
Arab Media & Society (February, 2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 

 
From Blog to Street: The Bahraini Public Sphere in 

Transition 

 

 
 

When Bahrain Online founder Ali Abdulemam and his partners were arrested in 

February 2005 for hosting a critical United Nations human-rights report about Bahrain, 

fittingly enough the first to respond were colleagues in the Bahraini blogosphere.  Before 

the government could announce his arrest, a consortium of bloggers established the Free 

Ali web page and set in motion Bahrain’s first blogging-led mass protests.  As the efforts 

gathered pace, the Shi’a-run Al Wasat and other liberal papers were swept up in the 

bloggist tide and denounced the arrests, garnering further international attention by 

adding their support to the protests in the streets of Manama. “Moblogs” pairing a 

protester on the street carrying a mobile phone with a blogger on a computer offered 

continuous updates that proved pivotal in mobilizing demonstrators and evading the 

police. In turn, the photographs spread around the world as other Arab, European, and 

American bloggers linked or copied the images on their own blogs. The demonstrations 

initiated by Bahraini bloggers reached the attention of viewers across the Middle East 

when Al Jazeera became involved and broadcast the protests live. As international 

pressure grew, the web-led movement succeeded where other movements have failed, 

achieving the release of the Bahrain Online founder after fifteen days. 

 



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 2

As the 2005 Free Ali Campaign dramatically shows, the development of blogging 

in Bahrain has enabled the emergence of a “citizens’ media” with the very real capability 

to mobilize dissent.  Facing a minority Sunni monarchy, the Shi’a majority, traditionally 

excluded from public discourse and public advancement, has forged its own platform 

from which to speak.  With almost a quarter of Bahrainis regularly accessing the 

Internet,1 activists have developed sophisticated online forums and individual blogs 

which have very quickly become the locus of movements for democratic change. In 

Bahrain blogging has magnified the emergence of the “new Arab public”2 brought about 

by the advent of satellite television. Blogging has not only provided a means for 

mobilizing citizen action, but also for widening the kinds of public debate that can take 

place.  In this article, I argue that blogs can be vehicles of social change and that the rapid 

diversification of Bahraini blogs is expanding the arenas of public debate in Bahrain, 

leading to more rigorous and broader political landscape. 

 
 

Bahrain Online and Opposition Movements 

 

Ali Abdulemam’s Bahrain Online is notable as the main online forum through 

which opposition parties contesting the lack of democracy in the country have organized 

themselves. Indeed, it is not just secular democratic parties that have used Bahrain 

Online—the largest network of uncensored digital forums in the country—but religious 

Shi’a parties as well.  Of the hundreds of forums that make up Bahrain Online, the 

longest running and most popular is the National Forum which is comprised of thousands 

                                                 
1 https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ba.html  
2 X-xiv, Lynch, Marc, Voices of the New Arab Public. Columbia University Press, 2006 



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 3

of threads and hundreds of posters discussing Bahraini politics.3 The site and its forums 

often include a fair amount of gossip and libel against the royal family, as well as serious 

discussion. All the forums are moderated by Ali Abdulemam and his friends, who allow 

discourse that would be unacceptable in other Bahraini media. For example, in one post a 

contributor criticized King Hamad’s plan to bring religiously-acceptable Formula One 

racing to Bahrain by juxtaposing a photo of the winner being sprayed with carbonated 

rose water next to an image of a garbage bag full of beer cans supposedly from the race 

track. In doing so, it insinuated that the King’s promise of a Bahrain Grand Prix in 

keeping with the tenets of Islam was a hollow one—that indeed, despite the substitution 

of rose water for champagne, alcohol would nonetheless abound.  In response to this 

mockery of the King’s plan, the forum’s owner said he “saw nothing wrong” with the 

post, and Ali continued to allow controversial material to be posted.4  This included jibes 

that mocked the idea of celebrating National Day, December 16th—the day when a Sunni 

Emir ascended to rule over a Shi’a majority.5 Such a heady mixture of anti-monarchism, 

invective against the Royal Family, and Shi’a nationalism could never have been 

expressed before. 

 

Bahrain Online’s political role grew from its inception in the late nineties in 

concert with the growth in Bahrain’s Internet infrastructure and the cementing of 

oppositional voices through satellite television.  Although always a critic of the 

authoritarian tendencies within the government, Ali Abdulemam did not found the site as 

a vehicle for opposition but as a space for Bahrainis of all political persuasions to 

                                                 
3 Andrew Higgins “After High Hopes, Democracy Project in Bahrain Falters” The Wall Street Journal, May 11 2005. 
4 Andrew Higgins “After High Hopes, Democracy Project in Bahrain Falters” The Wall Street Journal, May 11 2005. 
5 Neil MacFarquhar, “In Tiny Arab State, web Takes on Ruling Elite” The New York Times, January 15, 2006. 



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 4

comment openly on political developments. He was initially inspired to found the site 

when the death of a young man in police custody in July 1998 sparked demonstration and 

riots.6 However, with political and technological developments, the site shifted to more 

open opposition.  First, Internet access was transformed when the Bahrain 

Telecommunications Company (Batelco) expanded its network of high-speed cables 

throughout the country beginning in 2001. Even the smallest villages were included 

through “thief-nets,” in which high-speed Internet connections provided by Batelco were 

sold and resold by third parties. At the same time, Al Jazeera featured opposition leaders 

from Bahrain on its news-magazine programmes and call-in shows.  These developments, 

combined with the emergence of political campaigning which used Bahrain Online as a 

means to organize and advertise, gave the opposition a nationwide appeal and reach that 

it had not previously enjoyed. This pushed Bahrain Online down an increasingly overt 

path in national politics. Abdulemam shifted to a position of advocacy during the 

electoral campaign, throwing the site’s resources behind the opposition. He organized 

‘flash’ protests assembled via email and text messages and turned parts of the forums 

over to opposition parties. It was through this dialogue that the opposition eventually 

chose to boycott the national elections. 

 

The reach that the Bahrain Online offered allowed the opposition parties to 

assemble protests, sit downs, and strikes in the lead up to the 2002 election, the first since 

1976. The protests focused on both local issues (housing, jobs, education) and universal 

issues (the rejection of the King’s Constitution being chief among them). Though the 

                                                 
6 Human Rights Watch World Report 1999: Bahrain, Human Rights Development at 
http://www.hrw.org/worldreport99/mideast/Bahrain.html 



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 5

protests reached diverse groups of society, the opposition parties decided that it was 

better to denounce the election by boycott than giving a fig-leaf to a royal dictatorship. 

Bahrain Online ended the election cycle not only as a locus for reformers and dissidents, 

but also as an instigator of demonstrations and protests in its own right—whenever 

Abdulemam informed his readers of an arrest the King would find himself confronting 

demonstrators. Bahrain Online’s refusal to obey a law obligating the traditional media 

“not to directly or indirectly defame the King” won it great popularity with the Bahraini 

public and gained it the credibility to regularly mobilize its readership. The following 

year, when the U.S. moved to recognize Bahrain as a major non-NATO ally in the build-

up to the Iraq War, and in the context of negotiations to establish a bilateral free trade 

agreement with the U.S., expectations for reform in Bahrain rose again. It was at this 

point that Abdulemam became comfortable enough to dissolve his nome de blog and use 

his real name online. This was unprecedented in the digital realm—at the time, the 

forums and blogs within Bahrain operated entirely under pseudonyms in order to evade 

the security services. Anonymity was crucial for skirting state control; to reveal a 

blogger’s real name would mean effectively giving oneself up to the security services. 

The opportunity to name a single person responsible for the national unification of the 

patchwork of opposition parties, as well as for the generally scandalous and disrespectful 

tone of Bahrain Online’s forums toward the monarchy, led the King and the Ministry of 

Justice to prepare a suit against Abdulemam in the hopes of strangling the opposition and 

preventing it from further organizing.   

 



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 6

But while political participation and debate were widening online, the real-world 

political sphere seemed to head in the opposite direction. The Emir, Hamad bin Isa Al 

Khalifa, had named himself King of Bahrain in February 2002, leading what he described 

as a “constitutional monarchy.”7 Despite the ambitious rhetoric of his liberal reform 

program—which included universal suffrage and a bicameral parliament—the King 

retained the ability to appoint the upper house, the Shura Council, and the Prime 

Minister. The King’s Constitution was more a fig-leaf than real reform, as it left almost 

all power in the hands of the Al Khalifas and the King. The royal family retained control 

of 10 of 21 ministries, command of the military, the National University, and the 

embassy to Washington.8 In addition, the opposition’s move to boycott the November 

2002 elections gave the King a pliant, reactionary Majlis, the lower house of Parliament, 

dominated by Al Menbar (the Bahraini Muslim Brotherhood) and Al Asala (the Salafis).  

This bloc actively sought to crush the Bahrain Online-inspired reform movement. To 

achieve that end, it supported a program selectively granting citizenship to Sunni migrant 

workers who had little sympathy for free speech or any Shi’a-dominated civil society, 

and it pushed for the creation of an Islamic Vice and Virtue Committee.  These steps 

were seen by some commentators as the end of the road for the opposition movement.9  

 

This prediction seemed to be confirmed by Abdulemam’s arrest.  In February 

2005, a Shi’a human rights activist posted the sixth and seventh periodic reports on 

Bahrain ot UN Committee on the Elimination of Racial Discrimination to Bahrain Online 

which criticized the 2002 elections for ethical and discriminatory failures. The report told 
                                                 
7 Glaser, Mark. “Online Forums, Bloggers Become Vital Media Outlets in Bahrain.” USC Annenburg Online Journalism Review 17 
May, 2005. Accessed Sept 5, 2006. 
8 Andrew Higgins “After High Hopes, Democracy Project in Bahrain Falters” The Wall Street Journal, May 11 2005. 
9 Abd Al Hadi Khalaf,  “Political Reforms in Bahrain: End of the Road?” Middle East International February 2004. 



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 7

reformers much of what they already knew, but what had gone unreported to the general 

public in the nation’s mainstream media. The posting of the UN report, which painted a 

grim picture of democracy in Bahrain, was the last straw for the government. In swift 

response, it raided Abdulemam’s house and arrested two friends who had helped work on 

the site—Mohammed Al Mousawi and Hussain Yousif—after which Abdulemam turned 

himself in. But the government had surely committed a very serious own-goal.  The 

popular response which followed, initiated by bloggers and culminating in protests and 

international attention, forced the government to back down. It released the Bahrain 

Online trio after fifteen days, and only ordered that they should not leave the country 

until they stand trial in an attempt to preserve the government’s moral high-ground.10  

 

The national blogosphere reacted by creating www.bahrainblogs.com, an 

aggregate of Bahraini blogs at home and abroad. United by fear of government action 

against them, Bahraini bloggers of every stripe joined this “real” community that 

included both Sunnis and Shi’a. By tracking new posts from scores of Bahraini blogs and 

posting teasers of them on its main page, the site gave the Bahraini blogosphere an 

unprecedented interconnectivity. It encouraged Bahraini bloggers to socialize with each 

other, online and off and enabled the loosely assembled Bahraini blogging community to 

coalesce in order to protect itself. An additional consequence of this burgeoning 

community was that members were aware of an increasingly wide range of information 

and participated in a greater variety of discussions.  

 

                                                 
10 Andrew Higgins “After High Hopes, Democracy Project in Bahrain Falters” The Wall Street Journal, May 11 2005; Neil 
MacFarquhar, “In Tiny Arab State, web Takes on Ruling Elite” The New York Times, January 15, 2006. 



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 8

A month after this successful demonstration of blog’s organizational ability, the 

Shi’a Al Wifaq party reached out through blogs to launch their own general protest on 26 

March 2005.11 The relationships that had developed between various bloggers and Al 

Wifaq during the elections were expanding in breadth and depth; blogs served as 

opposition party organs that could credibly call people into the street.  The aim of this 

protest was to overturn or amend the King’s constitution without the required 

supermajority of the Majlis and the Shura, in order to give the Shi’a some rights and 

dignities regarding education and housing.  The result was a demonstration that 

numbered 80,000 people in Sitra demanding a new constitution. Though the 

demonstration was peaceful, it had been forbidden by the Ministry of Information, which 

initially suggested that it would arrest and prosecute the leaders of the illegal 

demonstration, only to back down a week later.  Again, blogging could mobilize very 

public demonstrations of dissent towards the establishment. 

 

The revival of the opposition parties is a consequence of the paradox facing the Al 

Khalifas, one that is facing other regimes throughout the Persian Gulf.  In order to 

maintain their place as a banking and communications hub and to enrich themselves, the 

Al Khalifas need two things. First, they need to develop and maintain a large, well-

educated elite in two different areas, computer sciences and business—the former to keep 

the national network running, the latter to help draw more companies to Bahrain. Second, 

the Al Khalifas need to ensure that high-speed Internet connections are widely-available 

both to keep existing businesses and to gain new businesses. Yet, these preoccupations 

                                                 
11 http://chanadbahraini.blogspot.com/2005/03/sitra-protest-update.html 
http://xtramsn.co.nz/news/0,,11965-4230769,00.html  



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 9

have drawbacks for the Al Khalifas. On the one hand, the expansion of education has 

given rise to blogs, and on the other hand, the availability of high-speed Internet across 

Bahrain has widened access to blogs. These factors have therefore strengthened the 

dissent that undermines the Al Khalifas regime.  

 

But the regime has ways of fighting back.  Bloggers have noted that Batelco is 

becoming more effective in blocking Bahraini websites to Bahraini users,12 as well as 

obliterating access to proxy servers outside the country that allow users to bypass 

censored material. Nevertheless, the Al Khalifas are struggling to reclaim control of the 

traditional media narrative while failing to successfully confront the ever-changing digital 

frontier. After the protests that freed Abdulemam and the Sitra demonstration, the Prime 

Minister hoped to regain control of the Internet by forcing all Bahraini web masters, 

foreign or domestic, to register with the Ministry of Information within six months of 

April 25, 2005 or face legal action.13 This reaction came too late. Prominent blogs, such 

as Mahmood’s Den—a Shi’a hub—responded  by posting the 19th Article of the 

Universal Declaration of Human Rights to their headers in protest. Most bloggers initially 

rejected the Ministry of Information’s suggestion that registration was for their own 

good. On the eve of registration, many bloggers pre-empted the government by revealing 

themselves to the world of their own accord—as journalists, university students, Shi’a, 

Sunni, devout, atheist. This dramatic move gave the fullest picture yet of a blogosphere in 

which Bahrainis of every walk of life could participate. 

 

                                                 
12 http://chanad.weblogs.us/?p=478#more-478  
13 http://www.gulf-daily-news.com/Story.asp?Article=110287&Sn=BNEW&IssueID=28036  



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 10

 

 

Developments since 2005: the emergence of a new diversity 

 

The large and rapidly diversifying Bahraini blogosphere is opening up fields of 

discussion and debate that could never have occurred in Bahrain’s traditional media. 

While traditional media in Bahrain are controlled through a royal monopoly, the now-

registered blogs remain relatively free. As a consequence of the historic roots of Bahraini 

blogging, vociferous opinion journalism has developed, taking the lead in confronting 

issues critically in a way that the timid printed media cannot. Because of this, Internet 

users have access to a much greater diversity of issues than those who rely on traditional 

media.   

 

The best example of such opinion journalism is Silly Bahraini Girl, a Gulf Daily 

News journalist who has been openly critical of the government.  Commenting on the 

work-related deaths of sixteen migrants in July 2006, she wrote a post entitled “Ass 

Wipes” which is laden with heavy sarcasm: “Sixteen Indians were roasted to death in 

Bahrain. But who cares? They are only Indians. And poor Indians, to be more precise.” In 

the post, she goes on to pour scorn on the state of Bahraini society: 

“We were born with a silver spoon in our mouths—and an oil pump up our 

asses—even those of us with no money. We are a cut above the rest and we 

employ Third World country people to do our dirty work for us.”  

 



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 11

She claims that the national economy is only functional because of “a slavery system, 

which was never abolished, despite ratifying one international treaty after the other,” and 

she taunts the Prime Minister for having to declare an inspection of labor camps: “I 

thought two thirds of all labor camps were already inspected and found satisfactory. 

Satisfactory by whose standards?” She goes on to urge guest workers to strike against 

their work conditions. Silly Bahraini Girl offers commentary which is more biting and 

more critical of the government than is allowed in any newspaper, and is widely read and 

linked to throughout the community as a result.14  

 

More importantly, bloggers are now turning their online contact into face-to-face 

interaction. For example, members of Bahrain Blogs now gather the first Thursday of 

every month at the Cinnabon in the Crown Plaza Hotel. They have also recently extended 

an open invitation to their readership. Because the island kingdom is small, these monthly 

bloggers conventions can be attended by any member of the national readership—or 

indeed by the Bahraini security services.  

 

The creation of a physical community of bloggers who are politically active is 

particularly apt at this time because it is election season in Bahrain—a season when 

sectarianism, political corruption, and police violence are expected to increase.15  The 

paranoia felt by the Royal Family since the last election was rudely revealed in mid-

September of 2006 when a scandal known as “Bandargate” broke. Blogger Salah Al 

Bandar circulated a report by the Gulf Centre for Democratic Development which alleged 

                                                 
14 http://www.technorati.com/search/%22silly%20bahraini%20girl%22%20  
15 http://abuaardvark.typepad.com/qahwa_sada/2006/10/bahrain_must_be.html  



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 12

that government officials were moving to rig the election and ferment sectarian strife, 

resulting in his immediate removal from Bahrain. Though the government then issued a 

gag order on the contents of the report, the blogosphere responded by spreading the 

report and establishing a blog devoted to tracking the scandal.16  But the monarchy has 

since moved to show how easily it could shatter the tenuous rights of bloggers to speak 

freely and to assemble in large numbers. On 29 October 2006 the government sent a 

memo to all ISPs in the country blocking a series of web pages.17 At the centre of its ire 

was the hugely popular Mahmood’s Den (http://mahmood.tv), a Shi’a-reformist blog 

based in Bahrain that has regularly criticized the government and has played a pivotal 

role in Bandargate. The response from the rest of Bahrain Blogs community was smooth 

and swift. Mahmood gained rapid support from his fellow Bahrainis as well as his readers 

around the globe, who bombarded the Bahraini government and NGO’s with petitions to 

make his blog available again. Mahmood himself gained international publicity for the 

plight of his blog, and is set to appear in a variety of talk shows. He has also been 

interviewed by the same papers that rallied to the Bahrain Online trio.18 The increasingly 

frantic, reactionary monarchy is confronting an increasingly savvy, globalized resistance.  

 

Conclusion 

 

There are some very real successes to be attributed to bloggers in Bahrain.  

Bahrain’s blogging community has achieved a certain degree of leverage in the country’s 

                                                 
16 http://bandargate.com/  
17 http://www.annaqed.com, http://freecopts.net, http://arabchurch.com, http://www.ladeeni.net, 
http://www.albawaba.com, http://kurdtimes.com, and http://mahmood.tv 
18 http://www.globalvoicesonline.org/2006/10/29/prominent-bahraini-blog-%20blocked  



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 13

tightly controlled public sphere and it has offered a previously unknown range of critique 

and commentary on Bahraini government and society. The relative freedom of Bahraini 

bloggers is spreading democratic modes of political activism beyond the politically active 

core, such that political activism becomes a feature of the landscape of the Bahraini 

blogosphere. However, despite the proliferation of blogging and the growth online of a 

trans-sectarian reformist identity, it is unlikely blogging will gather enough freight to win 

a real constitution any time soon. The Bahraini blogosphere may be growing in size, 

confidence, and leverage, but as long as it remains vulnerable to political control it will 

be unable to force extensive political reform alone.  

 

 

Luke Schleusener is a candidate for a BA in History, Wesleyan University, May 2007. 

Luke is concentrating in "Religion and History" and writing a thesis entitled 

"Renaissance and Sectarian Strife under the Buyyids". 



Arab Media and Society (2007)  Lucas F. Schleusener 
 

Feature Article 14

  


