
 

Feature Article  1 

 

Voice of America versus Radio Sawa in the Middle 

East: A Personal Perspective 

By Laurie Kassman 

 

 May, 2007. Comparing Voice Of America (VOA) to Radio Sawa is like 

comparing apples to oranges.  The US government funds both but that is about where the 

similarity stops.  Radio Sawa is an Arabic-language pop music radio that broadcasts 

exclusively to the Middle East.  The Voice of America has a more global reach with 

many language services sharing the funding. But since VOA English has mostly been 

silenced in the region and VOA Arabic has lost its voice altogether after Radio Sawa was 

created in 2002, it is important to show how American public diplomacy broadcasting to 

the region has changed.  This article highlights the key differences in news approach and 

content between the channels, and argues that by scrapping VOA in the Middle East, the 

US has both undercut its own public diplomacy interests and the interests of listeners in 

the region itself. 

 

Radio Sawa’s “hostile takeover” 

 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 2

 In 2002, the VOA Director and two members of the Broadcasting Board of 

Governors—the board that oversees VOA, RFE-RL (Radio Free Europe-Radio Liberty) 

and several ‘surrogate’ radios—told the VOA staff of its decision to eliminate VOA’s 

Arabic service and create Radio Sawa.   They said a new approach was needed to respond 

to the changing demographics of the Middle East, where more than half the population 

was under the age of 35.  At the time, BBG member Norm Pattiz said the key to winning 

the hearts and minds of Arab youth was in winning their ears.  One solution, he said, was 

to play the top hits from East and West to grab their attention and listening loyalty.   

 

 Before VOA Arabic was shut down, it broadcast a variety of cultural and 

educational programs with less emphasis on music.  There was general agreement within 

the service that it was time to revamp programming to appeal to a more youthful listening 

audience.  Reporters and broadcasters had started brainstorming about new programs.  I 

remember the Arabic Service reporter in Jerusalem, for example, quickly scouted out 

potential recording studios in Ramallah for live call-in shows.  Others looked at ways to 

liven the music.  Much to the chagrin of VOA Arabic staffers, the brainstorming 

translated into thinking outside VOA and creating a separate radio station with a new cast 

of characters.   One staffer described it as a “hostile takeover.” 

 

 A key argument for creating Radio Sawa was the dwindling audience for VOA 

Arabic broadcasts, which were distributed mostly via short wave.  Data at the time 

showed that listeners were turning to medium wave and FM frequencies.  VOA 

management had drawn up a $15-million plan in 2001 to expand transmission capabilities 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 3

and lease FM frequencies to boost the VOA presence. But the Arabic service was 

eliminated before the plan became reality.  Instead, the BBG negotiated for FM and 

medium wave frequencies to expand Radio Sawa’s reach in the region.  

 

 Radio Sawa is a non-VOA brand.  For listeners in the Middle East, Radio Sawa 

was not clearly identified as a US government radio.  Listeners were surprised that VOA 

Arabic was off the air.  They couldn’t hear VOA English either because Radio Sawa had 

usurped the medium wave and FM frequencies VOA English was using to bolster its 

shortwave feeds to the region.    

 

 During my trips into Baghdad in 2003, Iraqi listeners complained to me they 

could no longer hear the informative VOA Arabic programs they had grown up with or 

the Special English programs that one teacher told me she had used for her college 

students.   Others said they had switched to BBC and Radio Monte Carlo for their 

English and Arabic broadcasts, thus depriving the US of an effective public diplomacy 

tool. 

 

 The timing of the changeover from VOA Arabic to Radio Sawa could not have 

been worse for those of us in the field.  It was April 2002 and I was temporarily assigned 

to the Jerusalem bureau to help cover the ongoing Israeli-Palestinian turmoil.   Tensions 

were building. Israeli Prime Minister Ariel Sharon had sent his troops into the West bank.  

PLO leader Yasser Arafat was a prisoner in his West Bank compound.  The Palestinian 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 4

broadcast facilities were knocked off the air and Palestinians were desperately seeking 

the latest news.   

 

 The phone calls began flooding into the VOA office.  “Where’s VOA?  We can’t 

get any news, just music.  What’s going on?”  At a time when we normally would have 

provided reliable, balanced news and analysis about events taking place on their 

doorsteps, we were feeding them the best of Britney Spears and Eminem 24 hours a day.  

 

Sawa labeled a propaganda tool, not a trusted news source 

 

 Commentators and critics of Radio Sawa in the Middle East complained that the 

short newscasts, sandwiched between pop songs, were focused too heavily on 

pronouncements out of Washington.  They labeled the station a US propaganda tool. That 

kind of label is hard to shake and only adds to the mistrust of US words and actions.   

 

 After Radio Sawa began broadcasting, I encountered some political leaders and 

analysts in the Middle East who were reluctant to be interviewed by me and other VOA 

correspondents.  They assumed that Radio Sawa had replaced VOA.  They told us they 

did not want to be tarnish their reputation by associating with a network they perceived to 

be trivial and biased.  

 

 From the start, Radio Sawa has boasted success based on how many were 

listening rather than who. The music format was novel and attractive but FM stations in 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 5

Jordan, Egypt and elsewhere in the Middle East quickly imitated it. So what difference 

can Radio Sawa make if few are paying attention to it? 

 

 Radio Sawa’s management says the network has increased news and information 

programming to about seven hours a day, including live coverage of key speeches, news 

conferences and Congressional hearings from Washington.  News Director Daniel Nassif 

says the formula is one third news and two-thirds music, with magazine or chat shows 

usually scheduled for evening hours.  News reports average 35 seconds in length, features 

about three minutes. Radio Sawa says its discussion shows on the Iraqi stream include 

“The Free Zone”, which is billed as its “signature program on freedom and democracy 

issues” in the Middle East.   Some Radio Sawa staffers who had worked for VOA Arabic 

before acknowledge the station is improving its content but they tell me it is hard to shake 

its image as a shallow rock ‘n roll station. 

  

 Radio Sawa considers itself a serious station, pointing to its dedicated staff in the 

region and around the world as evidence.  It says it has more than 70 employees on its 

staff in the Springfield, VA headquarters and its Middle East Program Center in Dubai, 

UAE.  In addition, the network says it contracts with 90 stringers based in 43 major 

Middle Eastern, European and international cities. US coverage is supported by stringers  

in  Washington DC and Detroit, Michigan.    

 

 But the station has not fulfilled its own goals. When Radio Sawa was created five 

years ago, the goal was to broadcast in a pan-Arab stream with six dialect streams 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 6

targeting different areas of the Middle East with more localized news (Egypt/Levant, the 

Gulf, Iraq Morocco, Jordan/Palestinian Territories, Lebanon, Sudan/Yemen).  Radio 

Sawa management says only the Iraqi dialect stream is operational for now to supplement 

the pan-Arab broadcast, which is mostly music.  

 

 

VOA: A very different broadcast outfit 

 

 In comparison, VOA is considered a much more authoritative news channel, 

which performs a valuable public diplomacy role in regions where news is often 

censored, as in the Arab World. VOA Managing Editor Alex Belida says Middle East 

stories account for about one third of the daily world news output of VOA’s newsroom. 

English reports by newsroom writers and correspondents in the field are translated by 

VOA’s other 44 language services for use in their own programs. When the Arabic 

Service existed it also drew on the valuable resources of the central newsroom. 

 

 There is no doubt the VOA approach to news is more thorough than Sawa. VOA 

news reports run from one to one and a half minutes in length compared to 35 seconds.  

Background writers offer a longer, in-depth look at breaking stories to put them into 

historical, political or social context that enrich the listeners’ understanding of the news 

event.  Special half-hour discussion shows like Press Conference USA and Encounter 

often deal with Middle East issues in a concerted and robust way.  

 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 7

 As mandated by Congress, VOA English also offers a mix of news and features 

that open a window on the American lifestyle and American values—something almost 

completely absent on Sawa.  The reports and features are translated into the other 

language services for their use as well.  VOA English also pioneered an international 

call-in show more than a decade ago that often highlights Middle East issues.  It was 

quickly imitated by the BBC, reflecting how much VOA standards of broadcasting were 

valued around the world. 

 

  VOA has always taken the Middle East very seriously.  Its dedicated staff in the 

region includes a correspondent in Cairo who covers a territory that stretches from 

Morocco to Iran.  Another correspondent based in Jerusalem focuses on Israel and the 

Palestinians.  A small number of correspondents shuttle in and out of Baghdad and a 

handful of stringers contribute to the daily report file.  Correspondents from Washington, 

Europe or Asia are often called on to help cover crises in the region,  

 

VOA: Absent from the Middle East when it is most needed 

 

 But despite VOA’s tried and tested news coverage, VOA’s English-language 

coverage of the Middle East is no longer heard in the heart of the Middle East.  After 

VOA Arabic was shut down, I found it frustrating to report from Washington on Middle 

East issues that affected the region knowing my Middle East audience could no longer 

hear my reports in Arabic or English.   

 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 8

 In fact, other than a few hours of English broadcast in Baghdad, Mosul and 

Kuwait, VOA is only audible in non-Arabic languages on the periphery.  VOA Turkish 

runs for about six hours a week, Kurdish for four hours a day, Urdu for 12 hours a day, 

Dari and Pashto alternate on the half hour on a 12-hour program stream for a total of six 

hours a day, Pashto also runs another 24/7 stream and Persian broadcasts 24/7 jointly 

with RFE/RL.    

 

 The irony of all this cannot be underestimated.  When the Middle East is a focal 

point of US policy, a key tool of public diplomacy is absent.  By example, the Voice of 

America shows respect for First Amendment freedoms, for a free exchange of ideas and a 

diversity of opinions that US public diplomacy tries to promote. 

 

 When the lingua franca of business and politics is overwhelmingly English and 

more state radios—from BBC, France 24, Chinese and Russian government radios to Al 

Jazeera—are increasing their English broadcasts to the Middle East, why is VOA silent?   

 

 The Voice of America was established in 1942 with the mission to present the 

news, good or bad, to people who could not receive accurate, unbiased information.  That 

mission has not changed.  VOA reporters and editors adhere to the highest standards of 

the news industry to fairly present news about the world and, most important, about the 

US. That includes culture and politics.  VOA has never shied away from presenting a 

balanced and critical view of both.  It has been touted as a respected source of news and 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 9

information around the world, targeting not only a general population but also policy 

makers and leaders of influence.    

 

 To borrow a cliché often used to describe public service broadcasting in the 

United States, VOA has cared more about quality than quantity—reaching the ‘grass 

tops’ as well as the ‘grass roots’ of society.  Some critics say that makes VOA sound too 

stale and stodgy because for VOA, talk trumps music.  But VOA English has sought a 

better balance in recent times in order to appeal to younger listeners while not forsaking a 

target audience of present and future leaders.   

 

 I agree with critics that VOA needs to adapt more quickly to its listeners’ 

changing habits, but it does not need to do this at the expense of the quality of its 

programs.  Striking this balance is made all the harder by yearly budget cuts. VOA’s 

English service has been reduced from 24 hours to 14 hours a day, while the 2008 budget 

request to Congress would reduce English broadcasts by another 14 hours, effectively 

taking worldwide English off the air.  That would leave only VOA English to Africa 

programs, which currently totals 41 hours a week.    

 

TV, the Internet, and the future of VOA 

 

 As new media emerge and grow around the world, VOA is being asked to 

diversify its operations, but on falling budgets.  For example VOA’s TV operation, 

recently added to the mix, lacks appropriate resources to compete well with regional 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 10

outfits. The BBG has shifted its focus and funds to expand the TV component of the 

government’s broadcast operations but VOA staffers complain it is not enough to 

compete in the regional markets against better funded, better equipped networks. Twenty-

five VOA language services have established a TV component.  But the BBG went 

outside VOA again for Arabic, creating another separate entity outside VOA’s control—

the public diplomacy disaster that is Alhurra—which further undermined VOA’s 

reputation in the Middle East.   

 

 In the age of new media, VOA risks becoming irrelevant if those who run it do 

not provide the resources and support necessary to adapt to the changing demographics 

and wishes of the populations of the Middle East.    I believe there can be a productive 

blend of music and substance for VOA broadcasts that would appeal to those who wield 

influence within their societies.  But even that is not enough.   

 

 The Internet has become a key source of information for all ages.  The Internet is 

the future of news delivery, especially in countries where critical or dissenting views are 

still censored.  Internet usage in the Middle East continues to expand both in English and 

Arabic.   VOA and Radio Sawa have plunged into the market.  They cannot afford to be 

left out. 

 

 VOA’s website’s audio links to correspondents’ reports is now the only avenue 

for VOA English to effectively penetrate the Middle East. VOA’s mix of news, features 

and analysis feeds a free-access website that can be read in English or in any of VOA’s 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 11

43 languages, a new and important way of bringing in an audience. Director of VOA 

Internet Michael Messinger says there are currently about one million visitors a week to 

VOA’s 24-hour website.   Several million more in China and Iran access the site through 

proxy servers.  By comparison, Radio Sawa’s Arabic website carries less complete news 

and information pages in addition to audio links to its radio broadcasts.   

 

 US public diplomacy needs a wide array of tools to be effective, including the 

Internet, radio and TV.  VOA has managed for 65 years to offer a cost-effective tool for 

showing the multitude of voices, cultures and histories that are America. VOA also 

shows sensitivity to the cultures and histories of others, which could help bridge the gap 

of mistrust and misunderstandings.  This is critical in the Muslim world today when 

opinion polls show US credibility at an all-time low.  A poll conducted last year by 

Zogby International in six pro-US countries of the Middle East shows that only 12 

percent of those responding to the survey have a favorable view of the United States.  

 

 Creating Radio Sawa outside VOA raised many an eyebrow about the true 

intention of the project. After its launch five years ago, commentators in the Arab world 

accused the US of trying to ‘dumb down’ to listeners in the Middle East or subvert its 

more conservative societies.   

 

 There was little disagreement that VOA Arabic needed an overhaul to adapt to the 

changing face of the Middle East. For me, the shame is that the BBG and its backers did 

not choose to work within VOA, whose charter mandates by law VOA’s objective 



Arab Media & Society (May, 2007)  Laurie Kassman 

Feature Article 12

approach to news coverage. They could have applied a creative touch to update the 

overall product. Many at VOA have called for resurrecting VOA Arabic and resuming 

serious programs to the region.  I would argue for resurrecting English too.  If we can 

find FM and medium wave frequencies in the Middle East to broadcast music, why not 

provide more quality programs too?   

 

 The US administration has thrown a lot of money and people at trying to reverse 

the downward slide of US credibility in the Middle East.  In the race to do that, I fear it 

settled for a quick fix and disregarded time-tested tools that already exist and just need 

more support to do the job better.   

 

  

Laurie Kassman is Director of Communications and Outreach for the Middle East 

Institute in Washington, DC.  She served as a foreign correspondent for the Voice of 

America for 23 years, including a four year posting in Cairo, Egypt as Middle East 

Correspondent and several more years reporting in and about the Middle East from 

Paris, London and Washington, DC. 

 

Disclaimer: Opinions expressed in this article are those of the author and are not attributable to the 

Middle East Institute. 


