
Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 1

 

Bombs and broadcasts:  

Al Manar’s Battle to Stay on Air 

 

For all the obstacles Pan-Arab satellite channels Al Jazeera and Al Arabiya have 

faced this year—correspondents attacked, operations banned from Iraq, government 

harassment in Israel, Iran, and the Gulf—no Arab TV channel has encountered the 

difficulties of Lebanese broadcaster Al Manar (The Beacon). In fact, no sizeable media 

outlet has encountered such sustained, deliberate violence since NATO bombed the 

Radio Television Serbia (RTS) headquarters in Belgrade in 1999, leaving 16 staff dead.  

 

A day after the war began between Israel and Hizbullah on July 12, Al Manar, the 

so-called mouthpiece of Hizbullah, had its headquarters in Beirut's southern suburbs 

targeted by Israeli warplanes. Three staff were injured in the initial attack, and the five-

storey building was eventually pummelled to dust in seven separate attacks. 

 

In the ensuing weeks as Israel’s bombardment continued, Al Manar’s transmitters 

were targeted, transmissions were jammed and its website was repeatedly hacked. 

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 2

 

 

A Brief Media Silence 

  

Despite Israel's repeated attempts to silence Al Manar, the channel continued to 

broadcast from an undisclosed location, only going off air for two minutes after the 

headquarters were targeted.  

 

“The Israeli military had an aim to hit media capabilities in Lebanon. That 

explains why they were bombing transmitters all over Lebanon, not only Al Manar's, but 

other channels too,” said the channel's head of public relations Ibrahim Farhat. In 

addition to Al Manar, other channels using the same transmitters—Al Jazeera, Al 

Arabiya, Future TV and state broadcaster TeleLiban—were also affected.1 

 

Despite the widescale impact of the attacks on Lebanese and Arab media, Al 

Manar was undoubtedly the primary target given the channel’s close relations with 

Hizbullah. Although Farhat insists the channel, established in 1991 by the Lebanese 

Media Group (LMG), is an independent institution (albeit one with shareholders from the 

political party in addition to shareholders from the Lebanese Christian community) the 

channel’s backing of the party is clear from the numerous video montages and 

programmes praising the ‘Islamic Resistance’—Hizbullah’s military wing. 

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 3

“It was obvious Al Manar was a target, because Al Manar is the voice of the 

resistance against Israel,” claimed Farhat, speaking from a dilapidated building at the 

entrance of what used to be the Al Manar studios.  

 

Al Manar has long been a thorn in the side of the Israeli attempts to confront 

Hizbullah’s popularity in Southern Lebanon.  Until 2000 when Israel was forced to make 

an “ignominious withdrawal”—as a Hizbullah poster in the South creatively put it—Al 

Manar championed the cause of the Islamic resistance in its fight against the occupation 

and, in the years that followed, it devoted a large slice of news coverage to Palestinian 

issues.2 

 

Equally, the channel has garnered the disdain of the American government due to 

its close links with Hizbullah and the anti-American position the channel has adopted, 

rarely failing to point out incongruities in US claims of fighting for ‘freedom’ and 

‘democracy’ in the so-called ‘war on terror.’ Some video montages designed to lambaste 

the US in the past have included an artist’s impression of the Statue of Liberty (Liberty’s 

face replaced by a skull and her torch dripping blood) next to scrolling text in Arabic 

listing off every country the US has invaded or had military involvement in since 1945.   

 

In 2004 the US State Department, urged on by Israel, labelled Al Manar a terrorist 

entity by adding the station to its Terrorist Exclusion List and banning broadcasting in 

North America. In 2006 the order was expanded to include other LMG assets Al Noor 



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 4

Radio and newspapers Al Ahed and Al Intiqad. On March 23 this year the US Treasury 

Department froze Al Manar’s financial assets.3 

 

It is perhaps no surprise therefore that Al Manar instituted contingency plans for a 

possible attack, especially given the additional flack the channel has sustained over the 

past few years outside of Israel and the US.  

 

“After the building was bombed several times, broadcasting stopped and we 

moved to another [undisclosed] location. We were prepared for this, but not totally, and 

during the war added facilities,” said Farhat.   

 

The US ban fell in line with similar measures taken over the last three years by 

Australia, the Netherlands, France and Spain—all of which accuse the Beirut-based 

station of "inciting violence."  

 

France banned the channel following complaints by the Representative Council of 

Jewish Institutions in France to the French Higher Audio Visual Council (CSA) that 

scenes in a 30 part Syrian-made series, Al-Shatat (The Diaspora), aired during Ramadan 

2003, were anti-Semitic. 

 

The show, which claimed to depict the history of the Zionist movement, stoked 

widespread condemnation by portraying the killing of a Christian child by Jews to use the 

victim's blood to make matzoh bread.  



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 5

 

In August last year France Telecom's Globecast removed Al Manar from its 

Asiasat bouquet, following Spain's withdrawal in June of transmission rights from state-

owned satellite Hispasat, which broadcasts to Latin America.   

 

Al Manar said it erred in showing two episodes in the series and is appealing the 

ban in France.4 

 

"It is unfair. Al Manar is not radical. It has the same standards as other channels 

and Western governments and Israel have no right to ban us. This aggression against Al 

Manar results from the Arab-Israeli conflict and the Palestinian case," Farhat reaffirmed.  

 

Nonetheless, the channel has utilized the destruction of its studios as a symbol of 

Israeli aggression, holding live interviews with Lebanese personalities at the entrance to 

the levelled headquarters on the day of the ceasefire on August 14. Draped on a 

neighboring building a new slogan was emblazoned beneath the Al Manar symbol: "A 

flame that will not be extinguished."   

 

Interviews with journalists were also scheduled at the entrance to the studios, and 

PR men were permanently stationed there to meet the throngs of adults and children that 

came to witness the destruction levied on the southern suburbs in the war’s aftermath. 

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 6

Viewers Soar Despite Transmission Jams 

  

If the Israeli strike was intended to remove Al Manar from the airwaves, it 

achieved the opposite result. Instead, Al Manar viewing figures soared during the conflict 

as it became the primary outlet for the speeches of Hizbullah Secretary General Sayeed 

Hassan Nasrallah.  With other channels turning to Al Manar for the latest line from 

Hizbullah, it could set the regional news agenda and bring viewers to its extensive 

coverage of the war. Indeed, purely by staying on air, Al Manar could claim a success. 

According to Israel's Market Research, the channel's popularity rankings in the Middle 

East leapt from 83rd to the 10th slot between July 15 and 28.5 

 

This meant a substantial increase to the estimated 10 million people that tune in 

daily to its terrestrial and satellite channels in normal times, according to Farhat. 

 

During the 34-day war, the channel aired news, political programmes, video 

montages showing Hizbullah fighters in action, Qu’ranic verses, and extensive coverage 

of the damage caused by Israeli attacks.   

 

“In the war we tried to be an intermediary to show people what was going on,” 

said Farhat.  

 

As for all journalists and media outlets in Lebanon at that time, Al Manar 

correspondents ran the gauntlet to cover the conflict in the South and the Bekaa. 



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 7

 

"It [Al-Manar] fought alongside the fighters ... fielding a unique experience of 

tenacity with great commitment," wrote George Hayek, a TV columnist for Lebanese 

newspaper An-Nahar. "Its employees were like the soldiers on the battlefield," he added.6 

 

Israel’s repeated attacks on the southern suburbs of Beirut made life difficult for 

the channel’s employees, with some staff losing apartments in the suburbs and residences 

in the south of the country.  

 

The Israelis also interrupted transmissions and tried to jam Al Manar frequencies 

altogether. Farhat claims these were not successful, even though the channel could do 

little against attacks on wavelength frequencies.   

 

“They tried to affect the picture and sound once or twice but couldn’t successfully 

block us,” he said.   

 

In one incident, Israel hacked Al Manar’s signal and inserted a 90-second spot 

that began with a gun site superimposed on a crude drawing of Hassan Nasrallah looking 

at the ground. The image was punctuated by the sound of three gunshots and framed on 

the top with the words, "Your day is coming, coming, coming." Underneath the image of 

Nasrallah were the words: "The State of Israel."7 

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 8

Television reception was also affected throughout Lebanon by the unmanned 

drones that continuously buzzed in the skies and temporarily disrupted reception when 

flying directly overhead.  

 

Alongside Al Manar’s terrestrial and satellite TV channels, Al Manar was 

available on the Internet via live video streaming, with more than 15,000 people 

accessing the service every day according to Farhat. The website was however repeatedly 

hacked by unknown assailants, affecting the channel’s print and video output.  

 

Although the website helped viewers in North America access Al Manar, the 

broadcast ban caused some controversy when a Pakistani businessman in New York was 

arrested for providing “material support for terrorism” by offering customers with Al 

Manar’s satellite channel during the war.8 Asked about the incident Farhat refused to 

comment, but said: “That’s why they can’t stop us from broadcasting everywhere.”   

 

Israel certainly did its best to stop Al Manar from broadcasting in Lebanon, 

targeting Al Manar antennas right up to the ceasefire with the final attack just 15 minutes 

before it took hold.  

 

Farhat said the channel would look into legal action against Israel for targeting the 

media outlet, as attacks on the media are considered a violation of international law.  

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 9

"We will discuss with our lawyers to see what we can do against Israel, knowing that the 

UN and international institutions are not working in a fair manner," he said. Direct and 

indirect damage to Al Manar was put at $16.07 million, according to Lebanon’s National 

Council of Information.9 

 

The Divine Victory 

  

Farhat said no decision had been made on a new studio, but it would likely take 

more than a year for new headquarters and studios to be completed. 

 

In the meantime, Ramadan broadcasting aside, the channel has returned to its 

original programming schedule (see note 2) replete with new montages of the resistance 

(‘A Victory from God’ or ‘The Divine Victory’ the slogan that emerged from the war); 

montages that ridicule the US, Israeli and British governments and depict atrocities 

carried out in Lebanon, Palestine and Iraq; coverage of the reconstruction; and montages 

of the Hizbullah rally that attracted up to one million supporters on September 22.   

 

The channel’s engagement with local politics, reflecting its status as a politically 

aligned media outlet, is as noticeable as ever amid Lebanon’s fractious sectarian political 

system, for instance screening footage originally broadcast on Israeli TV (after the 

ceasefire) of a Lebanese Army general greeting the IDF at his Marjayoun barracks with 

tea and biscuits in the middle of the war.10 The army was ridiculed and people mocked 

the ability of the establishment to be able to protect Lebanon from Israel without 



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 10

Hizbullah remaining militarized, despite UN resolutions that call for the group’s 

disarmament.   

 

Al Manar's broadcasting standards are expected to return to normal by the end of 

the year—the channel having lost 20 per cent of its terrestrial broadcasting capabilities—

and a fixed location for the station is to be revealed. 

 

“Al Manar is operating from a secret location that will not be disclosed until there 

is a complete ceasefire,” Farhat said. But on contacting Al Manar after the Israeli 

military’s near full withdrawal on October 1, the channel’s elusive location still remains a 

well-guarded secret. 

 

Paul Cochrane is a freelance journalist based in Beirut, writing on politics, media, 

education and business. He formerly worked as an editor at Beirut’s The Daily Star and 

was news editor of Middle East Broadcasters Journal. Cochrane holds a MA in Middle 

Eastern Studies from the American University of Beirut and a BA in International 

Politics and International History from Keele University, England. 

 

 

 

 

 

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Paul Cochrane 

Feature Article 11

 

 

 

                                                 
1 A technician for the Lebanese Broadcast Corporation (LBC), Suleiman Chidiac, was killed on July 12 
when Israel warplanes launched three missiles at a transmission center in Fatqa, northwest of Beirut. 
2 35 percent of Al Manar programming is political, the rest devoted to sports and entertainment . “Political 
programming will still focus on Lebanon and Palestine, because we are related to it,” said Farhat. 
3 Trish Schuh. ‘Israel Targets, Flattens Beirut TV Station HQ,’ Counterpunch, July 19, 2006 - 
http://www.counterpunch.org/schuh07192006.html 
4 Paul Cochrane, ‘Al Manar Recants Programming Decisions,’ Middle East Broadcasters Journal, August-
September 2005 
5 Dudi Goldman, ‘War soars al-Manar popularity,’ Ynetnews.com, August 24, 2006 
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3295190,00.html 
6 ‘Why Did Hizbullah's Al-Manar TV Never Go Off the Air?’ Associated Press, August 25, 2006 
7 Elie Lake, ‘Israel War Effort Extends Even To Hezbollah TV,’ The New York Sun, August 2, 2006 - 
http://www.nysun.com/article/37140 
8 Timothy Williams and William K. Rashbaum, ‘New York Man Charged With Enabling Hezbollah 
Television Broadcasts,’ The New York Times, August 25, 2006 
9 According to figures presented by the Lebanese media to the National Council of Information, the sector 
suffered $38,670,163 in indirect and direct damages. The Council is to demand compensation from Israel. 
Published in An-Nahar Daily, 24 October 2006. 
10 ‘Lebanese general arrested for drinking tea with IDF,’ Associated Press, August 16, 2006. 

 


