
Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 1

PEER REVIEW ARTICLE 

‘The Perfect War’: US Public Diplomacy and 

International Broadcasting During Desert Shield and 

Desert Storm, 1990/1991 

 

Abstract 

This article reviews the performance of the United States Information Agency (USIA) 

during the Gulf Crisis and War of 1990-91. It pays particular attention to the role of 

USIA as a major participant in the Inter Agency Working Group on Public Diplomacy, to 

Voice of America broadcasting and USIA's counter disinformation work. In its 

conclusion, the article contrasts the effective US use of public diplomacy during this 

period with the problems encountered following 9/11 drawing attention to the 

amalgamation of USIA into the State Department in 1999 and the downgrading of public 

diplomacy which accompanied it. 

 

Introduction 

Since the terrorist attacks on the United States on 11 September 2001 much hot air has 

been vented and angry ink spilled on the subject of the failings of American public 

diplomacy.(1) Reports routinely note that the United States was not always so ill-



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 2

equipped to address public opinion around the world. From 1953 to 1999 the US 

benefited from the presence of an independent United States Information Agency charged 

with the task of conducting international advocacy, broadcasting and information 

activities and coordinating the US government’s exchange programs. This case study will 

look at how USIA and its key charge Voice of America operated during the Gulf crisis 

and war of 1990 and 1991 and in so doing show a little of what was lost when the Clinton 

administration, under pressure from Republicans in the Senate, folded the agency into the 

unsympathetic arms of the State Department in 1999.  

US policymaking during the Gulf Crisis and War—Operations Desert Shield and Desert 

Storm—was dominated by media considerations. Washington displayed a marked 

eagerness to apply the supposed lessons of Vietnam. This time the US presence would 

firmly be associated with an international coalition, supported by multiple UN 

resolutions, and strictly limited in its scope. US planners assumed that sustained 

American losses would undercut domestic support for the war and hence planned a 

largely aerial campaign with a brief ground war at its end. The war saw intense media 

management, as the US government established a system of pools to coral foreign and 

domestic journalists covering the fighting and deployed psychological warfare against 

their enemy. One of the enduring images of the Gulf War would be the dusty columns of 

Iraqi troops surrendering while clutching air-dropped leaflets and safe conduct passes. It 

is not remembered as an especially heroic episode in the history of the domestic US 

media; rather, coverage seemed superficial and dominated by an uncritical patriotic 

agenda. From the US military point of view, this was a triumph.(2)  



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 3

Unlike the case of Vietnam, theatre media and psychological operations for Desert Shield 

and Desert Storm were not the task of the United States Information Agency, but rested 

with the Defence Department. USIA, however, played a valuable support role as a key 

point of contact with the members of the fragile allied coalition. More significantly, 

Desert Shield and Desert Storm would see arguably the single most sustained example in 

the history of the agency of USIA opinion research, cultural awareness and experience 

being channelled directly into policy making. Tom Korologos, vice chairman of the 

Advisory Commission on Public Diplomacy, told Congressional hearings: “The agency’s 

professionals were full partners ‘at the table’ in developing a public diplomacy strategy 

and in carrying it out.” In an overview prepared as part of the director transition in 1991, 

the agency itself reported “close daily coordination with a number of White House, State 

Department and Pentagon offices, both in Washington and in the field” and noted: 

 

With that coordination, we were able to mobilize the full array of resources in 

support of Operation Desert Shield and Desert Storm rapidly and effectively, 

putting into action a public diplomacy plan and revising its thematic and 

operational portions many times as the crisis unfolded and we faced new challenges. 

From the start, USIA kept US policy makers informed of trends in international 

public opinion as reflected in the foreign media and by means of our own polling. 

Armed with well calibrated information and products provided by USIA in 

Washington, USIS foreign service officers were able to advocate US Gulf policy 

vigorously and effectively.(3)  

 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 4

The result of the immense attention to media relations at home and abroad was an 

unprecedented and carefully controlled combination of force and image in the Persian 

Gulf. In media scholar Douglas Kellner’s ironic phrase, it was “The Perfect War.” The 

Bush administration’s achievement only became truly apparent a decade later when 

American enterprises in the same region went awry to the detriment of the US image in 

the Middle East and the world.(4)  

The Buildup to the Crisis 

For VOA’s editorial writers, the first taste of the Gulf Crisis came not in August 1990 but 

five months earlier when the Voice ran foul of State Department attempts to “appease” 

Saddam Hussein. On 15 February 1990, Voice of America broadcast an editorial in 

multiple languages discussing the changes in the world since the fall of the Berlin Wall. 

Written by Bill Stetson under the title “No More Secret Police” it noted that despite the 

collapse of dictatorships in places like East Germany and Romania in 1989, many 

totalitarian regimes remained elsewhere:  

 

Secret police are also widely entrenched in other countries, such as China, North 

Korea, Iran, Iraq, Syria, Libya, Cuba and Albania. The rulers of these countries 

hold power by force and fear not by the consent of the governed. But as Eastern 

Europeans demonstrated so dramatically in 1989, the tide of history is against such 

rulers. The 1990’s should belong not to the dictators and secret police but to the 

people.  

 

Saddam Hussein apparently heard the editorial and sent a formal complaint to the 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 5

luckless US ambassador in Baghdad, April Glaspie. He objected to the comparison of his 

regime to that of Ceausescu in Romania, which he felt invited rebellion. The King of 

Saudi Arabia also objected and, on the orders of Secretary of State James A. Baker, 

Glaspie apologised profusely. The State Department investigated the matter and found 

that Iraq was not yet on the list of subjects requiring special State Department clearance 

before an editorial could be broadcast. They took no further action against VOA but 

insisted that further editorials on Iraq be authorised. Smarting from the rebuke, Stetson 

noted that it was odd that VOA could not even name Iraq on a list of dictatorships while 

the US Ambassador to the UN Armando Valladares, speaking to the Human Rights 

Commission in Geneva on 16 February, could devote an entire paragraph to Iraq’s 

“abysmal” human rights record, as documented by a recent State Department report on 

torture. Stetson felt that certain quarters in the State Department had failed to grasp that 

the aim of public diplomacy was to reach out to other peoples not their governments.(5)  

Some weeks later the issue emerged once again. On 12 April, Republican Senator Bob 

Dole of Kansas raised the case during a meeting with Saddam. As part of an effort to 

assure the dictator that the US sought “better relations with Iraq,” Dole informed Saddam 

that the VOA “commentator” responsible for the editorial had been “fired.” Saddam 

secretly recorded the meeting and published a transcript on Iraqi radio. William Safire of 

The New York Times mentioned this story in March and April in columns attacking the 

appeasement of Iraq, delighting in informing readers that Stetson had not been fired. In 

September, Safire published the complete story based on material obtained under the 

Freedom of Information Act, to the embarrassment of Dole and the Bush 

administration.(6) The incident served as a reminder that the policy needs of diplomats in 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 6

time of crisis and the duties of international broadcasters could easily come into conflict, 

and that there were plenty of observers in the domestic media eager to magnify any slip 

into a critique of the administration’s foreign policy. 

Responding to the Invasion of Kuwait 

In the early hours of 2 August 1990, Iraqi tanks crossed the border into neighbouring 

Kuwait and began a thrust towards the capital. The invasion followed several months of 

diplomatic wrangling and increasingly ferocious propaganda broadcasts from Baghdad. It 

came as a surprise to the Kuwaiti royal family who had confidently expected a diplomatic 

solution. It did not come as a surprise for VOA. Eight days before the invasion, the Voice 

attempted to broadcast another editorial by Bill Stetson headed “New Persian Gulf 

Threats,” which noted aggressive Iraqi language towards Kuwait and the United Arab 

Emirates and the alarming build-up of Iraqi forces on the Kuwait border. The editorial 

stated that “US officials have stressed that there is no place in a civilized world for 

coercion and intimidation.” The State Department spiked this editorial in an apparent last 

minute bid to avoid antagonising Saddam.(7)  

In the wake of the invasion of Kuwait, the Bush administration began the slow and 

delicate process of building a coalition to deploy troops in Saudi Arabia to head off 

further conquest and prepare to fight for Kuwait. VOA initiated a series of emergency 

program measures to support these ends. The Arabic Service expanded from seven to 

nearly 10 hours. It would eventually fill 15-and-a-half hours a day. English-language 

programming doubled to the Middle East, and expanded to fill the entire schedule round 

the clock, borrowing transmitter space from RFE/RL inaugurating a special Middle East 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 7

network on 5 September over 45 medium and short wave frequencies. During the course 

of the crisis, USIA worked to increase its medium-wave capacity in the Gulf region. 

Russia loaned transmitter time and Bahrain agreed to host a portable VOA transmitter but 

then refused to carry VOA Arabic broadcasts. VOA found an alternative site in Kuwait 

following the liberation. But VOA’s own transmitters were not the sole channels for its 

signals. Early in Desert Shield, the Voice created a dial-in service to allow anyone to pick 

up a VOA news feed in Arabic. The service received over 200,000 calls in its first year, 

including calls from inside Iraq. Stations in seven Arab nations, including Egypt, Saudi 

Arabia, Jordan and Bahrain, ran VOA news reports in Arabic, while worldwide VOA 

news could be heard in some form on 1,800 local stations in 75 countries. Programming 

at the start of the conflict included full coverage of the UN Security Council debate on 

Iraq in 43 languages and, from October to December, a special program called Messages 

from Home that enabled relatives of Americans stranded in Iraq or Kuwait to speak 

directly to their loved ones. US, Iraqi, Kuwaiti and Egyptian diplomats appeared on VOA 

Arabic Service call-in shows during the Desert Shield phase. Needless to say, the Voice 

also had correspondents in the field covering the crisis as it unfolded.(8)  

VOA broadcasting to Middle East during the crisis proved controversial. The American 

approach to news baffled the US government’s Arab allies. Both the Saudis and 

Egyptians objected to VOA interviews with Iraqi and Palestinian supporters of Saddam. 

The Saudi government noted that its people had nicknamed VOA the “Voice of 

Baghdad.” In at least one instance their objection was justified. VOA broadcast a Reuters 

story with a Cairo dateline describing a pro-Saddam demonstration in Damascus. Despite 

a second source, the story proved untrue and VOA had to transmit an apology. For the 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 8

domestic US media, the hint of VOA disloyalty proved irresistible. Voice staffers caught 

the sour reek of McCarthyism on the breeze. VOA’s deputy director, Bob Coonrod met 

the criticism head on by commissioning two independent studies of VOA during the 

Desert Storm phase from the Center for Strategic and International Studies in Washington 

and Hudson Institute of Indianapolis. USIA director Bruce Gelb also commissioned an 

investigation from the USIA’s Office of the Inspector General.(9)  

Early Initiatives 

The first major set piece in the propaganda war against Iraq was President Bush’s 

message to the Iraqi people, taped at the White House on 12 September and broadcast 

unedited on Iraqi television on 16 September as part of an exchange of messages with 

Baghdad. “We have no quarrel with the people of Iraq,” the President explained. “I've 

said many times, and I will repeat right now, our only object is to oppose the invasion 

ordered by Saddam Hussein.” Standing in front of his desk like a teacher experimenting 

with informality, Bush stressed the international nature of the response. “Never before,” 

the President noted, “has world opinion been so solidly united against aggression.” His 

final parry was to quote Saddam Hussein himself in a speech to Arab lawyers from 1988. 

Taking a slip of paper from his pocket the President read:  

 

An Arab country does not have the right to occupy another Arab country. God 

forbid, if Iraq should deviate from the right path, we would want Arabs to send 

their armies to put things right. If Iraq should become intoxicated by its power and 

move to overwhelm another Arab State, the Arabs would be right to deploy their 

armies to check it.(10)  



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 9

 

USIA’s television service worked into the night preparing the tape to be handed to the 

Iraqi Ambassador. VOA’s Arab service provided both on-screen subtitles and a voice 

over translation in Arabic. Iraqi-born Near East and South Asian division chief Sam 

Hilmy insisted on locating the Arabic source text for Saddam’s remarks, mindful of the 

potential for disaster if translators merely guessed at the original form of words. Deputy 

Assistant Secretary of State David Mack delivered the finished cassette to the 

Ambassador who, he recalled, “received it as one might a large turd.”(11)  

Iraqi television carried the message unedited but without any special announcement. 

Rival attractions included cartoons on another channel and a deliberately timed nation-

wide street demonstration in support of Saddam. Bush had little audience. But the 

President’s message also was intended to explain the US response to the uncommitted 

quarters of the world. Here USIA proved its worth. The President later acknowledged the 

“extraordinary efforts” of USIA director Bruce Gelb and the agency in preparing this 

message for international dissemination. “Your success in getting the message around the 

world so quickly in every language and on such short notice was quite an achievement. 

The professionalism and dedication of your staff is to be commended,” he said.(12)  

The Inter-Agency Working Group on Public Diplomacy 

As the White House contemplated the delicacy of the coalition building process, it 

became clear that the Arab world was a minefield in which the unguarded President could 

swiftly stumble into disaster. In the new world of CNN and real-time satellite news 

coverage, a mistake could get around the world instantly and the damage considerable. In 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 10

countries like Turkey and Egypt, the population did not share the government’s support 

for the US position. There was no room to allow the message to drift. In September, the 

White House assembled an Inter-Agency Working Group on Public Diplomacy for Iraq 

to oversee the media aspects of the crisis. The group needed to ensure that the US 

government spoke with one voice on the Gulf Crisis and that that one voice was sensitive 

to the delicate cultural concerns of the Arab world. The assistant director of USIA for the 

Near East, William A. Rugh, chaired the group with Gerald B. Helman, the State 

Department’s director of the Office of International Communications. Bill Rugh was 

USIA’s most respected Arabist, having served in Beirut, Cairo, Jeddah, Riyadh and 

Damascus and then as US ambassador to Yemen. The full committee of 20 or so—

including several USIA members—met weekly, but an executive steering group met a 

couple of times a week. A smaller group also met weekly to consider intelligence 

materials. Working Group members included the former US ambassador to Iraq, April 

Glaspie, and the deputy assistant secretary of state (and former Ambassador to the United 

Arab Emirates), David Mack. The committee structure supplemented existing daily 

liaison between the State Department and the Pentagon. Rugh and his colleagues twice 

briefed the president on world public reaction, coached him before a major interview with 

the Arab media, and kept him posted with information on reaction and suitable themes 

for inclusion in his speeches.(13)  

There was a marked divergence between the international message of the Bush 

administration, with its emphasis on clear limited aims, references to “President 

Hussein,” and respectful awareness of Iraq’s cultural heritage, and the rather more 

bellicose tone used for the domestic American audience. Within the USA, Saddam was 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 11

depicted as a monstrous equivalent to Hitler. The Inter-Agency Working Group 

deliberately played down such rhetoric overseas and avoided the domestic impulse to 

characterize the war on Bush’s side as personal. Their international line stressed the 

workings of Congress and US democracy, international condemnation enshrined in 

multiple UN resolutions, and the role of the coalition.(14)  

The Inter-Agency Working Group produced papers channelling specific pieces of 

detailed research relating to the allied mobilization, investigating press reports collected 

in particular problem places like Algiers or Tunis, tracking the path and impact of Iraqi 

propaganda gambits. The group monitored demonstrations against the coalition, paying 

particular attention to their size. A demonstration of 20 people in Cairo was nothing to be 

concerned about, but gathering of a thousand sparked concerns. By the same token, 

positive press would be rapidly relayed. If the committee noticed a helpful editorial in an 

Egyptian paper, this would be reproduced and hurriedly faxed to posts and distributed 

quickly. The Working Group knew that an indigenous voice had much more impact that 

the most eloquent US spokesman relaying the same information.(15)  

The Working Group also paid particular attention to the slower media, creating 

supporting materials for Public Affairs Officers (PAOs), generating guidelines, and—in 

what Rugh considered one of their most effective projects—writing and disseminating 

talking points for personnel in the field. Rugh asked USIA’s PAOs attached to posts in 

the Middle East and North Africa to compile a running survey of local opinion and their 

sense of the weak and strong points of the US case. A team of Foreign Service Officers 

(FSOs) in Washington then developed talking points, which were cleared by the State 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 12

Department’s policy team and then distributed back to ambassadors and their staff in the 

field and used around Washington DC. This became an ideal mechanism to counter the 

tide of Iraqi disinformation that began to flow from that country’s diplomatic posts 

around the world. (16)  

 

Facing Iraqi Propaganda 

The raison d’etre for the Working Group on Public Diplomacy was, of course, the 

phenomenal output of propaganda from Baghdad. From his emergence as the dominant 

figure in the Ba’athist government in the 1970s, Saddam Hussein had made skilled use of 

propaganda at home and abroad. His image had been carefully crafted by poet and 

journalist Abdul-Amir Malla with copious references to the glories of the Iraqi past. In 

vast murals and ubiquitous posters Saddam rendered himself as the successor to 

Nebuchadnezzar or Saladin. He claimed direct descent from Ali the fourth caliph of 

Baghdad. He styled himself as a leader for the Arab masses against the West and their 

own corrupt regimes, and a defender of Islam. Iraq’s powerful radio stations and frenzied 

press operations hammed this message home in Arabic. Gambits following the 

deployment of US troops included a number of stories around the theme that American 

Christians were desecrating Mecca. USIA hit back with an immediate and worldwide 

denial.(17)  

As Desert Shield progressed, Iraq also spread stories that coalition forces in Saudi Arabia 

included Israelis in disguise, were spreading AIDS, and had imported thousands of 

Egyptian women to serve as prostitutes. In the autumn, they claimed that Saudi leaders 

were drinking alcohol on US bases, Americans were building churches, and that Iraq had 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 13

only invaded Kuwait to head off an American/Saudi plan to seize the kingdom for 

themselves. Not all Iraqi stories were effectively quashed. Iraq scored an early success in 

September by releasing the transcript of an interview between Saddam and Ambassador 

Glaspie in the run up to war. Shamelessly manipulative editing created the impression 

that Glaspie had given a green light to the invasion of Kuwait and the State Department 

took no steps to correct the record at the time, allowing the Iraqi version of events to gain 

unnecessary credence.(18)  

Saddam proved less effective at playing the Islamic card than the team had feared. Early 

reports revealed that even where populations disliked the idea of a US military response 

they were frequently sceptical of Iraq’s pretence to Islamic leadership. But Rugh and his 

colleagues had to work hard to keep the issue of Israel out of the equation. Yasir Arafat’s 

vociferous support for Saddam did not help matters. Saddam, for his part, quite cynically 

championed the Palestinian cause, despite a history of violence between Iraq and 

representatives of the PLO. Moments of particular crisis included the clash on 8 October 

between Orthodox Jews and militant Palestinians near the Dome of the Rock in 

Jerusalem. Police opened fire, leaving 17 Palestinians dead and over 100 injured. The 

incident raised the profile of the Arab-Israeli conflict at exactly the wrong time.(19)  

WORLDNET and Visual Communication 

Early in the course of Desert Shield, the Inter-Agency Working Group commissioned a 

film called A Line in the Sand. As Rugh recalled, it took an agonizingly long time to 

create, largely because of the need for complicated clearance of military footage culled 

from various Pentagon and coalition sources. Its purpose was simple: to showcase the 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 14

collective response of the world to Saddam’s aggression from the consensus in the United 

Nations to the superbly equipped coalition military force deployed in Saudi Arabia. A US 

military production team working in Saudi Arabia edited the compilation footage into a 

dynamic form and added a soundtrack, which included wall-to-wall narration, quotes 

from the Koran, and much Arabic music. At USIA’s satellite TV service—

WORLDNET—a veteran agency filmmaker named Jerry Krell acted as a film doctor on 

the final version of the military’s cut, further sharpening its impact by eliminating the 

music, minimizing the commentary and allowing the images and associated sound effects 

to speak for themselves. The film had a target audience of just one man: Saddam himself. 

The Working Group hoped that the show of power might deter the dictator, and cut 

through the presumed poor advice and underline the resolve of the West and its coalition. 

The US presented copies of the video to Arab embassies including Iraqi embassies 

around the world, and trusted that the film reached its intended viewer. But Saddam’s 

forces in Kuwait held firm.(20)  

WORLDNET also mounted a series of special programs that allowed journalists around 

the world to interact with the senior administration figures concerned with the crisis. John 

Kelly, the assistant secretary of state for the Near East, did three WORLDNET sessions. 

David Mack also became a regular guest sometimes working in Arabic.(21)  

The ‘Rape of Kuwait’ 

USIA based its approach to the Gulf Crisis soundly on sober appeals to international law. 

Its principal publication during the crisis would be an anthology of the apposite UN 

resolutions, however some material touched on more emotive issues. The Inter-Agency 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 15

Working Group also placed considerable emphasis on the story of the so-called rape of 

Kuwait to establish the morality of the coalition case. Kuwait led the way, forming a 

group called Citizens for a Free Kuwait, which in turn hired the public relations firm Hill 

and Knowlton. H & K launched an $11 million campaign to publicise the plight of 

Kuwait before the American public under the direction of a former USIA FSO, Lauri J. 

Fitz-Pegado. Rugh travelled to New York to work with the US ambassador to the UN, 

Thomas Pickering, and the Kuwaiti ambassador to present the Kuwaiti case to the world. 

USIA’s output on the theme included a couple of 30-page chronologies, created in 

magazine form, showing the evidence for Iraqi brutality. The agency took care selecting 

its text and pictures, checking not only accuracy, but political and cultural acceptability. 

USIA did not merely repeat Kuwaiti allegations, which proved wise. Testimony 

presented to a congressional Human Rights Caucus hearing on 10 October about babies 

being turned out of incubators by marauding Iraqi troops and left to die proved to be 

untrue and delivered not by a genuine eyewitness but by the ambassador’s teenage 

daughter. Plenty of domestic politicians were less skeptical, and the incubator story 

figured in numerous speeches on the Hill running up to the vote authorising military 

action. The President himself told the story on eight occasions, initially flagging it as 

unverified but then giving credence by repetition. Some commentators questioned the 

story at the time. Liberating troops found incubators still in place in Kuwaiti hospitals 

and in January 1992 an op-ed piece by John R. Macarthur in The New York Times 

revealed the true identity of the anonymous witness. Rugh noted that while the revelation 

of the Kuwaiti sleight of hand became a big story in the West, the Arab media paid little 

attention to it.(22)  



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 16

USIA emphasised the quest for a peaceful solution to the crisis. At the end of November, 

President Bush proposed a fresh round of talks “going the extra mile” with Saddam 

Hussein in preference to bloodshed. The agency monitored international press response in 

the first week of December and was delighted to report that seventy five percent of 

editorials on the subject supported Bush’s position. Figaro in France called it “the act of a 

responsible statesman.” Critics generally felt that the time to negotiate had passed and the 

time to act had come. It was an ideal foundation for the next act of the drama.(23)  

The Deadline Approaches 

On 8 January 1991, President Bush addressed the allied nations of the anti-Iraq coalition 

over USIA’s WOLRDNET television. He stressed the final deadline of 15 January for 

Iraqi withdrawal from Kuwait and reiterated the history of US attempts to resolve the 

crisis peacefully.(24) With the deadline approaching, the National Security Council 

prepared a message from the president to the Iraqi people to be read on 14 January. The 

text emphasised yet again that war would be the choice of Saddam and the US and the 28 

other members of the coalition had no quarrel with the Iraqi people. He stressed the 

importance of Voice of America telling Iraq “the truth about Saddam Hussein—the truth 

about the world’s determination to stop his aggression.”(25)  

In addressing his own people and the wider world, President Bush broadened the stakes, 

arguing that the coalition would be fighting for more than just one country. On 16 

January, in his address to the nation announcing military action, President Bush spoke of 

an “opportunity to forge for ourselves and for future generations a new world order.” The 

phrase “new world order” became a mainstay of his rhetoric thereafter. (26) At the time 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 17

of the outbreak of war, USIA’s Media Reaction Staff could at least report widespread 

admiration for George Bush, appreciation for his efforts at compromise, and an 

understanding that the blame for the bloodshed ahead rested with Saddam.(27)  

During the crisis and war, the Iraqis tried a range of tactics to undermine the coalition 

position. Iraqi broadcasters championed the Palestinian cause, paraded prisoners of war, 

and attempted to demoralise the American forces by alleging that their wives might be at 

home having sex with Hollywood stars. Saddam variously appeared petting a British 

child hostage, praying (despite his secular Sunni background) in the manner of a religious 

Shiite, posing in a variety of other garbs and pledging to unleash “the Mother of all 

Battles.” His use of Scud missiles to attack non-combatant Israel was as much a 

propaganda play for the Arab street as a military move.(28)  

Countering Disinformation  

Iraq continued to make extensive use of disinformation. Fortunately, the US government 

still had its Cold War counter-disinformation apparatus. At USIA, Todd Leventhal, the 

senior policy officer for countering disinformation and misinformation, served as the US 

government’s chief analyst of and spokesman on Iraqi propaganda, monitoring the spread 

of rumours and moving swiftly to refute them. Leventhal’s activities included a marathon 

nine-and-a-half hours on WORLDNET, taking questions on Iraqi disinformation from 

journalists from 35 countries. He had no shortage of stories to rebut. Following the 

outbreak of the air war, Baghdad focused on exaggerated Iraqi successes in shooting 

down coalition planes, false claims that Israel was secretly participating in the air 

campaign, and colourful reports of mutinies and clashes between US and British troops 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 18

and Muslim members of the coalition. On 16 January, the Pakistani newspaper Markaz 

claimed that Pakistani troops had opened fire on Americans and killed 72. Shortly 

thereafter, the Pakistani government expelled the Iraqi press counsellor in Baghdad for 

“providing financial assistance for publication of propaganda materials against the state” 

and “inciting street demonstrations.” Other stories included a report in Pakistan that the 

notorious singer Madonna had arrived in Saudi Arabia to entertain the troops, in Algeria 

that coalition casualties were being secretly buried on the island of Crete, and in 

Indonesia that the CIA was plotting to overthrow King Hussein of Jordan. USIA’s media 

reaction staff drew comfort from the fact that these stories were almost never dignified by 

editorial comment in the Middle East. They were, however, repeated on Cuban and 

Soviet channels and even found their way onto the Arabic service of Radio Monte 

Carlo.(29)  

Saddam’s most effective propaganda mechanism would be the same tactic used by the 

British during the Nazi blitz on London—merely opening his home front to selected 

foreign journalists and specifically the reporters and cameras of CNN. From the 

beginning of the air war on 16 January, the Iraqi regime alleged that coalition bombs had 

hit civilian facilities and invited CNN along to see. Early examples included a “baby milk 

factory” bombed on 20 January and displayed on CNN the following day. USIA used its 

“talking points” and counter disinformation team to circulate refutation, noting that the 

site was protected like a military installation. The civilian target theme struck a chord 

around the world. The media reaction staff noted that La Presse, a government owned 

paper in Tunis, went so far as to claim that “civilians… are threatened with a real 

genocide.” Opinion in moderate Western European papers like Westdeutsche Allgemeine 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 19

wavered, as some suspected that the war might now be exceeding the objective of 

liberating Kuwait. The darkest moment came on 13 February with the bombing of a 

bunker in the Amirya district of Baghdad, which the US insisted had a military function, 

but produced horrific images of 314 civilian casualties. The USIA media reaction staff 

reported a surprising level of acceptance in coalition editorials that events like the 

Amirya bunker were “unavoidable in war” or more specifically “Saddam’s fault” for 

sheltering civilians in a military installation. Unfortunately, these understanding 

newspapers also acknowledged that the masses would be driven away from the US camp 

by the images. In the hours following broadcast of the Amirya pictures, protestors 

attacked the US embassy in Bonn.(30)  

As early as 17 January, the coalition set up its counter argument. Colin Powell, chairman 

of the Joint Chiefs of Staff, stressed that the coalition’s desire to avoid civilian damage 

was a major reason that 20 percent of coalition aircraft returned without having dropped 

their bombs. If the target was not clearly identified, the bombs came home. Sometimes 

the US could act in time to defuse a story. When the Iraqis claimed that US planes had 

bombed the mosque in the city of Karbala, the Inter-Agency Working Group prevailed on 

the Pentagon to investigate, collect, declassify and publish aerial photographs. The 

pictures proved that Saddam’s forces had parked vehicles next to mosques in the 

knowledge that the US Air Force was avoiding such targets. Before and after shots 

demonstrated the “pinpoint accuracy” of allied strikes. Reconnaissance pictures and on-

board video footage of strikes, which looked disturbingly like video game play, became a 

staple of CENTCOM daily briefings in Riyadh.(31)  



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 20

As the war developed, Rugh and his colleagues became increasingly unhappy with the 

CNN correspondent in Baghdad, Peter Arnett. Rugh and Mack both felt that Arnett was 

very naïve. While the network acknowledged Iraqi censorship, he appeared to believe 

that his interviews conducted in the Iraqi street were an accurate expression of free 

opinion. Rugh well recalled viewing a CNN report of civilian bomb damage transmitted 

on 1 February, which included a vox pop in English from an eloquent and angry woman: 

“all of you are harming the people for the sake of oil as if we are Red Indians. We are 

human beings.” To Rugh’s surprise, April Glaspie, who was watching the report next to 

him, recognized Arnett’s interviewee as an employee of the Ministry of Foreign Affairs 

named Suha Turayhi. He concluded that her “spontaneous” remarks were scripted and 

probably even rehearsed.(32)  

USIA’s media digests revealed a widespread international understanding of the limits 

imposed on journalists in wartime, not only by the Iraqis, but by the Americans as well. 

On 1 February, the agency reported as “typical” a complaint in the centrist Der Morgen 

in Berlin: “Slowly but surely it is coming out that every word, every photo and every TV 

picture should be accompanied by a red warning sign reading: ‘Caution, Lies.’”(33)  

VOA presented its own problems to the Working Group. Rugh felt that the VOA stringer 

in Baghdad, who worked part-time for the Iraqi government, was even more troublesome 

than Arnett. The Voice stopped using this stringer when the air war began on 16 January. 

Rugh also grew irritated with VOA’s editorials on and around the crisis, which he felt to 

be composed as for a domestic American audience and lacking the awareness of the 

workings of Arab public opinion that an FSO experienced in the region would bring. 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 21

Rugh regularly took examples of flawed editorials to the VOA director Carlson and his 

deputy Coonrod, but he was swiftly made aware that the Voice and its champions on 

Capitol Hill would defend its right to editorial independence. The Egyptian and Saudi 

governments continued to complain about VOA, though the Saudis were actually even 

more critical of the BBC. Helman and Rugh travelled to London to speak and compare 

notes with the head of the Arabic Service.(34)  

Saddam continued to hope that US resolve would crumble after a single major 

engagement. On 28 and 29 January, he launched a series of armored thrusts across the 

frontier into Saudi Arabia. Television reporting focused on the fighting in the border 

town of Al-Khafji, recaptured by Saudi and Qatari forces on 31 January. Despite the 

counterattack, USIA reported a widespread perception of a propaganda victory for 

Saddam Hussein. Westdeutsche Allgemeine went so far as to suggest that “the brutal side 

of this war” as revealed in the first ground casualties “will become a heart-gripping 

reality for the American population now. It could change the US public’s stance…” 

Despite evident chaos on the ground, the Inter-Agency Committee, like the US 

commanders in theatre, sought to use the incident as a vehicle to stress the role of allies 

concealing the actual role of US forces in repelling the Iraqis. The Qatari Ambassador 

joined David Mack on the podium at USIA’s Washington Foreign Press Center for a 

special press conference on the battle for South Asian journalists. The ambassador was 

recognised as something of a star performer for his government and later became the 

Minister of Information.(35)  



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 22

Around the same time the US scored a particular coup. In January, Washington leaked an 

intelligence report about Saddam’s family leaving Iraq. This was reported back to Iraq, 

and then further reaction and Iraqi responses were covered by VOA. As the story 

gathered momentum, newspapers variously reported that Saddam’s wife had fled to 

Mauritania, Zambia, Algeria or even Switzerland. The story was calculated to sow 

resentment against the leader among the ordinary people of Iraq. (36) 

 

Themes in the coalition’s overt presentation of this phase of the war included emphasis 

on the environmental impact of oil fires set in Kuwait and oil slicks dumped into the 

Gulf. As images of thousands of oil-drenched dying sea birds played on televisions 

around the world from 25 to 27 January, Saddam was demonized by the criteria of the 

1990s as an eco-criminal. On 5 February, a VOA editorial denounced “Saddam’s 

Environmental Terrorism.” It noted that US laser-guided bombs had closed off the main 

pipeline through which oil had been spilling and that President Bush had pledged “all 

possible US assistance to the people of Kuwait in restoring that which Saddam has 

befouled.”(37)  

The Ground War 

At 4 am local time on the morning of 24 February, following yet another round of 

initiatives to affect a diplomatic solution, the coalition launched its ground war to liberate 

Kuwait. Victory came swiftly and on 27 February President Bush announced the 

ceasefire: “Kuwait is liberated. Iraq's army is defeated. Our military objectives are met. 

Kuwait is once more in the hands of Kuwaitis, in control of their own destiny.”(38) 

USIA’s media reaction staff noted widespread international approval for President Bush. 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 23

The London Times opined that “It will be very difficult for anyone to mount a challenge 

to the president in 1992.”(39) The ground war had lasted just one hundred hours. 

Following days revealed the scale of slaughter dealt against Iraqi convoys retreating 

along the Basra Road. Its closing images were a stark reminder of the brutality of war. 

From the outbreak of Desert Storm, USIA cast an occasional eye towards the likely end 

of the war. Between 24 and 26 January the agency sponsored a telephone survey in 

Western Europe, which intriguingly included a question about whether force should be 

used not only to fulfil the UN mandate and liberate Kuwait but also to exceed it and 

remove Saddam. Out of those polled, 90 percent of French, 83 percent of Britons and 69 

percent of Spanish endorsed fighting on to overthrow the Iraqi dictator.(40) Conversely, a 

USIA report of 19 February pondered the situation if the US remained within the 

mandate and liberated Kuwait, but Saddam remained in power and thereby become a 

hero merely for having survived. Bud Hensgen, chief of the media reaction staff, noted 

that unlike their European counterparts, Arab editorial writers had not commented on this 

possibility. He speculated that pro-Saddam writers would not discuss an Iraqi defeat 

while for others the “win despite loosing scenario” was either too likely or too obscure 

for comment.(41)  

On 21 February, on the eve of the land war, the division of world opinion three ways 

between action, further negotiation along lines recommended by Gorbachev, and 

indifference, suggested a dwindling international consensus over the war. Many 

supporters of the Gorbachev plan raised concerns about the United States exceeding its 

UN mandate and extending its power. It seemed increasingly unlikely that President Bush 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 24

could risk continuing beyond the liberation of Kuwait.(42) Similarly, early in the ground 

war, a USIA world media survey reported that “many” editorials now “judged Saddam 

Hussein’s overthrow would be necessary to secure stability in the Middle East, but almost 

all warned that the Allies should not play a direct role in his demise.”(43)  

The conclusion of Desert Storm fell short of White House expectations. Despite careful 

use of words in public, some in the Bush administration clearly had hoped that defeat in 

Kuwait would light the fuse on anti-Saddam rebellions within Iraq. On 15 February, after 

Saddam issued his “cruel hoax” statement of unconditional withdrawal from Kuwait, 

President Bush finally took the plunge and declared: 

 

But there's another way for the bloodshed to stop. And that is for the Iraqi military 

and the Iraqi people to take matters into their own hands—to force Saddam 

Hussein, the dictator, to step aside, and to comply with the United Nations 

resolutions and then rejoin the family of peace-loving nations. 

 

Voice of Free Iraq, a covert American-backed operation, was yet more encouraging of 

rebellion. On 3 March, Iraq responded. A returning Shiite tank commander in Basra fired 

a shell into a massive portrait of Saddam and triggered a Shiite rebellion across the South. 

In following days, Kurds in the north also rose. Both groups called for US aid, but none 

came. Saddam’s regime exploited a window in the ceasefire agreement allowing 

helicopter flights to wipe out the rebels. Reporters in northern Iraq, now free from 

restriction, delivered heart-rending images of Kurdish suffering to the world. Saddam 

remained in power while in Saudi Arabia extremists rallied against the presence of 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 25

American forces in their country. The unresolved issues would spring up like hydra’s 

teeth a decade later.(44)  

The Aftermath 

In the aftermath of the war, VOA considered the results of the two major studies of its 

performance during the crisis. A survey by the Center for Strategic and International 

Studies published in June 1991, praised the content of VOA’s news, but raised concerns 

over its feature material. One reviewer remarked on the disparity between VOA coverage 

of Scud missile attacks on Israel and more muted coverage of Scud attacks on Saudi 

Arabia. The Wall Street Journal noted “a surprising anti-American tilt” in the Arabic 

programs during the week of 20 January—the second week of the air war—when 75 

percent of interviewees criticised Bush or coalition policy, and over 50 percent of 

newspaper articles cited expressed negative views. On 22 February, VOA Arabic carried 

Iraqi high command “communiqué no. 58” live, hailing Iraqi military successes and 

criticising the Bush administration for undermining the chances for peace. Subsequent 

communiqués included wildly exaggerated claims about US losses. The Hudson Institute, 

which studied programming on selected days, reported in May that despite an over 

reliance of US official sources and neglect of anti-war views, VOA “did an effective and 

responsible job in reporting a difficult and complex story.” The internal USIA Office of 

the Inspector General called for a procedure to log Embassy complaints in future crises. 

The breadth of criticism from multiple perspectives suggests that for the most part VOA 

covered the Gulf War story correctly.(45)  



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 26

Looking back on Desert Shield and Desert Storm, President Bush paid tribute to the role 

of public diplomacy in sustaining the coalition. On 7 June 1991, in a gesture requested by 

the new director of USIA to boost flagging morale, he personally visited USIA to swear 

Henry Catto into office. The President praised USIA as a whole and paid tribute to the 

work of Dick Carlson at VOA and the work of USIA around the Iraq crisis. The president 

told assembled USIA staff: 

 

The expertise of your people in the field, the fine Gulf War pamphlets that you 

produced, all the extra hours behind the microphone at VOA and in USIA’s TV 

studios helped us to get the word out, helped people in the Middle East and around 

the world separate fact from fiction about Iraq’s aggression and the intentions of 

Saddam Hussein. We were up against an enormous propaganda machine from 

various quarters overseas. And I think that you all distinguished yourselves with 

great honor and great credit to the United States of America. So, thank you from 

this grateful heart.(46)  

US Public Diplomacy and the Middle East Post 9/11  

USIA’s overall performance in the first Gulf War should have secured the agency’s 

future, more especially given USIA’s obvious contemporaneous role in supporting the 

process of political change in Eastern Europe. This did not prove to be the case. Instead, 

“victory” in the Cold War set Congress on the path towards some form of a “peace 

dividend.” Budgets shrank and the agency began a course of drastic cutbacks in its 

provision. In 1996, the agency lost its ability to rebut disinformation as its sole resident 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 27

expert in the field Todd Leventhal was bumped back to a post at Voice of America. But 

there was worse to come. Around the same time, Senator Jesse Helms of North Carolina 

began a campaign to see the agency and other independent elements in the US foreign 

policy machine rationalised into the main body of the State Department. Some voices at 

the State Department—most notably the secretary of state in Clinton’s second term, 

Madeline Albright, and her assistant secretary of state for public affairs, Jamie Rubin, 

saw advantage in such a move and worked to create a new structure whereby public 

diplomacy would be the responsibility of an under secretary of state and its machinery 

fused into the main body of the State Department. On 30 September 1999 USIA ceased to 

exist.(47)  

The architects of the plan to consolidate USIA into the State Department clearly hoped 

that the agency’s sensitivity to matters of public opinion might somehow be blended into 

the traditional outlook of the State Department and act as leaven in that dough. This did 

not prove to be the case; rather, the traditional culture of the State Department prevailed. 

State marginalised public diplomacy concerns and personnel, prompting a draining away 

of USIA expertise through resignation and early retirement. The rearrangement of 

budgets, redistribution of responsibilities, in addition to such developments as the 

reassignment of Voice of America to a Broadcasting Board of Governors (BBG), meant 

that it was not possible to produce a direct comparison of resources and personnel applied 

to public diplomacy before and after 1999. Nevertheless, a consensus soon emerged 

among staff that the US capacity and resources had been much diminished. While the 

considered and engaged public diplomacy which was the hallmark of USIA would not 

have prevented the 9/11 attacks, there can be little doubt that it would have helped to 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 28

open America’s experience of the attacks and its policy in the aftermath to the Islamic 

world.(48)  

On the morning of 11 September 2001, the United States awoke to the nightmare of 

terrorist attack and swiftly realised that it needed an effective public diplomacy to 

underpin the national response. Had USIA still existed, the US government would 

instantly have been able to target local opinion makers in the Arab world with material 

explaining the US reaction to the attacks and the response as it unfolded. In the event, the 

US public diplomacy response was half-baked: muffled by the heavy hand of policy 

concerns or drowned out by statements from the White House crafted for the domestic 

audience. Key elements were missing altogether, such as the ability to rebut rumour. 

Stories of Israeli dirty dealings around the 9/11 attacks and CIA links to Osama Bin 

Laden went unchallenged.  

In place of the considered and culturally informed approach which experts like William 

Rugh brought to US public diplomacy in the first Gulf War, the War on Terror and the 

Second Gulf War developed with an astonishing ignorance of—and disregard for—the 

culture of the region. The most outrageous example of this was the gaff during a press 

conference on 16 September 2001, in which President George W. Bush spoke of a 

“crusade.”(49) The first name for the military response—Operation Infinite Justice—had 

overtones of blasphemy and had to be swiftly changed to “Operation Enduring Freedom.” 

There also were more subtle errors. The president’s apology for the abuse of prisoners at 

Abu Ghraib delivered on 6 May 2004 focused on his statement that he was “sorry for the 

humiliation suffered’ by the prisoners,” but did not include the follow up statement “and I 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 29

ask you to forgive me,” which is expected in Arab culture in order for such a statement to 

be meaningful.(50)  

The official responsible for US public diplomacy during the aftermath of 9/11 was a 

former ad executive named Charlotte Beers. She was a newcomer to Washington in the 

autumn of 1991 and suffered from the cultural gap between Madison Avenue and Foggy 

Bottom. Moreover, her efforts in the post of under secretary of state for public diplomacy 

and public affairs were hampered by a weak system. She had no managerial authority in 

matters like promotion of public diplomacy staff in the field. Her best-known activity in 

was the launch of a multi-million dollar campaign called “Shared Values,” which put 

images of happy Muslim-Americans onto television screens around the Middle East. The 

problem was that the manifest anger of the masses in the Arab world was not the product 

of a mistaken belief that Muslim-Americans lived in the midst of intolerance, but rather a 

perception of American deeds in the region. Beers’ campaign seemed like a waste of time 

and money. Under heavy criticism from the press, she resigned on health grounds on 3 

March 2003. Two weeks later, the second Gulf War began.(51)  

State Department programs limped on under the interim stewardship of Patricia Harrison 

and a short-lived replacement for Beers, Margaret Tutwiler.(52) Small victories included 

the reappointment in October 2002 of Todd Leventhal and the slow reconstruction of a 

basic counter-disinformation capability. Leventhal’s work underpinned a White House 

exposé of Iraqi propaganda entitled Apparatus of Lies: Saddam’s Disinformation and 

Propaganda 1990-2003. On a dedicated section of the State Department Web site, he and 

a small staff began to engage various myths of the era.(53)  



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 30

The media landscape of 2001 was radically different from that encountered a decade 

earlier. Real-time technologies had diffused. The world now was linked by the Internet, 

which provided the perfect mechanism for anti-coalition rumours to circulate at the speed 

of light. Moreover, the US no longer had a monopoly over satellite news, and faced 

competition from major players in the region, most notably Al Jazeera. Wisdom 

suggested that the US engage this channel by embedding the station’s journalists with US 

forces or presenting US officials to be interviewed on air in Arabic, but this was not 

done.(54) There were other differences at home. 

Within the Washington bureaucracy, the key difference between the world of Gulf War I 

and that of the War on Terror and Gulf War II was the far more prominent part played by 

the Pentagon. Just as public diplomacy now took a back seat within the State Department, 

so the State Department was forced into second place by an ascendant Department of 

Defense. Defense Secretary Donald Rumsfeld and his deputy Paul Wolfowitz dominated 

US public diplomacy and outflanked the moderating influence of Secretary of State Colin 

Powell. Charlotte Beers consistently was upstaged by assistant secretary of state for 

public affairs Victoria “Torie” Clarke.(55) The implications of the Pentagon’s 

ascendancy for public diplomacy were manifold. The entire approach to public 

diplomacy shifted to view the activity as a force multiplier—a means to an end—rather 

than a dimension of international relations. Rumsfeld and Wolfowitz placed particular 

store by private sector contractors, specifically John Rendon and his Rendon Group. 

Rendon had worked for the Kuwaitis during the first Gulf War, stage managing footage 

of the liberation by handing out thousands of Kuwaiti and American flags to be waved by 

thankful Kuwaitis. The Pentagon engaged the Rendon Group to manage the public 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 31

relations aspects of their bombing campaign against Afghanistan in 2001. The Pentagon’s 

apparatus included an Office of Strategic Influence (OSI) which reserved the right to feed 

black propaganda to neutral and allied media. The plan caused a flurry of protest when it 

became public in 2002, leading to the closure of the OSI. Still, the underlying “can-do” 

psychological war-driven approach to public diplomacy remained.(56)  

The shift to a public diplomacy in which the Pentagon and its private contractors have 

become key players has fundamental implications. The Pentagon immediately brings an 

emphasis on communications as a force multiplier, a means to the end of victory rather 

than a dimension of international interaction. Furthermore, there is a core difference 

between a public diplomacy based on in-house capabilities of the sort provided by USIA 

and an effort drawing on contractors. The basic need to secure and maintain a contract 

makes the private sector player much less likely to stress the limits on public diplomacy. 

Unlike a public diplomat, a contractor is not paid to feed back into the policymaking 

process and question the fundamental premises of their mission or the policy that 

motivated it. In the past, this sort of feedback has been rare in US public diplomacy, but 

given the emerging paradigm of privatization, it promises to be even rarer in the future, 

and to the detriment of the operation of US public diplomacy. 

* 

For Voice of America, the War on Terror brought its own set of challenges and 

frustrations. Although technically free from the foreign policy machine, VOA now was 

subject to a politically appointed Broadcasting Board of Governors (BBG) instead. Some 

at VOA experienced the BBG as political pressure un-moderated by the cushioning 

influence of the old USIA. In the wake of the attacks, the VOA’s Pashto service to 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 32

Afghanistan recorded an interview with Taliban leader Mullah Omar and immediately 

came under immense State Department pressure not to broadcast the item. The Voice 

broadcast the item regardless. The senior member of staff involved—news chief Andre 

DeNesnera—was honoured externally for his public stand, but in 2004 VOA 

management shifted him into the Siberia-post of diplomatic correspondent.(57)  

The centrepiece of the US broadcasting following 9/11 was a BBG project to create two 

entirely new Arab language services for the Middle East: Radio Sawa (from the Arabic 

for ‘together’), a blend of music and news aimed at a young mass audience in the region, 

and a television network call Alhurra (The Free One), which sought to challenge the 

influence of regional satellite stations like Al Jazeera. While Sawa made notable headway 

in capturing an impressive audience share in some localities, it was created at the cost of 

VOA’s Arabic service. The architect of the Sawa project—BBG member and US radio 

magnate Norm Pattiz—argued that VOA Arabic simply had too small an audience to 

justify its continued existence. Defenders of the service argued to no avail that its 

audience, while small, was influential. Audience research figures with indicated a 

measure of success for Sawa and Alhurra were disputed by defenders of the old VOA and 

the stations bogged down at home in disputes over cronyism and “Lebanese bias” in its 

administration.(58)  

Veterans of USIA were appalled by the scale of disarray in US public diplomacy and 

were active as lobbyists for reform through such forms as the Public Diplomacy Council 

or membership of any number of panels dedicated to examining the crisis. William A. 

Rugh headed a Public Diplomacy Council study, which called for a renewed engagement 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 33

with the Arab public in late 2004 through measures as diverse as the restoration of VOA 

Arabic and reopening of cultural centres in the region, and the quadrupling of the global 

US public diplomacy budget to $4 billion dollars a year.(59) By 2005, there was some 

evidence of a new approach to public diplomacy. Secretary of State Condoleezza Rice 

stressed the need for better public diplomacy in her confirmation testimony in 

January.(60) In the autumn of 2005, a close associate of the president named Karen P. 

Hughes assumed the post of Under Secretary of State. Rice increased the internal 

administrative reach of her office while the president gave Hughes chairmanship of an 

Inter-Agency Public Diplomacy Group, creating a mechanism for a common approach to 

the field. Hughes’ choice of deputy under secretary of state for educational and cultural 

affairs also reflected innovation as she chose a young Arab-American Dina Habib 

Powell. Hughes pledged herself to place particular emphasis on listening to the Arab 

world, though her initial foray into the field was treated with derision by domestic and 

regional observers as she allowed herself to be drawn into defending US policy and 

culture rather than merely listening. Yet her “clout” at the White House gave her the 

opportunity to respond to at least some of the problems which had dogged US public 

diplomacy in recent years.(61)  

Conclusion 

 

In contrast to the difficulties of US public diplomacy in recent years, the historical 

evidence suggests that USIA and VOA both performed well during the first Gulf War. 

USIA’s input into the Inter-Agency Working Group on Public Diplomacy emerges as 

particularly significant, as does the agency’s expertise in rebutting disinformation, which 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 34

is a key weapon of the enemy. Voice of America operated well throughout the crisis, on 

its own terms. It maintained its charter obligation to cover all sides of the story. Though 

its editorials were something of an irritant to others in the foreign policy and public 

diplomacy structure, this certainly was not inconsistent with its mission.  

Perhaps the most significant contribution of public diplomacy during the first Gulf War 

was its presence in abstract form as an influence on the grandest level of strategy, where 

concern for opinion acted as a brake on the administration's strategy and required strict 

adherence to the letter of United Nations mandate and careful attention to building and 

maintaining a coalition. Such structures would greatly have aided the US in the months 

and years following 9/11 and such thinking at the highest level would have counselled 

against any move as reckless and injurious to the standing of the United States abroad as 

its unilateral pursuit of the second Gulf War. 

 

Nicholas J. Cull is professor of Public Diplomacy and director of the Master’s in Public 

Diplomacy in the Annenberg School for Communication at the University of Southern 

California. He has written widely on issues of media and history and is completing a 

major history of US public diplomacy since 1945 for Cambridge University Press. 

NOTES 

1. For a survey of these reports see US Government Accountability Office (GAO), 

Report to the Chairman, Subcommittee on Science, State, Justice, and Commerce and 

Related Agencies, Committee on Appropriations, House of Representatives, US Public 

Diplomacy: Interagency Coordination Efforts Hampered by the lack of a National 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 35

Communication Strategy. GAO-05-323, April 2005  

on line at http://www.gao.gov/new.items/d05323.pdf and the Defense Science Board 

Task Force Report on Strategic Communication at 

http://www.acq.osd.mil/dsb/reports/2004-09-Strategic_Communication.pdf 

2. For background on the Gulf War see Philip M. Taylor, War and the Media: 

Propaganda and Persuasion in the Gulf War, Manchester, Manchester University Press, 

1992, John R. MacArthur, Second Front: Censorship and Propaganda in the Gulf War, 

Berkeley, CA: University of California Press, 1992; W. Lance Bennett and David L. 

Paletz (ed’s), Taken By Storm: The Media, Public Opinion and US Foreign Policy in the 

Gulf War, Chicago, University of Chicago Press, 1994 and Douglas Kellner, The Persian 

Gulf TV War, Boulder, Colorado, 1992. The French philosopher Jean Baudrillard argued 

that the disjunction between the war as experienced by Iraq and the representation seen 

on US television screens was such that ‘The Gulf War Did Not Take Place’: Jean 

Baudrillard, trans. Paul Patton The Gulf War Did Not Take Place (Bloomington and 

Indianapolis: Indiana University Press, 1995). 

3. National Archives II (hereafter NA) RG 306 A1 (1070) box 3, USIA historical 

collection, reports and studies, 1945-1994, Transition US Information Agency, March-

April, 1991, p 107. 

4. Kellner, The Persian Gulf TV War, p. 386. Kellner goes on to stress the suffering and 

brutality beneath the image of perfection and success. 

5. Interview: Bill Stetson and Bob Coonrod, 4 January 1996; VOA editorial 0-03982, ‘No 

More Secret Police,’ 15 February 1990; contrary to the statement of April Glaspie to the 

Senate Foreign Relations Committee on 20 March 1991 this editorial was cleared for all 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 36

language services and the condemnation of Iraq and other countries outside Eastern 

Europe was not added later. Bill Stetson, Memo to the file, ‘Public Diplomacy and VOA 

editorials,’ 14 March 1990; 

6. Interview: Stetson, Coonrod; William Safire, ‘Baltics to Baghdad,’ New York Times, 

30 March 1990, p. A31, ‘Country of Concern’, New York Times, 9 April 1990, p. A19, 

‘Iraq’s US support,’ New York Times, 4 May 1990, p. A35, and ‘Broadcast to Baghdad’ 

New York Times, 10 September 1990, p. A23. See also ‘Mosul tapes,’ US News and 

World Report, 4 July 1990, p. 21. For transcript of the Iraqi broadcast see FBIS-NES-90-

074, 17 April 1990, p. 9. 

7. Interview: Stetson; VOA editorial ‘New Persian Gulf Threats,’ Alan Heil, Voice of 

America: A History, New York, Columbia University Press, 2003 p. 320, Kellner, The 

Persian Gulf TV War, pp. 12-13, the story of the editorial became public in September 

see AP, ‘VOA criticism of Saddam was squelched,’ Bangor Daily News, 15/16 September 

1990, p. 3 also Newsweek, 1 October 1990, pp. 24-25. 

8. Heil, Voice of America, p. 320-21. The VOA also supplemented its Farsi service to 

Iran. Interview: Joe O’Connell (9 November 1995) see also ‘VOA Begins Broadcasting 

Messages from Relatives to Hostages in Iraq,’ Washington Post, 4 October 1990, p. A38. 

9.Interview: O’Connell, Coonrod; Robert S. Greenberger, ‘Angry critics say US Arabic 

language was not the Voice of America during the Gulf War,’ Wall Street Journal, 13 

June 1991, p.A18. Heil, Voice of America, p. 324-5. 

10. PPP GB 1990, Vol. 2, pp. 1239-40, for press report see Andrew Rosenthal, ‘Bush 

tapes message for Iraqi TV,’ New York Times, 13 September 1990, p. A9. 

11. Interview: David Mack. Heil, Voice of America, p. 286; George Bush Presidential 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 37

Library (Texas A&M) hereafter GBL, WHORM subject file, PR010, id 186172, Bush to 

Messinger, 28 September 1990. The use of both subtitles and recorded translation made it 

much harder for the Iraqi regime to edit the broadcast without this being obvious to 

viewers. 

12. GBL WHORM subject file, FG 298, ID 186149, President to Gelb, 28 September 

1990 and for a digest of reactions to the broadcast see ID 184448, Burson to Mike 

Schneider (P), 17 September 1990. 

13. Interview: William A. Rugh, 14 December 1995. 

14. Interview: Mack. On 15 October 1990 the President called Saddam’s occupation of 

Kuwait ‘Hitler revisited’ but added ‘But remember, when Hitler's war ended, there were 

the Nuremberg trials.’ His public papers for the Desert Shield/Desert Storm period repeat 

this comparison in some form on eight further occasions. On 1 November the President 

pointed out that in his disregard for diplomatic convention Saddam was worse than 

Hitler. For texts see PPP GB 1990, Vol. 2, pp. 1411, 1509. 

15. Interview: Rugh. For a sample of USIA materials passed to the Working Group see 

GBL WHORM subject file, PU, ID 180078, Gelb to Sununu, 3 October 1990 with 

attachments. 

16. Interview: Rugh.  

17. For a survey of Saddam’s propaganda and media policy see Efraim Karsh and Inari 

Rautsi, Saddam Hussein: A Political Biography, London: Brasseys, 1991. Interview: 

Rugh.  

18. For full account see Todd Leventhal, Iraqi Propaganda and Disinformation During 

the Gulf War, (Emirates Occasional Papers No. 36), Emirates Center for Strategic Studies 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 38

and Research, Abu Dhabi, 1999 also USIA fact sheet: Iraqi disinformation: Allegations 

and Facts, 4 February 1991 archived online at 

http://intellit.muskingum.edu/othercountries_folder/iraq_dis.htm. For an overview of 

Iraqi disinformation see White House Office of Communications, Apparatus of Lies: 

Saddam’s Disinformation and Propaganda 1990-2003, Washington DC, 2003, on line at 

http://www.whitehouse.gov/ogc/apparatus/ accessed 25 March 2005 

19. Interviews: Rugh and Mack. For a summary of early reports see GBL WHORM 

subject file, PU, ID 180078, Gelb to Sununu, 3 October 1990 with attachments. 

Scepticism of Iraq was especially obvious in Pakistan and Islamic India. 

20. Interviews: Rugh and Jerry Krell (telephone), 22 March 2004. The term ‘A Line in 

the Sand’ was widely used at the time and charged with American and specifically Texan 

resonance, as Col. William Travis drew a line in the sand to rally the defenders of the 

Alamo. Jesus Christ also drew a line in the sand to defend the ‘woman taken in adultery’. 

President Bush used the term in discussing the budget on 22 October 1990 but it was not 

heard in his Gulf War rhetoric until his ‘Address to the Nation on the Suspension of 

Allied Offensive Combat Operations in the Persian Gulf’ on 27 February 1991 (Public 

Papers of the Presidents George Bush 1991 – hereafter PPP GB - Vol. 1, p. 187). He 

used the term on sixteen further occasions as president and it became a standard element 

in his election campaign speeches. 

21. Interview: Rugh. 

22. Interview: Rugh. President Bush first told the incubator story in a news conference on 

9 October (PPP GB 1990, Vol. 2, pp. 1381-82) with suitable qualification: ‘I am very 

much concerned, not just about the physical dismantling but of the brutality that has now 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 39

been written on by Amnesty International confirming some of the tales told us by the 

Amir [of Kuwait] of brutality. It's just unbelievable, some of the things at least he 

reflected. I mean, people on a dialysis machine cut off, the machine sent to Baghdad; 

babies in incubators heaved out of the incubators and the incubators themselves sent to 

Baghdad. Now, I don't know how many of these tales can be authenticated, but I do know 

that when the Amir was here he was speaking from the heart. And after that came 

Amnesty International, who were debriefing many of the people at the border. And it's 

sickening.’ Subsequent uses were on 15, 16, 23 (twice) and 28 October and, 1 and 22 

November. On this last instance speechwriters vividly rendered the scene as: ‘Babies 

pulled from incubators and scattered like firewood across the floor.’ For background to 

the Kuwaiti campaign see Macarthur, Second Front, pp. 37-77, Kellner, The Persian Gulf 

TV War, pp. 67-71 and Jarol B. Manheim, ‘Strategic public diplomacy: Managing 

Kuwait’s image during the Gulf Conflict,’ in Bennett and Paletz (ed’s), Taken By Storm, 

pp. 131-48. Fitz-Pegado left USIA in 1982. During the Clinton years Fitz-Pegado she 

served as Assistant Secretary and Director General of the U.S. and Foreign Commercial 

Service at the Department of Commerce, promoting U.S. exports. 

23. GBL WHORM subject file, ND 16, ID 196245, Gelb to President, 4 December 1990 

with attachments,  

24. PPP GB 1991, vol. 1, 13. 

25. GBL WHORM subject file, PR 013.08, ID 204274 SS, Scowcroft to President, 14 

January 1991. 

26. PPP GB 1991, vol. 1, pp. 44. 

27. GBL WHORM subject file, ND 016, ID 223959, Foreign Media Reaction Early 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 40

Report, ‘Gulf Crisis’, 16 January 1991. And ID 208129, Foreign Media Reaction Early 

Report, ‘War in Gulf’ 25 January 1991. On the positive image of Bush specifically see 

SP 230.91, ID 210405, Gelb to President, 4 February 1991.  

28. For a survey of Iraqi activity see Leventhal, Iraqi Propaganda and Disinformation 

During the Gulf War and Taylor, War and the Media, p. 90. Some sources claim that 

movie stars invoked by Iraqi propagandists included the animated character Bart 

Simpson. This story began as a joke on Johnny Carson’s Tonight Show on 22 August 

1990 which was confused with fact. Carson drew attention to the error on 1 February 

1992 see ‘Hefners Expect Playmate for Son.’ The Toronto Star, 10 February 1991, (p. 

D2) also http://www.snopes.com/radiotv/radio/baghdad.htm accessed 11 November 

2005. 

29. USIA fact sheet: Iraqi disinformation: Allegations and Facts, 4 February 1991 

archived online at http://intellit.muskingum.edu/othercountries_folder/iraq_dis.htm and 

GBL WHORM subject file, ND 016, 214060, Foreign Media Reaction special report, 13 

February 1991. 

30. Interview: Rugh. For reports see GBL WHORM subject file, ND 016, ID 21169, 

Foreign Media Reaction Early Report, 5 February 1991 and ID 213206, 13 February 

1991, and on the Amirya story, ID 213641, 14 February 1991 and ID 214062, 15 

February 1991 a report that noted ‘there was some discussion of the power of the media, 

especially TV, to reveal the full horror of any war and also of the ability of both Iraq and 

the US to manipulate viewers.’ While one airforce spokesmen conceded soon after that 

the ‘baby milk’ plant was as claimed by Iraq the US government maintains that is was 

part of the Iraqi chemical weapons program.  



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 41

31. Interview: Rugh. For documentation on systematic refutation of this an other Iraqi 

disinformation claims see USIA fact sheet: Iraqi disinformation: Allegations and Facts, 4 

February 1991 archived online at 

http://intellit.muskingum.edu/othercountries_folder/iraq_dis.htm . For discussion of 

civilian casualties and the issue of bomb accuracy see Kellner, The Persian Gulf TV War, 

pp. 157-164, 205-06. 

32. Interview: Rugh and Mack. Leventhal, Iraqi Propaganda and Disinformation during 

the Gulf War, 

p. 55. Arnett, for his part, sought to skirt Iraqi censorship by slipping details into his on-

air conversations with his anchor at headquarters, noting on one occasion that a particular 

site of civilian damage lay close to a military installation. Arnett, Live from the 

Battlefield, p. 355. 

33. GBL WHORM subject file, ND 016, 211284, Foreign Media Reaction Early Report, 

‘Persian Gulf War’, 1 February 1991. 

34. Interview: Rugh. For a sample VOA editorial on the outbreak of war see GBL 

WHORM subject file, FO 005-03, ID 246529, VOA editorial ‘How Democracies Wage 

War’, 24 January 1991. 

35. Interview: Mack. For editorial reactions see GBL WHORM subject file, ND 016, 

211284, Foreign Media Reaction Early Report, ‘Persian Gulf War,’ 1 February 1991; For 

detailed discussion of the battle see Taylor, War and the Media, pp. 136-149. 

36. Interview: Mack. For discussion of this story (speculating on coalition origin) see 

Taylor, War and the Media, p. 77. 

37. For VOA editorial see GBL WHORM subject file, FO 005-03, ID 246529, ‘Saddam’s 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 42

environmental terrorism, 5 February 1991. On 27 January VOA had broadcast an 

editorial (also in this file) showcasing US leadership in the environmental field to 

anticipate the opening of the Global Climate Change Convention on 4 February. For 

general discussion of environmental theme see Taylor, War and the Media, pp. 80-83 and 

Kellner, The Persian Gulf TV War, pp. 208-227 

38. PPP GB 1991, Vol. 1, p. 187.  

39. GBL WHORM subject file, ND 016, 217082, Foreign Media Reaction Early Report, 

‘Cease-fire in the Gulf,’ 28 February 1991. 

40. GBL White House Office of Media Affairs, misc files, USIA, ID 06837, ‘Results 

from USIA sponsored telephone survey,’ 7 February 1991. 

41. GBL WHORM subject files, ND 016, 219244, Hensgen to Debra Amend, Special 

Ass’t to Pres. for Communications, 19 February 1991. 

42. GBL WHORM subject files, ND 016, 215985, Foreign Media Reaction Special 

Report, ‘Analysis of World Media Opinion: “Yes” to Gorbachev’s plan or “On with the 

War?”, 21 February 1991 

43. GBL WHORM subject file, ND 016, 215993, Foreign Media Reaction Early Report, 

‘The Ground War,’ 25 February 1991. 

44. For the President’s early circumspection on rebellions in Iraq see press conferences 

11 and 30 August 1990 (PPP GB 1990, Vol. 2, pp. 1127, 1179). For accusations that 

Bush had encouraged rebellion see press conferences 4, 7, and 16 April (PPP GB 1991, 

Vol. 1, pp 327, 344, 378-85). On the Voice of Free Iraq see Taylor, War and the Media, 

p. 151-52, 239. Bush declined to comment on the station at the 7 April press conference. 

For discussion see Peter W. Galbraith, ‘The Ghosts of 1991,’ Washington Post, 12 April 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 43

2003, p. A19. 

45. Robert S Fortner, Analysis of Voice of America Broadcasts to the Middle East during 

the Persian Gulf Crisis. Washington DC: Center for International and Strategic Studies, 

1991, pp. 15, 56; Mark Blitzer and Neil Pickett, Review of VOA Programming During the 

Persian Gulf War, Indianapolis: Hudson Institute, 1991, pp. 2, 5, 39; Robert S. 

Greenberger, ‘Angry critics say US Arabic language was not the Voice of America 

during the Gulf War,’ Wall Street Journal, 13 June 1991, p.A18; Heil, Voice of America, 

p. 325-6. 

46. PPP GB 1991, Vol. 1, 619-22. Catto, responding, called Iraq ‘the first international 

crisis, unmistakably, of the information age.’ For background documentation see GBL 

WHORM subject file, FG 298 243743, Bush to Catto, 22 April 1991 etc. 

47. This summary is informed by the author’s joint interview with Clinton-era USIA 

director Joseph Duffey and his Deputy Penn Kemble, 28 September 2004.  

48. This paragraph is based on the author’s conversations with serving senior public 

diplomats. 

49. http://www.whitehouse.gov/news/releases/2001/09/20010916-2.html . On negative 

European reaction to this see Peter Ford, ‘Europe cringes at Bush “Crusade” against 

terrorists’ Christian Science Monitor, 19 September 1991, and for State Department 

monitoring see also http://usinfo.state.gov/admin/005/wwwh1918.html and 

http://usinfo.state.gov/admin/005/wwwh1920.html  

50. Video of this statement maybe viewed at http://www.washingtonpost.com/wp-

srv/mmedia/world/050604-7v.htm . Other gaffs included the White House’s initial 

decision to name the Second Gulf War ‘Operation Iraqi Liberation’ missing the acronym 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 44

OIL (see http://www.whitehouse.gov/news/releases/2003/03/20030324-4.html ). It 

subsequently became Operation Iraqi Freedom.  

51. Peter Slevin, ‘Ad Executive Beers Resigns State Department Post,’ Washington Post, 

4 March 2003, A24; Anne E. Kornblut,’US image-builder is resigning, though she calls 

the job undone.’ Boston Globe, 4 March 2003, A7. 

52. Tutwiler served from December ’03 to June ’04. She gave notice in April 04 that she 

wished to take a post at the New York Stock Exchange see Christopher Marquis, 

‘Promoter of US image quits for Wall St. Job,’ New York Times, 30 April 2004.  

53. Connie Cass, ‘Secretive US “information” office is back in business,’ Editor and 

Publisher, 10 March 2003 online at 

http://www.editorandpublisher.com/eandp/news/article_display.jsp?vnu_content_id=183

4549; and for Apparatus of Lies see 

http://www.whitehouse.gov/ogc/apparatus/printer.html . The State Departments 

misinformation home page is http://usinfo.state.gov/media/Archive/2005/Jul/27-

595713.html  

54. Steve Tatham, ‘Losing the Battle for Arab Hearts and Minds,’ TBS 14, Spring 2005. 

55. For the official release on Clarke’s departure see 

http://www.dod.gov/releases/2003/nr20030616-0102.html . 

56. James Dao, ‘Pentagon readies efforts to sway sentiment abroad,’ New York Times, 19 

February 2002; Mark Borkowski, ‘The real sultan of spin’ Independent, 31 January 2005;  

57. For a press release on this story by the International Press Institute (Vienna) see 

http://www.usawatch.org/archives/000634.html  

58. For a convenient survey of both sides of the issues around Sawa and Al Hurra see 



Transnational Broadcasting Studies, 15 (Fall/Winter, 2006) Nicholas J. Cull 

Peer Review Article 45

William A. Rugh (ed.), Engaging the Arab and Islamic Worlds through Public 

Diplomacy: A Report and Action Recommendations, Washington DC: Public Diplomacy 

Council/George Washington University, 2004, chapters 4-6. 

59. Ibid., see p 1-3 for context. 

60. For text see http://foreign.senate.gov/testimony/2005/RiceTestimony050118.pdf . 

61. For a summary see Tom Regan, ‘US State Department “charm offensive” hits bumps’ 

Christian Science Monitor, 24 October 2005, online at 

http://www.csmonitor.com/2005/1024/dailyUpdate.html  

 


