
 

Publisher’s Column  1 

 

Gaza: Of media wars and borderless 
journalism 

By Lawrence Pintak 

January, 2009.  Yet again, the disconnect.  Yet again, American and Arab viewers are 
seeing two vastly different conflicts play out on their television screens.  Yet again, the 
media has become a weapon of war. 

Add Gaza to Afghanistan, Iraq, the sieges of Jenin and Ramallah, and Lebanon; another 
conflict that Arabs and Americans see through completely different lenses.  More fodder 
for the stereotypes.  More reason each side fails to understand the other.  More reason to 
hate. 

As with the 2006 Israeli war with Hizbullah, I spent the first two weeks of this conflict on 
a family vacation in North America.  The domestic U.S. media was, once more, reporting 
from behind borders built of pre-conceived notions, simplistic explanations and an 
Americentric view of the world. 

Put simply, Gaza was background noise.  Yes, it generally made the front page of the 
newspapers and the main newscasts, but – particularly on television – the humanity, the 
scale and the context of the conflict were AWOL.  Arabs and Israelis were at it again; now 
let’s get back to Obama, the economy and New Year’s Eve. 

And the carefully-scripted talking points of the Israeli spokespeople who dominated the 
airwaves made it clear that, yet again, the Arabs deserved what they were getting.  
Driving through Washington State, I listened to a fawning half-hour interview with an 
Israeli consul general on a Seattle talk show.  In San Francisco, I saw another Israeli 
official on TV fielding marshmallows from a local anchor.  On CNN, it was more of the 
same.  And for the most part, U.S. politicians were working from those same talking 
points, as a montage on Comedy Central’s Daily Show made so clear.  Arabs, or those 
presenting their perspective, were few and far between.   

All the retroactive journalistic soul-searching over official media manipulation, lack of 
balance in the selection of “expert” interviews in the lead-up to Iraq, self-censorship 
“because of concern about public reaction to graphic images” in the early phase of that 
war, and “misguided moral equivalence” in the 2006 Lebanon conflict was, yet again, 
forgotten. 



Arab Media & Society (January, 2009)  Lawrence Pintak  

 

Publisher’s Column 2

As in 2006, I returned to the Middle East to find a very different conflict playing out on 
my television screen.  To find Arabs enraged; yet again.  To hear people asking how 
Americans could sit back and ignore the carnage; yet again.  More demonstrations 
against Israel and America, more name calling, more people shaking their heads asking, 
“Why don’t Americans understand?” 

America’s public diplomacy chief offered part of the answer.  “Americans are big 
supporters of Israel, that’s just a fact,” he told a group of Egyptian bloggers in a briefing 
in the virtual world Second Life.  But the other half of the reason is that Americans were 
not seeing the same images that were bombarding Arabs 24/7; the kind of pictures that 
would melt the heart of the most diehard supporter of Israel.  Which was precisely why, 
according to the Jerusalem Post, the Israeli media weren’t showing them to the their 
own public either. 

"Our media is systematically covering up the suffering in Gaza, and there's only one 
opinion present in the TV studios – the army's," liberal Haaretz columnist Gideon Levy 
told the German magazine Der Speigel. 

The world’s television news organizations were all taking the same feed from the 
Palestinian video agency Ramattan TV; the difference came in how they edited the tape.  

As in Afghanistan and Iraq and Lebanon, U.S. coverage leading up to the January 19 
ceasefire mostly consisted of impersonal wide shots of bombs exploding, interspersed 
with the occasional fleeting images of bodies wrapped in burial shrouds.  Here in the 
Arab world, television was dominated by heart-wrenching close-ups of dead and horribly 
maimed infants and young children. 

But Arab coverage was not monolithic.  Saudi Arabia and Egypt have sought to prevent 
Hamas from scoring political gains at the expense of the more secular Palestinian 
authority, while Qatar is leading a Gulf block that equates support for Hamas with 
support for the Palestinian people.  The fault lines have produced a media war in the 
Arab world.  “What journalism we have today!” a leading Saudi columnist declared in 
print, charging his colleagues with “marketing the idea that any anger at the Israeli 
bombardment is unjustified and that any support for resistance is incitement for 
terrorism.” 

The rift is most evident on the broadcasts of the region’s bitter television rivals.  Al 
Jazeera, owned by the government of Qatar, has focused on vivid images of bloodshed 
accompanied by commentary thick with moral outrage. Rival Al Arabiya, owned by Saudi 
interests close to the royal family, has chosen to avoid the most graphic footage and take 
a more measured tone.  The contrasting approaches reflect both the very different 
perceptions of the role of Arab journalism in the two newsrooms and the political rift 
between their respective patrons. 

“Our coverage was closer to the people,” Al Jazeera’s news chief Ahmed Sheikh told me.  
While he said the channel was “impartial” in that it gave airtime to Israeli officials, “we 



Arab Media & Society (January, 2009)  Lawrence Pintak  

 

Publisher’s Column 3

are not neutral when it comes to innocent people being killed like this.  The camera picks 
up what happens in reality and reality cannot be neutral,” he said, adding that, as with 
U.S. network coverage of Vietnam, Al Jazeera showed graphic images to turn public 
opinion against the war.  “The goal of covering any war is to reveal the atrocities that are 
carried out.” 

“We belong to two different schools of news television in the Arab world,” countered Al 
Arabiya news chief Nabil Khatib, the target of death threats on Islamist websites for 
refusing to allow the word shahid (martyr) to be used on the air to describe Palestinian 
dead.   

“There is the school that believes that news media should have an agenda and should 
work on that agenda for ideological and political reasons, which is Al Jazeera’s.  We are 
in the school that believes you need to guarantee knowledge with the flow of news 
without being biased and by being as much as possible balanced,” Khatib continued.  

Just days into the conflict, in a linguistic play on the name of Al Arabiya, Hizbullah 
leader Hassan Nasrallah called the channel “Al Ibryia,” which roughly means The 
Hebrew One.  The resulting campaign against Al Arabiya, which Khatib believes Al 
Jazeera fed, has brought into the open long-simmering resentments between the two 
channels.  

Al Jazeera was “satisfying the mob” and “led a campaign for Hamas,” Khatib told me.  
“They chose to highlight the dead bodies and bloody scenes in close-up, thinking this will 
create shock.  We were cautious with this out of respecting our viewers and our code of 
ethics.” 

Sitting in the newsroom of Abu Dhabi TV, Director of News Abdulraheem Al-Bateeh said 
that was all nonsense.  “Come on, it’s obvious.  Al Jazeera is showing that it is pro-
Hamas and Al Arabiya shows that it is pro-Fatah.”  His channel, he insists, sits in the 
middle, in keeping with Emirati government policy.  “We are with Hamas on the 
humanitarian side, but politically we are with Fatah.” 

But even in its most sanitized form, Arab coverage is a world away from that seen in the 
U.S. 

Make no mistake, reporting by international news organizations was badly hampered by 
Israel’s refusal to allow journalists to cross into Gaza and Egypt’s own decision to keep 
its border with Gaza sealed.  But all news organizations were struggling under the same 
strictures.  That doesn’t explain the vivid contrast in coverage between the U.S. networks 
and those overseas. 

And it’s not just Arab, or even European channels like the BBC, that provided coverage 
different from that seen in the U.S.  An American diplomat here in the Middle East told 
me that he and a colleague were working out in the embassy gym one day with the 
television on.  The embassy gets a feed from Armed Forces Radio and Television, so 



Arab Media & Society (January, 2009)  Lawrence Pintak  

 

Publisher’s Column 4

diplomats have access to CNN’s domestic service.  Out of curiosity, they started 
switching back and forth between CNN domestic and CNN international, the parallel – 
separately staffed and produced – version of the network seen outside the U.S.  “We 
couldn’t believe it,” he recalled.  The domestic CNN was dominated by commentary 
supporting Israeli actions, while the international feed was focused on the devastation on 
the ground. 

Balance is the goal of any quality news organization.  But in the U.S., the quest for 
balance in this complex and highly-charged conflict has sometimes seemed contrived. 

Take ABC anchor Charles Gibson’s lead-in to a “children of war” piece on the January 8 
World News Tonight: “Youngsters on both sides of the border are being killed, injured 
and traumatized by the fighting in Gaza,” he reported.  But is that strictly true?  By the 
day the piece aired, according to UNICEF, 292 Palestinian children had been killed, with 
hundreds more wounded.  The number has since grown.  Of the three Israeli civilian 
deaths at that point, none were children. 

Yet American viewers who watched the piece that followed Gibson’s lead-in could be 
forgiven for coming away with the impression that both sides were suffering equally and 
that, as in Gaza —a ten mile by six mile strip that is one of the most densely populated 
places on earth – there was nowhere in Israel where one could escape the torrent of 
missiles.  There is certainly no doubt that the last few weeks have been traumatic for 
Israeli children living in towns near the border, but in the shorthand of U.S. TV news, 
their suffering and that of Palestinian children in Gaza became indistinguishable. 

The contrast between U.S. television and Al Jazeera English (AJE), the Western-
managed counterpart to the Arabic channel the Bush administration loved to hate, could 
not be starker.  After two years of missteps, Al Jazeera English has hit its stride.  And 
until shortly before the January 19 ceasefire, it was the only channel with international 
reporters on the ground inside Gaza.  And since late December, it has been all Gaza, all 
the time.  AJE essentially turned its entire broadcast day over to coverage of the conflict. 

In terms of English-language broadcasters, the BBC and CNN International, both of 
which have a mix of reporters and anchors from around the world, have been doing 
excellent work from the Israel-Gaza border and beyond.  London-based Tim Whewell’s 
in-depth and carefully reported five-and-a-half minute piece, “The case for war crimes,” 
on the BBC’s Newsnight is not something likely to have been aired on U.S. television, 
while Palestinian producers, such as the BBC’s Rushdie Abualouf, have supplied a steady 
stream of original footage and reporting from inside Gaza. 

But with its mix of Arab and Western correspondents, news executives from Canadian, 
British and Arab networks, and access to the regional infrastructure and expertise of Al 
Jazeera Arabic, AJE is a channel born to cover this conflict.  

Two correspondents from AJE were in Gaza when Israel sealed the border in mid-
December:  Ayman Mohyeldin, an American who started his career as a producer for 



Arab Media & Society (January, 2009)  Lawrence Pintak  

 

Publisher’s Column 5

NBC and CNN, and Sherine Tadros, a British-Egyptian former staffer at Al Arabiya who 
was sent to Gaza as a producer but moved on camera when the fighting began.  Their 
reporting has been nothing short of riveting. 

But it is the comprehensive nature of the coverage, the seamless integration of news and 
programming, which has resulted in a body of work that not only brings viewers into the 
heart of the conflict, but sets the war in its political, geographic and historical context.  

Standouts include Sami Zeidan’s take-no-prisoners interviews with IDF spokespeople, 
Kamal Santa Maria’s touching conversation with the secretary general of the Swedish 
Red Cross on the human toll, and “Gaza: The Road to War,” a special that took viewers 
back sixty years. 

Whether in the field or in the studio, AJE’s coverage has been cool and collected, largely 
free of the emotion that is often in evidence on its sister Arabic-language network; and 
the word “martyr,” used by Al Jazeera Arabic and many other Arab news organizations to 
describe Palestinian dead, has not crossed the lips of AJE’s staffers. 

The overarching title of AJE’s coverage, “War On Gaza,” telegraphed the channel’s 
perspective – “on” not “in” was a conscious choice.  The reporting reflected a distinct 
attitude; an implicit sense of identification with the Palestinian victims – the civilians, 
not the Hamas fighters – evident, for example, in a crawl at the bottom of the screen 
listing the names and ages of some of the more than 300 Palestinian children killed. 

But it is an engaged journalism borne of empathy that, to this viewer’s mind, stopped 
short of betraying an overt bias against Israel – much to the disappointment of some 
Arabs, such as a guest columnist in Qatar’s Ash Sharq newspaper, who charged that “the 
English-language channel either consciously or unconsciously is moving within the orbit 
of the Israeli approach.” 

AJE’s correspondents inside Israel – veterans of the BBC, ITN and CNN – have been 
aggressive in their approach, as in reporter James Bays’ questioning of Israeli Foreign 
Minister Tzipi Livni, but they have also not shied away from reporting on the impact of 
Hamas missiles on Israeli citizens. 

The American networks, by contrast, have largely abandoned the Middle East.  A few 
weeks before the Gaza crisis broke CBS News fired most of the staff of its Israel bureau.  
ABC recently cut a deal to use the BBC’s reporting from Baghdad so it can strip down its 
own operation.  The evening newscasts of ABC, CBS and NBC together gave just 434 
minutes of airtime to Iraq in 2008, according to the Tyndall Report, and there were days 
in the first two weeks of the Gaza war when the networks did not bother to air a piece on 
the conflict. 

They are, essentially, ceding reporting of the region (and much of the world) to others.  
Ironically, in the long run, given the U.S. networks’ track record in recent years, that may 
be a good thing – if these alternatives become more available to the average American.  



Arab Media & Society (January, 2009)  Lawrence Pintak  

 

Publisher’s Column 6

For the moment, BBC America is seen on some cable systems, CNN International cannot 
be viewed inside the U.S., and, with a few localized exceptions, Al Jazeera English is only 
available online via Livestation and YouTube. 

The kind of borderless journalism these channels increasingly offer creates the potential 
to replace the myopic coverage that has fueled misunderstanding since 9/11, staking out 
space in the uncharted turf between the rival bloodshot lenses of the domestic U.S. and 
Arab networks.  

It is a place where worldviews are not quite so fixed, where audiences are exposed to 
more than just their own preconceived notions, and where a new definition of balance 
just might be found.  

 

Lawrence Pintak is publisher/co-editor of Arab Media & Society and director of the 
Kamal Adham Center for Journalism Training and Research at The American 
University in Cairo.  His most recent book is Reflections in a Bloodshot Lens: America, 
Islam & the War of Ideas. 


