
 

Feature Article  1 

Alhurra TV and Radio Sawa:  

Advancing freedom in the Arab World 

By Kenneth Y. Tomlinson 

 

May, 2007. Why does the United States government (using American taxpayer 

money) support journalism around the world through international broadcasting? 

 

In no small part because we believe that truth arrived at through reporting and 

discussion and debate—as opposed to edicts by governments—have a hugely beneficial 

effect on societies. 

 

It is no accident that at the time he was writing the Declaration of Independence, 

Thomas Jefferson said that if he had to choose between government and a free press, he 

would choose a free press. (After he had served two terms as President, he declared that 

those who don’t read the newspapers are better off than those who do…!) 

 

The Voice of America (VOA) and Radio Free Europe/Radio Liberty and Radio 

Free Asia were created to serve information-deprived societies. 

 



Arab Media & Society (May, 2007)  Kenneth Y. Tomlinson 

Feature Article 2

From Iran to China to Cuba a free press does not exist. It is a long-term aim of 

American-financed international broadcasting that our services effectively duplicate what 

would be happening in the media if a free press were serving the people. 

 

It may be simplistic to describe every corner of the Arab world as information 

deprived. Government imposed censorship is not the only problem. The presence and 

acceptance of bad information is also a serious concern. 

 

The United Nations 2003 Arab Human Development Report documents the 

shameful economic and political retardation of these societies that can be thwarted only 

by the expansion of education and opportunity. 

 

In the case of Alhurra and Radio Sawa, they should serve as a model for the 

principles—of accuracy and free flow of information and a full intellectually honest 

debate of ideas—that account for the reason for a free press. 

 

There is another basic reason for these services to the Middle East. Last year at 

the Arab Broadcast Forum in Abu Dhabi, Alhurra News Director Mouafac Harb was 

asked why his network was created. Without hesitation he replied, “To advance freedom 

and democracy.” During the same discussion, a BBC representative endorsed Harb’s 

reasoning so long as he would include “rule of law” which he did. 

 

Again, we believe journalistic truth is key to the advancement of freedom. 



Arab Media & Society (May, 2007)  Kenneth Y. Tomlinson 

Feature Article 3

 

Why curtail shortwave broadcasting in English? 

 

Much has been made of our decision to curtail English radio broadcasting in order 

to finance indigenous language expansions to Arab countries and Iran. 

 

First, it must be remembered that eliminating our shortwave English service does 

not involve any reductions in English to Africa. And it should make way for even greater 

expansion of our English Internet service as well as language teaching through Special 

English. 

 

The first responsibility of international broadcasting is to serve our audiences. To 

do this, we have to face the fact that there would be no contest if we took a vote in Iran or 

Yemen as to whether the people would like to have television broadcasts in English or 

their native tongues. Obviously, they would vote for the language they understand. 

 

One known former VOA Director wonders why we are curtailing English 

shortwave radio broadcasts at a time when Al Jazeera and other international broadcasters 

are expanding in English. The answer is because Al Jazeera is anxious to influence 

English-speaking people in America. America’s international broadcasting is designed to 

serve cultures that are not primarily English speaking. 

 



Arab Media & Society (May, 2007)  Kenneth Y. Tomlinson 

Feature Article 4

Some argue that we are shirking our responsibility to broadcast around the world 

in English at a time when to name one, Radio Beijing, is increasing its Chinese 

broadcasts to Chinese speakers around the world. 

 

But Congress has never funded VOA to serve Americans living abroad—and now 

this responsibility is increasingly irrelevant because Fox and CNN are available by 

satellite in English virtually everywhere. 

 

So much of the criticism of American broadcasting has to do with the love affair 

VOA alumni have maintained with shortwave. 

 

I have for many years, indeed since childhood, been a shortwave enthusiast. I 

would never work or travel abroad without a shortwave radio. I have not traveled abroad 

with a shortwave set in years because news and information is easily available 

everywhere in English through private satellite services. By overwhelming numbers, 

people anywhere say they prefer getting news through television. In addition, the Internet 

is becoming a fixture virtually everywhere. 

 

I have said that for most societies—obviously China is a notable exception—

efforts to preserve shortwave is about as relevant as efforts by buggy whip manufacturers 

to preserve their product in the 1920s. 

 



Arab Media & Society (May, 2007)  Kenneth Y. Tomlinson 

Feature Article 5

Of course, I freely concede that if I were a VOA English broadcaster—and some 

of the most talented people I know are in these positions—I would not be pleased that 

someone was taking away a job that I performed with great talent and dedication. That is 

why the BBG must gather support for an English VOA website that is second to none. If 

members of Congress want to continue the tradition of English broadcasting, they can 

give us the funds to do it and we will be happy to continue. With existing budget 

limitations, we are faced with the issues of priorities. 

 

 

Why was Alhurra created outside VOA’s Arabic Service? 

 

Why did we create a Middle East Broadcasting service to create Alhurra satellite 

television? Why did we not do this through the Arabic Service of the Voice of America? 

As I have said a number of times to Congressional committees, under the VOA 

leadership of the past, it would have taken that organization years to build and run a 24/7 

Arabic-language service. That’s just a fact. 

 

It took VOA years to merge the old WorldNet service with VOA television. The 

very fact that past VOA leaders failed to understand the importance of replacing 

shortwave with television and the Internet illustrates why we had to have a new 

generation of leaders to meet this challenge. 

 



Arab Media & Society (May, 2007)  Kenneth Y. Tomlinson 

Feature Article 6

When it came time to create a satellite television network to Iran, however, we 

decided to give new leaders in VOA the chance to make this work. And thanks to some 

very dedicated people, VOA Persian Service is doing four hours of original satellite 

television to Iran with repeats. And soon that will be expanded further. 

 

Successes and challenges for U.S. broadcasting in the Middle East 

 

Frankly, I agree with many of the criticisms of the structure and performance of 

the U.S. Broadcasting Board of Governors (BBG) during the period that I have served as 

its Chairman. The very notion that members of a board of directors should somehow 

serve as individual and/or collective CEO’s is a concept that most business executives 

would deem silly. Obviously, the law governing BBG should be changed accordingly. 

 

But for the time being, my view of the BBG is not unlike Churchill’s attitude 

towards democracy, which he once said, was the worst form of government except for all 

those others that have been tried. Would international broadcasting be better off at the 

State Department? Or in the Pentagon? As opposed to the BBG? I say unthinkable if our 

aim is to reflect something more intellectually profound than government policy. 

 

Do not forget that it was U.S. government foreign service officers who blocked 

the use of Aleksandr Solzhenitsyn in the early 1970’s—in a period when his popularity in 

the former Soviet Union was at its greatest—because his writings contradicted the then 

U.S. government policy of détente. 



Arab Media & Society (May, 2007)  Kenneth Y. Tomlinson 

Feature Article 7

 

Why do I believe it is so important for us to pause and resolve our disagreements 

about what the United States should be doing in international broadcasting? Because the 

more I observe this debate, the more I understand that the views of dissenters have been 

overtaken by time. 

 

What we should be focused on today—both in the United States and around the 

world—is the issue of whether what we do in the name of international broadcasting is of 

sufficient quality to serve the needs of our audience. Are our programs good enough? Are 

they fascinating and insightful? Do they enrich lives of our viewers—whether they are 

youthful techies or the intellectual elite? 

 

How are we doing? Recently we received preliminary results of our first program 

review of Alhurra—and the results for those of us who believe in U.S. international 

broadcasting were encouraging. Panelists in Cairo, Kuwait City and Baghdad respected 

Alhurra for “accurate, impartial relevant news coverage and analysis.” (In a couple of 

months our pollsters will be surveying a broad sampling on the same issues.) 

 

It is not surprising that some of our discussion programs are drawing more mixed 

reviews—but that should not surprise anyone because, in a discussion/debate format, 

Arabs viewers are hearing points of view they rarely before have encountered (i.e. the 

case for free markets and free speech and women’s rights.) To me, the weekly program 

Free Hour represents what the so-called war of ideas is all about. 



Arab Media & Society (May, 2007)  Kenneth Y. Tomlinson 

Feature Article 8

 

Some viewers are not so enthusiastic. One Syrian man in Kuwait City declared he 

would never again watch Alhurra’s Equality that focuses on women’s rights. “The topic 

did not reflect consideration of our customs and traditions,” he said. “I do not want to see 

the day when my wife will ask for a divorce!” 

 

That Arab viewers accept this U.S. government-funded station as credible is a 

great victory, especially after being on the air little more than three years. That some 

Arab viewers find the assertions of advocates for freedom jarring to their ears is a price 

we will gladly pay. 

 

For all of our broadcasting—and not just Alhurra—our challenge is to make what 

we do better—and more interesting and more challenging to those who turn to us 

discover what’s going on.  

 

These are the issues that deserve the focus of Americans who are interested in 

international broadcasting—and not for us but for the sake of those people we serve. 

 

 

Kenneth Y. Tomlinson, former editor-in-chief of Reader’s Digest, has been Chairman of 

the U.S. Broadcasting Board of Governors since 2002. 

 

 


