
 

Feature Article  1 

 

 

 

Lebanon’s Media Sectarianism 

By Paul Cochrane 
 

May, 2007. Politics have become so divisive in Lebanon, on the streets and on 

TV screens, that the national media council chief urged the media in January to curb 

"tense rhetoric" that could instigate violence among the country's religious sects.1 

 

Lebanon was plunged into a power struggle on December 1, 2006 when the 

Hizbullah-led opposition, 

consisting of Shiite 

Muslim parties and 

Michel Aoun's majority 

Christian party, camped 

out in downtown Beirut to 

call for the overthrow of 

Prime Minister Fouad 

Siniora's pro-US government.2 

 

                                                 
1 “Media council chief cites perils of 'tense rhetoric,'” The Daily Star, January 30, 2007 
2 As of going to press, the opposition is still camped out in Martyrs’ Square. 

 Rallying around the flag: The media's divisions were apparent at 
the second anniversary of former Prime Minister Rafik Hariri's 
assassination on February 14th 2007, with opposition channels 
giving minimal coverage of the event in Beirut's Martyrs' Square.  
Photograph by Paul Cochrane.  



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 2

The situation reached a climax in January following two separate clashes between 

pro- and anti-government supporters that left seven dead and 190 wounded.  

 

Purchases of automatic weapons have also reportedly risen, from $100 to $1000 

for an AK47, and with the government seizing a cache of arms intended for Hizbullah in 

March, concerns were raised that the sectarianism of Lebanon's 15-year civil war, which 

ended in 1990, could return. 

 

The Lebanese media has played its role in the current crisis, with the National 

Media Council president, Abdel-Hadi Mahfouz, blaming the media for stoking 

sectarianism and engaging in political insults. 

 

"Media institutions are strongly asked to ease tensions and avoid transmitting 

news that might lead to strife," said Mahfouz. 

 

Although the situation has calmed down in the past two months, the opposition is 

still occupying much of downtown, political discussions are at an impasse, and the 

divisions still hold, fuelled by the country’s sectarian media. 

 

The two camps 

 

Lebanese TV channels are split into two camps: on the one hand, Hizbullah-

backed Al Manar TV, the National Broadcasting Network (NBN) and New TV pro-



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 3

opposition, and on the other hand, Mustaqbal (Future) TV and the Lebanese Broadcasting 

Company (LBC) pro-government.3 

 

"Every Lebanese TV channel has a propaganda leaning. Some try to be balanced, 

but all have their agendas. It's pretty clear from the content they produce," said Habib 

Battah, Managing Editor of the Beirut-based Middle East Broadcasters Journal. 

 

Lebanon's media has long reflected the country's political and religious divisions, 

but sectarianism has arguably become more pronounced following the war between the 

militant Shiite group Hizbullah and Israel last year. 

 

"The interesting thing is during the July war the same footage was used on many 

channels, supporting Hizbullah. So sectarianism has gotten more divisive, more 

apparent," said Battah. 

 

Nabil Dajani, a communications professor at the American University of Beirut, 

said the media were deliberately inflaming sectarianism, but believed the blame does not 

lie solely with the media. 

 

"You can't only blame the media – who is behind the media? Politicians. And it's 

the government's fault for allowing the media to get away with it. There is an audiovisual 

                                                 
3 The TV landscape reflects that of the sectarian political system: Future is a Sunni 
channel, LBC is Christian, Al Manar is backed by Shiite political party Hezbollah, and 
NBN is partially backed by Shiite parliamentary speaker and head of the Amal movement 
Nabih Berri.  



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 4

Lebanon's political situation has resulted in 
outward displays of nationalism by all ages and 
sectors of society. Photograph by Paul Cochrane. 

law that prohibits sectarianism, but this government is delinquent and doesn't step in," he 

said. 

 

A further example of the government’s Janus face revolved around the arrests of 

New TV journalists Firas Hatoum and Abdel-Azim Khayat on December 19 for entering 

the Beirut apartment of Mohammed Zouheir Siddik.  A leading prosecution witness in the 

assassination of former Prime Minister Rafik Hariri, Siddik was away in France at the 

time. 

 

In what is widely 

viewed as a politically 

motivated action to warn 

off journalists from delving 

further into the highly 

contentious and politically 

charged UN investigation 

into Hariri’s death, the 

journalists were charged 

with “theft” for entering the 

apartment and moving evidence that was “important for the investigation.”4 

 

                                                 
4 “New TV journalists held for past month on theft charges,”Reporters Without Borders, 
19 January 2007  - http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20486 



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 5

Although the journalists allegedly had Siddik’s permission to enter his apartment 

and remove certain documents, the journalists were not prosecuted under press law (as 

Lebanese law requires) but rather with theft under criminal law. After six weeks of 

appeal the journalists and their driver were released on bail from Lebanon’s notorious 

Roumie prison. They face between three to eight years in prison.5 

 

Propaganda clips 

 

Sectarianism and the trading of political insults are most apparent in news 

coverage and on talk shows. 

 

"An important anti-government event or speech will be covered by one set of 

media but not by pro-government channels," said Battah. 

 

An example is the demonstration on February 14 attended by tens of thousands of 

Lebanese to mark the second anniversary of the assassination of Hariri. 

 

Opposition channels gave sparing coverage of the event, while pro-government 

channels LBC and Future TV gave extensive live coverage and were visibly present in 

Martyrs’ Square.6 

 

                                                 
5 “Two TV journalists freed on bail after 44 days in prison,” Reporters Without Borders, 
31 January 2007 - http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20486 
6 Martyrs’ Square is divided in two by barbwire and army checkpoints, with the upper 
half and the Riad El Solh square area occupied by the opposition. 



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 6

"The media will also use clips taking (political) speeches out of context," added 

Battah. 

 

The TV channels many observers regard as particularly sectarian are Future TV, 

owned by Saad Hariri, a Sunni member of parliament and the son of Rafik Hariri, and 

Hizbullah's Al Manar TV. 

 

"There is intense rivalry between Future and Al Manar, from guests on talk shows 

to promo propaganda clips," said Battah. 

 

Indeed, by watching either of the channels one can quickly ascertain the channel’s 

political allegiance. On Al Manar new promo clips are aired almost weekly, ranging from 

montages hailing ‘martyrs’ from the July War with Israel to highlights of Hizbullah’s 

military capabilities, to music videos that depict Southern Lebanon, support for the 

Lebanese army, commemorating the dead, and Hizbullah’s leader Hassan Nasrallah. Al 

Manar’s selection of news also reflects its political orientation and viewership, giving 

extra attention to issues in Southern Lebanon and the Bekaa (predominantly Shia areas), 

Palestine, Syria and Iran. 

 

On Future TV, montages praising Rafik Hariri’s legacy are regularly shown along 

with promos promoting the March 14th movement. In terms of news Future focuses on 

Lebanese issues, albeit with less focus on the South, and gives more airspace to Sunni 

issues and political backers such as Saudi Arabia. 



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 7

 

Nothing could be quite as blatant about the channel’s allegiance—other than the 

name which reflects its links to Saad Hariri’s Sunni party Tayyar Al Mustaqbal (Current 

for the Future)—as the façade of Future’s headquarters on Spears Street in Beirut. The 

walls surrounding the building are covered with banners of Rafik Hariri, images from 

Hariri’s assassination on February 14, 2005, and of the massive March 14 demonstration 

in Martyrs’ Square in the same year that eventually led to the withdrawal of Syrian troops 

from Lebanon.7 

Nadim Munla, Chairman and General Manager of Future TV, bristled at the idea 

that the channel is fuelling sectarianism in Lebanon.8 

 

“I totally disagree with this. You can go back to the history of the channel and we 

have been leaders of issues that relate to the future of Lebanon, such as Israeli atrocities. 

We do reflect the situation in Lebanon and if you don’t, you are biased. All of Hassan 

Nasrallah’s speeches are live on Future, and we have a daily show that sums up all the 

news channels in Lebanon,” he said. 

 

Asked about the Media Council’s statements, Munla went on the offensive. 

                                                 
7 No comparison can be drawn with Al Manar’s headquarters as it was completely 
destroyed in the July war. Operations are now divided into several  underground 
locations. Security has also been seriously upgraded, with biometric hand scans for 
employees on entry 
8 Nadim Munla has been replaced by Samir Hammoud, an executive at Bank Med, also 
controlled by the Hariri family; see “Radio Orient goes global with landmark plan to 
begin satellite broadcasting”, The Daily Star March 3, 2007 



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 8

“Lebanon is not going through normal times so to assume or imply international criteria 

on Lebanese media during abnormal times is unfair,” he said. 

 

Munla thinks the media council is “hypocritical” to call on TV channels to curb 

sectarianism, saying the council needs to start with themselves before pointing the finger 

at others, given that some members are involved in the local newspaper market. 

 

“They are political appointees. It is not impartial so I don’t want a lecture on how 

to do business,” he said. 

 

Nonetheless, Munla stated that the media should be at the forefront of change in 

Lebanon.  

 

“I think Lebanon is fighting for its independence, and the media cannot just be an 

observer of these developments. It should be the spearhead for change and we are proud 

that we are playing this role,” he said. 

 

Indeed, some video montages on TV are aimed at discouraging sectarianism and 

violence. 

 

One montage on Al Manar showed a clock ticking back from 2007 to 1975, the 

year the civil war started. Attached to the clock were images from the January clashes as 

well as archive footage, ending with "Let's not go back" in Arabic. 



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 9

 

On the pro-government channels a series of adverts saying "I Love Life," part of a 

massive nationwide ad campaign, have been aired. 

 

Tensions are not expected to ease any time soon though, with Future TV to launch 

a 24-hour news channel and Michel Aoun's party to launch Orange TV (OTV) later this 

year. 

 

To the Future 

 

Future TV expects to launch its new channel in the next month, “unless there are more 

unseen events,” said Munla. 

 

The new channel is part of a major restructuring at Future, with new content on 

the entertainment channel and sales directed more at the Gulf region.  

 

“The last pillar of change was to introduce a 24-hour news channel, the main 

reason being that in the last two years we allocated more time to cover the news and 

current affairs,” said Munla.  

 

He said the channel had regularly violated the time allocated to news, earmarked 

at 20% of broadcast time, due to Lebanon’s turbulent politics. 

 



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 10

“That affected our viewing base, and adversely affected our entertainment 

channel, so we will have a 24-hour news channel,” he added. 

 

The new $10 million channel is considered a financial necessity as a result of the 

July war, with the conflict and the aftermath costing Future over 25% of its projected 

advertising revenue for 2006. By launching the new channel with a state of the art 1800-

meter studio, Future TV intends to claw back its profit and regional position among the 

top five. Munla said that by the end of the year Future hopes to return to “pre-recent 

event levels” and by 2008 recover its market share. 

News will be primarily Lebanese, but will also allocate 20% of content to 

European-Arab affairs to boost interactivity and understanding between the two regions. 

Meanwhile, OTV, a brainchild of Michel Aoun’s, is raising funds through a joint stock 

company open to the public. Starting with a paid up capital of $2 million, OTV has raised 

over $10 million via one million $10 shares to establish a terrestrial and satellite channel, 

and is currently embarked on a regional road show to whip up demand for the remaining 

shares. 

 

To Lebanon observers the colourful name of the channel will immediately be 

associated with a political party—Aoun’s Free Patriot Movement (FPM). And true to 

form, Aoun came up with the idea of a channel “For the People, By the People” through 

collective ownership.  

 



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 11

So will the channel be yet another addition to Lebanon’s highly politicized media 

landscape where every channel, radio and newspaper has a political connection of some 

form or another? 

 

Roy Hachem, the CEO of OTV, said it will not be another party mouthpiece. 

“Aoun won’t influence the channel, and it will be independent of the party. I know it’s 

hard to prove, we need to start transmission and broadcast news,” he said. 

 

What about the colour though? “People may ask about the colour, as orange, but 

it’s the only [political] link we have and a colour the publicists wanted,” Hachem said. 

 

Media observers are not as convinced however. “I think the station is portraying a 

very specific political point, which is clear from the colour and symbolism. I think it will 

follow a pattern, of a political constituency for a station. There is no reason to believe it 

will be different as when you open the first page of their brochure there is a photo of 

Aoun. But it’s hard to say, it could surprise us and be critical of Aoun,” said Battah. 

Hachem said OTV will be independent and objective in its delivery of news. “We want 

something like the BBC. I want to hear people saying—even if not good for the FPM—I 

heard it on OTV.” 

 

Hachem also pointed to the different categories of shareholders as a further 

example of how the channel is not being solely supported by FPM followers. 



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 12

“Some are looking for a dream, others are serious investors. We have people buying 

$300,000 to $500,000 of shares,” he said. Supporters on the other hand tend to buy 

between 100 to 300 shares. 

 

Not all bad news 

 

The divergence of opinion on Lebanon’s TV screens can be seen to be fanning the 

fires of sectarianism and political differences, but on a pragmatic level such a 

kaleidoscope of opinions can be seen as a rather healthy, democratic media environment. 

“If freedom of expression is measured in how often the opposition is on pro-government 

stations and vice-versa we can be considered a highly democratic media industry,” said 

Munla. 

 

Most countries have only a couple of TV news channels, one often government 

run or leaning, and a few commercial outlets. Lebanon on the other hand is, like in so 

many other regards, an apparent exception to this rule with only Iraq’s burgeoning TV 

market, equally beset by sectarianism and numerous political backers with an organ to 

grind, comparable in any way.9 

 

“It’s not black and white in Lebanon, you see peoples real feelings about each 

other whereas in the US all news channels resemble each other after a while. The order 

                                                 
9 See “The ‘Lebanonization’ of the Iraqi Media: An overview of Iraq’s television 
landscape,” P. Cochrane, Transnational Broadcasting Studies, Volume 2, Number 1. 



 
Arab Media & Society (May, 2007)  Paul Cochrane 
 

Feature Article 13

might be different, but the stories are the same,” said Battah. “The US can seem like a 

monolith,” he added. 

 

In Lebanon however there are more channels critical of the government than pro, 

although in terms of viewing figures LBC and Future have the lion’s share.  

This disparity could change if pro-government Murr TV (MTV), which was kicked off 

the air by the government in 2002 for criticising Syria, returns to Lebanese screens. Until 

then, Future TV’s new addition may make some inroads for the March 14 movement 

when it launches, but quantitatively the opposition will still have the upper hand in the 

TV media battle until some solution to the current crisis is found in the quagmire that is 

Lebanese politics. 

 

 

Paul Cochrane is a contributing editor for Arab Media & Society and a freelance 

journalist based in Beirut, writing on politics, media, business and education. He has 

reported for The Independent On Sunday, The Frankfurter Allegemeine Zeitung, The 

Straits Times, Jane's, and The Times Higher Educational Supplement.  Cochrane 

formerly worked as an editor at Beirut's The Daily Star and was news editor of Middle 

East Broadcasters Journal. He holds a MA in Middle Eastern Studies from the American 

University of Beirut and a BA in International Politics and International History from 

Keele University, England. 


