
 

Feature Article  1 

Radio Sawa: America's new adventure in radio 

broadcasting1 

By Sam Hilmy 

  

   May, 2007. In April 2002, the U.S. Government launched an audacious new 

Arabic language radio station aimed at the countries of the Middle East and North 

Africa.  The round-the-clock broadcasts, oddly dubbed Radio Sawa, replaced at a single 

stroke the respected brand name of the Voice of America's Arabic Service, which had for 

over a half century, in war and peace, provided the region with comprehensive full 

service programming. 

     

A predominantly pop music service designed to appeal to youth, Sawa was 

established at the behest of American commercial media mogul Norman Pattiz who, until 

his resignation at the end of 2006, was a member of the Broadcasting Board of Governors 

(BBG), an independent U.S. federal agency.  The BBG oversees all non-military U.S. 

Government-funded broadcast outlets.  To run the new station, the BBG under Chairman 

Kenneth Tomlinson (a former chairman of the Corporation for Public Broadcasting, 

editor of Reader's Digest and director of the VOA who also recently abandoned his 

government position under a cloud of criticism for mismanagement) founded and funded 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 2

the Middle East Broadcasting Networks (MBN), a non-profit corporation.  MBN also 

operates Sawa's younger twin Arabic TV satellite channel Alhurra. 

      

Mr. Tomlinson has publicly described his friend and colleague Mr. Pattiz as "the 

father of Radio Sawa."  After the station was launched, Mr. Pattiz described it in a public 

forum in ecstatic terms:  "It sounded so different and it was so appealing—because it 

really sounds like a Western contemporary music station, a pop station." 

  

Sawa's Mission 

  

     Like any successful big-time business executive, Mr. Pattiz commissioned a 

survey and "a lot of advance research" before embarking on the costly, large-scale project 

of a 24/7 Arabic language radio station.  The Middle East survey results, according to 

him, showed three things:  (a) "over 60 percent of the population ... is under the age of 

30,"  (b) "the indigenous media, especially radio ... everything was pretty dull and pretty 

drab, and it sounded like government radio," and (c) "people were interested in something 

that didn't sound like government radio."  Mr. Pattiz decided that this was what 

businessmen call "the hole in the marketplace."  In order to fill this "hole" with his 

product, Radio Sawa, he needed ample sources of cash and the most modern broadcast 

facilities to reach the audience with a clear signal.  The new station cost the American 

taxpayer $34 million in its first year.  He secured clear FM transmission to most Arab 

countries and a powerful medium wave to the rest.  The VOA's Arabic Service cost the 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 3

U.S. Government less than $5 million annually and transmitted its programs on a limited 

medium wave and a few short waves at the time it was replaced by Sawa. 

    

 Mr. Pattiz described his new station's mission as "... reporting the news straight 

up and letting the listeners ...decide for themselves." He said that in addition to Sawa's 

journalistic mission, it aspires to be "an example of a free press in the American 

tradition."   He added:  "We generally play an Arabic pop song followed by a Western 

pop song.  And then we'll have news, five to ten minutes in length, twice an hour, with 

headlines at the top and bottom of the hour." 

  

 

Program Components 

  

      Sawa's constant on-air slogan boasts about "the loveliest tunes and the latest 

news."  It never identifies itself as an American station or where it broadcasts from.  Its 

round-the-clock airtime is divided into roughly 20 percent news and 80 percent pop 

music.  Everything the listener hears other than the music is called The World Now. This 

rubric encompasses the presentation of hard news, light news, bromide and topical 

features and interviews, sports and so forth.  The only exception is a daily 30-minute 

news program called Iraq and the World, half of which is rerun an hour later.  No news-

related material ever interrupts, or is incorporated within, the music portion—no matter 

how urgent the breaking news.  Sawa does not carry discrete, identifiable "programs" 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 4

with distinct titles, individual star talent and performers, music themes and thematic 

focus.  No news "bulletins" are heard alerting listeners to momentous world events. 

     

Unlike its plethora of field reporters and stringers, the station's studio readers, 

anchor persons and host announcers are never identified by name.  This anonymity 

applies to the readers of widely scattered promos outside the news portions, plugging for 

Sawa, its website and (since February 2004) its sister TV channel Alhurra. 

  

 

News Content 

  

     Contrary to Mr. Pattiz's claim, Sawa never carries heads at the top and bottom of 

the hour.  It provides news only twice every hour, usually five minutes every quarter after 

the hour and a minute or two of headlines every quarter before the hour.  The five-minute 

segments are variously called "newscast" or "full newscast" or "detailed newscast."  The 

headlines are always presented as "summary."  The full-length news may occasionally 

run up to 10, 15 or even 30 minutes, as in the exceptional case of the daily "Iraq and the 

World."  Therefore, I would estimate that the station provides between 7 and 17 minutes 

of world news per hour.  A fair and generous average would then be 10 minutes per hour, 

which brings the total news time in a 24-hour cycle to 240 minutes.  This is less than half 

the 600-minute daily claim made by Sawa officials in media interviews. 

     



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 5

All "full newscasts" begin with three to four headlines, which sometimes pose a 

confusing problem for listeners:  the first headline may not necessarily be a reference to 

the first item in the body of the newscast, or an opening head is interrogatively 

formulated in a misleading and tabloidish style that does not accurately or fully reflect the 

substance of the news item itself.  Another news-related inconsistency has to do with 

repeating the main headlines or the lead head at the conclusion of newscasts, and how to 

close a news program.   Sawa's newsreaders seem to follow their own whims in this 

regard.  In fact, some readers do not even close before the studio engineer plays the usual 

taped lead-out, "We relay the event to you in sound so you can form a complete picture."  

The headline news always ends with a prerecorded exhortation:  "Stay in touch with the 

world—(through) The World Now."  At times even these lead-outs are skipped before 

moving on to the pop songs. 

     

A more serious problem that plagues Sawa's news handling goes to the core of 

evaluating priorities and exercising professional judgment regarding the relative 

significance of world events.  Most and sometimes all news stories in one newscast are 

jettisoned in favor of another set of items in the next news presentation an hour later.  

This is done with shocking disregard for news value or breaking news.  Rarely does a 

listener hear major stories repeated from hour to hour after proper updating or rewriting 

to freshen up the next program.  Such a cavalier approach to news material distorts the 

overall picture of world happenings for the vast majority of listeners who normally zero 

in on specific time slots instead of staying glued to a station all day.  Sawa's practice also 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 6

reflects ignorance of what should constitute a day's major news leads.  There are always 

major news developments that require coverage in more than just one newscast. 

     

Although on rare occasions a listener would hear a flawless, impeccable, rich and 

seamless newscast with a perfect lineup, ample voice actualities and anchor confidence, 

the more prevalent practice gives listeners a messy picture of thematic and topical chaos.  

Related items on one event can be separated by several unrelated items.  Big news 

developments on tragic events can be used as closers and, conversely, a light routine item 

or a local insignificant item may be given a prominent place in a newscast.  Almost any 

news development can be used by Sawa as a lead.  On a day full of important news, Sawa 

leads one newscast with a Jordanian government announcement that Amman has not 

decided whether to resume commercial flights to Baghdad.  The lead story of another 

newscast quotes the London Daily The Independent as saying that the Bush 

administration had advance knowledge of the 9/11 attack, but no official American 

response is provided to give the story balance and context.  An hour later the station 

drops the item altogether. 

    

 

Covering Iraq 

 

 Let's now turn our attention to a major news story of global significance that has 

preoccupied the world media for more than four years—the invasion and occupation of 

Iraq—and track Sawa's treatment of it. 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 7

     

When American and British forces launched their air and ground offensives in the 

spring of 2003, practically the whole world was calling this pre-emptive military action 

an “invasion” of a sovereign nation.  Yet the word “invasion” disappeared from Sawa's 

lexicon.  When Baghdad fell and the US-led coalition settled down to run the country, the 

entire world (including the United Nations, the media and even the Bush administration) 

admitted it was an “occupation”.  Yet Sawa's broadcasts avoided the word “occupation” 

like the plague and rarely referred to Iraqi civilian victims of air raids and other military 

operations.  When anarchy, lawlessness and looting engulfed Iraq after the regime 

change, the American station continued to beam its customary pop songs and perfunctory 

news that lacked in-depth coverage and responsible discussion.  The looting and 

devastation prompted Dr. Robert Darnton, professor of European history at Princeton 

University, to tell The Washington Post:  "As many have remarked, the Mongol invasion 

of A.D. 1258 resulted in less damage to Iraqi civilization than the American invasion of 

2003."  Sawa's news coverage, however, had no time for such views of events. 

     

A few months into the occupation, America's first head of the postwar mission in 

Iraq, retired general Jay Garner was unceremoniously replaced with Ambassador Paul 

Bremer.  The new top administrator quickly started running the vanquished country by 

decree:  he disbanded the Iraqi army, banned the Baath party and fired all its members 

from government jobs, closed down most of the country's industries, and appointed his 

favorite Iraqis to the new Governing Council.  These momentous developments and their 

dire consequences for both occupier and occupied received scant, superficial treatment 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 8

from Sawa.  The station was busy focusing on President Bush's rosy predictions and 

Defense Secretary Rumsfeld's unreal statements that "stuff happens" and America "will 

not impose a government on Iraq."  In the meantime, former U.N. Secretary General Kofi 

Annan's special envoy to Baghdad Lakhdar Brahimi publicly described Bremer as the 

new "dictator of Iraq... Nothing happens without his agreement."  But Sawa was telling 

its listeners about the great help Brahimi was giving "the Coalition" to prepare Iraq for a 

democratic future.  And the station's field reporters initially maintained complete silence 

about the torture and shocking abuses inside Abu Ghraib prison of which Iraqis were 

already aware (through word of mouth and complaints by international human rights 

organizations) long before the American TV program 60 Minutes broke the news. 

     

Eventually, as the situation in Iraq deteriorated, Radio Sawa expanded its 

coverage with the inauguration of a 30-minute daily program called Iraq and the World at 

10:15 PM Baghdad time, and a 15-minute version an hour later.  This news and opinion 

roundup does neither Iraq nor the United States a favor, and should perhaps be called 

Iraq and Iraq, because the rest of the world is non-existent in it—except for a fleeting 

and parochial reference.  It also suffers from the same shortcomings of all Sawa news 

programs.  Quality control is very poor.  The program airs dozens of voiced news pieces 

and long interviews from field reporters around the country without evaluating, auditing, 

double-checking and editing them in advance.  The results:  poor or contradictory 

sourcing, outdated information, unprofessional language and duplicated material.  The 

show also suffers from lack of preplanning and a chaotic format, allowing airtime to 

become a platform for emotional, unrestrained views.  Any major news story that is not 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 9

Iraq-related is either completely ignored or marginalized.  A good example is hurricane 

Katrina which devastated New Orleans and the Gulf coast of the U.S. in 2005.  Even the 

Israel-Lebanese Hizbollah war in the summer of 2006 received only inadequate and 

indirect mention with no reportage about the intense fighting or world reaction. 

  

Sound and Music 

  

     Sawa uses an impressive number of voices on the air, both male and female, as 

studio talent and field reporters.  The professional quality of their delivery and their 

mastery of broadcast language, however, are very uneven, ranging from the highly 

effective and convincing to the very poor, from the smooth and natural to the awkward 

and halting, from the authoritative and pleasant to the pompous and pretentious.  The 

impact of these voices on and receptivity by the listeners, therefore, vary widely and 

depend to a large extent on matching each to the reading assignment he or she is given.  

Aside from field reporters, performers are kept anonymous and the gifted stars among 

them are not optimally utilized as a tool to build up faithful fans of specific program 

features. 

  

     Music is used thematically by Sawa to identify the news.  The theme for 

newscasts is satisfactory and utilitarian but somewhat pedestrian and, after a few weeks 

of listening, becomes tiresome to the ear.  The theme for the summaries is annoying, 

distracting and overdramatic.  It is held for the length of the summary and the level is 

brought up deafeningly between individual headlines.  Some music stingers2 are also 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 10

used in a post-modern video game digital-age fashion to accompany echo chamber 

promos or sloganeering catch phrases.  The latter include such things as, "You listen to 

us, we listen to you," or, "From the ocean to the gulf, we are Sawa (i.e., together)."  At 

times the station mentions its Web site or a telephone number or a few soundbites from 

listeners in praise of Sawa or expressing opinions on some innocuous or provocative 

subject. 

     There is minimal use of the sophisticated craft of radio production to enhance 

program impact.  Rarely does a listener feel truly moved by a smooth forward flow of 

broadcast material.  Nor does one always feel comfortable with the timing and placement 

of recorded inserts and promos.  The station seems to have difficulty matching style to 

substance, harmonizing sound with words, utilizing a production device to enhance the 

effect of a program on a target audience living in non-Anglo-Saxon cultural environment. 

  

Pop Songs 

  

     This is a programming area that consumes about 80 percent of Sawa's airtime.  It 

should logically deserve a commensurate level of attention, talent and resources.  Yet 

after listening to endless hours of alternating Arabic and so-called "Western" pop songs, 

and trying to deduce some coherent, professional whole, we discover what a neglected, 

drifting wasteland all this airtime is.  Some egregious weaknesses are:  The music 

portions have no detectable character, personality or identity.  The hourly segmentations 

cannot even be properly described as "programs" because they lack beginning and end 

that define the nature and flavor of the contents.  Nobody is in charge, and there is no star 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 11

quality talent who might act as a guide to the listeners through the various component 

parts.  Almost none of the artists and songs are identified.   No informative narrative is 

ever provided to enlighten us about the types of songs played, the dates of issuance, the 

extent of their popularity and other distinguishing facts.  Talk interruptions come without 

artful, smooth transition flow or thematic unity.  In the transition from one song to the 

next, there is more often than not a definite jarring clash in rhythm, melody, tone, lyrical 

connotation, voice quality and vocal range.  Clocking groups of songs in any music 

period seems to receive little attentiion from producers and programmers.  As a result, 

when time comes for The World Now and the last song has to be faded for the news 

introduction cartridge, the ending is frequently mishandled by cutting off in the middle of 

unfinished lyrics. 

  

Illusion and Reality 

  

     The founders of Sawa were convinced from the outset that, in order for their new 

broadcasting project to accomplish a successful reach to Arab audiences by "marrying the 

mission to the market," they needed to separate the station from the Voice of America.  

The latter's mandate was too strict and broad for them.  The VOA was required to adhere 

to its Charter, enacted into law decades earlier, whose operative paragraphs are: 

  

        (1) VOA will serve as a consistently reliable and authoritative source of news.  VOA 

news will be accurate, objective and comprehensive. 

  



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 12

        (2) VOA will represent America, not any single segment of American society, and 

will therefore present a balanced and comprehensive projection of American thought and 

institutions. 

  

        (3) VOA will present the policies of the United States clearly and effectively, and 

will also present responsible discussion and opinions on those policies. 

  

     To be sure, Sawa officials continued in their promotional material to pay lip 

service to their commitment "to broadcasting accurate, timely and relevant news about 

the Middle East, the world and the United States, to the highest standards of journalism, 

as well as the free marketplace of ideas, respect for the intelligence and culture of its 

audiences, and a style that is upbeat, modern and forward-looking."  But their real 

objective was to attract the Arab World's "youthful population" with pop songs and keep 

them tuned to the station.  In terms of current affairs content, Sawa has never attempted 

to focus adequately on anything but parochial backyard Arab news which marginalizes 

major American and world developments. 

     

Pop is a major successful commercial enterprise that targets a wide youthful 

common denominator, but it alone cannot present the picture of America which 

American public diplomacy is intended to present—that of a country with rich, 

multifaceted culture, revolutionary ideals, commercial vitality, history-making values of 

human rights and social justice, and standards of transparent government.  Nor is pop 

music what young Arab needs today to form a more enlightened view of their societies 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 13

and the world, or to build a more participatory society firmly rooted in human values.  

Pop does not attract potential future leaders or opinion makers.  It does not build 

credibility. 

     

News of the non-Arab world almost always plays second fiddle on Sawa's 

airtime.  The station has literally scores of news reporters in Arab capitals, especially in 

Iraq, but only one part-time reporter in the United States who provides reportage from the 

State Department or at times from The White House (but never from Congress).  Sure, 

Arab news is of utmost importance and a big draw, and must be accorded prominent 

play.  However, significant events (economic, cultural, scientific as well as political) 

always take place in America and elsewhere in the world, and they must be covered. 

     

The true nature of Radio Sawa's broadcast content and performance remains a 

mystery to the legislative and executive branches of government in Washington, because 

the station continues to resist any outside, independent review and probe of its programs.  

The station also refuses to accept the critical findings already reached by such 

investigative agencies as the Government Accountability Office (GAO) and the State 

Department Inspector General's office. 

     

"The father of Radio Sawa," Mr. Norman Pattiz, years ago came to the conclusion 

that Arab hostility and dislike of America were caused by, in his words, "hate speak on 

radio and television.  Incitement to violence.  Disinformation, government censorship and 

journalistic self-censorship.  And it was from within that kind of environment that the 



Arab Media & Society (May, 2007)  Sam Hilmy 

Feature Article 14

Arab street was getting its impressions, not only of U.S. policy, but of our people, of our 

culture, of our society."  And he was going to set things right with his grand new 

broadcasting adventure. 

     

Five years after a steady diet of Sawa pablum, U.S. prestige and standing in the 

Arab World are at record low, and its image uglier than ever.  Official U.S. poll results 

show that in Iraq, for example, 70 percent want the U.S. to withdraw from that country, 

and no less than 60 percent approve of killing Americans. 

     

This is perhaps the best testimony to the abject failure of Mr. Pattiz's grand 

design. 

     

Sam Hilmy is a veteran Middle East broadcasting Specialist and long-time observer of 

Arab-American affairs.  He was for almost 35 years associated with the Voice of America 

(VOA) in various language, editorial and managerial capacities.  He spent his last five 

years with the organization as director of the Near East, North Africa and South Asia 

Division. 

                                                 
1 All the analyses, assessments, evaluations and judgments included in this study of Radio Sawa's programs 
are based on extensive first-hand, personal listening to the American station's broadcasts.  The author's 
conclusions were reached after continual off-air spot-monitoring of Sawa's Arabic airtime.  Random sample 
listening covered most hours of day and night since the station's  establishment: 
 
2 A music stinger in broadcast production is something like a punctuation mark in writing.  It's a brief burst 
or bar of music that separates program items or parts of a program segment.  


