
 

Feature Article  1 

 

Salafi satellite TV in Egypt 

 

By Nathan Field and Ahmed Hamam 

Spring, 2009.  According to conventional wisdom in Western media, an ultra-
conservative form of Islam is gaining traction in Egypt, pushing aside other moderate 
interpretations and threatening the country’s cosmopolitan nature.1  Often cited as 
evidence of this trend are popular “Salafi” satellite television stations, which since 2006 
have been licensed to operate inside the country.  While religious television is not new in 
Egypt, traditionally stations have focused on prayer recitation or readings from the 
Qur’an.  Since 2006, however, roughly corresponding with the Muslim Brotherhood’s 
capture of a fifth of the seats in the 2005 Parliamentary elections, several new stations 
have been founded that focus on preaching from a more puritanical perspective that does 
not emphasize politics.  Many Egyptian experts such as Khalil Anani believe that these 
stations are the most watched in Egypt.2 

Since the Egyptian government does not allow the more politically-active Muslim 
Brotherhood (al-Ikhwan al-Muslimin) to base their own satellite stations in the country, 
some critics claim that this is part of a strategy to cultivate Salafism as a counterweight 
to the Brotherhood.  According to Egyptian novelist and cultural commentator Alaa 
Aswany, “the political quietism of the Salafis and their injunctions to always obey the 
ruler are too good an opportunity for established Arab rulers to pass up,” adding that 
Salafism is “a kind of Christmas present for the dictators because now they can rule with 
both the  army and the religion.”3 

Yet outside of these dramatic claims – usually made by non-Islamists writing in 
opposition newspapers – there has been little in-depth study of the issue, and nothing in 
English.  We attempt to rectify this situation by addressing two questions: To what 
extent, if any, is the popularity of Salafi television a reflection of the rise of a distinctly 
more puritanical form of Islamism in Egypt?  And to what extent, if any, are these 
stations a tool in a competition between Salafis and the Muslim Brotherhood?  We base 
our study on extensive interviews with Egyptian and American experts, a survey of the 
available written Arabic language material and our personal viewing of the stations. 4   
Given our research limitations, 5 we do not believe that the presence and popularity of 
Salafi television is causing Egyptians to become more conservative in their religious 
beliefs nor is it part of a government strategy of cultivating Salafism as a counterweight 
to the Muslim Brotherhood, as Aswany claims.  Rather, its popularity is best viewed, 
mundanely, as reflecting a logical shift towards more puritanical interpretations of 
religion, across broad segments of society, in response to specific economic, cultural and 
political developments. 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 2

Salafism and the Muslim Brotherhood in Egypt 

Before going any further, we must distinguish between these two trends.  Like any Arab 
political movement, Islamism must be understood in its proper historical context.  The 
central question of modern Egyptian intellectual thought is how to deal with a decline 
made clear by French and British occupations and subsequent Western hegemony over 
the country.  Non-Islamists generally viewed these developments through the lens of 
imperialism against weak states and therefore advocated adopting the tools of Western 
strength to propel Egypt forward.  Islamists, however, have a much different 
interpretation of what went wrong and what to do about it.  In their perspective, Egypt 
declined precisely because Islam, the system which governed the country for a thousand 
years, was marginalized at the expense of inferior Western ideas.  Their approach to 
reform is to re-Islamicize society and rid it of what they consider corrupting Western 
influences such as secularism.6  Islamists agree on this general end goal but what 
distinguishes movements is their strategy for achieving it. 

The difference between the Salafis and the Ikhwan is “a matter of degree rather than a 
sharp divide,” explains Marc Lynch, an American professor of Arab politics.  He 
describes the Muslim Brotherhood, which since its founding in Egypt in 1928 has been 
the most influential reform movement, as “highly pragmatic, not particularly textual, and 
focused on carving out deep Islamic spaces in society through deep participation in 
society.”7  The Brotherhood’s approach can be described as comprehensive because it 
uses all of the tools at its disposal to bring about reform, including politics.  Close to the 
Ikhwan are independent Islamists such as the cleric Yusuf al-Qaradawi, intellectuals 
Fahmy Howedi and Tariq al-Bishri, and the preacher Amr Khalid who may disagree over 
details but generally follow the same strategy of Islamization through deep engagement 
in society.  Members of this group often describe themselves as adherents to Wasatiya, a 
term popularized in the 1980s by Qaradawi to describe an Islamic centrism positively 
distinguished from more conservative Islamists and violent groups like al-Qaeda. 

Salafism is an alternative reform trend that emerges from the same 20th century context 
of reform and revival.  Traditionally, the term refers to those who want contemporary 
society to be reordered based on the model set by the Prophet and his companions – the 
Salaf.  On this basis, all Islamists can be considered Salafis.  However, in a newer 
formulation that seems to be gaining currency in the last five years,8 Salafism has come 
to describe a more puritanical alternative to the Brotherhood that emphasizes study of 
the Qur’an and scrupulous imitation of the personal characteristics of the Salaf. 

In comparison to the Brotherhood, Lynch describes Salafism as “far more interested in 
textualism, focused on Islam for its own sake, and much more concerned with external 
manifestations of religious practice.  It also has a much more rigid view of gender 
relations and the symbolic aspects of religion and is more Wahhabi and Saudi in its 
orientation.”9  Indeed, many of the Egyptian self-defined Salafi preachers received their 
religious training in Saudi Arabia instead of Cairo’s al-Azhar and millions of Egyptians 
became more conservative while working in the Gulf.10  However, if Saudi interpretations 
of Islam are influential in Egypt it is incorrect to think of Egyptian Salafism strictly as a 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 3

Saudi import.  This newer trend must be seen as a puritanical alternative to a more 
pragmatic reform approach, and, as evidence of this, Salafism exists wherever there are 
Islamist movements, even in countries with much less Saudi influence than Egypt.11  
Furthermore, the geographical distribution of Salafism, present mostly in the cities of 
northern Egypt and not the rural south12 which has provided much of the labor in Saudi 
Arabia, further illustrates that Salafism is an Egyptian trend first and foremost.  In 
Northern cities, where foreign influence is strongest, the question of taking a position for 
or against it — the central question of modern Egyptian intellectual thought – is most 
present.  By contrast, in rural Upper Egypt, which lacks significant foreign and non-
Muslim influence, Muslims are merely conservative. 

The primary difference between Salafis and the Brotherhood lies in tactics and strategy.  
If Qaradawi and the Brotherhood evoke the spirit of the scriptures, Salafis evoke the 
letter.  Whereas Qaradawi and the Brotherhood make heavy use of the four schools of 
Islamic law that have been debated and developed by scholars over the centuries, Salafis 
generally believe that the Qur’an, read literally, provides sufficient guidance for 
contemporary situations.  The Brotherhood holds that individual Muslims accepting the 
central pillars of faith provides a basis for simultaneously pursuing reform in other areas 
such as politics (applying Sharia).  Salafis counter that it is fruitless to talk about 
applying Sharia if Muslims do not have what they consider proper beliefs, and so they 
focus on correcting these beliefs. 

Another critical difference between Salafis and the Brotherhood lies in their position 
towards the West.  Salafis are hostile to the West for what it is, whereas (at least 
officially) the Brotherhood and like-minded intellectuals are hostile to the West for what 
it does – confining their criticisms to Western dominance or “imperialist ideology.”  In 
December 2008, when we asked Mohamed Habib, the Deputy Supreme Guide of the 
Muslim Brotherhood, what he thought of President-elect Barack Obama, he replied by 
saying “we will wait and see what his policies are.”13  For Salafis, who interpret the Qur’an 
more literally, there is less gray area:  the world is divided into infidels and believers and 
the West clearly lies in the latter category.  Therefore, at least theoretically, dialogue with 
the “other” is unlikely. 

Conventional wisdom holds that Egyptian Salafis are disorganized and it is true that 
security forces do not allow organization along the lines of the Brotherhood – a 
traditional political and social movement.  However, it may be that other forms of 
organization exist or are developing, although this requires further study. 14  Salafis are 
not apolitical.  Throughout the Arab world, Salafi movements choose to enter politics 
based on calculations about whether participation is possible without compromising 
their puritanical beliefs.  Salafis participate in political life in Lebanon, Bahrain, Yemen, 
and Kuwait.  In Egypt, where the state is centralized and far more powerful, Salafis 
refrain from political activity out of necessity, not lack of desire.  In Alexandria, for 
example, Salafis display the interest and ability to engage in politics but choose not to as 
it would require a compromise on principles and likely cost them popularity.15  And the 
former militant group al-Gama‘a al-Islamiyya, which Anani argues is now part of this 
Salafi trend, clearly want the state to let them participate in politics.  During the Israeli 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 4

assault on Gaza in January, a disgruntled younger member posted but quickly removed a 
statement on the group’s website saying “Let us engage in politics or go fight in Gaza.”16 

Pinpointing clear differences between the two trends is not always easy.  One reason for 
this is that Islamists see themselves as pursuing something bigger than mere politics, 
and therefore behavior normally associated with Western-style politicking, denouncing 
individuals or overtly trying to convince people that their approach is better than other 
Islamist trends, is frowned upon.  At the same time, Islamists, either intellectuals or 
clerics, are ambitious; they want people to listen to their ideas and there is some 
evidence that elements of the two approaches see themselves as engaged in a 
competition for influence and followers. 

Some non-Salafi Islamists view Salafism as simplistic or fanatical.  Fahmy Howedi17 
claims Salafism focuses on the external trappings of religion but ignores its supposed 
true meaning, and, like Rafiq Habib,18 points to an alleged predisposition for violence.  
An Azhar-trained Imam called Salafism “a misreading of the scriptures that occurs 
whenever Egypt passes through socio-economic crisis.”19  For their part, some Salafis 
accuse certain non-Salafi preachers20 of compromising on principles in order to gain 
fame or influence.  In a recent speech, a popular Salafi cleric mocked the “artist” Amr 
Khalid.21  While the Salafis we talked to were careful to speak only about their personal 
beliefs,22 one was clearly referring to the Brotherhood when he said “God bless those who 
do not seek personal glory in religion.”23   

Station profiles 
 
NileSat, Egypt’s main satellite broadcaster, currently carries at least twelve stations that 
give significant airtime to Salafi programming. 24  Given Salafism’s focus on the basics of 
Islam, program content does not vary dramatically; a station’s success depends on the 
presence of popular personalities.  By all accounts, al-Nass and al-Rahma are the most 
popular due to the star power of their main preachers.   

Al-Nass.  When founded in early 2006, al-Nass (The People) was not originally a Salafi 
station and featured music, dancing and dream interpretation.25  But when this formula 
failed to attract high numbers of viewers in a crowded market, owner Mansour Ben 
Kedsa, a Saudi investor, invited three prominent Salafi clerics, Mohamed Hassan, Abu 
Ishaq al-Heweny and Mohamed Yacoub to join the station.  Women and music 
disappeared from the airwaves, the slogan changed from “Qanat al-Nass: for all the 
people” to “Qanat al-Nass: the station that takes you to paradise,” and viewership soared.  
Since that time the station has been dominated by Salafi-oriented preachers.  

Owned by investors, al-Nass is a business, as demonstrated by the long commercial 
breaks, a constant source of complaints from viewers.  Management makes 
programming choices based on who can draw the highest ratings and not religious 
dogma.  When in 2006 station management refused to ban the popular but non-Salafi 
Amr Khalid and the Sufi Ahmed Abduh Awid from the airwaves, Heweny, Hassan and 
Yacoub quit in protest. 26  And probably for the consumption of potential advertisers, the 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 5

station lists as its official policy “an openness to all persuasions” and includes in a list of 
“Our Ulema” the late Mohamed al-Ghazali, a clearly non-Salafi cleric. 27 

Al-Nass is now a larger network of several Salafi stations all owned by Saudi investors.  
Al-Khaleejeya focuses on the Arab family and children, al-Baraka focuses on economic 
issues in the Arab world, Health and Beauty focuses on women and al-Hafith focuses on 
teaching people how to learn the Qur’an properly. 

Al-Rahma.  Founded in 2007, al-Rahma (Mercy) is owned by Mohamad Hassan – 
formerly of al-Nass – who is also the main on-air personality.  The charismatic Hassan is 
considered by many to be the most influential Salafi preacher in Egypt.  In his late 40s, 
he studied Sharia at al-Azhar while a student at Cairo University, then studied in Saudi 
Arabia under the Salafi Sheikh Ibn Uthamin.28  According to several experts, Hassan is 
also gaining large followings in Saudi Arabia and Morocco.29 

Since the station is owned by clerics, they have control over programming and therefore 
doctrine, not market concerns, determine its contents.  In comparison to al-Nass, this 
station lists only Salafis as contributors, there are no commercials and it only broadcasts 
twelve hours per day. 30  The main thrust of programming is how correcting individuals’ 
religious beliefs can cure social problems.  Hassan hosts a show called Diseases of the 
Umma which tackles the alleged moral corruption of the Arab people and argues that 
only through proper belief and more scrupulous religious practice can these problems be 
solved.  

What makes Salafi TV Salafi?   
 
As a reform approach that places strong emphasis on literally mimicking the pious 
ancestors, looks are very important.  Salafis view mannerisms of the Prophet, wearing a 
long beard for example, as a constant reminder of their commitment that will help avoid 
sin.  These choices are reflected visually on Salafi stations: preachers wear long beards 
and the same type of clothing that the first generation of Islam would have worn, 
whereas preachers affiliated with the Brotherhood or who define themselves as non-
Salafi wear less conspicuous robes or a suit and tie. 

The near total exclusion of women from the airwaves reflects Salafism’s more rigid views 
on gender relations – a clear distinction from non-Salafi media.  For example, on al-
Resalah, a Kuwait-based non-Salafi satellite station, several female Egyptian ulema, who 
appear on-air wearing only the hijab, are listed as “stars of al-Reselah.”   In 2007, a 
female scholar from Kuwait sat in for Qaradawi on the al-Jazeera program Sharia and 
Life, talking for forty five minutes with a man who is not her husband—something that 
would be unthinkable on a Salafi station. 31 

Another feature of Salafi networks is an unwillingness to give platforms to non-Salafi 
viewpoints: while other religious stations may give airtime to Salafi preachers they 
disagree with, when given the chance, Salafis do not return the favor.  For example, 
Sheikhs Heweny, Hassan and Yacoub quit al-Nass in 200632  after management refused 
to ban Amr Khalid from the air; the more dogmatic al-Rahma, owned by clerics, 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 6

exclusively features Salafi preachers.  In contrast, Salafi preachers do appear on al-
Reselah.  

If the Salafi strong preference towards preaching in Classical Arabic reflects their more 
puritanical approach, it also illustrates that the difference between the Brotherhood and 
Salafis is primarily over means and not ends.  All Islamists agree that preaching should 
be done in classical Arabic, the language of the Qur’an, but some, such as Amr Khalid, 
make greater use of the colloquial dialect to reach a wider audience.  Most non-Salafis 
agree with the Salafi preference towards Classical Arabic.  For example, Qaradawi 
recently dedicated an entire episode of his weekly al-Jazeera talk show to “the threats 
posed to the Arabic language.”33  Two YouTube clips from late 2008 illustrate how, if the 
linguistic means differ, the message does not.  At a time of great tension over the fate of 
the Palestinians in Gaza, one Muslim Brotherhood-affiliated preacher criticized, in 
Egyptian Colloquial Arabic, Egypt’s preoccupation with football at a time when much 
more pressing issues were at play. 34  In another segment, Salafi sheikh Mohamed 
Hasaan gave essentially the same message, but in thundering Classical Arabic.35 

Finally, and most importantly, Salafi networks’ singular focus on basic beliefs (‘aqida) 
and not Sharia, which would inevitably lead them to question certain government 
policies, is the most critical distinction between Salafi and non-Salafi programming.  In 
fact, it is the reason why the Egyptian government allows Salafi stations to operate in the 
first place.  This becomes clear if we look at a recent interview Qaradawi gave to al-Masri 
al-Youm, a major Egyptian newspaper.36  He advised Egyptian President Hosni Mubarak 
to distance himself from rumors that his son Gamal would succeed him as President and 
gave a detailed critique of the aspects of Egyptian economic policy he claims do not 
adhere to Sharia.  It is critical to point out that Qaradawi is not speaking as a private 
citizen, but as part of his comprehensive approach to religious reform, and everything he 
says, even on political topics, has significant religious legitimacy in the eyes of Egyptian 
Muslims.  So it is not difficult to comprehend why the Egyptian government has no 
interest in giving a media platform to clerics who would then use it to question their 
policies. 

We should note that Salafi television stations do focus extensively on the fate of the 
Palestinians, an issue that is arguably political.  During the Gaza war in January this 
focus was especially acute.   Some preachers prayed for the fate of the Palestinians, 
whereas Hassan harshly criticized Arab society and leadership, though not by name.37  
But this is not necessarily something unique about Salafis because all Egyptian stations, 
regardless of religious orientation, focus on the Palestinian cause.  It is not considered a 
red line by the government.   

Reception and prospects 
 
If Salafism is growing in popularity, as illustrated by the high viewership for al-Nass and 
al-Rahma, what does this mean?  Is it evidence that a new and distinctly conservative or 
puritanical strain of Islam is gaining ground in Egypt?  Is the Salafi trend gaining 
traction while the Brotherhood – kept of the airwaves – loses popularity?  Not 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 7

necessarily.  Given the incomplete data, it is difficult to make decisive statements, but 
several factors, all requiring further analysis beyond the scope of this article, need to be 
taken into consideration: 

First, clear distinctions between “what Salafis believe” and “what Muslim Brothers 
believe” do not exist.  It is wrong to think of this as a zero-sum game where the 
popularity of one movement is a loss for another.  Perhaps some activists think this way, 
but none of our interviewees explicitly said so.  Moreover, Dia Rashwan, Abu Elela Mady, 
and Fahmy Howedi do not believe that the government is encouraging the rise of 
Salafism as a tool against the Brotherhood, as Alaa Aswany and others claim.38 

We also need to know more about how average Egyptian viewers perceive Salafi stations.  
They certainly do not see themselves as watching “intolerant” Islam.  But do viewers tune 
in to these networks because they are “Salafi,” or do they see them as providing advice 
toward becoming better Muslims?  We suspect it is the latter.  There are 91 Facebook fan 
groups for Mohamed Hassan.  Yet dozens of females who list themselves as fans are 
pictured wearing only the hijab or not even any hair covering at all.  That they consider 
themselves his fans but at the same time put pictures of their faces on a public site – a 
severe violation of Salafi injunctions against cross-gender socializing – indicates that the 
popularity of Salafi preachers does not automatically equate with a commitment to their 
platform. 

And considering that Salafism’s main competition, the Muslim Brotherhood and clerics 
such as Qaradawi, are not allowed to operate television stations in Egypt, we can not 
assume that high viewership for al-Nass or al-Rahma are an indication of deep support 
for the Salafi approach.  If Qaradawi, “the most influential cleric in the history of Islamist 
movements” according to Hussam Tamem, were given equal access, he would probably 
draw higher ratings.39 

Finally, it may be significant that at al-Nass, the most popular station, profit and not 
religious dogma, is the primary determinant of program content.  Whenever Salafi 
doctrine has challenged the market it has lost.  In 2006, the major Salafi Sheikhs quit the 
station after management refused to ban advertisements and popular non-Salafi 
preachers from the air.  The recent decision to allow the limited presence of women on 
the air at al-Hafith – over the objection of Sheikh al-Heweny – should be seen in the 
same light.  Islam Online quotes a Cairo University professor who points to the likely 
motive: capitalism and calls it a “cheap exploitation of religion to attract viewers.”40  So is 
Salafi television an indication of a deep shift in religious practice or are investors merely 
riding the wave to make money?  Preachers are like rock stars or actors: eternal 
popularity is never a guarantee.  Just a few years ago Amr Khalid was at the peak of his 
fame but has declined, probably due to overexposure – being on the cover of Time 
Magazine and his ostentatious role in trying to mediate the Danish cartoon crisis 
probably did not help.41  Could the same thing happen to Salafi preachers?  Salafism sells 
in 2009 but will it five years from now? 

 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 8

Conclusion 
 
Egyptians are not becoming more conservative because Salafi networks appeared in 
2006.  These stations should be viewed as a reflection and not a cause of the shift 
towards more conservative religious views which may be best understood by using Rafiq 
Habib’s sociological framework.  “People do not embrace rigid ideas because they read 
them in a book or heard them on TV.  Rather their social environment determines how 
they interpret the words of the Qur’an – perhaps rigidly – to come to grips with the 
realities they experience on a daily basis. 42” Using this framework, we believe the rising 
popularity of Salafism is a reaction to specific economic, cultural and political 
developments. 

The appeal of Salafism is most prevalent amongst the lower classes for economic 
reasons.  Liberalization and privatization might be producing macroeconomic growth, 
and certainly benefit the upper and middle classes, but the policies also put the majority 
of Egyptians at the mercy of the market.  For most, barely struggling to get by, and with 
no foreseeable prospects for improvement, the more dogmatic views of Salafism provide 
comforting answers to their predicament. 

The cultural dimension – especially the rampant spread of Western influence in the 
media – explains Salafism’s appeal to more affluent Egyptians.  On a daily basis, the 
average Muslim is bombarded with messages that implicitly or quite explicitly challenge 
basic tenets of their Islamic identity.  A woman who wants to work at one of the “trendy” 
chain cafes in Cairo, such as Cilantro, can not unless she removes her hijab.  The content 
of Egyptian films increasingly takes up topics and glorifies behavior that might be 
common in Hollywood but has not—until recently — been present in Egypt. 43  This is 
why Sheikh Mohamed Hassan saying “no compromises on our values” has some appeal 
to all levels of society and explains his popularity among women from social classes high 
enough to join Facebook. 

Finally, there is the political aspect.  The popularity of Salafism probably is linked to the 
Brotherhood’s experience since its 2005 Parliamentary victories.  There is a sentiment in 
Egypt that the Brotherhood is wasting its time participating in an ineffective Egyptian 
Parliament and has lost a sense of priorities.  Even Qaradawi himself said that the 
Brotherhood has given politics too much attention.44  According to several different 
sources, a younger generation wants the Brotherhood to focus more extensively on 
preaching and teaching at the expense of politics.  If the pragmatic approach proves to be 
ineffective, people turn to more dogmatic alternatives. But we should not think of this as 
people giving up membership in one movement and switching to another.  If members of 
the Brotherhood or their sympathizers – seeing the futility of bringing about change in 
the political arena – are becoming less pragmatic and more interested in da‘wa and 
teaching, they are essentially becoming more Salafi. 

 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 9

Nathan Field is a graduate of the University of Delaware and Georgetown University 
and a freelance journalist.  Contact him at Nrfield2413@aol.com 

Ahmed Hamam is an Egyptian graduate student.    

 

                                                 
1 One of the most outspoken proponents of this idea is the secular Egyptian writer Alaa Aswany, whose 
novel The Yacoubian Building has played a major role in shaping how Westerners think about the country.  
It is important, however, to note that Aswany’s biggest following is abroad, and his secular, Western vision 
for Egypt is shared by only a minority of Egyptians.  For example, several recent articles quoting Aswany 
have lamented the decline of bars in downtown Cairo, portraying this as a sign of increasing intolerance.  
But for most Egyptians, if they care at all, this is seen positively, as a removal of negative foreign 
influences.  See Christian Fraser, “Sad Goodbye to Cosmopolitan Cairo,” BBC, 17 March 2009. 
 
2 Four interviews with Khalil Anani, a specialist in political Islam at the Al-Ahram Center for Political and 
Strategic Studies, Cairo, 2008-2009. 
 
3 Paul Schemm, “Ultra-Conservative Islam on Rise in Mideast,” The Associated Press, 19 October, 2008.   
We should note that those who criticize this so-called “game” usually point to an alleged Salafi disposition 
for violence.  Their argument is that Salafis are peaceful now due to weakness but due to their extremism, 
will eventually show their true violent colors – if the government keeps allowing them to grow.  See Nabil 
Sharf ad-Deen.  “Salafism: The Worst Alternative to the Ikhwan,” Al-Masri Al-Youm, Arabic section.  16 
September 2008. 
 
4 Since November 2008, we have interviewed in Egypt, seven non-Salafi Islamist intellectuals, four Salafi 
preachers, three self-defined Salafi students, and four non-Islamist commentators on Islamism.  In America 
we interviewed three non-Islamist professors of Arab politics.    
 
5 Many factors make this a difficult topic to research.  For security reasons Salafis are cautious about 
meeting with people and hesitant to talk about anything other than their personal beliefs.  Second, unlike 
the United States, there are no accurate systems for tracking television viewership.  Stations might have 
their own data, but as this information affects advertising rates, it is sensitive and they have little interest in 
giving it away to journalists.  
 
6 Islamists are often portrayed as reactionaries, especially in Western media, in comparison to “forward-
thinking” secular and modern types.  But Rafiq Habib counters that “there is the Islamist vision of reform 
from the perspective of left-wing or secular analysts and then there is the Islamist vision for reform  as seen 
by Islamists.”  Islamists have a vision for the future of Egypt that is every bit as “modern” and forward 
thinking as their secular counterparts.  It is based on the model set by the first generation of Islam whereas 
secular thinkers want to copy the Western model.   
 
7 Interview, Marc Lynch, Professor of Arab Politics, George Washington University, January 2009.   
 
8 There have traditionally been apolitical Salafi institutions in Egypt which focus specifically on studying 
the Qur’an.  In this article we are talking about a newer trend that has emerged more recently.  Anani calls 
it a “new wave” of “political Salafism,” and like several others we talked with dates its emergence to about 
2003-4.  See also William Raymond Baker’s Islam without Fear:  Egypt and the New Islamists.  Writing in 
2003, he does not use the word Salafi but “extremist” to describe what is widely described in 2009 as 
Salafi. 
 
9 Lynch, Interview.  
 
10 Toth, James. “Islamism in Southern Egypt.”  International Journal of Middle Eastern Studies, 2003.  



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 10

                                                                                                                                                 
 
11 Interview with Dia Rashwan, prominent Egyptian journalist, December 2008.   
 
12 Anani, interviews.  
 
13 Interview with Mohamed Habib, Deputy Supreme Guide of the Muslim Brotherhood, November 2008.  
 
14 It may be that the Salafis are developing smaller forms of organization in comparison to the large 
bureaucracy of the Brotherhood.  Sheikh Abu Ishaq al-Heweny is the son of the founders of the Matimdiya 
Islamic Association for Muslims to Unite Efforts to Act According to the Qur’an and Sunna.  This is a 
possible organizational link.  Also, the television stations in themselves could be a unit of organization.   
 
15Ali Abdel Aal, “Salafists in Alexandria: Interested in Politics But Not Preoccupied With It,” Islam 
Online, Arabic section.  March 24, 2008. 
http://islamyoon.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&cid=1203758305161&pagename=Islamy
oun/IYALayout&ref=body .  The author said the same thing in an interview in January.     
 
Two factors explain why Salafis in Alexandria are more organized.  Due to a less imposing security 
presence in Alexandria in comparison to Cairo, Salafis have more room to maneuver, and given the smaller 
size, geographically, can communicate more easily.  The following video, from 13 January 2009, 
(http://youtube.com/watch?v=aPNOvfcBk0w) is from a Salafi pro-Gaza rally in Alexandria.  In it the 
speakers assert that assisting Gaza and its people is a major priority.  Such an action did not take place in 
Cairo, even though all Salafi stations and the majority of viewers live in the capital.   
 
16 We heard this from a Salafi cleric and Dia Rashwan and Khalil Anani confirm that it happened.   
 
17 Interview with Fahmy Howedi, one of Egypt’s most influential intellectuals, December 2008.  
 
18 Three interviews with Rafiq Habib, prominent Coptic Christian expert on Islamist movements, 2008-
2009.   
 
19  Interview with al-Azhar trained cleric and expert on Fiqh, November 2008.   
 
20  A commonly held claim is that Salafis and the Brotherhood “hate each other” but we did not find strong 
evidence of this in our interviews with Islamists.  If they hate each other, they keep it to themselves.   
 
21 In this video (http://www.youtube.com/watch?v=GkakThjUZKo), dated 7 June 2007, Salafi Sheikh Abu 
Ishaq al-Heweny mocks Amr Khalid.  But notice that the criticism is directed at Khalid’s approach, and his 
alleged lack of credentials, but not his actual Islamic message.   
 
22  This was for security reasons.  Every non-Salafi Islamist we interviewed talked about any subject, on 
tape, without any hesitation.  The Salafis, however, generally did not agree to taped conversations and were 
very cautious about talking about anything other than their personal religious beliefs.   
 
23 Interview, Salafi cleric, February 2009. 
 
24 Salafi stations are:  al-Nass, al-Hafith, al-Baraka, al-Rahma, al-Hekma, al-Majd TV, al-Fajr, al-Huda, al-
Efasi, al-Madinah, al-Ummah, and Tiba.   
 
25 See Ali Abdel Aal, “Salafis and Qanat al-Nass,” Islam Online, Arabic section.  7 May 2008 and Mustafa 
Suleyman, ‘From Salafism to the New Religiosity,” Islam Online, Arabic section.   7 May 2008.   
 
26  Ibid.   
 
27 http://alnas.tv/new/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=2&id=3&Itemid=38 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Nathan Field and Ahmed Hamam 

Feature Article 11

                                                                                                                                                 
It does not seem that the website gets a lot of traffic.  We logged on and there appeared to be only twenty or 
so visitors, this is in comparison to music sites which have thousands of people logged on.   
 
28  See his official biography at his website:  http://www.mohamedhassan.org/ta3reef%20belshiekh.htm 
 
29 Interviews, Khalil Anani 
 
30 See the station’s Website:  http://www.alrahma.tv/olmaa.php 
 
31 See 27 August 2007 episode of al-Jazeera program Sharia and Life. 
 
32 Mustafa Suleyman. Islam Online. 7 May, 2008.  
http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&cid=1209357320618&pagename=Zone-
Arabic-Daawa%2FDWALayout 
 
33 22 March 2009 Episode of Sharia and Life on al-Jazeera.   
 
34 From 1 July 2008:   http://www.youtube.com/watch?v=Y7ieYQQHU3c 
 
35 Posted on 1 October 2008:   http://www.youtube.com/watch?v=sgLHMPyUvJE 
 
36  Interview with Sheikh Yusuf Al-Qaradawi, Al-Masri Al-Youm, 8 September 2008. 
 
37  In this video, 
(http://www.youtube.com/watch?v=rawfEcLHq3Q&feature=PlayList&p=7AE73F8454E76767&playnext=
1&playnext_from=PL&index=26), posted on 13 January 2009, Sheikh Hassan says that all people are 
going to die but Muslims should die with honor and that dying with defending God’s word in Gaza is the 
highest honor.  He also indirectly refers to the Arab leadership when he says “Did a king or sultan or an 
emperor defy death?  Did their possessions protect them or was that a hindrance to death?  We should die 
with honor – what’s the difference between us and those who know nothing about God and judgment day.” 
 
38 Interviews, November-December 2008.    
 
39 Tamem, Hussam.  Islam Online.  8 July 2008.   
 
40  Al-Sayyid, Zayyid. "Female Presenters on Salafi Stations," Islam Online, 2 March 2009.  See the article 
here:  
http://islamyoon.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&cid=1235628736401&pagename=Islamy
oun/IYALayout&ref=body 
 
41 Mshari Al-Zaydi,  “Qaradawi vs Amr Khalid,” Asharq al-Awsat, Arabic section.  3 September 2006.  
Amr Khalid was seen by many as intervening in an area he was not really qualified.  He had no special 
knowledge of Denmark, for example. 
 
42 Habib, Interviews, 2008-2009. 
 
43  Anani pointed us in this general direction.  Traditionally, if there was alcohol consumption in Egyptian 
film it was to prove some kind of social point and as a criticism of certain social or political conditions in 
Egypt.  For example, if Adel Imam’s characters have traditionally consumed alcohol, the message was that 
he was driven to do this by conditions in society.    More recently his films feature gratuitous alcohol 
consumption and blatant glorification of womanizing and this was not the case before.    One recent film, 
Hayna Meysura, featured an implied lesbian sex scene, a topic that has never been present in Egyptian film.    
 
44 Interview with Sheikh Yusuf al-Qaradawi, Al-Masri Al-Youm, 8 September 2008.  


