
 

Feature Article   1 

 

America’s Voice as it could have been 

By Myrna Whitworth 

 

 May, 2007. Since the first broadcasts of Radio Sawa in 2002 and Alhurra Television in 

2004, much has been written to either justify or question their existence and their role in the 

mission of US international broadcasting.  If one believes the literature of the Broadcasting Board 

of Governors, which oversees all US international broadcasting, the Middle East networks, with 

their bland programming and popular Arabic and Western music, have been an unqualified success 

and the major US public diplomacy accomplishment since 9/11.  But Middle East pollsters and 

regional experts both in the United States and the Middle East question this assessment.   

 

 In fact, surveys from the region suggest that regard for the United States is at an all time 

low; even Saddam Hussein and Osama bin Ladin are held in higher regard than President George 

Bush.  A survey conducted by Mohammed el-Nawawy and published in the August 2006 edition 

of Global Media and Communication found that Arab students’ perceptions of United States 

foreign policy declined after listening to broadcasts from Radio Sawa and Alhurra Television.  

And it is not only foreign policy, other recent polls, including the 2006 Zogby International survey 

on Arabic attitudes toward the United States,  suggest that there is even concern American popular 

culture is threatening to overwhelm traditional values and ways of life. 



Arab Media & Society (May, 2007)                       Myrna Whitworth 

Feature Article 2

  

 Obviously something is not going right.   Granted, we cannot lay all the blame on Radio 

Sawa and Alhurra Television. The main culprits are the Bush Administration’s ill conceived war in 

Iraq and its official outreach which many have called “arrogant, aggressive and bullying.” 

However, the inability of Sawa and Alhurra to speak with critical populations in the Middle East 

and their emphasis on the most trivial of American pop culture have marginalized the United 

States and prevented a reasoned and substantive conversation between the United States and the 

Arab world. The United States is capable of doing better.   

 

 While I cannot speak about the creation of Alhurra, as I had left international broadcasting 

before it was conceived, I was present for the planning of Radio Sawa first as Voice of America 

Program Director and then as VOA Acting Director.  One element of the Sawa story that has not 

been written is that which deals with a concerted effort within the Voice of America to counter the 

FM pop music formula that the Broadcasting Board of Governors was proposing with a VOA 

branded, full service Arabic network.  This is that story. 

 

Two models for Middle East broadcasting 

 

 There were two models for broadcasting to the Middle East that were being assembled in 

early 2001:  the Broadcasting Board of Governors’ (BBG) formula of music and ‘news light’ and a 

VOA 24 hour broadcast stream designed to engage all segments of the population with substantive 

news and information relevant to their lives within an entertaining, well presented, contemporary 



Arab Media & Society (May, 2007)                       Myrna Whitworth 

Feature Article 3

format.  The BBG chose to ignore the VOA construct, in fact, I doubt if any member ever read the 

proposal.   

 The genesis for revamped and invigorated Arabic broadcasting was not the attack on the 

Pentagon and World Trade Center on September 11, 2001.  The planning for a 24/7 Arabic 

network was nearly complete by then.  It had begun over a year earlier with the collapse of the 

Camp David discussions among Ehud Barak, Bill Clinton and Yassir Arafat and the onset of the 

second Palestinian Intifada. These events were the impetus for the United States to begin an 

evaluation of its broadcasting to the Middle East.   If the people of the Middle East gave up on 

peace, the argument went, the region would become a cauldron of violence and terrorism.  The 

United States must play a role in shoring up the “peace process” and strengthening the forces of 

moderation and peaceful coexistence.  It must also have a stronger voice in the growing media 

options in the region.  In the words of one expert, the new electronic media had “reinvigorated a 

sense of common destiny in the Arab World and created a more engaged public opinion.”  

 At the time, the Voice of America with an Arabic language staff of 35, broadcast seven 

hours a day on antiquated shortwave and minimal range medium wave transmitters into the Middle 

East.  Broadcasting in this manner to a part of the world in which FM radio and satellite television 

had become the dominant media resulted in very low audience numbers—by some accounts in the 

2% range.  VOA Arabic programming also had some responsibility for the low audience.  While 

no one could question the substance, accuracy and quality of the news and information product, 

formats were dated and stodgy, many of the writers and on-air personalities—while qualified 

professional journalists—were aging, and there was a general malaise that was not conducive to 

dynamic, interesting programming. 



Arab Media & Society (May, 2007)                       Myrna Whitworth 

Feature Article 4

 

 Voice of America senior management, along with transmission engineers, began to take a 

hard look at revamping programming and delivery to the Middle East.  We wanted to develop an 

easily accessible broadcast stream that would appeal to a broad audience:  current leaders and 

those being groomed for tomorrow, as well as women, students and the discontented of the Arab 

World.  At the same time, the Board of Governors, under the guidance of Governor Norman Pattiz 

was formulating its own concept.  As founder and chairman of the nation’s largest radio 

syndicator, Westwood One, Pattiz had become a very rich man creating mass programming for the 

American youth market that consisted of lots of music and very little news.  If his formula had 

worked so well in the United States, he concluded, it was exactly what was needed to appeal to the 

younger generation in the Middle East.  Although he and other members of the Board traveled to 

the region to evaluate the broadcasting climate, his main consultants were the same people who 

had helped him with Westwood One.  They understood American media, listening habits and pop 

music, but had little grounding in international relations, diverse cultures or the history and 

concerns of the Middle East. 

 

 The Pattiz formula did away with the VOA brand, the VOA Central News Product and the 

comprehensive analysis that was the hallmark of the VOA Arabic Service for 55 years. The BBG, 

which receives all of its funding from the American taxpayer, also did not want to be constrained 

by federal regulations regarding personnel and contracting that were part of the VOA structure.  

And as many believe, the Board did not want to be held to the standards and requirements of the 

congressionally mandated Voice of America Charter.  The Charter, signed into law in 1976, is the 

foundation of VOA’s credibility. The document requires VOA to provide accurate, objective and 

comprehensive news; a broad and balanced picture of American institutions, thought and values; 



Arab Media & Society (May, 2007)                       Myrna Whitworth 

Feature Article 5

and a thorough discussion of US policies on a broad range of issues. It provides a road map for US 

international broadcasting that is as relevant in today’s war on terrorism as it was in the Cold War.  

 

 The VOA plan, on the other hand, embraced the tenets of the Charter while invigorating 

programming and improving transmission strategies.  We proposed reaching our target audiences 

by combining music, news and Americana in a vibrant 24 hour broadcast stream hosted by well 

informed and personable on-air personalities. 

 

 News would remain a priority.  As the first principle of the congressionally mandated VOA 

Charter states, “VOA will serve as a consistently reliable and authoritative source of news.”  That 

is the law.  Carefully sourced, objective and accurate journalism was at the core of the VOA 

Arabic Middle East network proposal.  In addition to news on the hour and headlines at the half 

hour, six prime time hours daily would be devoted to news and news related discussion and call-in 

programs.   Written prior to 9/11, the proposal envisioned daily locally originated programs from 

Amman, Cairo and Jerusalem focusing on conflict resolution, peace and dialogue among the 

people of the Middle East. If adopted today, this type of program could offer an opportunity for 

dialogue among the various factions within Iraq.  In addition, we set aside one hour during the 

mid-day for women’s programming combining child rearing, health and education with cooking 

and life style segments.   

 

 Disc jockeys knowledgeable of national and international issues, as well as pop music and 

entertainment, would host the music and interstitial program segments.  Interstitial elements were 

designed to offer brief insights into American life, culture, education and thought.   Programming 



Arab Media & Society (May, 2007)                       Myrna Whitworth 

Feature Article 6

material would be prepared and adapted by professional journalists based in Washington and New 

York, in major Arab-American communities such as Detroit, Houston and Los Angeles and 

throughout the Middle East.   

 

 Our program stream was not developed in a vacuum.  VOA professionals in the Central 

Newsroom and language services supplied input, as did transmission engineers and marketing 

officers.  Middle East experts at the State Department were consulted.  We also turned to nine 

specialists knowledgeable of the Middle East and mass media issues including three former United 

States ambassadors to the region and Washington based Middle East academicians and journalists 

including Shibley Telhami, Hisham Milhem, Mamoun Fandy and Khalil Jahshan.  They agreed 

that there was a demand in the Arab world for American news and information including social 

and cultural trends, lifestyle issues and  political developments.  They also told us what we already 

knew—that we must find ways to more effectively reach the younger successor audience in the 

Middle East. Contradicting the BBG model of one formula-one language, the group of experts was 

convinced that bilingual programming would appeal to the youth of the Middle East.   

 

 From these discussions came a number of program initiatives that were incorporated into 

VOA’s plan.  These included an Americana program hosted by an Arab or Arab-American 

equivalent of Alistair Cook that would focus on the diversity, peculiarities and vibrancy of 

American life and culture.  It would seek to look at the United States through Arab eyes and to 

offer perspectives more complex and subtle than those held by many people in the Middle East.  

Regular commentaries on current issues by a rotating series of Arab and Arab-American 



Arab Media & Society (May, 2007)                       Myrna Whitworth 

Feature Article 7

specialists would be offered to reinforce the perception that VOA programming is balanced, thus 

strengthening its credibility. 

 

 The $15.5 million Voice of America proposal called for $6.5 million in recurring costs and 

$9 million for one time program transmission upgrades and equipment.  These included adding 

medium wave transmissions from Cyprus, Kuwait and/or Abu Dhabi, and obtaining FM 

frequencies in key Arab population centers.  The Voice of America plan also recognized the 

importance of the new media to reach the younger successor generation, and provided for a 24 

hour Internet news service in Arabic with text and streaming audio/video.  While it did not 

envision a 24 hour satellite television service such as the BBG creation, Alhurra Television, the 

VOA plan did create a daily three-hour block of Arabic television programs for placement that 

included a call-in interactive program, and magazine and discussion shows of potential interest to 

the region.  One can argue that the $15.5 million proposal offered both the Middle East audience 

and the United States greater bang for the buck than the $35million that it cost to get Radio Sawa 

up and running and its continuing operational costs of $22 million. 

 

 VOA senior management submitted the first draft of its Middle East Network to the 

Broadcasting   Board of Governors on January 4, 2001 and continued to expand and refine the 

proposal until early summer when we were told that our services and ideas were not welcome.  

The Board was moving in a different direction.   

 

 Timing is everything.  Would the BBG and Norman Pattiz, the driving force behind Radio 

Sawa, have been able to convince the White House and Congress to do away with VOA Arabic 



Arab Media & Society (May, 2007)                       Myrna Whitworth 

Feature Article 8

and create a new service if it had not been for three airplanes that crashed into New York’s World 

Trade Center and the Pentagon on September 11, 2001?  We will never know.  But in the wake of 

the 9/11 attacks, Washington officialdom was desperate for a public diplomacy outreach to the 

Middle East.  Enter the Broadcasting Board of Governors and its initiative for a Middle East Radio 

Network.  Although Pattiz, a Democrat and friend of Bill Clinton, and BBG Chairman Kenneth 

Tomlinson, a conservative Republican named to the Board by George W Bush, often found 

themselves at cross purposes, they did maintain a united front as they approached Congress and the 

Executive Branch with their sophisticated Power Point presentation and their assurances that the 

network could be operational in a matter of months.  I doubt if anyone looked too closely at the 

specifics or questioned assumptions about staffing and programming.  And no one on Capitol Hill 

or at the White House was ever aware of another plan that addressed not just the young people of 

the region, but all segments of the population; a plan that offered pop music but emphasized 

American news and public affairs programming. 

 

 The BBG got its funding for Radio Sawa, but there was a tradeoff.  VOA’s full service 

Arabic service went silent in March 2002 after 55 years of informing audiences throughout the 

Middle East.  Its professional staff of qualified and trained journalists were replaced by contract 

employees speedily recruited from abroad; some with questionable credentials and loyalties. 

Appeals to save some vestiges of the Arabic Service’s informational programming or to maintain a 

small news Internet service fell on deaf ears. The VOA brand in Arabic no longer exists.  Even the 

region’s large English speaking population finds it difficult to tune in for information from the 

United States.  Most of the frequencies that once carried VOA English news and information have 



Arab Media & Society (May, 2007)                       Myrna Whitworth 

Feature Article 9

been turned over to Radio Sawa’s youth oriented programming.  And if the BBG has its way, even 

these few English hours will be eliminated in 2008.  

 The Bush Administration’s budget request for 2008 calls for a $20 million increase in 

funding for Radio Sawa and Alhurra Television.  To offset the increase, a number of VOA services 

have been targeted for reduction or elimination, including Uzbek, Cantonese, Georgian, Hindi and 

Russian.  And the VOA English flagship service, VOA News Now, at one time on the air 24/7, 

will become a thing of the past.  English will be reserved for a few hours a day of targeted 

programming to Africa. Al Jazeera and the Chinese, French, Iranians and Russians understand the 

importance of English, the language understood or spoken by some 1.6 billion people worldwide. 

At the very time that the United States is planning to all but eliminate programming in its mother 

tongue, they have initiated 24-hour television and Internet services in English.  

  Today international broadcasting has a vital role to play in communicating and establishing 

dialogue with the people of the world.  No where is that more important than the Middle East.  

Unfortunately, while we may be reaching some young people of the “Arab Street” with easily 

replicated music play-lists, the United States is doing little to engage those policy makers and 

professional and university elites that once tuned in to comprehensive news and information, in 

English and Arabic, on the Voice of America.  As several recent studies have suggested, Radio 

Sawa and Alhurra Television give lip service to high journalistic standards, but have not followed 

them.  As for the music, here are some lyrics I recently heard on Radio Sawa:  “He’s nothing but a 

pimp,” and “I’m going to let you have your way with me.” 

  It is doubtful that these are the messages the United States wishes to communicate to the 

Arab world.  However, there is some hope.  Norman Pattiz is no longer a member of the 



Arab Media & Society (May, 2007)                       Myrna Whitworth 

Feature Article 10

Broadcasting Board of Governors and Chairman Kenneth Tomlinson has announced he will not 

seek re-nomination. Their replacements may be willing to take a more critical view of their 

creation and make much needed mid-course corrections.  As for the Middle East Broadcasting 

Network (Radio Sawa and Alhurra Television), new management promises to improve the quality 

and quantity of substantive programming. On Capitol Hill, the new Democratic Congress plans to 

scrutinize the Bush Administration’s 2008 Budget request, and hopefully will take a fresh look at 

international broadcasting, especially to the Middle East.  The Voice of America plan submitted in 

January 2001 could serve as a valuable starting point.   

 

Myrna Whitworth is a 28 year veteran of the Voice of America who served as acting director of 

the agency on three separate occasions, including in the fall of 2001. At the time of her retirement 

in 2002, she was VOA Program Director. Her early career was spent in VOA News where she 

served as Executive Producer of World Report—VOA’s flagship news program, English programs 

news editor, and special projects coordinator. Whitworth now teaches courses in Media and 

Politics at Mount St. Mary's University in Emmitsburg, Maryland and at American University's 

OLLI Institute in Washington, DC. 

 


