
 

Feature Article  1 

 

 
Politics and priorities: Inside the Egyptian press   

 
By Kenneth J. Cooper 

 
September, 2008.  Pressured by the Bush administration to expand democratic 
freedoms following 9/11, the government of Egypt four years ago granted a group of 
private businessmen a license to publish Almasry Alyoum, the first independent daily in 
Egypt in a half century.i Hisham Kassem, the founding publisher, suspects the 
government assumed the start-up whose name translates as “The Daily Egyptian” would 
fail, so issuing a license would placate an important ally without threatening the state-
run media’s dominance.ii Instead, Almasry has thrived. 
 
A year later, the government licensed another independent daily published by a 
partnership of the International Herald Tribune, the Daily Star of Lebanon and a 
second group of Egyptian businessmen. Technically, the license authorized the 
publication of the Daily Star Egypt as an insert into a foreign newspaper, the IHT, the 
global daily based in Paris. Published in English, the Daily Star, which changed its name 
to the Daily News in 2007 after the Lebanese partner dropped out, would have a self-
limited circulation and therefore not present a significant challenge to Arabic state-run 
media.iii But publishing in English also would make the paper accessible to more of the 
diplomatic corps in Cairo and to cosmopolitan elites in the United States and other 
Western countries—potential trouble for a government sensitive about its image abroad 
for diplomatic and economic reasons. 
 
In a country where most dailies are either state-run or party organs, both Almasry and 
the Daily News more closely resemble American newspapers in that they have private 
owners and profess political independence. The two private papers, though, are not 
exempt from the press restrictions found in Egypt’s media law and penal code. Officially, 
Egypt abolished censorship in 1952, but the Ministry of Information continues to 
monitor papers, admonish editors and subtly threaten to scrap entire press runs for 
violating “red lines.”  These include the military and personal commentary about the 
President Hosni Mubarak, his wife Suzanne and son Gamal. Editors of both Almasry 
and the Daily News admit to practicing self-censorship to avoid legal confrontations 
with the government. 
 
Given these constraints, what difference do the ownership structure and political 
nonalignment of Almasry and the Daily News make in what is published on the pages of 
the two papers? What news and perspectives do readers get that they might not in state-
run media? How different is the social reality conveyed in their news coverage? 
 
To answer these questions, I conducted a content analysis this spring as a Fulbright 
Scholar in Cairo, with assistance from a faculty member at Cairo University and her 
researchers.iv The papers analyzed were Almasry Alyoum, the Daily News and al-Ahram 



Arab Media & Society (September, 2008)  Kenneth J. Cooper 

Feature Article 2

“The Pyramids,” the established state-run daily founded in 1875 and the largest-
circulation paper in Egypt. The research plan initially called for including the state-run, 
English-language Egyptian Gazette as a fourth paper, but back copies were not available. 
The content analysis covers the last half of 2005 and all of 2006 and 2007. When the 
study began in January 2008, those 30 months encompassed nearly the entire period the 
three papers had been published simultaneously. 
  
Only domestic news coverage was evaluated to make the project manageable and 
because Almasry and the Daily News largely depend on wire services for international 
coverage, as does al-Ahram to a lesser extent. The sample was five “constructed weeks” 
of a randomly-selected Sunday, a randomly-selected Monday, etc. We evaluated one 
such week for the last six months of 2005, and two weeks each for 2006 and 2007.v 
 
The analysis shows the three papers have different priorities in both overall coverage and 
front page story selection. These differences appear to reflect the relative weight editors 
give to various news values, the divergent composition of the papers’ readerships and 
disagreements about journalism’s mission and Egypt’s social realities. 
 
During the study period, readers got slightly more domestic news stories from Almasry 
than al-Ahram, even though the state-run daily published more pages of news than 
Almasry every day of the week. The domestic story count in both papers was about five 
times higher than in the smaller Daily News. 
 
In their coverage, Almasry and the Daily News emphasized domestic politics and 
human rights much more than al-Ahram. Sourcing in the private papers also leaned in a 
different direction. The privately-owned papers relied less on officials, who were by far 
the main sources of domestic news in al-Ahram. 
 
In al-Ahram, the most frequent subject on front pages was government, whereas 
Almasry gave more weight to domestic politics, and the Daily News concentrated on 
human rights.  The English-language paper’s focus on individual rights reached an 
astounding level: almost two-thirds of the stories the Daily News published about 
human rights ran on the front page.   
 
Anyone who read all three papers every day over those thirty months would have been 
struck by the profound difference in what editors at each considered the most important 
domestic news. Rarely did they put on the front page a story about the same 
development on a given day. That happened about 1 percent of the time among the three 
papers. No more than 6 percent of the front-page stories in any two papers matched on 
the same day. An alert daily reader of all three papers would have good reason to wonder 
if the editors were living in the same country. 
 
All three papers published domestic news stories produced by a mix of staffers, wire 
services and other publications. The Daily News, with its tiny staff, depended the most 
on the wires while al-Ahram picked up the largest percentage of stories from other 
publications or contributors. In Almasry, about 80 percent of domestic stories were 
staff-written, which some researchers in the United States regard as a prime measure of 
quality. vi 
 
The three papers shared several shortcomings in their domestic coverage. In a 
developing country where at least 20 percent of the population is poor, none devoted 



Arab Media & Society (September, 2008)  Kenneth J. Cooper 

Feature Article 3

much attention to poverty, illiteracy or job training. vii  All three allowed the government 
to shape business coverage.  Across the board, officials were the dominant source of 
news about business and the nation’s economy at a time when Egypt’s economic 
liberalization was a major story.   
 
Domestic coverage 
 
In absolute numbers, Almasry published 3 percent more domestic news stories than the 
larger al-Ahram did. 
 
Several factors may account for this surprising finding. Almasry’s predominant interest 
is in Egypt, as its name suggests. Al-Ahram may have published more international 
news, even after cutting back its foreign bureaus in 2005.  It also carried more 
advertising, reducing available space for news.   In addition, the two Arabic language 
papers target different audiences. 
 
“Almasry is an Egyptian daily,” observed Mirette Mabrouk, the founding publisher of the 
Daily News. “Al-Ahram is read around the Arab-speaking world.”viii 
 
Hazem Abdel Rahman, one of two managing editors at al-Ahram, said about a tenth of 
the paper’s daily circulation of 500,000 to 600,000 (other journalists say the number is 
half that or less) goes to Persian Gulf countries, particularly Saudi Arabia.ix 
 
The Daily News, the thinnest of the three papers with eight to ten pages, published less 
than a fifth of the approximately 2,200 domestic stories that Almasry and al-Ahram 
each ran. 
 
Because the papers vary in size, a comparison of the subjects emphasized in domestic 
coverage was made in proportional terms. Stories were categorized into 15 subjects and 
“other.” Some were broad enough to represent entire sections, like sports, business and 
culture/lifestyle. Others were narrower, such as corruption, Islam and protests. 
 
Al-Ahram devoted a larger percentage of its domestic stories, compared with the other 
two papers, to six subjects: education, health, housing, Islam, labor and culture/lifestyle. 
Almasry emphasized a different six: corruption, crime, domestic politics, protests and 
sports. For the Daily News, the prime subjects were business, the Gaza border and 
human rights.  
 
Behind the editorial priorities 
 
Al-Ahram’s managing editor Abdel Rahman cited different reasons for the paper’s mix of 
priorities. He described education, health and housing as “interests of the Egyptian 
people.” They are also basic needs that Egypt’s government has a large role in fulfilling. 
The government also sets wage levels for much of the workforce, the labor issue that al-
Ahram wrote about most often. 
 
Abdel Rahman indicated the focus on Islam was a conscious one. “If it is something 
concerning Islam, it is given the first degree of importance because the Egyptian people 
are religious,” he said. Finally, he called the significant amount of space given to culture, 
such as art and books, a tradition at what is “considered the elite newspaper in the 
Egyptian press.”x 



Arab Media & Society (September, 2008)  Kenneth J. Cooper 

Feature Article 4

 
In addition to religious coverage, the top news value for al-Ahram’s editors appears to be 
the broad impact of government functions and cultural expressions of faith and 
creativity.  Abdel Rahman’s use of the phrase “the Egyptian people” evokes a 
nationalistic mission of journalism, as spelled out in the nation’s constitution and code of 
ethics issued by the Supreme Press Council.xi 
 
By contrast, Mabrouk, the former Daily News publisher, described Almasry’s priorities 
as “what people care about.”xii The paper does have a populist feel that runs close to the 
passions of Egyptians, but there are other possible explanations. 
 
Each of the domestic subjects that Almasry emphasizes involves conflict, suggesting that 
it is the leading news value for its editors. The focus on the conflict in laws being broken, 
changing the system of governance and even athletic teams competing contributes to the 
sense of energy found on Almasry’s pages.  
 
Almasry’s attention to corruption, domestic politics and protests also suggests the paper 
interprets journalists’ mission more as a government watchdog, as American journalists 
do, than as a nationalistic advocate in the al-Ahram mold. This American influence can 
be traced to founding publisher Hisham Kassem, who said he developed his conception 
of journalism working in Egypt as a translator and fixer for American and British 
newspaper correspondents.xiii 
 
The priorities of the Daily News reflect its cosmopolitan, English-reading audience. The 
top subjects have international interest, including business coverage while Egypt is 
expanding its links to the global economy. Rania Al Malky, editor of the Daily News 
since mid-2007, cited human rights as the paper’s top priority for coverage and indicated 
it was a subject that received almost automatic consideration for the front page.xiv 
 
Front page coverage 
 
For each paper, the domestic subjects most frequently on the front page were similar, 
but rarely the same. 
 
Al-Ahram’s top subject was “other,” at 31 percent of front page stories.  In the state-run 
paper, these “other” stories were usually about routine governmental actions in 
parliament or the ministries. Sports was second at 13 percent, followed by domestic 
politics at 11 percent. 
 
In Almasry, domestic politics was the leading subject, at 31 percent. Human rights and 
“other” tied for second at 13 percent. 
 
In line with their editorial priorities, the prime subject for the Daily News was human 
rights, which accounted for 28 percent of front page stories. Business was a close runner-
up, at 23 percent, followed by “other” at 14 percent. 
 
The papers seldom ran stories about the same event on the same day. In 2 ½ years, such 
a front-page match occurred among all three papers just seven times, or about 1 percent 
of the combined total of their front-page stories. Front page story overlap occurred most 
often between al-Ahram and Almasry, amounting to 5-6 percent of their front page 
output. But matches in the two Arabic-language papers declined each year, suggesting 



Arab Media & Society (September, 2008)  Kenneth J. Cooper 

Feature Article 5

the upstart Almasry has gained enough confidence to stop emulating the market leader 
and also sufficient access to knowledgeable sources to set its own news agenda. 
 
This study period encompassed the country’s first multi-party elections for president and 
parliament in the fall of 2005 and the campaigns that preceded the votes. 
 
Almasry led the other two papers in attention to stories about domestic politics because 
of the breadth of its reporting on parties other than the ruling National Democratic 
Party, whose meetings and pronouncements remained the focus of political coverage in 
al-Ahram. Over the entire sample, Almasry published more than twice as many stories 
about political party activities and statements as al-Ahram did (59 to 26). 
 
The front pages of both papers on August 10, 2005, about a month before the 
presidential vote, illustrate the contrast in their political coverage.  Al-Ahram offered a 
single political story, a wrap-up about the pending announcement of the list of 
presidential candidates.  The first subheading reported the ruling NDP’s promise not to 
interfere in the elections; the second, the National Unity and Progress party’s decision to 
boycott the polls. 
  
Almasry ran a package of four stories, all played above the fold. Their headlines referred 
to four political parties. The lead article was on the ruling party, its election-day goal of 
“50% of Eligible Votes for Mubarak” and the NDP’s campaign promises. 
 
The off-lead story was about the promises of the leftist Wafd party. In the center of the 
page, a third story reported “9 Excluded Candidates File Grievances with the Presidential 
Election Committee.” The subheading quotes one candidate as throwing his support to 
Ayman Nour, the Ghad party leader who was ultimately a distant runner-up to Mubarak. 
The fourth story was a separate account of the National Unity and Progress party’s 
boycott, played beneath the lead story on the NDP. 
 
Managing editor Abdel Rahman acknowledged this narrow, partisan scope of al-Ahram’s 
coverage during the 2005 election season, which he said he had urged reporters to 
broaden. He predicted that goal will take a few more years to accomplish. 
 
“Our reporters over the years only used to cover…the party of government,” he said. 
Reporting on opposition parties “on an equal basis, disregarding your own affiliation— 
this was something very hard. It takes an effort to breed a new generation of journalists 
who are capable of covering the opposition and the government.”xv 
 
Mohammed Samir, a managing editor of Almasry, suggested that al-Ahram, besides 
being the official voice of the government, has traditionally been the organ of the ruling 
party because its journalists grew accustomed to competing against only party papers 
and concluded “we are the NDP paper.”xvi 
 
Sourcing 
 
The main sources for slightly more than half of the domestic stories in al-Ahram, 54 
percent, were government officials. That figure rose to nearly 70 percent for front-page 
stories. Managing editor Abdel Rahman suggested the paper’s dependence on official 
sources had been even higher in the past and predicted it will decline more in the 
future.xvii 



Arab Media & Society (September, 2008)  Kenneth J. Cooper 

Feature Article 6

 
In Almasry, the principal sources for 52 percent of its domestic stories were members of 
the Egyptian public. Officials shaped 39 percent, but the paper relied more heavily on 
government sources for front-page articles, 52 percent of them, a level that surprised 
managing editor Mohammed Samir.xviii Official sources include those in the central 
government and the governorates, which Almasry covers rigorously. 
 
On February 18, 2006, for instance, the paper reported the first cases of the avian flu in 
Egypt, in birds only, with two stories on the top of the front page. The lead story focused 
on the responses of the central government, quoting the Cabinet Council’s spokesman. 
The other described emergency preparations in several governorates, citing two 
governors. Al-Ahram’s single front-pager—which did not lead the paper—concentrated 
on the central government and conveyed a sense that Hosni Mubarak had anticipated 
the problem and was in control of the situation. 
 
Of the three papers, the Daily News was the least dependent on official sources. Their 
words shaped 30 percent of all domestic stories and 32 percent of front-pagers. About 20 
percent of all stories and those on page one had “other” sources, a category that includes 
representatives of foreign governments and international human rights groups. Activists, 
Egyptians and foreigners, are quoted often in the Daily News, giving its pages an activist 
feel. Al Malky, the current editor, said the paper has had less access to government 
sources than al-Ahram and other state-run papers.xix In the Daily News, members of the 
Egyptian public were the type of source quoted most often in all domestic stories, 46 
percent, and in 32 percent of front-page articles. 
 
Origin of stories 
 
In Almasry, 81 percent of domestic articles were produced by staffers or correspondents, 
compared with 66 percent in al-Ahram and 44 percent in the Daily News. This is a 
partial measure of what on the Web is called “unique content.” (It is partial because 
articles from contributors can also be unique.)  Staff production is also more subject to 
quality controls. Almasry led al-Ahram in this rough measure of journalistic quality 
because a third of al-Ahram’s articles came from other media or contributors, twice the 
proportion found in Almasry. 
 
Managing editor Samir indicated Almasry aims for a high percentage of staff-produced 
stories. “This is fine. It is expected,” he said.xx   
 
The Daily News, which started in 2005 with four writers and has grown to seven, got a 
third of its articles from wire services. The other two papers hardly ever ran wire stories 
on domestic subjects. 
 
Shared shortcomings 
 
The three papers wrote few stories about poverty, illiteracy or job training. In 2 ½ years, 
together the newspapers published 17 articles on poverty, the same number on  
job training and a dozen on illiteracy. The dearth of coverage indicates none of the 
papers consider Egypt’s poor an important part of their audience and their problems as 
of much interest to relatively prosperous readers. Some critics have cited a similar 
pattern in American dailies, which have increasingly targeted their content to upscale 
readers whose disposable incomes appeal to advertisers. 



Arab Media & Society (September, 2008)  Kenneth J. Cooper 

Feature Article 7

 
“We are making an effort on this,” said Abdel Rahman of al-Ahram. “We are giving 
much more attention to ordinary people, the poor, on the front page because we want to 
be near them…This may alleviate their grievances. They get assured that the state, 
everyone in society, is caring for them.”xxi 
 
Coverage of business and the economy is relatively abundant in the Egyptian dailies. 
Official sources dominate that coverage, allowing the government to essentially shape 
coverage of its ongoing economic liberalization program. Nearly two-thirds of business 
stories cited officials as the main source. Such an imbalance is difficult to imagine in a 
newspaper in America, where “private business” is redundant. But Egypt’s government 
still owns enterprises and, despite loosening its grip, maintains a long regulatory reach. 
 
In the three papers, trade and business expansions were the most common topics of the 
coverage, contributing to its boosterish tone. 
  
Almasry’s Samir said the government essentially rules business coverage because leaders 
of private business shy away from challenging official perspectives in print for fear of 
financially-painful retribution. Independent business analysts in Egypt, Samir said, 
either lack credibility or detachment because they do business with the government.xxii 
 
Some Egyptian journalists, Al Malky of the Daily News said, have criticized the paper’s 
business coverage, saying, “You sound like al-Ahram.” She noted, though, the economic 
liberalization “starts from the government,” so officials are prime sources. She also 
described the paper’s upbeat coverage of Egyptian business as a counterbalance to the 
anti-government tone of its human rights coverage. “At the same time, we cover the good 
stuff, the business,” Al Malky said.xxiii 
 
Conclusion 
 
In the 2 ½ years covered in this study, Almasry Alyoum and the Daily News presented 
their readers with more news about domestic politics and human rights, proportionately, 
than al-Ahram did. For human rights coverage, this is also true in the absolute story 
count. Almasry ran almost twice as many articles on the subject as al-Ahram did, and 
the Daily News published a few more than the state-run daily. 
 
Although in four years Almasry’s circulation has grown rapidly, from a few thousand to 
100,000 to 150,000, its direct impact on public opinion remains less than al-Ahram’s.xxiv 
The influence of the Daily News is even less, with a circulation of about 5,000 and no 
more than 10,000.xxv 
 
But the presence of privately-owned, politically-independent papers, particularly 
Almasry, has had the indirect impact of broadening and balancing the coverage in the 
country’s and the government’s biggest newspaper. 
 
“The emergence of the private and independent press in the last four to five years has 
raised the limits of the press freedom which we are practicing in the Egyptian press,” 
Abdel Rahman said. He described the state-imposed limits on al-Ahram, specifically, as 
“much higher.” 
 



Arab Media & Society (September, 2008)  Kenneth J. Cooper 

Feature Article 8

The managing editor cited a generic example of an article on police torture displayed 
prominently in Almasry. “You can’t ignore it,” he said. He characterized the country’s 
largest private paper as “a good newspaper” and serious competitor for news. 
 
“The whole issue of human rights is new in our country,” Abdel Rahman said, more 
broadly. “I think we [at al-Ahram] are progressing with the issue of human rights. 
Whenever there is something concerning it, we publish it, either inside or the front 
pages.” 
 
Al-Ahram has also gained more freedom to criticize the government than before, he said. 
“The last three or four years we have had greater freedom in practicing this criticism.”xxvi 
 
Still, domestic coverage in al-Ahram is not nearly as free-wheeling as it is in Almasry 
and the Daily News. By western standards, the private papers are not all that free either, 
given the constraints of Egyptian laws and the self-censorship practiced to avoid 
violating them or “red lines” around the military, the president and his family. 
 
Samir, who has been an editor at Almasry since it started publishing, said the paper had 
never heard from the government’s unofficial censors before publication, but has 
received “reactions” afterwards. “But we are our own censors,” he said, to uphold high 
journalistic standards and avoid breaking laws or taboos.xxvii 
 
On a few occasions, the Daily News has heard from government censors, who once 
compelled editors to alter a front-page photograph to erase an insult to President 
Mubarak on a banner that a protestor was holding, according to Al Malky and Mabrouk. 
“I think it called him something like, ‘mass murderer,’” Al Malky recalled.xxviii 
 
The paper does quote sources criticizing the government, regime or system, she said, but 
when it comes to President Mubarak: “We don’t talk about him personally. I don’t know 
if you want to call that self-censorship.”xxix 
 
After an absence of 50 years, the reemergence of a private, independent press in Egypt 
has expanded the variety and volume of news its citizens can read, bringing along for 
some distance the biggest state-run newspaper. But without the repeal of repressive 
media laws and lifting of taboos around important but forbidden subjects, the country’s 
newspapers will not—and can not—be a truly free press that speaks uncomfortable truths 
to authoritarian power and holds it accountable before the Egyptian public. 
 
 
Kenneth J. Cooper is a Pulitzer Prize-winning journalist who worked for nearly 30 
years as a reporter and editor for American newspapers, including the Washington 
Post and Boston Globe. During the Spring 2008 semester, he was a Fulbright Scholar 
at Cairo University, Faculty of Mass Communication. Currently, he is an independent 
journalist based in Boston.  
 
 
                                                 
i In transliterating the Arabic language papers mentioned here, I have used the most common English 
spellings, i.e. al-Ahram and Almasry Alyoum.   
ii Author interview, January 2008. 
iii Author interview, January 2008. 



Arab Media & Society (September, 2008)  Kenneth J. Cooper 

Feature Article 9

                                                                                                                                                 
iv Dr. Inas Abouyoussef, Professor of Mass Communication, served as my faculty adviser. Research 
assistance was provided by Soheir Usman of Cairo University and Emad Shalaby and Islam Farag of the 
Women’s Media Watch Center, National Council of Women. Benjamin Parisi, who was a Fulbright 
Student in the Center for Arabic Study Abroad at American University, Cairo, provided translation 
assistance. 
v See Daniel Riffe, Stephen Lacy and Frederick G. Fico, Analyzing Media Messages: Using Quantitative 
Content Analysis in Research. Mahwah, N.J. and London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. 2006. 
Pgs. 113-4 describes more than a half century of research that validates this sample size as representative of 
a daily newspaper’s content. 
vi A 1977 survey asked top editors at American newspapers what they considered standards of quality. They 
ranked “high ratio of staff-written copy to wire service and feature service copy” near the top of 23 
attributes. See Bogart, Leo. “Reflections on Content Quality in Newspapers.”  Newspaper Research 
Journal. 25:1, Winter 2004.  
vii United Nations Human Development Report, 2008. 
viii Author interview, January 2008. 
ix Author interviews Hazen Abdel Rahman, June 2008; Hani Shurkrullah, former of the English-language 
Al-Ahram Weekly, February 2008; and Mohammed Samir, a managing editor of Almasry Alyoum, February 
2008. Newspaper circulation figures in Egypt are not audited. “Expect a little exaggeration. All editors 
exaggerate their distribution,” Shukrullah said. 
x Ibid. 
xi Radsch, Courtney C.  “Conceiving the Public Sphere: The Case of Lebanon and Egypt.” Unpublished 
paper of doctoral candidate in international relations in the School of International Service at American 
University in Washington, D.C., September 2007. Pgs. 9-11 describe provisions of Egypt’s constitution 
pertaining to journalists and of the Code of Ethics of the Supreme Press Council, a government body. Paper 
is cited with the author’s permission. 
xii Author interview, June 2008. 
xiii Author interview, January 2008. 
xiv Author interview, February 2008. 
xv Author interview, June 2008. 
xvi Author interview, June 2008. 
xvii Author interview, June 2008. 
xviii Author interview, June 2008. 
xix Author interview, June 2008. 
xx Author interview, June 2008. 
xxi Author interview, June 2008. 
xxii Author interview, June 2008. 
xxiii Author interview, June 2008. 
xxiv Author interviews with Mohammed Samir, February 2008; Hani Shukrullah, February 2008; and 
Hazem Abdel Rahman, June 2008. 
xxv Author interviews with Mirette Mabrouk, January 2008, and Rania Al Malky, February 2008. 
xxvi Author interview, June 2008. 
xxvii Author interview, June 2008. 
xxviii Author interviews with Mabrouk, January 2008, and with Al Malky, February 2008. 
xxix Author interview, February 2008. 


