the surface latent socio-political tensions.

To illustrate these processes of contention, this article takes three reality television shows
as case-studies. The first is Super Star, the Arab version of Pop Idol or American Idol,
the second is Star Academy, the Arab version of Fame Academy, and the third is Al
Ra’is, the Arabic version of Big Brother(10) . The first was produced by Future
Television, a Lebanese channel owned by the family of the late Rafiq al-Hariri; the
second was launched by the Lebanese Broadcasting Corporation (LBC); the third was
broadcast by the Dubai-based, Saudi-owned Middle East Broadcasting Center (MBC).
Superstar and Star Academy were shot in Lebanon, Al Ra’is in Bahrain. The first two
have been extremely popular among Arab audiences and have garnered record
advertising rates, with Star Academy being unequivocally the most popular and probably
the most controversial satellite television program in Arab history. The third program, Al
Ra’is was shut down one week after it went on the air in 2004, due to intense controversy
including street demonstrations in Manama, Bahrain’s capital. Public discourse around
these programs illustrates how various groups use them to articulate and legitimate
competing ideological agendas. In particular, after exploring the emergence of nationalist
speech in tandem with reality television broadcasts, my observations focus on how
business and religious leaders, among others, use the visibility of reality television to

increase the public’s exposure to their views.

Reality Television and Inter-Arab Rivalries

Developments in the Arab media industry during the last 15 years are dominated by a

Peer Review Article 6



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

trend towards regionalization.(11) Nationally oriented terrestrial television channels and
national daily newspapers remain popular and influential in some Arab countries, but
regional satellite television channels such as Al Jazeera, Al Arabiya, LBC and MBC, and
regional newspapers such as Al Hayat, Asharg Al Awsat and Al Quds Al Arabi, all three
London-based, have a strong following and usually set the terms and rhythm of Pan-Arab
public discourse. Like other regional media industries in Latin America and South East
Asia, Arab satellite television tends to produce programs that appeal at once to city
dwellers in Baghdad and Casablanca and to rural viewers in the Egyptian sa’id and the
Lebanese jurd, although it is mostly focused on urban middle-class viewers that appeal to
advertisers. Additional trends underscoring Arab satellite television’s trans-regional
mode of address include (1) the development of what is now known as “white Arabic,” a
media compatible, simplified version of Standard Modern Arabic that is becoming a
lingua franca for regional public discourse, (2) the advent of stars with regional appeal
(whether they are journalists, program hosts, singers, or to a lesser extent, actors) and (3)

the standardization of production practices in Beirut, Cairo and Dubai.(12)

At another level, the rising popularity of television formats that Arab channels purchase
from the Netherlands and the United Kingdom and then adapt to Arab audiences has
brought to Arab screens a flurry of what can be called “hybrid” programs because they
combine a “global” format developed in Western Europe or the United States, with
“local” content that appeals to the cultural sensibilities of specific audiences. In 2004 and
2005, many media executives in Beirut and Dubai said to me that “the gossip in the
[satellite television] industry used to be about who is creating what, and now the gossip is

about who is purchasing which format.” In my interviews with satellite television

Peer Review Article 7



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

professionals, there were no indications of dissatisfaction with this situation, since in
most cases importing program ideas and adapting them is less arduous than creating
original programs(13) Clearly, television format adaptation suits satellite television
channels because it allows them to bypass several steps in the production process and to
fashion programs for a Pan-Arab audience living between Rabat and Baghdad. The
resulting productions mix elements from “East” and “West” and draw on the cultural
repertoires of various Arab countries. The cultural hybridity of these programs, and many
of them belong to the reality genre, contributes to unpredictable audience reactions and,

as we shall see shortly, heated public debates.(14)

Regionalization is well established in the Arab satellite television industry as a business
and marketing strategy. Many promotion and marketing managers | spoke with in Beirut
and Dubai wax lyrical when conjuring up visions of a Pan-Arab audience whose millions
of viewers transcend inter-Arab divisions. Politically and culturally, however,
regionalization is skin deep, as demonstrated by expressions of rivalry between Arabs
from different countries during the 2003 broadcast of Future Television’s Super Star.
Launched with great success in 2003, this Arabic version of Pop Idol raised Future
Television’s stature both nationally and regionally as thousands of Arabs auditioned to
participate in the program and millions watched and voted for their favorite contestants.
Super Star rested on the basic premise of singers performing on stage in front of three
jurors. Elias al-Rahbani, member of Lebanon’s most famous musical family, donned
edgy eyewear and black turtlenecks to play the role of juror-in-chief, a convincing if a bit
contrived copycat of Simon Cowell, the acerbic music producer and jury leader in the

American version of the show, American Idol.(15)

Peer Review Article 8



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

As it reached its final weeks, Super Star’s competition turned from an artistic competition
between individual contestants to an international rivalry in which each contender was
primarily performing as a representative of their country.(16) From the early weeks of the
program, viewers could see the flag waving by the in-studio audience, and text messages
feeding into television tickers depicted patriotic statements often accompanied by icons
of national flags whose on-screen appearance was made possible by Multimedia
Messaging Service. Even before the last couple of weeks when the competition
intensified significantly, there were reports that voting was occurring on national bases,
which meant that the wealthy inhabitants of the countries of the Gulf Cooperation
Council (Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia, and United Arab Emirates) would
give Super Star contestants from those countries an edge in the competition. However,
with the presence of the jury, artistic talent was a determining factor,(17) and the three
semi-finalists were a Jordanian woman, a Lebanese man and a Syrian man. This
combination of nationalities created controversy. When the Lebanese competitor was
eliminated in the semi-final, riots broke out in Beirut and fans stormed the stage in
protest, as Lebanese converged to the studios in large demonstrations. Fuelling this
discontent was a rampant rumor that Syrian political pressure led to the elimination of the
Lebanese candidate. Syria, euphemistically dubbed by Western news agencies as
Lebanon’s “power broker,” in fact micro-managed all Lebanese affairs until Syrian
troops withdrew from Lebanon in April 2005 under the combined pressure of massive
street demonstrations in Beirut and United Nations resolution 1559 co-sponsored by
France and the United States. Until the withdrawal, the head of Syrian military

intelligence in Lebanon was the de facto ruler of the country, and the Lebanese believed

Peer Review Article 9



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

that very little happened in Lebanon without Syrian approval or intervention. It was
therefore not surprising that Lebanese viewers were suspicious about the transparency of

the process that led to the elimination of their national contestant.

In addition to these complicating issues between Lebanon and Syria, modern Jordanian-
Syrian relations have been riddled with tension for various political reasons, including
Syrian resentment about the Hashemite monarchy’s historically compromising stance
towards Israel. The voting frenzy surrounding Super Star became a competition between
these countries. When Super Star fever reached Syria itself, telecommunications
companies installed billboards on Damascus thoroughfares promoting the Syrian
contestant and exhorting Syrians to perform their national duty and vote for him. In
interviews with Western press agencies, Syrians on the street were unequivocal: They
were voting for him because he was Syrian. The fact that he was a good performer was
just fine, but his national identity was the primary motivation for their participation in the
show.(18) Special mobile telephone lines were devoted to the endeavor. In Jordan,
rumors spread of a full-fledged national mobilization. King Abdallah himself was
reported to have instructed officers in the Jordanian armed forces to issue orders to the
soldiers under their command to vote for Diana Carazon, the Jordanian candidate who
ultimately was crowned “Superstar of the Arabs.” Businesses exploited the situation as a
marketing opportunity, with an ice cream parlor offering free ice cream for those who
vote for Diana Carazon, and a car dealership took an ad in the daily Al-Dustour
advertising a 2003 sedan that it would give to Diana Carazon.(19) Jordan’s
telecommunications companies, who were poised to make large profits from their share

of the voting bills,(20) entered the fray, with Fastlink and Mobile Com pledging “full

Peer Review Article 10



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

support” and launching a daily print advertising campaign urging readers to support the

Jordanian contestant and vote for her(21) .

Super Star stimulated patriotic feelings among its viewers that were exploited by political
leaders and the corporate world. As an Associated Press wire report described it, “Arab
‘Idol’ [was] a Battle of Nations.”(22) This battle was all the more visible because of the
enormous Pan-Arab audience that Future Television’s flagship program attracted: More
than 30 million viewers watched the finale of Super Star 1,(23) and 4.8 million voted, 52
percent for Diana Carazon.(24) The division of passions and votes according to national
affiliations undermines claims that Pan-Arab satellite television is uniting Arabs “from
the (Atlantic) Ocean the (Persian) Gulf” in one community of feeling. While there are
burning issues with transnational appeal, such as the plight of Palestinians and Iraqgis
under occupation, they appear to cede the way, even if temporarily, to more provincial
affirmations of patriotism in the course of voting in popular reality television programs

such as Super Star.

Unlike Star Academy and Al Ra’is, Super Star did not trigger a major “moral panic.”
Rather, it elicited commentary that is clearly political. The Islamic Action Front, a
Jordanian political formation with ties to the Muslim Brotherhood, issued a “Press
Statement Surrounding the Program Super Star,” condemning it for “promoting cultural
globalization” and the Americanization of Islamic values, but the debate in Jordan fizzled
away as a Jordanian won the competition. In the second installment [Superstar 2, 2004],
a Palestinian contestant from the West Bank town of Salfit, Ammar Hassan, rose to

favorite contestant status, partly to the Arab public’s sympathy for the Palestinians. On

Peer Review Article 11



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

the nights when he performed, the 12,000 residents of Salfit stayed indoors, glued to their
screens, and when he rose to the finals against the Libyan Eyman Al-Atar, 2,000 people
gathered in a Salfit park to watch together, chanting “Ammar, Ammar, Super Star!” In
spite of this popularity, Hamas condemned Palestinian reactions to Super Star in the

following statement:

“Our people are in need of heroes, resistance fighters, and contributors to building the country and

are not in need of singers, corruption mongers, and advocates of immorality”(25)

That reactions to Super Star are explicitly articulated in political and ideological terms
should not obscure the tendency of such public controversies to blur the boundaries
between the political, socio-cultural and moral realms. Super Star’s format itself was
acceptable to all but the most radical Islamist interpretations of social behavior, since
candidates sang on a stage facing a jury from a relatively significant distance and there
was little interaction or physical contact between men and women. This was not the case
with other Arab reality television programs, such as Al Ra’is or Star Academy, where
stage proxemics emerged as a key reason for outrage in some quarters of the Arab public.
The controversies associated with Big Brother and Star Academy reveal that these
debates are better understood as involving a complex tug-of-war between different
contenders rather than a simple binary opposition between morally controversial forms of

popular culture and morally strict speakers in the name of Islam.

Reality Television, Business and Religion

It is a well-rehearsed cliché that Islam pervades Arab socio-cultural and political fabrics.

Peer Review Article 12



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

The validity of this proposition suffers from periodic episodes of over-stretch when some
observers of the Arab world rely on Islam as an all-encompassing determinant of social
relations to the detriment of other factors, the relevance of which may be obscured by
religious determinism. The following episode points to the continued emergence of neo-
liberal speech in the Arab public sphere, and that even when arguments that claim a basis
in Islam win, they increasingly are contested. When the Middle East Broadcasting Center
(MBC) interrupted the shooting and broadcasting of Al Ra’is only a week after it began in
Bahrain in February 2004, virtually all reports on the incident in the press credited— —or
blamed—Islamic activists.(26) While a demonstration by Islamists against the show did
occur, the Al Ra’is episode was not a simple chain of cause-and-effect that press
renditions suggested. Rather, as we shall discuss shortly, it was a complex issue that
triggered debate in the Bahraini parliament and involved arguments counter to those of

the Islamists.(27)

The upheaval surrounding Al Ra’is illustrates that business interests have become
powerful enough to contest ostensibly religious arguments in public debate in countries
of the Arabian Gulf. According to press reports, the death of Al Ra’is was primarily
caused by a kiss—literally, a kiss of death—between Abdel Hakim, a young Saudi man,
and Kawthar, a young Tunisian woman. By this account, the live broadcast of a kiss
triggered active and vocal objections to the program, including a demonstration in
Bahrain’s capital Manama that, according to witnesses | interviewed, included a couple
of hundred men. According to Islamist leaders, their main criticism was grounded in

religious morality. A conservative member of the Bahraini Parliament, Sheikh Adel al-

Peer Review Article 13



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

Mawda, said of Al Ra’is, “This program showed an abnormal way of living, which is
totally opposed to our thoughts, culture, everything ... It is not reality TV at all,
especially in our part of the world.”(28) This and other similar statements suggest that the
claims made on reality television programs that they represent “reality” are contentious in
themselves.(29) The dispute around whether reality television does or does not represent
reality, which I am exploring in a different essay, suggests that notions of representation,
specifically representations of “Arab society” or “Islamic society,” are being contested

publicly.

So far, the story seems to follow a familiar script: Islamic cleric opposes popular culture
that reflects Western values; in turn, religious “traditional”” society bows to religious
edicts. However, the complexity of the Al Ra’is episode comes to view when we consider
that members of the Bahraini parliament rose in defense of the program, and especially
when we examine the arguments they used. Defenders of Al Ra’is publicly argued that
the program would boost tourism to Bahrain and therefore contribute to economic
growth.(30) In a small country with dwindling energy reserves whose rulers are betting
its future prosperity on its status as a financial hub and the world’s leading center for
Islamic finance, arguments couched in the language of economic pragmatism appeal to a
section of the elite whose members feel enough self-confidence to articulate publicly a
discourse that contests and offers an alternative to the Islamists. According to the daily
The Bahrain Times, a special parliamentary committee discussed the impact of Al Ra’is
on Bahraini society and considered “ways to protect investments and preserve Bahrain’s
Islamic ethics.”(31) The article then quoted the head of the committee, Member of

Parliament Ahmed Ibrahim Bahzad, whose words reflect that the debate went beyond an

Peer Review Article 14



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

opposition of Islamists to the culture industry:

There are three distinct opinions about Big Brother, and they reflect the vivacity of our society ...
There are people who reject the program completely; the second section does not show any interest
in the issue, while the third group says that the focus should not be on the program but on the
participants ... There are people who want to cancel the contract with the producing companies, but
this is opposed by the businessmen who fear that such a decision would hurt Bahrain’s reputation

and undermine potential investment agreements.(32)

In the Arab context, references to “national reputation” arise in the context of government
suppression of political dissent or, less frequently, sexual content. It is frequently used
against journalists critical of government policies. Invoking the trope of national
reputation in reference to Bahrain’s fitness for investment suggests a shift in Arab public
discourse towards neo-liberal governance. This is echoed in appeals to government
efficiency and responsiveness to the practical needs of citizens. In their opposition to the
shutdown of Al Ra’is, “liberal” Bahraini politicians countered the Islamists with socio-
economic arguments. Thus another member of Bahrain’s parliament, Abdullah al
Dossary, argued that “[T]here are other important issues to be tackled by the deputies.
Why all the fuss over a TV show? What happened to the citizens’ problems such as
housing, salary improvement and education?”’(33) This attention to the every-day life
concerns of the citizenry, with bigger economic arguments in the background, indicate
that a purely “culturalist,” in this case Islamist, explanation of public debates about the
impact of reality television provides us with a partial understanding of an overall picture

in which non-religious forces contend with speakers in the name of Islam.(34)

Peer Review Article 15



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

The official explanation that came out of the Middle East Broadcasting Center itself
suggests that religion was not the dominant factor in their decision, or at least that MBC
management claims other reasons. Even after deciding to cancel Al Ra’is, MBC argued
that the program “was more realistic in reflecting the reality” of Arab youth than other

reality television programs, adding a business explanation to the controversy:

All new products need time to be accepted. In certain cases, they can be wrongly interpreted ... By
this sacrifice, MBC does not want to risk, through its programs and broadcasting, being accused of

harming Arab traditions and values, because it considers the channel one for the Arab family.(35)

This corporate statement reflects the importance of business considerations in MBC’s
decision to shut down the program. Its “family channel” brand risks losing its luster if it
keeps a program on the air that a probably small but nonetheless vocal minority
considered contrary to “family values.” The mention of “sacrifice” finds its explanation
in the official MBC statement declaring a loss of $6 million because of the shutdown of
Al Ra’is, an enormous amount by regional standards, although the real figure is hard to
know. The invocation of “Arab traditions and values” is itself significant in that Islam as
such is not mentioned in the statement, in spite of the fact that opposition to the program

was mainly under the banner of its putative violation of Islamic values.

One aspect of the Al Ra’is episode is grounded in one Islamic interpretation of gender
relations, which considers haram, or prohibited, the unsupervised social mixing of men
and women unmarried to each other, or ikhtilat. Objections to the program, even though
they were not always explicitly articulated as such, focused on the fact that unmarried

men and women lived together in one house, creating potential for flirting, physical

Peer Review Article 16



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

contact, and even sexual intercourse that are considered illicit in some of the stricter
interpretations of Islamic texts. Bahrain being part of the more socially and religiously
conservative Gulf countries, although less conservative than Saudi Arabia and Kuwait, it
is not surprising that controversy erupted there over Al Ra’is. As we will see shortly,
producers could get away shooting a similar show in Lebanon, where Star Academy was
soon to become a regionally unprecedented popular and commercial success story. As an

American reporter quipped:

Neither of the first two shows [Al-Hawa Sawa(36) and Star Academy] generated quite the horror of
‘Big Brother,” in part because they were broadcast from Lebanon, which much of the Arab world
considers depraved anyway. Lebanon’s satellite networks already have a reputation for showing

female employees on air with minimal wardrobes.(37)

The remaining section of this article discusses how criticism of interactions between men

and women was at the center of the controversy surrounding Star Academy.

Reality Television and Gender Relations

If Super Star showed popular culture as a site of resurgent nationalisms and inter-Arab
rivalries, and if Al Ra’is exposes the vulnerability of the Arab satellite television industry,
Star Academy demonstrates that a television program can become a highly controversial
public event that not only survives its numerous critics but at the same time saturates

Pan-Arab public discourse, becoming a full-fledged media event.

The Lebanese Broadcasting Corporation’s Star Academy is the Arabic version of an

original format owned by the Dutch format-house Endemol, which became familiar to

Peer Review Article 17



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

some Lebanese viewers through the 2002 French version by the French broadcaster
TF1.(38) Contestants in the first installment of Star Academy (2003-2004), or, as they
were officially called, “the students,” hailed from Egypt, Kuwait, Lebanon, Morocco,
Saudi Arabia and other Arab countries.(39) The students took lessons in oral
interpretation, dancing, singing, music, fashion, hair-styling, and make-up. Every week,
the teachers designated two “nominees,” (the English word was used), and after a live
Friday night show performed by the students, the audience was asked to vote for the
nominee who they wanted to remain on the show. The other nominee was in effect voted
out of The Academy, the four-story building near LBC headquarters in Adma, Lebanon.
LBC management devoted regionally unprecedented resources for the program, starting
with a vast Pan-Arab recruitment campaign that whittled 3,000 applicants to 16 finalists
and a prominent programming schedule, including nightly one hour “access” shows, a
weekly two-hour Friday “prime,” and a 24-hour satellite channel airing feeds from the 60
cameras in The Academy’s building.(40) Several LBC executives, including the
network’s general manager Pierre al-Daher, indicated that Star Academy was considered
their flagship program and given marketing, promotion, production and programming

resources commensurate with this status.(41)

Star Academy was an instant hit. Arabs young and old, men and women, rich and poor,
were enthralled for 18 weeks between December 2003 and April 2004.(42) During daily
access shows, the streets of Beirut, Riyadh and Rabat emptied out and restaurant owners
complained that Star Academy was killing their business during the lucrative dinner
hours. The fever reached its highest pitch on Friday night during the “prime” when “the

students” performed, including the two nominees, one of whom would be voted out at the

Peer Review Article 18



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

end of the broadcast. Arab youth created fan sites on the Internet, including discussion
boards where writers declared their undying love to Bruno, the Lebanese contestant, and
Sophia, the Moroccan participant, who for a while emerged as the favorite heartthrob and
sex-symbol, respectively. Rumors spread of a love affair between Sophia and Bashar
from Kuwait. The highly popular satellite television music channels such as Rotana,
Saudi-owned and Lebanon-based, and Melody Hits, which is Egyptian-owned and based,
displayed a flow of love-and-hate messages sent via mobile phone text messages that
appeared on moving tickers at the bottom of the television screen.(43) Women’s daytime
talk-shows and men’s public affairs programs discussed the phenomenon. According to
market research companies, Star Academy grabbed 80 percent of the 15 to 25 audience in
Lebanon, and after a few weeks captured record audiences in Saudi Arabia and other

Gulf countries.(44)

Star Academy was as controversial as it was popular. Clerics and politicians from
Morocco to Iraq condemned it; electronic diatribes swirled against it in cyberspace. In the
wake of the transformation of Bashar al-Shatti, a Kuwaiti contestant and penultimate
finalist, into a Pan-Arab heartthrob, and after a concert in Kuwait by Star Academy
finalists, the Dean of the School of Islamic Law and Shari’a at Kuwait University issued
a religious opinion (fatwa) condemning it. The Kuwaiti parliament discussed legislation
to “protect morality” from Star Academy, and Islamist members of Parliament grilled the
Minister of Information and pressured him to resign for allowing the broadcasts.(45) A
Saudi columnist in the establishment daily Al Riyadh called Star Academy *“a
whorehouse,” using epithets rarely printed in the Saudi press, while an audio cassette

tape, titled “The Academy of the Devil” and carrying fiery sermons, was distributed by

Peer Review Article 19



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

religious activists in Saudi Arabia.(46) Religious leaders were inundated with requests for
rulings on whether it was haram or halal to watch and participate in the show. A Sunni
cleric from Lebanon claimed that the devil was present in the program. In what amounted
to a rare dissenting youth voice in a cyberspace, where young people were
overwhelmingly enamored with the show, an Islamist youth group set up a website called
No2StarAcademy.net.(47) As mentioned earlier, a political party in Jordan close to the
Muslim Brotherhood issued an official statement against reality TV, accusing it of
promoting American interests and facilitating cultural globalization. Perhaps more
importantly, the venerable and official “Permanent Committee for Scientific Research
and the Issuing of Fatwas” in Saudi Arabia issued a lengthy fatwa, replete with citations
from the Koran and Hadith, prohibiting watching, discussing, voting in or participating in

Star Academy.(48)

The controversy surrounding Star Academy persisted and evolved into a highly public
debate about a variety of hot-button issues having to do with modernity and tradition,
social change and cultural identity. The program was not banned; rather it continued,
perhaps predictably, to grow in popularity. Talk-shows invited clerics, psychologists and
media professionals to debate the show’s popularity and impact. The pages of the Pan-
Arab press echoed with praise or condemnation, or with comparisons between voting
procedures in Star Academy and governance and elections in Arab countries. The Internet
buzzed with discussion boards. During the second two months of the first Star Academy
[March and April 2004] Star Academy was invoked on television talk-shows and in
newspaper columns as a code word for contentious issues such as Arab-Western

relations, the status of women and youth, and elections. In effect, Star Academy was

Peer Review Article 20



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

appropriated as what I call an idiom of contention, with important implications for the

overlap between popular culture and politics discussed below.

Reality Television and Public Contention

The political implications of transnational Arab reality television rest to a large extent in
the way that it draws out into the public sphere competing arguments about politics,
economics, culture, religion and the myriad interconnections between the four. In that
respect, reality television activates processes of public contention at the regional, Pan-
Arab level that nonetheless take distinct shapes in the various national spheres in which
they unfold. As we already have seen, Superstar activated patriotic feelings that were
manifest in nationalistic rivalries.(49) The debate over Al Ra’is in Bahrain took the shape
of a struggle between Islamic interpretations of the good society and business
considerations of national reputation.(50) The controversy over Star Academy, while
taking a Pan-Arab character, was also articulated to issues that were specific to individual
countries. Thus the impassioned debate about Star Academy 1 in Kuwait cannot be
disassociated from the struggle for women’s political rights that was at a high pitch when
a Kuwaiti contestant in Star Academy was rising to the finale. Opponents to Star
Academy and to Kuwait women’s political rights were the same: The Islamists led by MP
Walid al-Tabtaba’i. In both cases, Islamists “lost,” with Kuwaiti women winning political
rights in 2005 and Star Academy broadcasts continuing into Kuwait.(51) In Lebanon,
even on the screen of LBC itself, discussions about the role of the media (educational or

commercial?), the role of media policy (dirigiste or laisser-faire?), and the role of parents

Peer Review Article 21



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

(to prohibit their children from watching Star Academy or to watch it with them?), were

all conducted in the context of the Star Academy controversy.(52)

Public contention involves making public claims over courses of collective action,
articulated as putative social values, in order to change or maintain the status quo. Public
contention is therefore a politically invested rhetorical space. Because of its resounding
success with Arab audiences, reality television is a magnet for contentious politics,
drawing contenders with conflicting ideologies and asymmetrical symbolic resources,
who use the introduction of reality television and the debate surrounding it in order to
advance their agendas by attempting to redraw the boundaries of Arab public discourse.
The re-definition of “national reputation,” from a notion connoting “political unity and
the absence of dissent” to one meaning “readiness for foreign investment,” suggests that
boundaries are being redrawn. But whether reality television, ostensibly a harbinger of
“modern” political values and behaviors such as voting and public debate, affects social
change that ultimately contributes to the democratization of Arab politics is an issue that
can only be determined with the benefit of historical hindsight and sustained empirical
research. At the moment, however, some political implications of Arab reality television

can be discerned in the programs discussed in this article.

Star Academy is, in many ways, a political program. It is political first in the sense
advanced by the “alternative future” explanation of the show’s popularity, in that it stages
an apparently fair competition whose participants count on their personal initiative,
creativity and skills, and whose winners are determined by a popular vote. This “reality”

is discordant with that of most young Arabs, who are prevented from expressing their

Peer Review Article 22



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

opinions, who get their jobs because of connections and rarely because of competence,
and where power is wielded arbitrarily by unelected rulers and officials. In that sense,
according to this perspective, reality television is the harbinger of an alternative
future.(53) The theme song of the program, Jayee al Hagiqga (Truth is on the Way), an
Arabic version of Let the Sunshine In, from the soundtrack of the movie Hair, is directly
political, both in its lyrics, which decry a situation of falsity that the forthcoming truth

will expose, and visuals expressed in the music video.(54)

The music video, directed by leading Lebanese director Nadine Labaki and produced by
Lebanese production house Talkies under the EMI label, appears to confirm the song’s
political tenor. Shot with a blue filter, the video features the Star Academy contestants
marching through streets, waving the flags of their respective countries: The Lebanese
flag with the cedar between two red bands, the Tunisian with its white crescent and star
on red background, the Saudi with its white sword and Islamic script on green
background. The video clearly connotes a youth political protest march, brandishing their
fists, waving flags, expressing discontent with their situation and invoking an alternative
reality dominated by truth, warmth and light.(55) Had Star Academy not achieved
enormous popularity, its content would not have articulated Arab social, political and

economic reality. Its huge following, however, made it profoundly political.

Major events can inject an extra dose of politics into reality television programs. When a
car bomb killed Lebanon’s ex-Prime Minister Rafiq al-Hariri in Beirut on February 14,
2005, both Super Star and Star Academy became overtly political. The former stopped

regular broadcasts and auditions for the next year’s installment, and participants in

Peer Review Article 23



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

several installments of the show released what became known as “patriotic songs,”
broadcast around the clock by Future Television. The Hariri-owned channel was
transformed into a full-time media machine to glorify the martyr, help his son Saad
Eddin’s coalition to win a majority of Lebanese parliamentary seats in the 2005
legislative elections, and maintain public pressure to get to “the Truth” about the

assassination of its founding owner.

Star Academy 2’s producers also strategically drew on al-Hariri’s assassination. Roula
Saad, director of Promotion and Marketing at LBC, who doubles as the director of “The
Academy,” curtly announced on the air: “Mr. Hariri is dead. Lebanon is mourning.” The
brevity ostensibly was intended to allow the *“students” to “stay focused” on the
competition.(56) After a hiatus of 10 days of mourning, however, LBC resumed Star
Academy with a “prime” on Friday, January 25, 2005, which turned into a nationalistic
fest with patriotic songs performed participants in Star Academy 1 and 2, and ended with
the voting out of the Syrian contestant Joey.(57) Several newspapers commented on the
political connotations of that prime in a context where Syria was held responsible for
Hariri’s death, a suspicion which subsequently was formalized in the report issued in
October 2005 by a United Nations investigative team headed by German judge Detlev

Mehlis.

Conclusions

The various television programs discussed in this article and public discourse around
them suggests that Star Academy and its competitors are having an impact on Arab public

discourse and politics. But whether these overlaps between popular culture and politics

Peer Review Article 24



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

justify the argument that reality television is “the best hope for democracy in the Arab
world” remains to be established.(58) The empirical investigation of the links between
reality television and democracy requires a strict operational definition of “democracy”
that falls outside of the scope of this article. It is an issue in need of further research with
the combined benefits of empirical depth and historical distance. In the meantime, we can
conclude this article with a few observations that can be used as guidelines or at least as

discussion points as research on this topic advances.

First, a conceptual distinction must be made between “democracy of participation” and
“democracy of governance.” The former is a prerequisite to the latter, but not a substitute.
Reality television activates the former, but it is so far doubtful that it will lead to the
latter. Even in the case of the demonstrations that followed the assassination of Rafiq al-
Hariri and forced the resignation of then Lebanese Prime Minister Omar Karami, some
social uses of technology compelled by reality television (using mobile phones for
mobilizing and voting, etc.) played a role, but how decisive of a role is something that
remains to be explored. That viewers learn to use their mobile phones to vote and even
forge alliances is potentially significant, but many other conditions, including functioning
institutions, accountability mechanisms, etc.—some that have nothing to do with
television—have to be realized before this leads to sustainable change that expands the
avenues of inclusion and participation in political processes. That viewers use their
mobile phones to vote for their favorite Super Star contestant does not necessarily turn

them into activists for democratic participation and governance.

Peer Review Article 25



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

Second, to the extent that voting via mobile phones is a major source of profit for both
mobile phone providers and television channels, reality television poses a flagrant
conflict between economic and political interests. Even though telecommunications and
television executives are prohibited by non-disclosure agreements from revealing the
number of calls made during reality television voting, it is well known in both industries
that a relatively small number of voters are behind a relatively large volume of votes.(59)
Those with high incomes can vote a theoretically infinite number of times, which means
that the one-person, one-vote principle at the heart of democratic practice is trampled
over, and that wealthy people have more voting power than others. This could skew
results of all Arab reality shows in favor of the wealthy Gulf countries, especially given

that, as explained earlier, a nationalistic streak is evident in voting patters.

Third, Arab media are controlled by the same business-political elite whose interest in
profit is inversely proportional to their interest in political change, which would strip
from them some of the privileges they otherwise would not have if Arab countries were
to develop more transparent governance procedures. It is unlikely that the son-in-law of
the Saudi king would allow the television network he owns to proceed with shows that
contribute, even rhetorically and no matter how indirectly, to undermine the power
structure in Saudi Arabia, just as it is improbable that the owners of a Lebanese television
channel would allow expression of political dissent that may end up stripping some of the

privileges that the business elite received from its patronage of the political class.(60)

Fourth, out of the three programs discussed in this article, the two that survived

controversy were produced in and broadcast from Lebanon, probably the most “liberal”

Peer Review Article 26



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

and “Western-oriented” of all Arab countries. Concepts and language from reality
television were present in the demonstrations following the assassination of al-Hariri,
which did lead to the resignation of a sitting Prime Minister (Omar Karami), a rare
occurrence in Arab politics. However, had Hariri been a “regular” Arab politician,
without a global business empire and personal friendships with heads of state, and/or had
the United States and France not decided to collaborate on passing UN 1559 in the
Security Council, would the demonstrations have occurred or lasted as they long as they
did last? Also, the extent to which these events will have an enduring impact on Lebanese
politics, and whether similar events could occur in other Arab countries, are issues that

have yet to be explored.

The political slogans of activists in the Arab world reflect a media-savvy generation
mindful of the advantages of encapsulating a political agenda in one word: Kifaya, or
“enough,” for political activist attempting to end Mubarak’s long reign in Egypt; Al-‘An,
or “now,” for Kuwaiti women unwilling to wait longer to obtain their political rights; Al
Hagqiqga, or “the Truth,” for Lebanese demonstrators pressing for the truth about the
perpetrators of the bombing that ended Hariri’s life. The laconic style of these political
campaigns does reflect, to some extent, the concise vocabulary of reality television
(*nominee,” “prime,” etc). It also is compatible with news media routines based on the
visual snapshot and the sound bite. In an age of the 24-hour news cycle, when Arabs are
being subjected to a combination of American plans to re-shape the Middle East, activists
understand and exploit the fact that a television camera can protect them, at least

temporarily, from harassment by the mukhabarat (intelligence services) and assorted

Peer Review Article 27



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

state apparatuses. However, more research is needed to understand the scope, depth and

impact of these new information dynamics.

Fifth, analysts of the putative political implications of Arab reality television may have a
lesson to learn from the experience of media scholars, who went through a period
characterized by excessive optimism in the ability of viewers to “empower” themselves
by “subverting” media messages. Such scholars now eschew the excesses of “active
audience” theory.(61) Television viewers, Web surfers and mobile phone users, prodded
by reality television, participate in television shows and express their opinions on the
tickers of television screens and on fan sites and discussion groups. They are indeed
active and creative in how they conduct these activities, but whether this leads to a
significant and sustainable opening at the political level, and whether participation in
reality shows leads to long-term civic or political participation that in turn leads to

systemic and sustainable changes in Arab governance, remains to be seen.

Marwan M. Kraidy is Assistant Professor of international relations and international
communication at American University and a Fellow at the Woodrow Wilson
International Center for Scholars, both in Washington, DC; and a TBS Contributing
Editor. He is the author of Hybridity, or, The Cultural Logic of Globalization (Temple
University Press, 2005), and co-editor of Global Media Studies: Ethnographic
Perspectives (Routledge, 2003). He is working on his current book project, Screens of
Contention: Arab Media and the Challenges of Modernity at the Wilson Center. Sections
of this article were presented at the University of Texas Austin in February 2005 the

University of Westminster in June 2005, and Kuwait University in November 2005. The

Peer Review Article 28



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

author is grateful to the United States Institute of Peace for funding part of the fieldwork
on which this study is based; and to Marlena Badway, Joe F. Khalil, Naomi Sakr and the

two anonymous peer-reviewers for their helpful recommendations.

NOTES

1. The boundaries of the reality television genre are notoriously porous. In this article the
moniker “reality television” refers to programs that have defined themselves as “reality
television,” which applies more to Star Academy and Al Ra’is than to Super Star.
However, the latter was included in discussions of reality television in Arab public
discourse, and therefore in this study.

2. Because of space considerations, it is impossible to include verbatim material from the
interviews and detailed textual analyses in this chapter, which will have to await the
book-length treatment.

3. Marwan M. Kraidy, Screens of Contention: Arab Media and the Challenges of
Modernity, book manuscript in progress.

4. Neil Gabler, Life the Movie: How Entertainment Conquered Everyday Life (New York,
1998).

5. Tash ma Tash is produced privately for Saudi TV, but was broadcast by MBC during
the 2005 Ramadan season. Other controversial Ramadan programs include Al Hawr Al-
Ayn, a Syrian dramatic series broaching the phenomenon of terrorism in Arab societies,
also broadcast by MBC, which generated heated debate from the mainstream Saudi press
to radical Islamist internet fora.

6. Arvind Rajagopal, Politics after Television: Hindu Nationalism and the Reshaping of

the Public in India (Cambridge, 2001)

Peer Review Article 29



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

7. For discussions of this issue in various regions of the world see Nestor Garcia-
Canclini, Consumers and Citizens: Globalization and Multicultural Conflicts
(Minneapolis, 2001) and Jesus Martin-Barbero, From the Media to Mediations:
Communication, Culture and Hegemony (London, 1993) for Latin American; for India,
Walter Armbrust, Mass Culture and Modernism in Egypt (Cambridge, 1996) and Lila-
Abu Lughod, Dramas of Nationhood: The Politics of Television in Egypt (Chicago,
2005), for Egypt; Marwan M. Kraidy, Hybridity, or the Cultural Logic of Globalization
(Philadelphia, 2005), pp 116-147, for Lebanon, and Patrick D. Murphy and Marwan M.
Kraidy, Global Media Studies: Ethnographic Perspectives (London, 2003) for various
other regions and countries, including Lebanon and Mexico.

8. John Street, Politics and Popular Culture, (Philadelphia, 1997), p. 10. Also, the
globalization of American political campaigning and electioneering practices, with their
heavy reliance on television, should also be mentioned as a factor tightening the
connections between politics and popular culture worldwide.

9. “Visions of the good society” include an Islamist order based on the life of the salaf, or
ancestors from the early days of Islam, and the freedom to make money for media
corporations.

10. The Arabic name adds another layer to the Orwellian connotation of the name Big
Brother, since Al-Ra’is means “president” or “leader” in Arabic, and has the same root
with the word ra’s, Arabic for “head.”

11. For more on the regionalization of Arab media, see Jon Alterman (1998) New Media,
New Politics? (Washington, DC), Marwan M. Kraidy (2002). Arab Satellite Television

Between Globalization and Regionalization, Global Media Journal, 1, 1, Naomi Sakr,

Peer Review Article 30



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

Satellite Realms: Transnational Television, Globalization and the Middle East (London,
2002), and Marwan M. Kraidy and Joe F. Khalil (2006, forthcoming), “Current Trends in
the Arab Television Industry,” in Media Globe: Trends in International Media, Y.
Kamalipour and L. Artz (Eds.), Lanham, MD, Rowman and Littlefield.

12. Made possible by satellite technology, this regionalization is driven by economic
calculations. In news, regionalization has created an “anywhere but here” trend whereby
satellite television channels tend to criticize all governments, politicians, etc, except those
from the country in which they are based. It is well known, for example, that Al Jazeera’s
editorial line, which is critical of Arab governments, rarely raises questions about Qatari
affairs, especially government performance. However, Al Jazeera’s relentless criticism of
Saudi Arabia’s rulers creates a kind of “asymmetrical interdependence” between Qatar
and Saudi Arabia by giving more influence to the former. In that context, the creation of
Al Arabiya by the Saudis aims at restoring the asymmetry to its fullness between Qatar
and Saudi Arabia by undermining Al Jazeera’s influence. For a detailed discussion of
these issues, see Marwan M. Kraidy and Joe F. Khalil (2006, forthcoming), “Current
Trends in the Arab Television Industry,” in Media Globe: Trends in International Media,
Y. Kamalipour and L. Artz (Eds.), Lanham, MD, Rowman and Littlefield.

13. The logistical complexities inherent in reality television programs has led to the rise
of the position of “executive producer” in Arab television to supervise all the “story
producers” and other “producers” whose task focuses on a single aspect of a reality show.
For this insight I am indebted to Joe Khalil, who was recently creative director for a
reality television program at MBC in Dubai.

14. For a detailed discussion of hybrid media programs, see Marwan M. Kraidy,

Peer Review Article 31



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

Hybridity, or, the Cultural Logic of Globalization (Philadelphia, 2005), pp 97-115.

15. The discussion will refer mostly to the first installment of Super Star in 2003, later
dubbed Superstar 1 in light of newer seasons of the program. When subsequent
installment are discussed, they are referred to as Super Star 2 or Super Star 3. Simon
Cowell is the acerbic leader of the panel of judges in American ldol, the US version of
the same program.

16. Among other reports on this issue, see Bassem Mroue, “Arab world’s version of
American Idol has nationalistic bent”

17. | discovered that there is a consensus among media professionals and journalistic
critics of television that Super Star featured “real voices,” while Star Academy featured
contestants with flamboyant or camera-friendly personalities, but with lower-caliber
voices. Press commentary expresses the same consensus.

18. “Arab Idol a Battle of Nations,” Beirut, Associated Press, 18 August 2003. For a
more detailed treatment of how Super Star was received in Syria, see Tyler MacKenzie,
The Best Hope for Democracy in the Arab World: a Crooning TV "ldol"? Transnational
Broadcasting Studies (13), 2004.

19. “Arab Idol a Battle of Nations,” Beirut, Associated Press, 18 August 2003.

20. In order to vote, viewers call “toll” numbers, with a charge several times higher than
the price of a normal phone call. Profits are divided according to pre-set agreements
between television channels and telecommunications companies.

21. “Pan-Arab song contest fuels passions in Jordan,” 17 August 2003, Jordan Times.
22. Idol a Battle of Nations, Beirut, Associated Press, 18 August 2003.

23. Maalouf, Lynn (2004, January 14). “Western television craze makes assured debut on

Peer Review Article 32



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

region’s networks,” Daily Star.

24. Abou Nasr, Maya (2004, 4 February). “Who wants to be a Superstar? 12,000 do,”
Daily Star. According to the same source, the fever carried through into the next season:
Responding to casting calls on the screens of Future Television, 60,000 people applied
and 40,000 auditioned for Super Star 2.

25. Habeas, Abed, “Palestinian singing finalist tunes into nationalism,” Associated Press/
Boston Globe, 23 August 2004

26. These include Western press reports and newspaper articles throughout the Arab
world.

27. MBC staff —from management to the producers and directors involved in Al Ra’is—
were reluctant to discuss the issue during personal interviews I conducted in Dubai in
2004 and 2005. However, information gleaned in fieldwork leads me to believe that there
were factors internal to MBC that contributed to the controversy, to be discussed in the
book-length treatment. Other factors to be explored in the larger study could include
ever-present tensions between the majority Shiis and ruling Sunnis in Bahrain.

28. MacFarghar, Neil, “A Kiss is not just a kiss to an angry Arab TV audience,” The New
York Times, 5 March 2004.

29. Reality television’s claim to be “real” is an issue that has received significant
scholarly attention, for example in Mark Andrejevic, Reality TV: The Work of Being
Watched (Lanham, MD, 2004) and Annette Hill, Reality TV: Audiences and Popular
Factual Television (London, 2005). In my ongoing book project mentioned in the first
note, | argue that this issue is even more important in the Arab context where defining

social reality is a highly contentious matter as it is at the heart of issues of cultural and

Peer Review Article 33



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

religious authenticity and Arab and Islamic relations with the Western world.

30. MacFarghar, Neil, “A kiss is not just a kiss to an angry Arab TV audience,” The New
York Times, 5 March 2004.

31. “The reality of Reality TV in the Middle East,” www.albawaba.com/
news/printArticle.php3?sid= 271966&lang=e, 7 March 2004.

32. “The reality of Reality TV in the Middle East,” www.albawaba.com/
news/printArticle.php3?sid= 271966&lang=e, 7 March 2004.

33. “The reality of Reality TV in the Middle East,” www.albawaba.com/
news/printArticle.php3?sid= 271966&lang=e, 7 March 2004.

34. The socio-economic arguments could be described as “emergent” while Islamist
claims can be said to be “established,” a distinction admittedly in need of elaboration.
While in this case the show was canceled, the fact that Gulf Arab politicians opposed
public claims that shroud themselves in religion is significant, as is MBC’s rhetorical
gesture to use “Arab” as “opposed” to “Islamic” in its corporate statement, even when
there is connotative overlap between the two adjectives.

35. “The reality of Reality TV in the Middle East,” www.albawaba.com/
news/printArticle.php3?sid= 271966&lang=e, 7 March 2004.

36. Al Hawa Sawa was a match-making program produced by Arab Radio and Television
(ART) in which 8 single women competed for a marriage proposal. The program was
shot in Lebanon.

37. MacFarghar, Neil, “A Kiss is not just a kiss to an angry Arab TV audience,” The New
York Times, 5 March 2004. Al-Hawa Sawa, an Arab reality television pioneer, featured a

group pf unmarried women competing for a husband.

Peer Review Article 34



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

38. Because a large section of the Lebanese population is Francophone and some of it
Francophile, the low-cost pirate cable operations offer a variety of French channel as part
of their line-up.

39. While the discussion moves between Star Academy 1 (2003-2004) and Star Academy
2 (2004-2005), the first installment was a greater Pan-Arab media event, but the latter
was more explicitly politicized in the wake of Hariri’s assassination.

40. Personal interview with Roula Saad, Director of Promotion, Lebanese Broadcasting
Corporation, Adma, Lebanon, 5 July 2005.

41. In addition to LBC boss Pierre al-Daher, whom | interviewed on July 5, 2005 and
August 21, 2005, and Director of Promotion Roula Saad (5 July 2005), these include
Sebouh Alavanthian (5 July 2005), director of the programming department, and Ronny
Jazzar, president of Star Wave, an LBC affiliated production and promotion house (mid-
July 2005).

42. Personal interviews | conducted with audience researchers at IPSOS-STAT OMD and
PARC in Dubai and Beirut, June 2004 and June 2005, confirm what Sebouh Alavanthian,
Director of the Programming Department at LBC, claimed: that Star Academy was
successful with all demographic segments, although it particularly drew young viewers.
43. The overwhelming majority of text messages come from countries in the Gulf
Cooperation Council, mostly from Saudi Arabia, Kuwait and the United Arab Emirates,
which suggests a positive link between income levels and volume of text-messages.

44. Personal interviews conducted by the author with audience researchers at IPSOS-
STAT OMD and PARC in Dubai and Beirut, June 2004 and June 2005.

45. The Kuwaiti information minister did lose his job in March 2005, in a cabinet

Peer Review Article 35



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

reshuffle triggered by (among other factors) the powerful Islamic bloc in parliament
wanted him out, and the new Minister stated he will reactivate a “unit” at the Ministry to
“monitor” music videos and reality TV shows for offensive content. It is useful that
Kuwait was then witnessing the peak of the struggle for women’s political rights, which
mobilized the Islamist political constituency.

46. Al-Dakhil, Mounira Mohammad, “Destructive Academy is Harmful to the Family,”
al-Riyadh, 27 February 2005.

47. This site was very active during the first season of Star Academy but has since then
been taken off the World Wide Web.

48. While the Permanent Committee has issued opinion about mass media issues in the
past, this is to my knowledge the first time that an entire fatwa is devoted to a single
television program.

49. Technical developments such as Multimedia Messaging System (MMS) have
encouraged national identification by inserting on the television ticker, a coloured flag of
the country from which the call was made.

50. Interviews with five media professionals involved in the program indicate that there
are other factors having to do with the interlocking media and political elites in Saudi
Arabia, but these sources requested anonymity and asked that this issue not be discussed
in detail at this time.

51. In a compromise with the Islamists, Star Academy 2 finalists did not give a concert in
Kuwait. The concert given by Star Academy 1 finalists in Kuwait was the lightening rod
of the Islamists. Some might also say that the law giving Kuwait women their political

rights compromised with the Islamists when it stipulated that women’s political

Peer Review Article 36



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

participation was to be framed by vaguely mentioned “Islamic principles.”

52. See for instance, the 7 March 2004, episode of the news show Al-Hadath, in which a
Saudi journalist, a Lebanese advertising executive, a Lebanese psychoanalyst and LBC’s
Director of Promotion and Marketing, debated the program, interspersed with reports
about the reception of Star Academy in various Arab countries.

53. There were many articles in the Western and Arab press presenting this argument, the
latest being Carla Power, “Look Who’s Talking,” Newsweek International, 8 August
2005, pp 50-51. While this argument is worth considering, we should certainly be
cautious not to exaggerate the democratizing impact of reality television, or at least give
some time for systematic research on the topic before we make optimistic claims.

54. Again, caution is advisable in evaluating the political impact of this video clip, in
distinction from its political connotations.

55. In hindsight, the visuals of the video clip bear an uncanny resemblance to the Beirut
demonstrations in the spring of 2005, with the exception that in the video clip many Arab
flags were waived while in Beirut all flags were Lebanese.

56. Various news stories in the Lebanese and Pan-Arab press in the second half of
February 2005, including Annahar, Assafir and Al-Hayat.

57. At that time tensions between Syria and Lebanon reached their peak since the early
1990s, as there was a widespread suspicion that Syria contributed one way or another to
al-Hariri’s death. What occurred on the Star Academy 2 stage reflected popular
discontent with Syria in Lebanon. Contrary to the clapping and dancing that usually
accompanies the exit of a losing contestant, the amphitheater where the primes are shot

was fully silent as the Syrian contestant stepped out.

Peer Review Article 37



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/ Winter, 2006) Marwan M. Kraidy

58. | am referring here to Tyler MacKenzie, The Best Hope for Democracy in the Arab
World: a Crooning TV "Idol"? Transnational Broadcasting Studies (13), 2004.

59. The amount of profit derived from voting is the best-guarded secret in the industry,
and even journalists who cover the media offer informed speculation. Everyone |
interviewed however agrees that significant profits are made from voting, and that in
some cases they exceed advertising revenues.

60. " In Saudi Arabia and Lebanon, as in most other Arab countries, the media elite
interlocks with the political elite, either through business or family relations."

61. A detailed discussion of the many ebbs and flows of this debate can be found in
Patrick D. Murphy and Marwan M. Kraidy, Editors (2003). Global Media Studies:

Ethnographic Perspectives. London: Routledge.

Peer Review Article 38



