
 

Feature Article  1 

 
 

BBC Persian television launches 

By Paul Cochrane 

 

Spring, 2009.  On January 14, the BBC launched its Persian-language satellite 
television network, BBC Persian, with a £15 million ($21 million) annual budget, the 
British broadcaster’s latest foray into a foreign language channel after BBC Arabic went 
on air in 2008.1 

As has been the case for most foreign language channels linked to Western governments, 
a cloud of suspicion has hung over BBC Persian, much like how the U.S.-government 
funded al-Hurra and Voice of America (VOA) are viewed in the Middle East, as soft 
power at its most blatant and spectacular. 

For while the BBC is funded by the British public paying an annual television license, 
PTV – as it is referred to within the BBC – receives additional funding from the Foreign 
and Commonwealth Office. 

Indeed, PTV made waves from London to Tehran before the channel was even launched, 
with British tabloid newspaper The Daily Mail spouting off on the ill usage of taxpayer 
money,2 while Tehran eyed the channel as a potential rabble rouser on par, if not actually 
worse, politically speaking, than the 50-odd private Persian channels that illegally 
broadcast into Iran from LA. – “Tehrangeles.”3 

While VOA has been broadcasting Persian news and discussion programming into Iran 
by satellite since 1999, such forays by foreign powers into the Iranian television market 
are rare.  The launch of BBC Persian TV comes some 69 years after the BBC Persian 
Radio Service went on air during World War II, when the news was firmly controlled by 
the propaganda department of Iran’s Ministry of Information.4  Ever since, the BBC has 
had a complex relationship with its Iranian audience, being viewed as a credible 
alternative to state propaganda at times and an agent of British meddling at others. 

BBC radio broadcasts were considered instrumental in turning the people against Reza 
Shah Pahlavi, who was forced to abdicate following the British and Russian occupation 
of Iran in August 1941, 5 while the service carried out a similar function during the CIA-
backed overthrow of Premier Muhammad Mossadegh in 1953.6  Conversely, in the lead 
up to the overthrow of Muhammad Reza Shah Pahlavi in February 1979, the Persian 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Paul Cochrane  

 

Feature Article 2

Service was accused of backing Ayatollah Khomeini when it ran interviews with the 
revolutionary leader and aired segments of his speeches. 

Nearly 30 years after the Islamic Revolution and just months before PTV was to launch, 
the BBC was again under fire.  

In late October 2008, the Iranian Ministry of Culture issued a statement that it had 
“reliable reports” that the BBC Persian Service had “attempted to make suspicious and 
unjustifiable contacts that flout the law,” and were making “an effort to attract notorious 
individuals and create programs about suspicious topics.”7  Intelligence minister 
Gholam-Hossein Mohseni Ezhei followed up by saying “BBC activities are against the 
national security of Iran,” and that correspondents were under surveillance.8  

Then in early January 2009, Culture Minister Mohammad Hossein Safar-Harandi 
announced PTV was not to get a license.  No PTV correspondents were to be allowed in 
the country and BBC News, which has a bureau in Tehran, was barred from sharing 
footage with the channel or face having its license revoked.  “The BBC English channel 
will be confronted if it abuses its legal rights by producing reports for BBC Persian and 
we are continually on watch for that,” he said.9  

Safar-Harandi went on to advise journalists to avoid “unconventional” and “illegal” 
activities, in addition to naming Iranians that had applied for jobs with PTV.10 

So far, seemingly not so good for the fledgling channel: PTV did not have a bureau in 
Iran, the channel could not be viewed legally due to the ban on private satellite receivers, 
and the website is filtered by the Iranian government.  

A change in tune? 

But while the outlook for the channel did not appear overly optimistic, four months 
down the line PTV has garnered thousands of viewers and one of the BBC’s highest 
numbers of web hits, while the mood in Tehran seems to be softening in its approach to 
the channel.  Iranians were clearly viewing PTV by satellite – an estimated 60% of all 
households have illegal satellite receivers – and accessing the BBC Persian website.11 

According to Rob Beynon, Acting Manager of PTV in London, “early indications from 
Tehran suggest that one in five people who have access to satellite TV tuned in during the 
first month.  We have been encouraged by the fact that BBC Persian received 300,000 
blog articles and mentions and around half a million searches for “BBC Persian 
Television” on Google Farsi – all in the first month after launch.”12 

PTV was also being watched in the Persian speaking countries of Tajikistan and 
Afghanistan, a reason for the channel’s title rather than ‘BBC Iran TV’, in the hope of 
appealing to the estimated 100 million Persian speakers worldwide.13  



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Paul Cochrane  

 

Feature Article 3

“If we have 10 million viewers in a few years we would be very happy,” said a source at 
PTV who wished to remain anonymous.  “I often ask people who have just been to Iran if 
people watch PTV, and they say lots do,” he added. 

With a staff of 100 mainly young Iranians, PTV shook off the image the Persian radio 
service had garnered by appealing to the country’s youth, with 70% of the country 
estimated to be under 30 years old. 

“Old surveys found that BBC Farsi radio was mainly tuned into by men, sitting on their 
own having a smoke or with friends; that politics is a man’s world to the exclusion of 
women and young people.  It had a slightly fusty, more mature audience,” said the 
source.  “We tried to make PTV better than BBC Arabic TV, which is news driven.  This is 
fifty-fifty, but with news on the hour, which is unusual for Iran,” he added. 

Programs include Nobat-e Shoma (Your Turn), a live interactive show about everyday 
social and political issues; Talk Back; motor show Top Gear translated into Persiab; and 
Kook (Tune), presented by Behrzad Bolour, who is considered “the John Peel of Iran 
with lots of old records, dressed strangely in a hat, with earrings and a larger than life 
personality.”14  The youth show Emruziha (Today’s People) is reportedly very popular, 
with the source saying the presenter is frequently recognized in Iranian-run shops in 
London and in airports, a clear indication people are watching the channel. 

“I think what surprised many people was the range and diversity of our programming, 
from news through documentaries, technology, culture, through interactive to sport and 
pop music,” said Beynon.  “Our interactive show combines webcams, emails, texts, and 
phone calls, and we have reunited families who have been apart for a generation, and 
covered topics never aired before for our audiences,” he added. 

In terms of coverage, PTV has bureaus in London, Washington D.C., Istanbul, Beirut, 
Dushanbe, Kabul, and a correspondent in Jerusalem.  “He is the first Iranian citizen to 
report from Israel, which is an anomaly for any Iranian channel,” said the source.  There 
are also operations in Los Angeles and Islamabad, Pakistan. 

The channel was the first in Iran to broadcast live the entire inauguration of U.S. 
President Barack Obama (although reportedly faced problems with security guards in 
DC), and had better coverage of the Israeli attack on Gaza than Iranian channels were 
able to muster due to having no presence on the ground.  High quality production values 
and professionalism are also attributes that are appealing to Iranians, faced with 
choosing between the antiquated programming by state run channel IRIB or the U.S.-
based channels that tend to be entertainment oriented and blatantly anti-government in 
their rhetoric. 

“PTV has been very successful for the money invested and brought free media to one of 
the most strategic countries on earth for the price of Jonathan Ross,” said the source.15 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Paul Cochrane  

 

Feature Article 4

As Iranian blogger Omid Habibinia commented, “The launch of BBC PTV should have a 
major effect on the state of television culture in Iran in general.  In the absence of 
independent television on the one hand, and amateur-level programming from the 
stations abroad on the other, many will refer to the BBC for news and other information.  
Because the bar is so low, the BBC will not have to work hard to look good.”16 

But while the channel appears to be going down well with Iranians, Tajikistan is 
reportedly disappointed that it has been sidelined in PTV coverage, attributed to the 
overwhelmingly Iranian staff of PTV.  “Dushanbe thought it would be a big opening to 
the world for Tajikistan, whereas Iranians feel they don’t need coverage of Tajikistan or 
Afghanistan,” said the source.  Both Central Asian states are covered by IRIB, Iran’s 
main state broadcaster.   

Describing the PTV staff, the source said “all are nationalistic and fairly patriotic, 
whether they like the people in charge or not, and not in favor of military action against 
Iran. You don’t feel the newsroom is a hot bed of anti-government sentiment.” 

As PTV Iranian Affairs analyst Sadegh Saba told the executive editor of PTV, Steve 
Williams, in the January edition of in-house BBC publication The News Magazine, 
Iranians “don’t necessarily trust our motives, though they do trust our information.  
They can’t get their heads round us being government funded. However, they do think 
we’re balanced and fair.”17 

This is the approach PTV is trying to get across.  “There is the hope of showing the 
regime another way to interface with the world, of not being aggressive or defensive.  The 
aim is not regime change, but bridge building,” said the source. 

There is also the possibility that Tehran might start to cooperate with the channel as it 
builds an audience, although the test will come over the next few months in the lead-up 
to the summer presidential election. 

“Tehran was initially worried that the channel would be against the system as a whole, 
but now is worried that reformists could use it as a platform as given less airtime on 
IRIB,” said the source.  “They are very cagey about something they cannot control as 
they’re used to controlling everything.” 

For such a fledgling channel, there are challenges ahead.  “The technical configurations 
are fine, but in all cases the PTV bureaus are not independent of BBC Arabic or the BBC, 
so if a major story breaks there could be competition for satellite bookings; it is a lack of 
strategic forethought that may cost the station,” said the source.  Furthermore, PTV will 
have to get correspondents in Iran for the channel to be effective in the long-term.  “If 
within a year to 18 months there are not correspondents on the ground in Iran, it will be 
a failure,” he added. 

Beynon said that PTV will continue to press for a bureau in Tehran.  “We have also been 
given permission to work on some programs inside Iran, so it’s wrong to say our 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Paul Cochrane  

 

Feature Article 5

correspondents are banned in Iran.  One of our series had a very successful culture and 
cuisine theme and was broadcast in English on BBC World as well as on PTV,” he added.  

There could also be competition in the offing, which negatively affected the reception of 
BBC Arabic when it was launched again last year.  In the gap between the ill-fated BBC 
Arabic closing in 1996 following a fallout with Saudi partner Orbit, Iran, France, Russia 
and the USA have all set up Arabic language channels, while BBC Arabic was not able to 
re-hire the BBC trained journalists that had gone to work for the likes of al-Jazeera and 
al-Arabiya. 

Al-Jazeera or CNN do not have Persian channels yet, but there has been talk of CNN 
setting up a franchise similar to CNN Turk.  Equally, Gulf countries might expand into 
non-entertainment Persian broadcasting – there is currently a Dubai-based Persian 
Music Channel - while the first live FM broadcast in Farsi out of the UAE is to be 
launched in the coming months following an IPO.18  

Indeed, in April, al-Hayat newspaper reported that Saudi Arabia is planning to launch a 
fifth state-run satellite channel that will broadcast in Persian and Turkish, “to acquaint 
them with Saudi society's social, economic, political, and security reality.”19 

For the time being, PTV is at the cusp, not yet on terra firma but with a future that bodes 
well if the channel is granted a bureau in the country of its prime target audience. 

 

 

Paul Cochrane is a contributing editor for Arab Media & Society and a Middle East-
based freelance journalist, writing on business, politics and the media. 

 

 

                                                            

1 BBC Arabic TV was launched March 11 2008, with an annual budget of £25 million a year, the 
broadcasters second attempt following a disastrous teaming up with Saudi Arabia’s Orbit channel in the 
mid-1990s, ending in 1996 after two years when the BBC fell out with Orbit. 

2 ‘£15m a year to give Iran a BBC channel it doesn't even want,’ Paul Revoir, The Daily Mail, January 8 
2009 - http://www.dailymail.co.uk/news/article-1109502/15m-year-Iran-BBC-channel-doesnt-want.html 
On the other hand, British academic Timothy Garton Ash called the channel the “most unambiguously 
positive developments I have seen in a long time, and worth every penny of its £15m annual budget (the 
price of about one bolt on a Trident missile)” - ‘If Obama and Khamenei want to get along, they should 
start watching TV,’ Timothy Garton Ash, The Guardian, January 15, 2009 -
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/jan/15/bbc-persian-television-iran 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Paul Cochrane  

 

Feature Article 6

                                                                                                                                                                                 

3  There are an estimated 50 satellite channels beaming into Iran from Los Angles – Tehrangeles – where 
there is a sizeable Iranian community. The majority of the channel’s are against the Iranian government, 
while some want to see the return of the Pahlavi dynasty.  Despite satellite being banned in Iran, satellites 
are widespread and the channels are watched.  The exception is during elections when the government 
blocks non-governmental channels through magnetic wave frequencies. 

4  BBC Persian Radio was launched 28 November 1940. 

5 “The BBC Persian Service, 1940-1953, and the Nationalisation of Iranian Oil,” Hossein Shahidi, Journal 
of Iranian Research and Analysis, Volume 17, No. 1, April 2001 

6 “The BBC Persian Service was seen by most listeners as putting across the point of view of the British 
Government and of the Anglo-Iranian Oil Company, the fore-runner of today's British Petroleum, or BP. 
Listeners were particularly enraged by commentaries which criticised Dr Mossadegh and sought to 
persuade Iranians that the nationalisation of oil was illegal and would not be in Iran's interest.’ ‘Injaa 
landan ast: BBC Persian Service 60 Years On’, Hossein Shahidi, September 24, 2001, The Iranian - 
http://www.iranian.com/History/2001/September/BBC/ 

7  Who's Afraid of BBC Persian TV?  By Amir Mansouri, February 7, 2009 - 
http://www.payvand.com/news/09/feb/1080.html 

8   Ibid. Such statements by the Iranian government must be taken seriously, given the recent arrest of 
Iranian-American freelance journalist Roxana Saberi, who has worked for the BBC, for allegedly spying 
for the USA - 'Iran jails US journalist Roxana Saberi as spy' Peter Beaumont, The Observer, 19 April 2009 
- http://www.guardian.co.uk/world/2009/apr/19/iran-america-journalist-sentence 

9  “Iran bans BBC's Farsi language TV station, journalists asked not to work for foreign media, Newswatch, 
January 29, 2009- http://www.newswatch.in/newsblog/3879 

10  Who's Afraid of BBC Persian TV?  By Amir Mansouri, February 7, 2009 - 
http://www.payvand.com/news/09/feb/1080.html  

According to a rumor within PTV, two unsuccessful applicants for PTV that had attended a vetting and 
training course in Istanbul were later arrested in Iran: One for making a fake BBC Press pass to seemingly 
better his situation in the country, while the other tried to claim asylum in Britain after Tehran accused him 
of being a spy. 

11   ‘BBC Persian TV is launching!’ Omid Habibinia, September 30, 2008, - 
http://2006omid.blogspot.com/2008/09/bbc-persian-tv-is-launching.html 

12  GND Audience Research February 2009, provided by PTV. 

13  There are an estimated 70 million Farsi speakers in Iran, 20 million in Afghanistan and 10 million in 
Tajikistan. 

14   John Peel was a popular BBC Radio One disc jockey in the UK. 



Arab Media & Society (Spring, 2009)  Paul Cochrane  

 

Feature Article 7

                                                                                                                                                                                 

15   Jonathan Ross, a television chat show host, reportedly has a £18 million, 3 year contact with the BBC – 
‘Ross and Moyles face pay cuts in new £400m BBC squeeze,’ Chris Tryhorn and John Plunkett, The 
Guardian, March 20 2009 -  http://www.guardian.co.uk/media/2009/mar/20/bbc-ross-moyles-pay-cut 

16 The Long story of my critic [sic] on BBC Persian!’ Omid Habibinia, October 31, 2008 - 
http://2006omid.blogspot.com/2008/10/long-story-of-my-critic-on-bbc-persian.html 

17  ‘Launching Persian TV’, Steve Williams, The News Magazine, Jan-Feb 2009, Issue 24, page 21. 

18  Investors sought for UAE Farsi radio station, Andy Sambidge, Arabianbusiness.com, 3 April 2009 - 
http://www.arabianbusiness.com/551467-investors-sought-for-uae-farsi-radio-station 

19 Saudis planning to launch Turkish, Persian-language TV channel, paper', al-Hayat, April 22, 2009 – 
Translated www.mideastwire.com/.   


