
 

Feature Article  1 

 
 

Framing April 6: Discursive dominance in the 
Egyptian print media  

By Aaron Reese 

Spring, 2009.  Much attention has been given to the role of electronic media in 
organizing recent protests in Egypt, particularly the ability of a group known as the 
“April 6 Youth Movement” to attract 70,000 members to a Facebook group in support of 
a  general strike planned for April 6, 2008.  Print media, however, have been relatively 
understudied despite their importance as a shaper and reflection of elite opinion and 
their role in influencing public perceptions of the protests.  There was a dramatic 
discrepancy among Egyptian papers in how the strikes were described, and so a 
comparison of how Egypt’s official and independent newspapers framed the 2008 
protests makes a fascinating case study in how social movements and their opponents 
seek to present advantageous versions of events.  How this effect occurs is relevant to the 
study of both social protest movements and the ways in which authoritarian regimes deal 
with opposition. 

Some may challenge the importance or influence of print media in Egypt; roughly half of 
the population of Egypt is illiterate and it is generally only elites who are the primary 
consumers of print media.  While I am hesitant to overstate the influence of newspapers, 
to discount the message that print carries entirely is short-sighted.  It can be argued that 
the goal of the competition over framing is precisely to influence those very elites who, 
after all, are generally those wielding political power.  While this study examines 
newspapers published immediately after the April 6 strikes, the argument presented here 
should be generalizable to other forms of media such as television, or to any other 
medium in which we find a competition to establish an accepted interpretation of events 
– the dominant frame. 

Framing social movements 

Theorists of media framing hold that how news is presented will impact the way it is 
understood.  At the most basic level, “frames” are organizing principles that are “socially 
shared and persistent over time, that work symbolically to meaningfully structure the 
social world.”1  Framing “recognizes the ability of a text … to define a situation, to define 
the issues, and to set the terms of the debate.”2  How a given issue is framed exerts a 
powerful influence in how the public perceives the various elements involved.  Thus, a 
government has a vested interest in making sure that it is represented favorably in the 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Aaron Reese  

 

Feature Article 2

media it controls.  How, then, do independent media outlets or protesters seek to 
challenge the frames advanced by government media? 

Charles Tilly proposes that all social movements wish to be seen as demonstrating four 
key traits, to which he assigns the acronym “WUNC.”  They are: worthiness (being seen 
as dignified, e.g. showcasing mothers or veterans), unity (using common symbols or 
slogans), numbers (creating a large headcount, filling or emptying spaces) and 
commitment (braving bad weather or resisting repression or opposition).3  Any 
deficiency in one category can be compensated for by another, but the total effect needs 
to be present to form a convincing demonstration.  Just as popular protest movements 
and sympathetic media seek to display these four traits, their opponents in government 
or competing movements seek to neutralize or deny them.  

What does it mean to “deny” these displays?  In examining the papers under 
consideration, we see what McLeod and Hertog term “marginalizing” frames.  These 
include violent crime or property crime which base stories around violence or vandalism 
and emphasize efforts of police to restore order, which protestors are depicted as 
damaging.4  Of particular note is Khalil Rinnawi’s work on the strategies Israeli media 
employed to delegitimize Palestinian participants in the al-Aqsa Intifada.  These include 
drawing most information from official sources, which tend to emphasize the state’s 
efforts to restore law and order, portraying protestors as a threat to society which places 
the group outside the state and paints their actions as damaging to others (possibly 
including the readers), legitimizing the actions of the dominant group (for example, 
arguing that police were provoked), balancing the coverage in favor of the dominant 
group, and “blaming the victim” by implying that police are simply responding to 
protesters’ infractions.5  

In many ways, these are extensions of Tilly’s WUNC characteristics; blaming the victim, 
emphasizing disorder and threats, and balancing coverage to favor the dominant group 
all attack the worthiness and commitment of the protestors.  It is, indeed, a full reversal: 
instead of “resisting repression” by standing up to the police, governments seek to 
portray protesters as inciting police.  Instead of being labeled as “organized students” or 
otherwise, protesters instead become “disorderly youth.” 

Snow and Benford offer the concept of “resonance” to describe the effectiveness or 
mobilizing potency of proffered framings.  Resonance hinges on credibility and salience: 
for a frame to be credible, it must be both empirically credible (“the sky is green,” no 
matter how well framed, will not resonate well) and come from a credible source.  For a 
frame to be salient, it must fit into pre-existing narrative conceptions and values held by 
the readers.6  This is far more difficult to measure, but presents an avenue for future 
research. 

Findings 

I spent April 6, 2008 walking around downtown Cairo.  There were only a handful of the 
usual cars on the road, and many shops and merchants were closed.  Few pedestrians 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Aaron Reese  

 

Feature Article 3

were outside, and a fair number of students were absent from the American University in 
Cairo – although classes were held as normal.  Instead of the normal traffic, tens of State 
Security trucks sat parked at every intersection, with battalions of riot police and 
plainclothes thugs standing near the major squares.  These tactics put a stop to any 
major protest; a group of three students that began yelling slogans in Midan Tahrir were 
immediately pushed into a van and driven away.7  Although there were not any large 
organized protests, the State Security response and empty streets indicated that the 
routine had been interrupted.  This is precisely the arena of news media – to add detail 
and meaning to a situation outside the realm of readers’ experience.  With this 
perspective, let’s consider the coverage of Egypt’s opposition and independent papers: 
the newcomer al-Badeel, Ibrahim Eissa’s al-Dostour, and al-Masry al-Youm. 
 
On April 6, 2008 al-Badeel led with the unusually large headline, “Wind of strikes 
sweeps over Egypt.”8  Below that ran three rows of main headlines: “Demonstrations and 
arrests and empty streets in every district,” “Demonstrations ignite in al-Mahalla [a 
factory town north of Cairo] … [State] Security meets them with tear gas canisters … 
more than 2000 demonstrators at the Lawyer’s Syndicate,” and “Random seizing of 
citizens … arrest of tens of members from Kifaya, al-Nasseri, al-Ghad, and al-Karama 
[opposition political parties].”  At the same time, the front page was filled with pictures 
showing protestors on a building, one waving an Egyptian flag, surrounded by police.  
The caption read, “Security besieging demonstration at Lawyer’s Syndicate on Ramsis 
Street yesterday.”  Other captions read “A procession of the students of Helwan 
University yesterday,” “Children in Alexandria carrying Egyptian flags” and “half-empty 
lecture hall at the University of Mansoura.”  Two other photographs show empty streets 
and their captions indicate that they were taken in the middle of the day – when streets 
would normally be very crowded. 

The main article on al-Badeel’s April 6 front page also features a telling interview with a 
police officer stationed in Tahrir Square, which reads in part:  

Reporter: What’s the news of the country, sir?  

Officer: The country is tranquil, as you see here, and totally 
secure…everything is good, thanks be to God. 

Reporter: The country is “tranquil” or has been “made tranquil”?  [i.e. 
pacified by force] 

Officer: Enough with that al-Badeel talk, I know you all.  The country is 
good… 

Reporter: Why was the statement from the Ministry of the Interior so 
violent, saying ‘we will strike [the protestors] with an iron fist’?  



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Aaron Reese  

 

Feature Article 4

Officer: that isn’t violent or anything … the law must go on so that you 
yourself will feel secure.  If we did not uphold the law, you would be afraid 
for yourself, for your house, and you wouldn’t be walking in the street. 

The choices on display in al-Badeel’s coverage combine to produce a positive impression 
of the movement and paint the protests as effective.  In this case, we see protestors 
behaving patriotically, carrying the Egyptian flag, and identified as lawyers, students, etc. 
– not as “hooligans.”  Their unity is displayed by actions such as marching, displaying 
signs, and standing together.  The paper also emphasizes numbers, quoting 2000 as 
attending the protest at the Lawyer’s Syndicate and giving exact numbers of workers at 
companies that had participated in the strikes.  Images serve to reinforce this perception, 
by displaying empty streets (large numbers absent – i.e. participating in the strike).  
Meanwhile, images of protesters always filled the frame; there was no empty space 
around them, which reinforced the impression of numbers and action.  Al-Badeel’s 
coverage also highlighted the commitment of the protesters by mentioning the tear gas, 
random arrests and police brutality they endured for their participation.  In other words, 
all four elements of Tilly’s WUNC are on display in al-Badeel’s coverage; not just on the 
front page, but carrying through the four page spread the paper dedicated to the April 6 
protests.    

Al-Masry al-Youm went to press with the somewhat unusual headline “Strikes – all 
parties are satisfied.”  The subheadline reads: “Mahalla ignites – State security puts 
down protests in Cairo – The opposition succeeds without the Muslim Brotherhood.”  
The article goes on to explain that each party felt that they had achieved their objective: 
the organizers had achieved what looked like a strike, and state security had kept the 
upper hand throughout the day.  The main text is located above the fold, with a large 
image of a bloodied protestor captioned “citizens of the city of Mahalla carrying an 
injured friend after confrontations with police.”  Below the fold is, as normal, occupied 
by advertising.  Their coverage continues inside on pages 3-6 (the normal page 2 “news 
roundup” was not interrupted), with pages 3 and 4 forming a full spread with large text 
on the bottom reading “Egypt in state of strike.” 

In al-Masry al-Youm’s April 6 coverage, we see many of the same themes emerge, 
although less breathlessly than in al-Badeel.  We see the same worthiness signifiers, with 
protestors identified as students and professionals and one image depicting a mother 
with her child in front of police lines.  Depictions of groups standing together in 
formation yelling slogans and holding signs convey unity, while numbers are clear from 
full-frame shots of protestors, or again of empty streets.  One article cites the “66 
thousand” that had joined the Facebook group in support of the strikes.  The 
commitment signifier of resistance to repression is also clear, with articles mentioning 
high numbers of arrests, and showing flag-waving protestors standing against large 
numbers of riot police.  Topics of other articles include the stoppage of taxis and 
microbuses due to lack of riders, and mass arrests and protests in various districts.  
Other articles, though, do indicate the mixed results that the front-page article describes: 
“At the Mugamma’ [a large downtown state bureaucratic building] workers and state 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Aaron Reese  

 

Feature Article 5

security show up, but citizens do not.”  This phrasing indicates that although workers 
showed up for work, it was not “business as usual.”  These patterns persist through the 
paper’s articles on the strikes later in the issue.   

Finally from among the independent/opposition papers we have al-Dostour, headed by 
Ibrahim Eissa, who was recently pardoned from a six-month prison term for publishing 
rumors about Hosni Mubarak’s health.  The paper ran the headline “Strikes succeed 
despite interference of government and the Brotherhood, and the parties,” printed over a 
picture of state-security trucks parked in empty streets.  The main photograph depicted a 
group of protestors (including women and flag-wavers), and two articles appeared 
alongside it: one discussing police use of tear gas against protestors, and another from a 
strike organizer claiming that the strikes were “better and bigger than we had expected.”  
Inside, full-page coverage continued on pages 3-5 with large photos showing empty 
streets and groups of police.  One headline reads: “Cairo: majority of shops close their 
doors … streets appear completely empty except for the men of the Interior Ministry,” 
while another announces that security forces were forcing Coptic shop owners to open 
their stores, even though it was Sunday.  As with the other papers, we see the same 
signifiers appear in high density in the first few pages of the issue.  Focused, picture-
heavy articles give the issue a high degree of salience; its prominent placement indicates 
high importance.  Coverage centers on WUNC displays, and portrays protestors 
sympathetically.  Among these three “independent” papers sampled, individuals cited for 
quotation are generally balanced between protest organizers and participants and 
government or security sources.   

A mirror opposite pattern emerges from the three state-run or state-sympathetic 
newspapers I surveyed: Rose al-Youssef, al-Akhbar, and al-Ahram.  While the latter two 
publications have been running for the better part of a century or more, Rose al-Youssef 
is the reincarnation of what was once a well-known progressive magazine as a state-
sympathetic daily paper.  Reports indicate that its funding comes from a wealthy 
businessman with connections to the regime, and who is friendly to Gamal Mubarak, the 
president’s son.9  Analysis of these papers should provide a clear demonstration of 
“marginalizing frames” that attack the WUNC characteristics of the protesters.  

Rose al-Youssef took the unusual step of running a super-headline (as al-Badeel did) the 
day of the strikes proclaiming: “Be steady – and don’t be afraid.  Go to your work, there 
are no strikes, and no reason for concern.”  The day after the strikes, their headline ran 
“Defeat of the call to chaos.”  While surely this rhetorical flourish stands well on its own, 
it is clear that by framing the strikes immediately as “chaos” or as a possible cause of fear 
or concern, they are focusing on “disorder” of the protests, and the implicit need for the 
state to impose order.  The headline continues: “educational system in schools and 
university and government agencies confirm the failure of the call to strikes,” “the 
government and the opposition both refuse the strike [called for by] emails and SMS 
messages,” “3 million Egyptians use the Metro, and 2,800 public transportation vehicles 
make the rounds through the streets of Cairo, and 34 aircraft took off.”  The central 
picture is of a crowded metro station (an interesting counterpart to the empty metro 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Aaron Reese  

 

Feature Article 6

stations seen in other newspapers), captioned with the slogan of the day: “normal 
movement in the streets of Egypt.” 

Beyond the front page, a short mention is made on page 2 that “government institutions 
and the private sector” remained as normal.  Their strike coverage continued on page 7, 
where a full page spread declares “Egypt refuses disastrous rumors,” with other articles 
again describing “stability” and “normality,” or arguing that production had in fact 
increased.  One short article states “strikes afraid of the dust,” making light of the 
massive spring dust storm that swept thorough Cairo that day.  On the last inside page, 
we find pictures purporting to show Cairo University students skipping class on the day 
of the strikes and instead playing soccer or shopping.  It is not terribly difficult to discern 
the intended frame here: protestors are not worthy – not only would they have caused 
chaos, but some members who claimed to be participating were really shirking 
responsibility – playing games instead of going to class.  Their unity and numbers are 
also called into question by portraying the strikes as a “failure” and emphasizing the 
absence of protesters, arguing that most in fact did the opposite by going to work or 
riding the metro.  Even the simple jab that protestors were “afraid of the dust storm” 
challenges their commitment to their cause. 

References to police action are not found at all in Rose al-Youssef’s main article, and no 
images of protestors or police are shown.  Strong negative words, such as “incitement” or 
“rumor” seem to indicate that the protests were merely a hoax designed to harm industry 
and not a legitimate means of expressing grievances.  Very clearly we can see the 
marginalizing or WUNC-negating frame forming.  By spreading the story out through 
middle and back pages and providing few reinforcing images, the editor is sending a 
signal that this information is not salient, not very important. 

Al-Ahram goes much further in challenging the salience of the issue on its front page: 
the story of the strikes is not even above the fold, and thus would not be visible on a 
newsstand.  This, in and of itself, is a powerful statement.  The top headline of the day 
instead discusses a diplomatic meeting between President Mubarak and Lebanese Prime 
Minister Fouad Siniora.  The article dealing with the strikes declares: “Work continues as 
normal in all national institutions and refusal of strikes,” with the subheadline “Just one 
protest seen in the capital, and a regrettable disturbance in Mahalla al-Kubra.  This 
“disturbance” in Mahalla actually continued for over a week, resulting in State Security 
barring anyone from entering or exiting and arresting journalists.10  The short article 
repeats the claim that production increased, that no factories or companies were affected 
by strikes; the article states that they were not influenced by the “rumors.”  It discusses 
specific numbers of major operations conducted in hospitals and the functioning of 
electricity companies.  The implication is not terribly subtle that had the strikes 
succeeded the sick would have gone without treatment and the power would have been 
shut off.  Coverage on page 3 mentions “Just one protest at the Lawyer’s syndicate, and 
the “regrettable” disturbance in Mahalla al-Kubra.”  There is no further coverage of the 
strikes in the remaining 30 pages.  



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Aaron Reese  

 

Feature Article 7

Here we find a slightly different effect: al-Ahram is clearly attacking the salience of the 
strikes in a much more strident way than Rose al-Youssef.  However, many of the 
framing elements remain the same: the emphasis that the strikes were a complete failure 
(not unified or committed, certainly not numerous), and that they were not worthy 
because they were spreading disruptive rumors and possibly damaging critical state 
functions such as hospitals or power generators.   

The third state-run/sympathetic paper, al-Akhbar’s approach seems to be a mixture of 
the preceding two.  Their headline is large and central, above the fold: “Strikes and 
attempt at incitement fails.”  The subheadline reads: “Work continues (the exact same 
wording found in al-Ahram) in companies, government institutions and agencies – and 
university classrooms.  Workers achieve increase in production, and consider 6 April a 
day of work.”  The photographs accompanying the article seem to reinforce this headline, 
depicting factories at work, and the Minister of Education himself sitting in on a class 
that appears full of students.  The article reads: “Egyptians taught a severe lesson to 
those partisans […] with workers heading to their factories.”  Page three continues 
coverage with “The people say no to strikes in every governorate” and repeats the claim 
that production increased in factories.  One source is quoted saying that “certain powers 
tried to get workers to damage stability.”  Another article on page 4 is headlined “the 
benefit of Egypt above the masses” and continues on the theme of increased production.  
The sources for these articles, and indeed in all three government-sympathetic papers, 
are nearly all government officials.  One article quotes unnamed “experts” as stating that 
the “plans” of those seeking to stir up “commotion” failed. 

Again we are presented with a convincing and more forceful attempt to delegitimize the 
protests; the same pattern seen above repeats, even down to the exact wording in some 
cases.  Yet again, we see that protestors themselves are invisible: not pictured, and not 
interviewed at all.  Al-Akhbar does, however, give much more prominence to their 
articles on the protests than al-Ahram.  All three papers, whether seeking to ignore the 
issue or addressing it directly, tend to use framings that negate demonstrators’ claims to 
WUNC.  Their framing of the protests as order versus disorder and reliance on 
government or security officials as sources shows strong similarities to the 
marginalization tactics described by Rinnawi. 

Having addressed each of the papers in the case, there are two other factors that need to 
be mentioned: structural disparities, and the effects of state coercion.  While all three 
independent papers are just that – independent – and thus reliant on their own financial 
means and advertising to stay in business, both al-Ahram and al-Akhbar are state-
owned and financed, giving them effectively infinite resources.  Rose al-Youssef, 
although not officially nationalized, is funded by a large donor and is reported to lose 
money on every issue published.11  What are the implications of this for our study?  If 
these papers do not require profitability, they can devote more print space to text and 
less to advertising, and are able to achieve wider distribution.  Indeed, some of the 
independent newspapers are barely available outside of Cairo while most of the 
government sympathetic papers are available throughout the country (especially al-



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Aaron Reese  

 

Feature Article 8

Ahram and al-Akhbar).  Thus even if their frame is less resonant with readers, by giving 
it wider distribution it is able to achieve more influence. 

Although I do not address the end effects of this framing contest, I argue that the real 
goal for the government is not necessarily to create a 100% convincing frame.  All that is 
required is to erode confidence in the opposing frame on a large scale.  The strong 
marginalizing frame seen above will reinforce the perceptions of those elites who already 
support the government, and will chisel away slightly at the influence of opposing frames 
on the perceptions of those who do not.  The government has another tool in its chest as 
well: the coercive power of its courts and security apparatuses.   

Although censorship is ostensibly banned, its influence lives on through the arrest of 
editors and journalists such as the recent well-publicized case of Ibrahim Eissa, editor in 
chief of al-Dostour.12  The most important aspect of this quasi-official censorship, 
though, remains the continuing power of the state to influence discourse in the way that 
it desires.  Although lacking absolute power to regulate speech, the judicious use of legal 
and physical threats provides a hand on the rudder that can be used to “steer” coverage 
in the direction of its liking.   

On the 2009 strikes 

One year later, a renewed call for nationwide protests supported by some political parties 
and the Egyptian Muslim Brotherhood saw only a very small response and nothing near 
the scale of the disturbances in Mahalla al-Kubra in 2008.  The outcome of the April 6 
strikes of 2008 was very much unclear.  If a person stayed home was this because they 
were afraid of police or because they supported the strikes?  This ambiguous outcome 
provided the media greater latitude to impose their version of events.  The events of 
2009, however, did not lend themselves to the same degree of flexible interpretation.   

Coverage in the government-produced or sympathetic dailies followed predictable 
patterns, according to the Egyptian blog The Arabist.  Al-Ahram ignored the strikes, 
Rose al-Youssef proclaimed “new defeats” for protest supporters, while al-Akhbar 
emphasized the problems of “chaos” or “production stoppage” that might accompany 
strikes.  Al-Badeel, al-Dostour, and al-Masry al-Youm referred to protests as weak, 
small and failed, respectively.13  What are the implications of the 2009 strike for our 
study of framing? 

In a very real way, the 2009 strikes illustrate how media outlets are ultimately bound by 
the facts on the ground, and can neither create a successful protest from whole cloth nor 
report on movements that don’t exist.  Although independent media in Egypt operate in 
a difficult environment of both intimidation and structural constraints, they should not 
seek to counter the tactics that I describe by simply publishing mirror opposite framings 
of the government press.  Frame resonance increases with credibility, so these media 
outlets should concentrate on being seen as a reliable source of information rather than 
scoring points.  The best counter to the pervasive state-centric frame will be a credible, 
resonant and, most importantly, accurate portrayal of events.  



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Aaron Reese  

 

Feature Article 9

Aaron Reese is a Master’s candidate in Georgetown University’s Arab Studies 
program, and received his bachelor’s from Rice University.  He spent 2007-2008 
studying at the American University in Cairo.   

 

 

                                                            

1 Reese, Stephen.  “Prologue – Framing Public Life.” In Reese, Stephen, Oscar Gandy Jr., and August 
Grant (eds), Framing Public Life.  Mahwah, 2001: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. 

2 Tankard, James.  “The Empirical Approach to the Study of Media Framing.” In Reese, Stephen, Oscar 
Gandy Jr., and August Grant (eds), Framing Public Life.  Mahwah, 2001: Lawrence Erlbaum Associates, 
Publishers. p. 96  

3 Tilly, Charles.  Contentious Performances.  New York, 2007: Cambridge University Press, p. 121 

4 McLeod, D. M. and J. K. Hertog.  “Social Control, Social Change and the Mass Media’s Role in the 
Regulation of Protest Groups.”  In D. Demers and K. Viswanath (eds), Mass Media, Social Control, and 
Social Change:  A Macrosocial Perspective.  Ames, 1999: Iowa State University Press.  Pp. 312-313. 

5 Rinnawi, Khalil.  “Delegitimization Media Mechanisms: Israeli Press Coverage of the Al Aqsa Intifada.”  
The International Communication Gazette. 2007, vol. 69, issue. 2.  Pp. 154-155 

6 Snow, David and Robert Benford. “Framing Processes and Social Movements: An Overview and 
Assessment.”, Annual Review of Sociology.  2000, vol. 26. Pp. 619-622 

7 “Nationwide Strike, Protests, lure some AUC students.” The Caravan. 
<http://www1.aucegypt.edu/students/caravan/stories/08Apr13/front_sarah.html> 

8 All translations mine unless otherwise noted. 

9 “The story behind Rose al-Youssef”.  The Arabist. <http://arabist.net/archives/2006/06/28/the-story-
behind-rose-al-youssef/> 

10 “Police detain academics heading for Mahalla.” Daily News Egypt. 
<http://www.thedailynewsegypt.com/article.aspx?ArticleID=13054> 

11 “The public money wasted by Rose al-Youssef.”  Al-Masry al-Youm.  <http://www.almasry-
alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=189038> 

12 “Egypt’s courts have a field day with the media.”  MENASSAT.  <http://www.menassat.com/?q=en/news-
articles/4875-black-day-journalists-egypt> 

For more on the censorship dynamics facing the Egyptian press see, Black, Jeffery. “Egypt’s press: more 
free, still fettered.” Arab Media & Society. http://www.arabmediasociety.com/?article=572.   

13 “The April 6 strike as seen by Egyptian newspapers.” The Arabist. <http://arabist.net/archives/2009/04 
/07/the-april-6-strike-as-seen-by-egyptian-newspapers/> 


