
 

Feature Article  1 

 

Repairing American Public Diplomacy 

By William A. Rugh 

February 2009.  Many Americans have wondered if better public diplomacy is the 
antidote to America’s declining reputation since 9/11.  Public diplomacy – as defined by 
those of us who have been professional practitioners of it – is a program carried out by 
the government aimed at understanding and engaging with foreign publics, in order to 
serve American interests.  In the U.S., we have used various instruments, including the 
Voice of America, American libraries and centers, exchange programs like Fulbright, 
magazines and other publications, and personal contact by public affairs officers at 
embassies around the world.  And we have often partnered with the American private 
sector to do the job.  At root, public diplomacy seeks to build on America’s “soft power,” 
i.e. our ability to gain respect and support abroad because of our country’s social, 
cultural, and political principles and behavior, as contrasted with the “hard power” of 
military force and economic leverage. 

It is widely believed among academics who study the subject, and among former 
practitioners, that public diplomacy has not achieved its full potential,1 and we are 
hopeful that the Obama Administration will now solve some of its problems.  This essay 
focuses on the most important challenges, which in many ways concern broadcasting to 
the Arab world. 

Public diplomacy is of course not a panacea.  America’s foreign policy decisions such as 
the Iraq war, or its policies at home such as the Patriot Act and Guantanamo detentions, 
have been strongly criticized abroad, undermining our international reputation and 
respect.  Public diplomacy by itself cannot eliminate all criticism of our policies.  It can 
only help to mitigate objections by explaining the U.S. government’s reasons for these 
policies, and by reminding foreign audiences of the aspects of America they still admire, 
in its society, culture and political system.  

It is also true that the election of Barack Obama, which has generated a generally positive 
reaction around the world, will not by itself burnish America’s tarnished image abroad.  
His new policies may help, but misunderstandings of the United States will continue, out 
of ignorance or deliberate distortion.  Public diplomacy programs can help present an 
accurate picture of America to foreign audiences, a task more important than ever in this 
age of 24/7 information proliferation. 

What are the systemic problems hindering U.S. public diplomacy and how can the 
Obama Administration fix them? 



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 2

Engaging with Arabic broadcasting 

The worldwide proliferation of satellite television over the past decade provided an 
opportunity that the Bush administration missed, at least at first.  Although al-Jazeera 
started in 1996 and quickly became the most popular Arabic news channel, Washington 
officials ignored it until after 9/11 when it broadcast statements by Osama bin Laden that 
were picked up by American commercial networks.  The U.S. blamed the messenger and 
tried to get al-Jazeera to change by putting pressure on the station’s sponsor, the Qatari 
government. 

Secretary of State Colin Powell complained to Qatar’s ruler, Sheikh Hamad bin Khalifa Al 
Thani, in October 2001 that the station was helping bin Laden by broadcasting his 
messages uncritically, but Sheikh Hamad deflected the complaint, saying it was 
misdirected because al-Jazeera was a private station.2  Powell again complained to Qatar 
about al-Jazeera in April 2004, after the invasion of Iraq, saying that it was inciting Arab 
audiences to violence against American troops, which undermined U.S.-Qatari relations.  
Secretary of Defense Donald Rumsfeld also accused Al-Jazeera of "vicious, inaccurate 
and inexcusable reporting," and other officials echoed these charges.3  Moreover, 
American officials imposed an unannounced boycott on al-Jazeera, preventing senior 
officials from participating in its programs. 

This ineffective policy of trying to fight al-Jazeera was reversed later by Karen Hughes 
when she became Undersecretary of State in 2005.  She realized that the boycott was 
harming American public diplomacy efforts more than helping them, and voices 
explaining and defending American policy were not being heard, so she encouraged 
officials to engage proactively with Arab media, and they did so.4  She also established 
“media hubs” in Dubai and London staffed with public diplomacy professionals who 
jousted with Arab media full time.  As the situation in Iraq deteriorated, for example, and 
critics all over the world and especially in the Arab countries blamed the United States 
for the lack of security, lack of services and generally chaotic conditions there, Karen 
Hughes herself and other senior officials participated in talk shows on Arab media in an 
effort to explain the American point of view.  When the Israeli-Hizbullah conflict broke 
out in the summer of 2006, and criticism of Washington’s posture became intense, they 
again worked hard to engage in a discussion of American policy. 

Working-level public diplomacy professionals continued to participate in discussions in 
Arabic and English with Arab media.  Alberto Fernandez, a fluent Arabic speaker 
responsible for public diplomacy in the Near East Bureau at the State Department, was 
particularly active, speaking by phone usually several times each day with Arab 
broadcasting outlets, making the American case in a sophisticated and persuasive way.  
The return to engagement with Arabic media was a significant improvement in our 
public diplomacy effort that took place on Karen Hughes’ watch, although it has fallen off 
somewhat since she left her position in 2007, and her successor James Glassman focused 
more on the Internet.  For example during the 2009 Gaza crisis, when criticism of the 
United States again increased, outreach to Arab television did not increase significantly.  



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 3

Such outreach has been effective and should be sustained.  There are encouraging 
indications that Barack Obama understands this.  In his first week as President, he gave 
an exclusive interview to al-Arabiya Television, one of the leading regional Arab TV 
channels, in which he spoke directly to Arabs and Muslims in a way that was sensitive to 
their concerns.  Prominent Arab commentators welcomed Obama’s choice of an Arab TV 
channel for one of his first interviews.5 

 

BBG Arabic broadcasting  

The Broadcasting Board of Governors (BBG), which is responsible for all of the U.S. 
Government’s international broadcasting, has also made several missteps since 9/11 that 
have seriously harmed American public diplomacy.  The Congress in 1999 abolished the 
U.S. Information Agency that then controlled all government civilian broadcasting, and 
turned it over to the nine-member bipartisan BBG.  The intent was to isolate it from 
political influence, but in practice, the BBG has been an irresponsible steward of 
America’s broadcasting assets.  It has turned out to be so independent that its members 
have taken decisions on their own that have caused consternation and protest among 
many people who believe the quality and effectiveness of programming has declined.6  
What has the BBG done? 

In March 2002, the BBG cancelled the Voice of America’s Arabic Service that had been 
operating successfully since World War II, and substituted “Radio Sawa,” that broadcast 
mostly popular music for young listeners.  The VOA Arabic Service had provided a broad 
spectrum of news, current affairs, features and other programs intended to appeal not 
only to youth but to all age groups including influential adults.  When it was cancelled in 
2002 it was reportedly reaching more than three million Arab adults on medium wave 
and short wave, including nearly half a million Saudis.7  The move towards youth-
oriented programming came at the expense of reaching decision makers and politically 
influential adults.  Critics of Radio Sawa said it abandoned these listeners, undermining 
the public diplomacy impact of Arabic broadcasting.8 

Then in February 2004, the BBG established a new Arabic language television channel, 
al-Hurra, intended to compete with al-Jazeera and other Arabic news channels.  The 
BBG argued that al-Hurra would provide accurate information and truthful commentary 
in an environment that they claimed was both hostile to the U.S. and insufficiently “free.”  
But this project turned out to be a disappointment because of its poor programming and 
poll data showing that it failed to attract a significant audience.  Moreover, its basic 
rationale was thrown into doubt when viewers who watched it found that it was less 
willing to tackle controversial subjects than al-Jazeera and other satellite TV channels.  
Independent observers have concluded that al-Hurra has failed.9  A study by the 
University of Southern California in 2008, for example, found al-Hurra’s journalism was 
weak, lacked relevance to the audience, and was perceived to be biased propaganda.10 

In the past, U.S. Government broadcasting faced the fundamental question of how to 
balance policy advocacy with good journalism.  Effective public diplomacy should always 



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 4

be truthful to be credible, as Edward R. Murrow famously argued, but as a government-
sponsored instrument it also has an obligation to help disseminate and explain U.S. 
policies.  The VOA managed successfully to combine those two goals.  The VOA Charter 
said: “As an official radio, VOA will present the policies of the United States Government 
clearly and persuasively.”  But it added:  “VOA will also present responsible discussion 
and opinion of these policies.”  And it stressed the requirement of journalistic objectivity, 
saying VOA must be “a consistently reliable an authoritative source of news” that is 
“accurate, objective and comprehensive.”  It said VOA must “represent America, not any 
single segment of American society.  It will therefore present a balanced and 
comprehensive projection of American thought and institutions.”11  The VOA repeatedly 
demonstrated that it could balance policy advocacy with good journalism.  For example it 
covered the Vietnam War including the My Lai massacre in 1969 and then Watergate, 
telling the story honestly, but while also advocating U.S. policy.12 

Radio Sawa and al Hurra have struggled unsuccessfully to fuse information and advocacy 
broadcasting.13  Al-Hurra at first veered too far in the advocacy direction, and then when 
a new director tried to expand its journalistic freedom in 2007, he was fired for giving 
too much air time to Hassan Nasrallah.14  The new stations have not found the proper 
balance that VOA had developed over a period of more than six decades. 

Moreover, the BBG compounded the problem by deciding to pay for these new Arabic 
stations and stepped-up broadcasting to Iran by shifting money in the budget from more 
successful broadcasts to other parts of the world, rather than by asking Congress for new 
funding.  This decision was taken in the context of the prevailing atmosphere in 
Washington in which senior officials of the Bush administration were focused so intently 
on Bush’s Global War on Terror and the Iraq and Afghanistan military conflicts, that 
other parts of the world appeared secondary.   

The BBG seems to have followed this lead, and was willing to make major cuts in 
broadcasting to other parts of the world.  Each year since 2002, the BBG has proposed 
cuts in language services for non-Middle East programming, affecting more than a dozen 
services.  For example, it cut the Russian service in 2008 just twelve days before Russia 
invaded Georgia, and it eliminated Hindi, which alone had 8 million listeners.  The BBG 
has also reduced worldwide English from a 24/7 service to fourteen hours per day, and 
even proposed eliminating it altogether.  Critics were especially shocked that the BBG 
would even consider canceling English, since it is our native language, spoken 
worldwide, and used by Russia, France and other countries in their broadcasting.  
Observers said the BBG was making a big mistake to reduce non-Middle East 
broadcasting rather than asking Congress for more money.15 

The BBG was created to be independent but it has become a small fiefdom beholden to a 
few narrow interests and in practice unaccountable because few outside the Board have 
paid attention to it.  Congressional staffers say publicly that the system is broken.16  For 
example, Radio Sawa and al Hurra were the brainchild of Norman Pattiz, a wealthy 
American radio broadcasting executive who was appointed to the Board by President 
Clinton and who after 9/11 single-handedly persuaded the Board to create them.  Few 



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 5

members of Congress paid much attention to the project, and none of them had Arabic 
language skills to be able to evaluate it independently of what Pattiz told them.   

The BBG system should be reformed, at least with a clear mandate and the addition of 
independent review boards.  Radio Sawa and al-Hurra should be basically reformed.  
Congress has invested more than half a billion dollars in them so far and we deserve to 
have effective public diplomacy instruments for that kind of money. 

 

The military-civilian imbalance 

Since 9/11, the U.S. military for the first time has dramatically expanded its effort to 
communicate with foreign audiences.  But this has created new problems.  

It is new that the Pentagon now has important information programs for foreign 
audiences.  In the past, between World War II and the end of the 20th century, civilian 
agencies of government were solely responsible for communicating with foreign publics.  
Department of Defense (DOD) information programs were almost entirely confined to 
American audiences, and intended to make the case for support and funding.  Pentagon 
officials worked closely with Hollywood to help film makers present the U.S. military in a 
positive light.  To cite only one example among many, the 1968 film The Green Berets 
starring John Wayne was filmed for 107 days at Fort Benning, and DOD loaned the 
producer airplanes, helicopters, troops and technical advisors.  The government received 
only $18,623.64 for this support, which may have cost more than a million dollars.17 

The Armed Forces Radio and Television Service (AFRTS) was always intended 
exclusively for American military personnel stationed abroad.  Occasionally, for example 
in 1990 when American troops were stationed in Saudi Arabia in preparation for the 
Desert Storm war, there was a substantial “shadow audience” of Saudi listeners to 
AFRTS programs, but the programs were not intended for them.  The Pentagon’s only 
communication program directed at foreign audiences were clandestine psychological 
operations (“psyops”) aimed specifically at an enemy in wartime to support short term 
military objectives, such as programs targeted at Iraqi troops in Desert Storm to 
persuade them to surrender. 

But recently DOD has dramatically expanded media operations directed at foreign 
audiences, primarily as a result of the 2003 U.S.-led invasion of Iraq.  Immediately after 
the U.S. military destroyed the Iraqi army, Pentagon officials established the first post-
Saddam television station and newspaper in order to help disseminate American official 
views to the Iraqi people.  They then dominated the Coalition Provisional Authority 
which passed Iraqi media laws and then enforced them, shutting down Iraqi newspapers 
that the U.S. Government regarded as hostile to the occupation.18  Pentagon officials in 
Iraq disseminated information daily explaining military successes, describing 
development and humanitarian assistance, and correcting errors in the Arab press.19  



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 6

DOD information programs directed at Arab audiences continued in Iraq even when the 
United States turned sovereignty over to the Iraqis in June 2004.  In 2005 it was 
revealed that the Pentagon had hired a private contractor, the Lincoln Group, to pay 
Iraqi editors clandestinely to run positive stories about the US occupation.  DOD officials 
said this was necessary in time of war.20  Civilian State Department public diplomacy 
officials, however, regarded this as contrary to best practices and harmful to their efforts.  
Story placement should not involve payment, and should not be clandestine. 

The Pentagon was able to expand into information activities because it has huge budgets 
that are fungible and sufficient personnel.  The Defense Department’s central role is war-
fighting, but the Pentagon has gone way beyond that and taken up information programs 
directed broadly at foreign populations, for which it is not trained or equipped.  
Information programs directed at civilians were not only unusual for DOD, they were 
directed at fighting the Global War on Terror, a much narrower mandate than that of 
traditional public diplomacy.  Because the Bush administration has declared a “war” on 
terrorism that is worldwide, and that there are wars going on in Iraq and Afghanistan, it 
is sometimes assumed that information programs should be taken over by the Pentagon.  
Certainly the Defense Department does have a proper role in conducting psyops 
operations against identified enemies.  But this “mission creep,” justified by some in 
DOD as necessary in wartime, has gotten way out of hand.  Both of President Bush’s 
Secretaries of Defense, Rumsfeld and Gates, have recognized that.  They both publicly 
expressed concern that the Pentagon has taken over too much of the information effort 
that ought to be done by civilian agencies.21  The primary responsibility for public 
diplomacy media operations should be restored to the State Department. 

 

The neglected advisory function 

A major role of public diplomacy is providing advice to policy makers on foreign opinion 
and the probable reaction of foreign publics to proposed courses of action.  As a result of 
the Bay of Pigs fiasco of 1961, U.S. Information Agency (USIA) Director Edward R. 
Murrow told President Kennedy that he needed from then on to be “in on the take offs as 
well as the crash landings,” so Murrow was then included in policy discussions.  But it 
has been more typical for policy makers to ignore advice on foreign public opinion.  
President George W. Bush in particular seemed uninterested in foreign opinion, and his 
administration made little use of public diplomacy professionals as monitors and 
analysts of it. 

The Obama Administration should recognize that public diplomacy professionals and 
other diplomats working at embassies around the globe work every day at analyzing local 
public opinion, and they could provide very useful advice if the Washington leadership 
asked for it.  When President Obama spoke to al-Arabiya TV on January 26, he said he 
had instructed his new Middle East envoy George Mitchell to “start by listening, because 
all too often the United States starts by dictating.”22  That is a good sign. 

 



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 7

Leadership vacuum 

Leadership of American public diplomacy was unfortunately fragmented by the 1999 
Congressional legislation that abolished the U.S. Information Agency (USIA).  For five 
decades, 1953-99, the USIA Director had budget and personnel authority over all public 
diplomacy professionals in Washington and abroad.  With the 1999 change, the 
Undersecretary of State was only the nominal successor to the USIA director but that 
position controlled only a tiny staff and had essentially no budget or personnel authority 
over the public diplomacy professionals scattered around the Department or at 
embassies abroad. 

The Bush Administration showed little interest in or understanding of public diplomacy.  
When George W. Bush became president, he left this Undersecretary position vacant, 
only filling it after 9/11, when he suddenly became aware that foreign relations needed to 
be dealt with.  But then he appointed to that position Charlotte Beers, whose only 
experience was in advertising and public relations.23  She had no prior experience at all 
in public diplomacy, diplomacy, government or foreign affairs.  Secretary Powell said he 
appointed Beers because she had persuaded him to buy Uncle Ben’s Rice.  Powell failed 
to understand that public diplomacy is much more complicated than public relations or 
domestic commercial marketing of a product.  

After 9/11, public diplomacy professionals at embassies all over the world were 
discussing foreign policy issues every day with their contacts.  But Charlotte Beers 
thought that it was not her responsibility to deal at all with foreign policy.24  She believed 
instead that her task was to talk to foreign audiences only about American society and 
values.  She tried several new projects designed to “brand” America, including an 
expensive “shared values” media campaign and a new Arabic magazine called “Hi,” both 
of which were judged to be failures and were soon discontinued.  She became frustrated 
with a lack of measurable success and resigned in early March 2003 after less than 17 
months in the position.  

After a hiatus she was followed by Margaret Tutwiler, who had been Department 
spokesperson and ambassador to Morocco.  Tutwiler disappointed public diplomacy 
professionals when she told Congressional committees that she did not need additional 
funding.  She stayed for only eight months and then abruptly resigned also.   

The third Undersecretary was Karen Hughes, who had been a Texas television reporter 
and a close advisor to President Bush.  Hughes made some modest improvements in 
public diplomacy, expanding the exchange program and starting some valuable new 
educational efforts.  As noted above, she encouraged engagement with Arab media.  She 
also initiated some useful media projects, such as the Rapid Reaction Unit that 
monitored foreign media and provided guidance on it, and the Digital Outreach Team 
that engaged with foreign bloggers.25  But she stayed only two years (September 2005 – 
October 2007), and her efforts to deal with DOD and the BBG did not succeed.  James 
Glassman, another media person, became Bush’s last Undersecretary in June 2008.  He 
tried to use the web in new ways, but continued a narrow focus on fighting terrorism, 



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 8

rather than supporting broader objectives.26  And since the Bush administration ended in 
January 2009, Glassman stayed in the job only six months.  None of Bush’s four 
Undersecretaries achieved anything like the stature of Edward R. Murrow (1961-64) who 
is remembered as the USIA director who understood public diplomacy best. 

 

The State bureaucracy 

U.S. public diplomacy has also been hampered by the cumbersome State Department 
bureaucracy that weighs it down unnecessarily and makes it inefficient.  This was 
another result of the 1999 merger of USIA into State.  The move was intended to bring 
public diplomacy closer to policy making, but scattering USIA’s public diplomacy 
professionals around the Department has not increased public diplomacy input into 
policy, and it also had the negative effect of undermining cohesion within the public 
diplomacy profession.  Like consular or economic work at embassies, public diplomacy is 
a specialty best learned on the job over time, not by osmosis.27 

While USIA had a large and coherent group of professionals who had spent their entire 
careers developing proficiency in public diplomacy skills, after 1999 the individual public 
diplomacy officers found themselves mostly buried under layers of bureaucracy with 
extensive requirements for clearances and red tape.  Public diplomacy officers at 
embassies around the world had been line officers with considerable program and 
budget authority, able to act quickly and creatively to deal with a changing environment.  
After 1999 they became staff officers working under centralized embassy administrations 
and dealing with a puzzling array of offices at the State Department in Washington, 
instead of one USIA desk officer.  The removal of the USIA eliminated a powerful 
advocate in Washington for individual public affairs officers in the field, who in the past 
could appeal for support to the USIA Director if necessary; the position of the 
Undersecretary for Public Diplomacy has been an unsatisfactory substitute.  Congress 
and many in the State Department have failed to recognize that public diplomacy and 
traditional diplomacy have different functions and steps should be taken to strengthen 
the corps of public diplomacy professionals. 28   

 

Recommendations 

Public diplomacy professionals and other officials ought to engage actively with all Arab 
media that they have access to.29  Officials should not hesitate to participate in 
discussions on media channels because of a perceived hostile bias, nor should they favor 
“friendly” ones, because they should be willing to discuss and debate anyone.  For 
practical purposes, they should give priority to 24/7 news channels with wide audience 
reach like al-Jazeera and al-Arabiya.  Officials should not avoid discussing sensitive 
issues like Gaza where strong criticisms of American policy will be expressed because it is 
the task of public diplomacy professionals to explain what is behind American policy 
decisions and how the American public sees the issues. 



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 9

Radio Sawa and al-Hurra television should be substantially reformed in several ways.  
Their mandate should be clarified along the lines of the VOA charter.  High quality talent 
should be hired to manage programs in a balanced way following the charter.  
Independent review committees composed of bilingual professional journalists who are 
familiar with both America and the Arab world should be established to monitor output 
periodically against the revised mandate, and transcripts should be made freely 
available.  Programming should be designed to appeal to a wide variety of target 
audiences, presenting serious material with a minimum of entertainment.  The primary 
programming niche for both outlets should be focused on American culture, society, 
politics and policy, and less on foreign news. 

Funding for international broadcasting should be increased to allow important services 
such as worldwide English and key language services to be maintained even as targeted 
broadcasting to priority areas like the Middle East continues. 

The State Department’s primacy in public diplomacy should be restored, with the 
Pentagon information function confined to its traditional role in wartime psyops and 
information for American audiences.  Within the Department, most of the officers in the 
public diplomacy career track should be staffed to public diplomacy departments, not 
scattered around the organization.  And the department should draw on this 
strengthened cadre of public diplomacy professionals to fill most of the public affairs and 
public diplomacy positions abroad.   

 

 

William A. Rugh was a Foreign Service Officer for 31 years, during which he had 
several USIA assignments in Washington and abroad, and two as U.S. ambassador.  
He has published books and articles on public diplomacy, and has been teaching 
graduate courses in public diplomacy at the Fletcher School.   

 

                                                 
1 The Public Diplomacy Council, an NGO representing public diplomacy professionals, has 
published eight white papers that reflect this view, such as, Reforming U.S. International 
Broadcasting for a New Era November 2008, ,Basic Principles on Improving U.S. Public 
Diplomacy November 2008, Seizing the Moment in U.S. Overseas Broadcasting: A Call for 
Action December. 2007  FY 2008 International Broadcast Funding at a Critical Crossroads June 
2007, A Call for Action on Public Diplomacy (2d Edition) October 2005  
(http://www.publicdiplomacycouncil.org). The USC Center on Public Diplomacy at the 
Annenberg School has also published many articles along this line.  
(http://uscpublicdilomacy.com) 

2 Shaikh Hamad was technically correct, but he could have influenced al-Jazeera if he wanted to, 
because he subsidizes it.  Al-Jazeera has helped put Qatar on the global map, so Sheikh Hamad 
could not simply cave into American pressure. 



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 10

                                                                                                                                                 
 
3 William A. Rugh, “Washington and the Challenge of Arab Press Freedom”, Arab Reform 
Bulletin, December 2004, vol.2, issue 11, Carnegie Endowment for International Peace 
(http://www.carnegieendowment.org/publications), see also William A. Rugh, “How Washington 
Confronts Arab Media”, Global Media Journal, vol.3, issue 5, Fall 2004, 
 
4 William A. Rugh, “Anti-Americanism on American Television: Some Outsider Observations”, 
Transnational Broadcasting Studies, online in TBS Journal no. 15, January-June 2006 
 
5 Eg Al-Hayat January 28, 2009, welcomed Obama’s choice of al-Arabiya for his first foreign 
interview as “another indication” that his Administration puts “Middle Eastern issues and 
relations with the Muslim world among its priorities.” 
 
6 Eg Sanford J. Ungar, “Renaissance”, and Myrna Whitworth, “Conversation with America”, in 
Alan L. Heil., Jr., Ed., Local Voices, Global Perspectives, Washington DC: Public Diplomacy 
Council, pp.43-56 
 
7 Information from Myrna Whitworth. 
 
8 For example, Marc Lynch, “America and the Arab Media Environment”, in William A. Rugh, 
Ed., Engaging the Arab and Islamic Worlds Through Public Diplomacy, Washington DC: Public 
Diplomacy Council, pp.90-108, and Salemeh Nematt, “The Middle East News Gap”, in Alan L. 
Heil, Jr., Ed., Local  Voices, Global Perspectives, Washington DC: Public Diplomacy Council, 
pp.63-68 
 
9 See for example Dafna Linzer, “Lost in Translation: Alhurra -  America’s Troubled Effort to 
Win Middle Eastern Hearts and Minds”, ProPublica, June22, 2008 
10 Center on Public Diplomacy, Annenberg School, University of Southern California, “An 
Evaluation of Alhurra Television Programming”, July 31, 2008, pp.3-6.  
 
11 The Charter was signed into law by President Ford on July 12, 1976; Hans N. Tuch, 
Communicating with the World, Washington DC, Institute for the Study of Diplomacy, 1990, 
pp.87-88 
 
12 Nicholas J. Cull, The Cold War and the Unite States Information Agency, Cambridge 
University Press, 2008, pp.308, 321-27. 
 
13 This challenge was discussed in William A. Rugh, “Broadcasting and American Public 
Diplomacy” Transnational Broadcasting Studies, TBS 14, Spring 2005 
 
14 See details of the Larry Register flap in Marc Lynch, “The Alhurra Project: Radio Marti of the 
Middle East.” Arab Media & Society, June 2007. 
 
15 For details see Public Diplomacy Council, “Reforming U.S. International Broadcasting for a 
New Era”, Washington DC: Public Diplomacy Council, December 4, 2007 
 
16 Helmke, Mark, “The Future of U.S. International Broadcasting”, chapter 12 in Alan L. Heil Jr., 
Ed., Local Voices, Global Perspectives; Challenges Ahead for U.S. International Media, 
Washington DC: Public Diplomacy Council, 2008, pp.85-88 
 



Arab Media & Society (February, 2009)  William Rugh 

Feature Article 11

                                                                                                                                                 
17 Nick Turse, The Complex: How the Military Invades Our Every Day Lives, New York: Henry 
Holt, 2008, pp.104-110; for additional examples, see Turse, passim,  and David L. Robb, 
Operation Hollywood: How the Pentagon Shapes and Censors the Movies, Amherst NY: 
Prometheus Books, 2004 
 
18 William A. Rugh, “How Washington Confronts Arab Media”, Global Media Journal, vol.3, 
issue 5, Fall 2004, 
 
19  Details in Max Boot, Senior Fellow, Council on Foreign Relations, in the Los Angeles Times, 
4/27/04 
 
20 The Washington Post, 1/15/06 p.B3 
 
21 Remarks by Secretary of Defense Donald Rumsfeld at the Council on Foreign Relations 
2/17/2006, and remarks by Secretary of Defense Robert M. Gates, Manhattan, Kansas, November 
26, 2007 
 
22 Interview conducted by Hisham Melhem, January 26, 2008, 
http://www.alarabiya.net/articles/2009/01/27/65096.html 
 
23 She had been chairperson of advertising agency, J. Walter Thompson, and earlier head of 
public relations firm Ogilvy and Mather. 
 
24 Interview with Charlotte Beers, spring 2002 
 
25 For details see William A. Rugh, “Quiet Progress in Public Diplomacy”, oped, The Baltimore 
Sun, July 31, 2007 
 
26 e.g. “Public Diplomacy in the 21st Century”, Glassman remarks at the Council on Foreign 
Relations, July 2, 2008, http://America.gov 
 
27 For details see William A. Rugh, “Enabling Public Diplomacy Field Officers to Do Their 
Jobs”, Public Diplomacy Council website, December 20, 2008, ww.publicdiplomacycouncil.org 
 
28 For details on this distinction, see William A. Rugh, “Enabling Public Diplomacy Field 
Officers to Do Their Jobs”, Public Diplomacy Council website, December 20, 2008, 
www.publicdiplomacycouncil.org. 
 
29 The one exception is Hizbullah’s al-Manar network, which is by law currently off limits 
because the U.S. Government considers it an arm of a terrorist organization 


