
 

Comment  1 

 

The Alhurra Project: Radio Marti of the Middle East 

By Marc Lynch 

 

JUNE, 2007. On June 8, Larry Register announced his resignation from the 

troubled American Arabic-language satellite television station Alhurra.  His departure 

came in the wake of a relentless campaign by conservative journalists and members of 

Congress, fueled by disgruntled stalwarts of Alhurra’s previous, failed incarnation.   

Register’s forced departure marks a low point for American efforts at broadcasting to the 

Middle East, an entirely predictable debacle which likely puts paid to even the slender 

hopes that the station might turn itself around.    

 

The latest Alhurra fiasco began with a crusade launched by Joel Mowbray in a 

series of Wall Street Journal op-eds and postings to the conservative Powerline blog.  In 

reality, however, it dates back to the shift in the station's leadership.  Last year, the 

founding director Mouafic Harb left under a cloud of criticism, after a scathing GAO 

report criticized the station’s management and performance, while noting serious 

deficiencies in mandated evaluations of audiences and content.  Most independent 

observers had come to agree that Alhurra had grown into a white elephant, an expensive 

irrelevance.  Very few American officials even bothered to appear on it, preferring to 



Arab Media & Society (June, 2007)  Marc Lynch 

Comment 2

spend their valuable time on Arabic TV stations with an actual audience.  By the time 

Harb departed, Alhurra was widely recognized as a failure, with little market share and 

even less political impact. 

   

Some of the problems with Alhurra had to do with its management, others with 

more structural problems.  Alhurra's founders seemed to think that the Arab world was 

like the former Soviet space, deprived of information and desperate for an objective, 

credible source of news and free public debate.  That would have been true in the 1980s.  

But at the time of its launch (2004) the Arab world was actually drowning in satellite 

television, with multiple sources of information and talk shows which already discussed 

all the issues which Alhurra claimed to be introducing.  Alhurra, with its stigma of 

American funding, never had a chance to be more than a drop in the ocean.   Other than a 

few times when it irritated Syria, Alhurra simply failed to generate any political debate or 

controversy.  The station's management seemed far more interested in promoting itself in 

Congress than in the Middle East. Unfortunately, its extravagant budgets and the 

relentless boosterism in its endlessly chipper press releases misled Congress and many 

Americans into mistakenly thinking that the US was "doing something" on public 

diplomacy.   

 

The removal of Harb, along with the replacement of the uber-partisan Ken 

Tomlinson as chairman of the Broadcasting Board of Governors, offered the opportunity 

for a fresh start.  Larry Register, an old CNN hand, was brought in to try and salvage the 

sinking station.   When Register took over, he began to try to win an audience by 



Arab Media & Society (June, 2007)  Marc Lynch 

Comment 3

covering issues which Arabs actually cared about, featuring a wider, more diverse range 

of voices, and trying (against the odds) to establish Alhurra as a model of free media 

rather than American propaganda. Register increased the attention paid to American 

politics, exploiting one of Alhurra’s few points of comparative advantage.  He recognized 

that without attracting viewers, Alhurra would fade into the obscurity of Radio Marti, the 

anti-Castro station beloved of American conservatives which hardly any Cubans ever 

heard.  There is little evidence to support Mowbray’s complaint that Alhurra had backed 

away from coverage of human rights and democracy issues; indeed, I would note that the 

only Alhurra program which I have ever seen generate any Arab public discussion was a 

program on torture in Egypt (which ran during Register's tenure).    Whether all of this 

would actually have won Alhurra any market share will remain an unknown.   

  

The conservative crusade against Register’s tenure at Alhurra demonstrates one of 

the great difficulties facing any official American broadcasting to the Middle East.  Back 

in 2004, I wrote in a contribution to a book edited by Bill Rugh that if Alhurra did try to 

produce an effective product "it will likely find itself coming under Congressional and 

partisan criticism which could adversely affect its independence and budget."   To be a 

free and credible media outlet means allowing critics of American policy to speak and 

covering news which might make America look bad.  For instance, one of the main 

attacks on Register was the airing of a speech by Hizbullah leader Hassan Nasrallah; but 

every station in the Middle East covered this speech, because it was important and 

newsworthy, and not covering it would simply made Alhurra look ridiculous (as 

famously happened under Harb, when Alhurra continued running a cooking show rather 



Arab Media & Society (June, 2007)  Marc Lynch 

Comment 4

than cover the assassination of Hamas leader Ahmed Yassin). Register’s fate 

demonstrates that such a pragmatic approach means career suicide.   

 

The other major issue raised by these events has to do with Alhurra’s lack of 

transparency and accountability.   Information about Alhurra’s content has always been 

hard to come by.   Alhurra has no live feed available in the United States (unlike Radio 

Sawa, to which you can listen on-line), features only a rudimentary website, offers no 

transcripts of its programs in Arabic or English (unlike Al Jazeera and Al Arabiya, both 

of which offer full transcripts of all their programs online), and does not even publish 

basic information about the topics of programs or their guests.  There has simply been no 

way for anyone—whether Congress or external analysts within the United States—to 

monitor Alhurra’s content.  Supposedly, Alhurra cannot provide such information 

because it would violate the Smith-Mundt Act against the domestic dissemination of 

foreign propaganda. But it’s telling that Radio Sawa—which falls under the same BBG 

mandate—offers a live streaming feed over the internet with no evident problems.  This 

lack of transparency might better be seen as a method for avoiding accountability and for 

protecting the station’s reputation in Washington (and budgets).  Perhaps now there will 

be more support for congressionally mandating transparency about the station’s 

programming.  

 

Alhurra's new management might even welcome such transparency as its best 

protection against cherry-picking attacks such as Mowbray’s, in which unnamed insiders 

fed a steady stream of seemingly damning anecdotes which nobody else could either 



Arab Media & Society (June, 2007)  Marc Lynch 

Comment 5

contextualize or critique.  Such increased access to content might also increase its impact 

with the millions of Arabs who routinely read Al Jazeera and Al Arabiya’s websites—if, 

that is, anyone involved in the Alhurra debates actually cares about such things.   

After Register, anyone running Alhurra will understand that he or she has three basic 

options:  produce a bland, anodyne, uncontroversial product which nobody watches; 

produce pro-administration propaganda product to which conservatives can’t object, but 

lose all credibility as a source of information or news; or produce a competitive, high 

quality product which attracts an audience, only to be crucified before a Congressional 

committee.  It’s a safe guess that anyone replacing Register would wisely avoid the last 

option, leaving only bland irrelevance or naked propaganda for whatever puzzled Arab 

viewers might happen to come across Alhurra as they click (rapidly) through the 

channels.  The choice of Danny Nassif, long-time director of Radio Sawa’s news, makes 

a return to the Harb model of irrelevance in the Arab world and zealous defense of its 

reputation in Washington all too likely. The most likely prognosis:  Alhurra’s rapid return 

to Radio Marti levels of irrelevance, but with its budgets all too intact.  

 

Marc Lynch is associate professor of political science at Williams College. He received 

his PhD from Cornell University. His second book, Voices of a New Arab Public: Iraq, al 

Jazeera, and a Changing Middle East, is published by Columbia University Press. He also 

blogs at http://abuaardvark.typepad.com/ . 

 


