
Arab Media & Society (February, 2007)  Lawrence Pintak 

Feature Article – Publisher’s Note 1

 

Reporting a Revolution: the Changing Arab Media 

Landscape 

 

Camera-phone videos of Egyptian police torturing suspects posted on 

YouTube.com. Prostitution and masturbation discussed on satellite TV. The Iranian 

president reaching out to Arabs on his own blog.  

 

The times, as Bob Dylan sang in another context, are a’ changin’. Across the 

Middle East, new television stations, radio stations and websites are sprouting like 

incongruous electronic mushrooms in what was once a media desert. Meanwhile 

newspapers are aggressively probing the red lines that have long contained them. 

 

Still, Arab journalists are jailed, assaulted or even killed on an almost daily basis,  

as reported in the documents to which we link at right. 

 

Here in Cairo, it is sometimes hard to keep up with it all and so I shudder to think 

what it’s like for researchers around the world. That is precisely why we have created this 

new online publication. 

 

Actually, it is not, strictly speaking, “new.” Arab Media & Society is the latest 

incarnation of the Journal of Transnational Broadcasting Studies, which has been the 



Arab Media & Society (February, 2007)  Lawrence Pintak 

Feature Article – Publisher’s Note 2

pre-eminent publication covering satellite broadcasting in the Middle East and broader 

Islamic world since 1998.  

 

When TBS Journal was founded two years after the launch of Al Jazeera, satellite 

TV was the story. Newspapers were moribund. Internet penetration was negligible. 

Media deregulation was an alien concept.  

 

Now, there are 263 free-to-air (FTA) satellite television stations in the region, 

according to Arab Advisors Group. That’s double the figure as of just two years ago. 

 

The impact of the pan-Arab satellite revolution is today felt at every level of Arab 

society – and in every form of media. Which is why Arab Media & Society is the logical 

incarnation of TBS Journal, covering not just television, but all forms of media and their 

interaction with society-at-large, from politics and business to culture and religion, as 

well as the way in which Arab media change resonates in the broader Muslim world. 

 

Arab satellite television is not responsible for creating the internet (Al Gore takes 

credit for that…). But it has inspired everyone from the young would-be journalists in our 

classrooms here at the American University in Cairo to the bloggers about whom we 

write in this first issue, and who are the pioneers of a new form of activist citizen 

engagement in the Arab and Muslim worlds.  

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Lawrence Pintak 

Feature Article – Publisher’s Note 3

Arab satellite television did not invent Arab journalism. But the largely unfettered 

approach it champions has changed how many Arab newspaper journalists view their 

own role. 

 

And while not a single Arab head of state has been forced from office by satellite 

television, it has clearly impacted the way Arab leaders deal with their populations and 

how governments interact.  

 

A comment written by founding editor S. Abdallah Schleifer in the first issue of 

TBS Journal in 1998 underlines just how far we have come: “There have been recurrent 

fears that the radical Islamic fundamentalist movement in Lebanon, Hizbullah, would 

launch a satellite station devoted to undermining the moderate Arab governments.”  

Not long after, Hizbullah’s Al Manar arrived on the scene. Its raison d’être may not be 

the undermining of Arab regimes, but its coverage of last summer’s Israel-Lebanon 

conflict galvanized audiences across the Arab world – many of whom switched to Al 

Manar from Al Jazeera and Al Arabiya – generating widespread support for Shiite 

Hizbullah among all Arabs, Sunni and Shia alike.  

 

Public opinion forced Saudi Arabia and the Gulf regimes into reversing their 

policies, shifting from criticism of Hizbullah early in the war to ultimately praising 

Hizbullah leader Hassan Nasrallah as an Arab hero. 

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Lawrence Pintak 

Feature Article – Publisher’s Note 4

Think about that: Arab governments changing their foreign policy in response to 

public opinion driven by the media. The public is talking back and the media is listening 

to them. And vice versa. Nasser must have rolled over in his grave.  

 

Meanwhile, Sunni Arab regimes are using television as a weapon in their battle 

over who speaks for Islam. Egyptian- and Saudi-controlled satellites have been 

distributing a channel operated by Iraq’s anti-American Sunni insurgency. Al-Zawraa 

mixes graphic footage of attacks on U.S. troops with vitriolic verbal assaults on Iran and 

its perceived Iraqi allies, including Iraqi Prime Minister Nouri Al Maliki, feeding a 

growing Cold War with Iran and its Shiite allies (after days of relentless jamming from 

an unknown source, Nilesat finally pulled the plug on Al Zawraa in late February but the 

channel continued to appear on Saudi-controlled Arabsat). 

 

Al Manar and Al Zawraa offer a vivid reminder that the study of Arab media isn’t 

just an academic exercise. The media is not only the new battlefield of ideas, but it may 

even be supplanting at least some of the more traditional battlefields.  

Witness Beirut in the waning months of 2006. In an earlier era, the assassination of 

Christian leader Pierre Gemayel would likely have been the spark that ignited a new 

round of civil war. But instead, hundreds of thousands of Lebanese supporters of the so-

called March 14 Movement took to the streets in a televised reprise of the rallies that 

forced Syria’s withdrawal. Then, in answer days later, hundreds of thousands of 

Hizbullah supporters staged their own mass protests, likewise transmitted live, 24/7 



Arab Media & Society (February, 2007)  Lawrence Pintak 

Feature Article – Publisher’s Note 5

across the region and around the world. For the moment, the power of the camera had 

trumped the power of the gun. 

 

Not surprisingly then, Lebanon is home to the region’s latest all-news offering, a 

spin-off from Future TV, controlled by the family of the late Rafik Hariri. Unlike other 

regional news channels, this one is aimed primarily at the domestic market. 

 

Other regional newcomers include the Dubai-based family channel al-Aan, and 

OTV, a youth-oriented station which will broadcast the first newscast presented in 

colloquial – in this case Egyptian – Arabic. It will be produced in partnership with Al 

Masry Al Youm, Egypt’s leading independent newspaper.  

 

As with so many other Arab media outlets, the messages are mixed. Owner and 

telecom mogul Naguib Sawiris says the news will take on the “sarcastic” tone of some 

U.S. cable broadcasts, but he adds that the entertainment programs will avoid the kind of 

controversial issues that "gets one into trouble.”  

 

And then, of course, there is Al Jazeera English, which has made tiny Qatar a 

global media player.  

 

Make no mistake, not all of this change – or, perhaps, even much of it – has to do 

with freedom of speech in the classic sense. Or even about making money, which few – if 

any – satellite channels actually do. 



Arab Media & Society (February, 2007)  Lawrence Pintak 

Feature Article – Publisher’s Note 6

A desire for political influence is probably the biggest factor driving channel 

growth. But ego is a close second. “Everybody wants their own channel,” one media 

executive recently told me, shaking his head over one of the latest entries.  

 

But TV isn’t the only playing field for Arab power brokers.  More than 90 private 

radio stations can now be heard in the Middle East and North Africa. In many cases, 

“private” is a relative term, with owners carefully vetted, heavy government involvement, 

and/or rules preventing the channels from broadcasting news.  

 

One of the more innovative examples is Ammannet.net, a pioneering online radio 

venture founded by Palestinian journalist Daoud Khuttab. It was recently awarded 

Jordan’s first private radio license. As Khuttab describes in an audio interview in our 

multi-media section, the station takes a determinedly community-oriented approach.  

 

Meanwhile, aggressive new newspapers, like Al Gad in Jordan and Egypt’s Al 

Masri Al Youm, chip away at the boundaries of traditional print journalism.  

 

Media reform is the watchword of the day in capitals like Rabat, Amman and Abu 

Dhabi. Egypt, which once dominated Arab broadcasting, is drafting a proposal to 

privatize its bloated media sector (Egypt Radio-Television Union employs some 38,000 

people). Other governments are doing the same. Yet many Arab journalists fear it’s all 

just show. 

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Lawrence Pintak 

Feature Article – Publisher’s Note 7

Whatever the motives of individuals or governments, the fact remains that media 

in the Arab world, as elsewhere, is a microcosm of, and catalyst for, society.  

 

The U.S. and other Western governments are betting money – lots of money – on 

the idea that media can make a difference. US AID has poured millions into Arab media 

reform – $15 million in Egypt alone. Various individual European government are 

backing ventures like Ammannet.net and media watchdog groups, and the European 

Commission is also getting its wallet ready. 

 

All this is why Arab Media & Society was created. The new name is designed to 

better communicate the journal’s writ to the broad audience of policymakers, researchers, 

journalists and media executives and others in the Arab world and beyond.  

 

We also believe the new web-only format better serves our global audience. As 

regular readers of TBS know, the journal has been published in both print and web 

versions for the past two years on a semi-annual basis. But in a field that changes daily, 

stories were sometimes dated before they even left the printer.  

 

With the new incarnation, the journal will shift to a quarterly basis, with 

additional timely articles posted on a regular basis as events warrant (For those of you 

still attached to paper, articles are available in PDF format for easy download and 

printing).  

 



Arab Media & Society (February, 2007)  Lawrence Pintak 

Feature Article – Publisher’s Note 8

The technology of the web also opens up many new possibilities. Podcasts, video 

streaming, interactive book reviews; we’ll be experimenting with many of these in the 

months to come.  

 

This is not to say we are creating a blog. Far from it. The journal will contain a 

mix of thoughtful analysis, in-depth interviews and peer-reviewed articles written by 

journalists and scholars. Some, like this one, will include links that make it easy to find 

more depth.  

 

The goal is to provide usable knowledge and valuable perspective. A few articles 

will be written by authors with an axe to grind, but affiliations will be posted front and 

center. So, too, we will do our best to provide the other side to articles that consciously 

reflect particular political viewpoints  

 

The bottom line: A range of ideas, approaches and a broad vista of information 

that, we hope, will provide an evolving portrait of a region in the throes of historic 

change. 

 

Larwrence Pintak is publisher and co-editor of Arab Media & Society. He is  the 

director of the Adham Center for Electronic Journalism at the American University in 

Cairo. A veteran of 30 years in journalism on four continents, Pintak has contributed to 

many of the world’s leading news organizations. 


