Environmental Journalism in the UAE
By Lisa Reinisch

Introduction

This paper explores the evolving field of environmental journalism in the UAE’s English-
language press as well as the national and international context that underpins it. The
development of a more independent press and more eco-friendly policies in the United Arab
Emirates (UAE) is a top-down process which is both driven and contained by the ruling
families of this absolute monarchy. Environmental journalism forms part of these prestige
projects and occupies a privileged, though confined space, something of a golden cage,
within the country’s young media landscape.

First, a note on terminology. “Environmental journalism” in this paper encompasses the
broad spectrum of environment-related news coverage related to sustainability, climate
change, conservation and protection. By “Arab countries”, this paper refers to the Arab
states of the Arabian peninsula. “Western countries” are those of North America and
Europe.

Section 1 looks at relevant aspects of environmental journalism in the United States,on the
one hand, and in Arab countries on the other. This international context is essential, given
that the UAE’s relatively young media culture is heavily influenced by the journalistic
cultures imported by its predominantly expatriate media workforce. Furthermore, the way in
which the UAE’s rulers are steering the development of journalism in general, and
environmental journalism in particular, is tightly connected not only to their domestic
interests, but also to foreign policy and the economic

strategies of the ruling families.

Section 2 examines the specific conditions of environmental journalism in the UAE by
considering the country’s current state of press freedom, its media laws and subject-specific
challenges.

This is followed by a comparative case study in Section 3, in which the coverage of two
specific events published by the Khaleej Times and The National is compared.

Finally, the conclusion draws together key insights from all sections.

Research methodology & challenges

This paper is based on a series of 18 interviews, site visits and a comprehensive review of
relevant academic literature, government documents and media reports. Twelve of the
interviews were undertaken face-to-face in Abu Dhabi and Dubai in July and August 2009
and four interviews were made by telephone in September 2009. One interview was
undertaken by a research partner because the author could not attend the interview
personally. One interview was undertaken by email, after numerous unsuccessful attempts
to establish face-to-face or telephone contact with an extremely busy reporter.



The publicly accessible library of the Emirates Center for Strategic Studies and Research
(ECSSR) in Abu Dhabi and the environmental education department of the Environment
Agency Abu Dhabi (EAD) also proved immensely useful for secondary research.

A number of recent studies proved especially insightful. The surveys by Lawrence Pintak
and Jeremy Ginges (2008 and 2009) and David B. Sachsman (2006) provide extensive
information about journalism in Arab countries and environmental journalism in the United
States today. Dr Christopher Davidson’s books about Abu Dhabi and Dubai (Davidson 2008
and 2009), are detailed and candid studies, which were invaluable for this paper. Peyman
Pejman’s recent article about the UAE’s English-language press provided not only a number
of useful insights, but also staff and circulation figures (Pejman 2009). Considering that not
much has been written about the English-language press and environmental journalism in
the UAE, it is hoped that this paper will be able to make a valuable contribution to the
research in this field.

Another helpful factor was the emergence of e-government in the UAE, which has made a
wide range of official documents and statistics available online'. This research was
complemented by site visits to an organic farm, an afforestation area, the Masdar
construction site and informal conversations with a variety of UAE residents, including a
number of journalists.

Since neither The National nor The Khaleej Times can be found on Nexis or other archives
and the author was not given access to the papers’ in-house archives, the case study in
Section 3 is based on material found through the papers’ websites. According to the City
University School of Arts librarian, this was the best available method of accessing the
materials. Nevertheless, there is a possibility that the material found online is not the entire
output that the papers produced on the sample subjects.

While in the UAE, much time was spent arranging interviews and site visits since attempts
to secure permissions and interview appointments prior to arrival had failed. Once the
author had arrived in the UAE, however, repeated phone calls and personal office visits
finally led to results. The necessary permission for a site visit at Al Dhafra landfill proved
impossible to obtain, as did meetings with a number of relevant interviewees. A general
wariness of talking to researchers/journalists might have been exacerbated by the timing of
the visit, which took place during the hottest time of the year, just before Ramadan, when
many people take their holiday. The meetings that did take place were insightful, with
interviewees taking time for detailed, frank conversations2.

In comparison, it turned out to be much easier to get access to employees of The National
than to those at the Khaleej Times. Whether this was due to the holiday season or a different
degree of openness was unclear.

When interviewing government officials, many of whom are Emiratis and do not speak
English fluently, language was sometimes a problem. This was usually overcome by the
presence of a deputy, usually an expatriate, who translated the official’s answers or directly

1 A wealth of relatively topical environmental information was available on the website of the Abu
Dhabi Global Environmental Data Initiative (AGEDI), which publishes highly useful sector papers and
“state of the environment reports®.



replied to questions. This could cause problems in attributing direct quotes, which were
solved by carefully revisiting interview details on record. Dr Christopher Davidson’s books
about Abu Dhabi and Dubai (Davidson 2008 and 2009) are detailed and candid studies,
which were invaluable for this paper. Peyman Pejman’s recent article about the UAE’s
English-language press provided not only a number of useful insights, but also staff and
circulation figures (Peyman 2009). Considering that not much has been written about the
English-language press and environmental journalism in the UAE, it is hoped that this paper
will be able to make a valuable contribution to the research in this field.

Another helpful factor was the emergence of e-government in the UAE, which has made a
wide range of official documents and statistics available online. This research was
complemented by site visits to an organic farm, an afforestation area, the Masdar
construction site and informal conversations with a variety of UAE residents, including a
number of journalists.

Since neither The National nor the Khaleej Times can be found on Nexis or other archives
and the author was not given access to the papers’ in-house archives, the case study in
Section 3 is based on material found through the papers’ websites. According to the City
University School of Arts librarian, this was the best available method of accessing the
materials. Nevertheless, there is a possibility that the material found online is not the entire
output that the papers produced on the sample subjects.

While in the UAE, much time was spent arranging interviews and site visits since attempts
to secure permissions and interview appointments prior to arrival had failed. Once the
author had arrived in the UAE, however, repeated phone calls and personal office visits
finally led to results.

The necessary permission for a site visit at Al Dhafra landfill proved impossible to obtain,
as did meetings with a number of relevant interviewees. A general wariness of talking to
researchers/journalists might have been exacerbated by the timing of the visit, which took

place during the hottest time of the year, just before Ramadan, when many people take their
holiday.

The meetings that did take place were insightful, with interviewees taking time for detailed,
frank conversations.?

Section 1 The international context of environmental journalism in the
UAE

The following is an attempt to provide some insights into the international media framework
that underpins the work of environmental journalists at the UAE’s English-language press,
which operates in a field of tension between the journalistic practices associated with “the
Western World”, discussed in Section 1.1, and those of the “Arab World”, discussed in
Section 1.2.

Note, however, that this section should not be seen as an attempt to outline the wide and

2 Only one interviewee, an EAD official, appeared extremely guarded and preferred the conversation not to be
recorded.



varied fields of environmental journalism in the West and the Arab world as a whole, which
are defined by vastly different realities that would be impossible to discuss within the
confines of this paper.

Environmental journalism in the US today

A recent survey in the United States (Sachsman 2006) reveals a dislike of campaign
journalism among environmental journalists, who prefer objectivity over advocacy
(Sachsman 2006: 112). Most of the reporters surveyed agreed with the statement that
“environmental journalists generally concentrate too much on problems and pollution rather
than writing stories to help the public to understand research or complex issues” and were
working for “modest salaries”. Time constraints, financial concerns and “the size of the
news hole” emerged as the main barriers to environmental reporting (Sachsman 2006:109).

US news media had reported on environmental issues since the 1930s, though in a very
different style and with much less urgency.? It is only since the fourth report by the
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC 2007), Al Gore’s blockbuster
documentary An Inconvenient Truth, and the so-called Stern Report (Stern 2007), that
critical coverage of environmental affairs has become one of the hallmarks of quality news
agendas in the United States.

After years of controversy, the IPCC report established a global scientific consensus that
climate change was man-made, global and highly dangerous. While the film did much to
attract public attention to this emerging scientific consensus, the [IPCC report convinced
policy-makers and journalists with its analysis of “dangerous anthropogenic interference
with the climate system” (IPCC 2007:18). The Stern report, on the other hand, made the
economic case for action on climate change by asserting that “the costs of stabilizing the
climate are significant, but manageable; delay would be dangerous and much more costly”.
(Stern 2007:7).

Some key challenges

Climate change is the biggest story of our time, according to the BBC’s environment
correspondent David Shukman (2008). But covering the environment as a journalist brings
a number of challenges.

Firstly, as a story, the environment simply does not fit neatly into journalistic conventions.
Climate change, for example, is a process, not an event, making it harder to integrate it in
the news cycle. Not only that, it is also a highly complex process that requires the reader to
invest time in absorbing the necessary explanations of relevant, sometimes contradictory,
scientific principles.* Such time-honored journalistic principles of objectivity and balance
might even have prolonged the period of uncertainty and confusion about the actual
existence of man-made climate change. Nick Davies (2008:131,171-186) provides a
detailed analysis of this phenomenon and notes: “Scientists spent two decades warning that
the planet was heating up while journalists simply balanced what they were saying with

3 For details on the history of environmental journalism in the US, see Appendix 5

4 As noted by Stern (2009:16) climate change “involves substantial risk and uncertainty, which, cumulatively, are very
large, not only because our knowledge is incomplete, but also because solar, planetary and other processes have an
inherent randomness.*



denials from experts and oil companies.” In this view, balance can be a dangerous thing.
Objectivity, often misunderstood as neutrality, has been criticised by eminent journalists
such as George Orwell, James Cameron, and Martha Gellhorn (Davies 2008:112).

Being of global relevance, the environment presents journalists with the problem of
“bringing home” the story. What is more, if that story happens to be of a depressing nature,
it might have a negative impact on sales figures. As a result, environmental journalists have
become adapt at framing stories in a certain fashion, often resorting to sensationalization,
humanization (Sachsman,

2006:96), oversimplification and the coverage of the charitable activity of celebrities.

Environmental reporting also proved difficult to integrate in the operational structure of
news organizations. Environmental issues can play a role in all sections’ and, as a resullt,
many editors relied on staff writers, often with no specific environmental expertise, to write
environmental stories for various sections as needed. Considering the level of scientific
know-how and contacts required to locate and tell such stories, the quality of the coverage
usually suffered. It also led to the establishment of what Tanner (2004:360) referred to as a
“passive news discovery process”, which saw journalists relying on leads being provided by
activists, non-governmental organizations (NGOs) and press offices.

Sources are another area in which the environment has journalistic caveats. While
environmental journalists in the United States have developed non-adversarial - or at least
working - relationships with a majority of academic, civil society and government® sources
(Sachsman 2006: 94), the same cannot be said for corporations.’

This comes as no surprise, since corporations are, by and large, portrayed as the culprits of
global environmental damage. At the same time, they are the main source of income for
most commercial media — a problematic relationship that has been of great concern since
the very beginning of journalism in the United States. Wasley (2003:13): “There is a
disturbing trend among reputable news providers of failing to report accurately on difficult
issues such as climate change because of an inherent partnership with big business and
economy.”

1.2 Environmental journalism in Arab countries

A number of recent studies about journalism in this region provide a useful context here.
After all, apart from Western expatriates, a large number of the journalists employed at the
UAE’s English-language press come from other Arab countries. Certain journalistic
practices are therefore based on shared historical, socio-political, religious and economic
experiences that are common across the region.

5 After all, stories can range from the presentation of an eco-friendly car (which might fall into the lifestyle section) to
the coverage of a new carbon trading scheme (which would be covered by the current affairs or business desks).

6 According to Sachsman’s survey (2006:105), US environmental reporters rely heavily on government — sources, who
have the democratic duty to provide data to the public. It is worth considering that Sachsman’s survey was undertaken
during the presidency of George W. Bush, whose government did not see the environment as a priority. This indicates
that democratic systems can ensure a functioning relationship between environmental journalists and government, even
when environmental issues are a low priority for government.

77 Corporate associations, on the other hand, were ranked towards the bottom a list of 29 sources, indicating that the
relationship between corporations and environmental journalists is tenuous.



Relevant aspects of journalism in Arab countries

Generally speaking, in most Arab countries press freedom is curtailed and journalists face
serious consequences for disobeying legal and societal mores. So-called “red lines* around
taboo subjects are the norm and governments across the region can rely on indirect control
through patronage and an ingrained culture of self-censorship among media practitioners. In
most Arab countries, newspaper-publishing and broadcasting licenses must be obtained
from the government. Such licenses constitute another effective, quasi-legitimate tool of
media control (Pintak 2007; Pintak and Ginges 2008 and 2009; Rugh 2004; Pejman 2009;
David 2009; Davidson 2009 - to name but a few).

Something that journalists in the Arab region have in common with their Western colleagues
is extremely low pay: “The official salary for top editors is often measured in the hundreds,
rather than thousands, of dollars.”(Pintak, L. and Ginges, J. 2009:162-163)

An important factor to keep in mind is the difference between Arab and English-speaking
newspapers in the region. Rugh notes that “there are a few Arab newspapers printed in
English but they are intended for non-Arabs living in the Middle East so their news and
editorial content are quite different from the media in Arabic”. (Rugh 2004:95)

Most Arab news organizations are owned by the state or by parastatal organizations.
Favorable coverage of government-sponsored businesses and advertising clients 1s common,
as is so-called protocol news, which reports on the state visits and social functions of the
elite. “Most Arab media are satisfied with conveying addresses [...] of government officials
during the opening of conferences and meetings,” observe Tolba and Saab (2008:188).
Protocol news and name checking local companies is a widespread method of maintaining
relationships with current or potential advertisers.

Due to the authoritarian nature of socio-political discourse, Arab officials often do not see it
as their task to make themselves routinely available to journalists and “there is less of a
tradition in the Arab world of sharing information for the public good”. (Pejman 2009:6) As
a result, journalists struggle to get access to officials and to reliable official data.

The number of free-to-air satellite channels has rocketed to more than 260 in recent years
(Pintak 2007), a development which has had a profound effect on pan-Arab media practice.
In journalism, it was the launch of Qatar-based satellite news channel A/ Jazeera in 1996
that triggered a chain reaction in the region and also sent a tremor through regional English-
language press newsrooms. “The largely unfettered approach it champions has changed how
many Arab newspaper journalists view their own role. And while not a single Arab head of
state has been forced from office by satellite television, it has clearly impacted the way Arab
leaders deal with their populations and how governments interact,” notes Pintak (2007:3).
However, it should be noted that so far, the majority of this much-discussed change in
newspapers appears to be taking place inside the heads of journalists, rather than on the
page. “Red lines” remain firmly in place, though some papers now dare to step closer to
them than ever before.

An extensive recent survey of Arab journalists (Pintak and Ginges, 2008 and 2009) studied
the motivations, values and self-perceptions of journalists in the region. What emerged is a



useful snapshot of Arab journalism including indications that some of the preconceptions
common among Western observers should be reconsidered.

For example, it seems that Arab journalists “see their mission as that of driving political and
social reform in the Middle East and North Africa” (Pintak, L. and Ginges, J. 2009:193).
This contradicts the widely held assumption that the main function of Arab news media is to
maintain the status quo and pander to the authorities. Another key finding is that “Arab
journalists are frank about the lack of independence, fairness and professionalism among
Arab news organizations” but also reject the

notion that Western media (especially those in the United States) are as independent as they
claim (ibid). They “have a mixed view of some of the traditional norms of Western
journalism; they believe reporting should be infused with respect and that journalists may
also be political activists, but they ultimately aspire to objectivity” (ibid).

In this view, journalists in the Arab world are torn between the principles of Western
journalism and the necessities of their cultural, political, religious and economic
surroundings. Objectivity, accuracy and balance, the cornerstones of Western journalism,
are to some extent incompatible with the authoritarian socio-political structures of the Arab
region.

Unlike those in the United States, journalists in Arab countries are faced with numerous,
often contradictory, personal and official identities and loyalties and are struggling to define
their roles. But it appears that, amid the turmoil, Arab journalists are beginning to define
new, region-specific methods of operation.

According to Pintak and Ginges (2008:208-212), three region-specific roles are emerging.
“The Change Agent” is characterized by an “overtly activist approach to journalism aimed
at political or societal change”, while the role of “the Guardian™ has “a significant
defensive aspect” and “involves a set of roles associated with the defense of Arab and/or
Islamic causes”. The third type of journalist is that of “the Loyalist”, widely adopted by
journalists in the Gulf region (ibid), which can overlap with both the Change Agent and the
Guardian role, depending on the attitudes of the corresponding royal families.

The field of tension between these three groups of journalists is large and changeable, not to
forget perilous. Expressions such as freedom and control take on a different meaning in the
Arab context; they cannot be applied in the same way as in the Western media environment
because Arab journalists have to consider “more fundamental threats” than their Western
colleagues (Pintak and Ginges 2008:219). It is therefore questionable whether it is
appropriate, let alone useful, to apply

Western standards of objectivity and balance to journalism in the Arab world.

The environment beat

Apart from the issues outlined above, environmental journalists in the Arab world face a
number of subject-specific challenges. Generally speaking, environmental and science
reporting do not rank high among the editorial priorities and newsroom hierarchies across
the Arab world. Especially in the OPEC countries, most of which do not proactively engage
in international efforts to mitigate climate change, there is little interest in environmental



issues.® Understandably, in countries such as Iraq, Yemen and Palestine, social and political
turmoil do not allow for much consideration of environmental issues.

Apart from questionable editorial integrity, tensions between governments, corporations and
newsrooms can also result in serious health and safety threats for environmental journalists.
Especially in developing countries and remote areas, where corporations and governments
are free to act against international human rights legislation, environmental journalists often
face great personal danger. “Environmental reporting has become one of journalism’s most
dangerous beats”, asserts Wasley (2003:8).

As pointed out by Tolba and Saab (2009:188) “it is difficult to talk about a special identity
of Arab environmental media” because of a lack of “professional patterns of news
collection, presentation and analysis based on a particular analytical framework”.

As described in Section 1.1, covering the environment in its geopolitical, social and
scientific contexts requires expert knowledge and the capacity to frame environmental
stories in an attractive way. In the Arab region such general narrative challenges are
exacerbated by the lack of journalism professionals (Pintak and Ginges 2008:214).
According to Tolba and Saab (2008:18) less than 10 per cent of newspapers in the Arab
world have dedicated environmental writers: “the subject is seldom dealt with in depth, and
critical analysis and expert insights are rarely provided”.

A further challenge facing environmental journalists in the Arab region is the lack of
reliable environmental data (Tolba and Saab 2008, personal interviews). In tune with the
general journalistic practices outlined above, environmental journalism in Arab media lacks
follow-ups and “is characterized by immediate descriptive content rather than analysis and
even accurate information” (Tolba and Saab 2008:188).

Unlike their counterparts in the West, Arab environmental journalists tend to focus on
success stories, for example, reporting the launch of government and corporate initiatives

(D).

Passive news acquisition habits (as discussed in Section 1.1) are also commonly adopted by
environmental journalists in Arab countries. According to Tolba and Saab (2008:197), “the
Arab media often attend to such momentous environmental issues [as the negative impact of
industry] only when they receive ready-made materials from international organizations or
news agencies’.

Section 2 Environmental journalism in the UAE

This section examines the historical, political and economic context of environmental
journalism and the current level of press freedom in the UAE. Again, due to the limited
scope of this paper, the following is a far from exhaustive analysis.

National context

Founded in 1971, the UAE is a union of seven emirates, each ruled by its own royal family.

8 Unless they pertain to flora and fauna that is in some way connected to national, regional or secular pride.



Federally, power is in the hands of the ruling families of the two wealthiest emirates,
namely Abu Dhabi and Dubai. Though the UAE is an absolute monarchy with no formal
citizen input in political processes, there is “no real domestic opposition (Islamist or
otherwise) and little international criticism of the UAE’s political system or human rights
record” (Kalathil and Boas 2003). This is widely explained by the fact that the government
collects no taxes, provides a generous social system (including a plethora of subsidies and
endowments for Emirati citizens) and is generally perceived as a competent manager of the
country’s affairs. This is certainly true in terms of affluence, seeing as the UAE now have
one of the world’s highest GDPs per capita (more than USD 53,000) and is the home of the
world’s largest sovereign wealth funds (estimated to be worth more than USD 1 trillion).

As in many Gulf countries, oil revenues have transformed the Emirates from a cluster of
agricultural and fishing communities into multicultural consumer societies within just a few
decades. Unlike those of some Arab countries, however, the UAE’s rulers recognized early
on that fossil fuels were a finite resource and began to pursue economic diversification into
non-oil industries such as finance, manufacturing, tourism and real estate (Davidson 2008
and 2009).

To develop these industries, the UAE had to attract both foreign labour and expertise.
Today, more than 80 per cent of the population are foreigners and international business
partnerships dominate the political and economic agenda. This reliance on international
labor and expertise has required the UAE to develop relatively liberal social standards
compared to other Arab countries. Since the

succession of Sheikh Khalifa bin Zayed al Nahyan as president of the UAE in 2004, this
strategy has also incorporated the development of freer civil society institutions such as
NGOs and the press, which were previously little more than mouthpieces for the
government. Especially Sheikh Mohammed bin Sultan al Nahyan, the Crown Prince of Abu
Dhabi, has been personally committed to the establishment of an independent fourth estate.

The development of newspapers in the UAE

Pejman (2009) provides useful insights into the history of newspapers in the UAE. From the
very beginnings, the UAE press was characterized by economic interests and reverence for
the ruling families.” Coverage of the activities and whereabouts of ruling families and
eminent tribesmen was an important part of early “news agendas”. With growing popularity,
the papers were soon discovered as useful propaganda tools by the authorities. Pejman
(2009:2): “If trade and commerce were the preeminent factors in introducing foreign press
to the UAE, its solidification and consolidation was owed to nationalism and the need for
social development.” In that context, the launch of The National newspaper, with its
relatively irreverent tone, is a direct result of the government strategy to gain respect from
the international community (2,3,4).

It is noteworthy that the signs of increasing press freedom in the UAE are not the result of
the government giving in to domestic pressures, but the early stages of a top-down process
of reputation building that has its roots in the highest echelons of the UAE monarchy,

9 Al-Nakhy, the first newspaper ever published in what is now UAE territory, was written on cardboard and stuck in a
shop window by a merchant in the 1920s to attract more customers. The first English-language newspaper, The
Recorder, was published by an Indian businessman in 1967 and was dominated by advertisements and trade news.



namely the ruling families of Abu Dhabi and Dubai. As observed by Davidson (2008: 137-
167 and 2009:122-138) the monarchies of the UAE are constantly developing new “sources
of legitimacy”, which include both press freedom and environmental concern.

English-language newspapers today

Today, there are six English-language dailies in the UAE: Khaleej Times (launched in 1978),
Gulf News (1979), Gulf Today (1996), Emirates Business 24/7 (2004, fka Emirates Today),
7Days (2004), and The National (2008) (Pejman 2009). In total, these papers sell around
320,000 copies a day, which is eight per cent of the UAE’s population of around 4.5 million
(ibid). There are few reliable circulation figures for the UAE (Smalley 2009) and those cited
are estimates.

Mostly, these papers practice non-adversarial forms of journalism common in Gulf states,
relying heavily on protocol news and content supplied by government and corporations.
However, the launch of The National, with its outspoken political and business reports, has
introduced a new tone to the UAE’s newsrooms. Considering the way it has affected print
newsrooms, it could be described as the A/ Jazeera of newspapers. As observed by Pejman
(2009:1): “English daily newspapers are realizing that the old system of uncritically
reporting news in deference to political and business elites is no longer adequate if the
papers want to be considered a player in the media market [...] and that good reporting is
becoming more and more essential for earning respectability.”

Press freedom in the UAE today

In a recent report on press freedom around the world, the UAE fell into the “not free”
category (Freedom House 2009). Nevertheless, health and safety standards for journalists
are high in comparison to other developing countries and, according to the charity
Committee to Protect Journalists, no journalists have been killed or imprisoned in the UAE
since 2000.'"° The UAE has been on the NGO Reporters Without Borders’ list of “countries
under surveillance” since last year because of threats to free expression on the internet.

Media control through censorship and legal measures does occur, but to a large extent the
government can rely on self-censorship and there are only few recent incidences of active
censorship.

Surveillance is a widespread concern and some UAE-based reporters covering political and
financial news in the region say that they have suspicions that their phones and email
accounts are being surveilled." In July 2009, such suspicions appeared to be confirmed,
when the state-run monopoly telecommunications provider Etisalat became embroiled in a
scandal about a piece of software it issued to 145,000 Blackberry users in the UAE.

Media corporations with offices in Dubai Media City, including the Financial Times, CNN
and Reuters, received guarantees that they would be exempt from national legal restrictions.
However, the fragile nature of such promises came into stark relief in 2007, when the

10 The only reported arrest in recent years was that of V. M. Sathish in 2005, who was briefly held by Dubai police for
alleged libel.

11 Various personal interviews summer 2009



government closed down two Pakistani satellite channels.

“While not an attack on the English print press per se, these restrictions on satellite channels
send an unmistakable signal to all media outlets operating in the country about where
boundaries lie,” according to Pejman (2009:8).

Where exactly these boundaries lie is the subject of endless debate among UAE
journalists.'* According to Tamsin Carlisle of The National (5), there are “great sensitivities
that we have to dance around and sometimes they change from day to day”.

Controversial new media laws

In force since early 2009, the new laws abolished prison sentences for journalists, but
introduced a number of new punishable offenses and penalties for violations such as
publishing content that could damage the country’s reputation or economy. These include
the suspension of publications, permanent revocation of publishing licenses, and fines as
high as one million dirhams (USD 272,250).

In the view of Dr Christopher Davidson (6), the abolition of prison sentences was a tactical
move to divert attention away from the less obvious points of the legislation: “What they
were trying to do was actually drastically increase the number of offenses that journalists
can commit and drastically increase the fines that could be imposed on offending
journalists. [...] This has had a chilling effect on the media in the last six months.”

Scott Smith of the Emirates Center for Strategic Studies and Research (ECSSR) (7) also
points out that the press in the UAE is far from free, but takes a more optimistic view of the
current state of press freedom: “Things that would not even have been mentioned are now
on the front page, things that have seen senior people investigated for corruption. They
probably would have done something about it previously as well, but nobody would have
heard about it.”

Another interesting perspective is that of Ahmed Al Oustaz, also of the ECSSR (8), who
asserts that not only the government, but also “senior people in media who want to protect
their business” played a role in the formulation of the new laws.

All of the journalists interviewed for this paper voiced concerns about the proposed new
laws. Senior editors at The National have publicly spoken out against them and the reporters
interviewed for this paper echoed their concerns. Tamsin Carlisle (9) considers the new
press laws dangerous and “to some extent naive” because they are open to too many
interpretations: “As a journalist you may not write anything that is bad for the economy.
What does that mean? Does that mean you can’t say that the banks are doing a bad job
here? It could be anything, it is too broad. [...] So much is going to ride on particular people
and how they are going to interpret this in the court.”

Editors at the Khaleej Times have so far refrained from making public statements about the
new media laws and Amira Agarib (10), one of the paper’s environment reporters, also
adopted a more cautious tone: “The new press laws are good, but still we need more

12 Various personal interviews summer 2009.



protection for journalists. [...] They abolished the imprisonment of journalists, but still you
can be fined and the paper can be closed.*

Environmental journalism in the UAE

Environmental journalists in the UAE work within a framework similar to that of their
colleagues across the Arab region. Nevertheless, they have one crucial advantage: the
government of the UAE has a unique history of environmentalism among Arab states and
has recently started to invest heavily in sustainable development initiatives.

As early as the 1960s, the UAE’s founding father, Sheikh Zayed bin Sultan al Nahyan,
began championing environmental protection, making it an integral part of national
identity."* Sheikh Zayed’s environmental legacy is being carried on by his sons Sheikh
Khalifa, the current president of the UAE, and Sheikh Mohammed, Crown Prince of Abu
Dhabi. Though the UAE continues to follow the lead of Saudi Arabia in voting against
climate change mitigation initiatives at OPEC, domestically they have begun to actively
engage in renewable energy research and sustainable development. Especially the emirate of
Abu Dhabi is working hard to establish itself as a world center of sustainability.'*

Considering the strong influence of government policy on editorial priorities, this creates a
unique context for environmental journalism in an Arab country. The downside of this
scenario is that, because environmentalism is seen as an essentially royal project, any
negative headlines could be interpreted as direct criticism of the royal families.

Another key challenge is the demographic make-up of the UAE. Davidson (11) points out
that “much of the population are expatriates, who are there not because they love the
country but because of financial gain. [...] for such economic mercenaries, for want of a
better expression, environmental concerns will not be high on their agenda, [...] [They] will
never become citizens, so what is the incentive for them to look after this place?”

Interestingly, UAE environmental journalists appear to have vastly different perceptions of
the extent of their freedoms. Amira Agarib of The Khaleej Times (12) feels her work is not
inhibited by red lines: “Yes, of course we have freedom, we can be honest. Even when I’'m
not writing about the environment, we write everything we want to write about. Today we
wrote about the collapse of a building. We can write about everything.*

While Tamsin Carlisle of The National (13) also stresses that she enjoys many freedoms,
she does mention editorial boundaries and pressures: “There are a lot of pressures to say
things, to put a certain spin on things, which most of us try to resist, but it is not always
possible. [...] I generally push as hard as I can and sometimes an editor comes and says:
‘No, you can’t say that,” and then I argue. [...] It is not like I was reporting in some place
where you could easily end up in big trouble, jail or worse.”

13 The UAE’s first national budget, for example, included generous funding for environmental initiatives, which saw a
comparable amount being spent on the establishment of a zoo for endangered species as on national healthcare
(Davidson 2009:137).

14 In 2007 it launched the ambitious Masdar City project (a ‘zero-waste, zero-carbon emissions’ ecocity near Abu
Dhabi) and in June 2009 it won the bid to house the new headquarters of the International Renewable Energy Agency
(IRENA).



Vesela Todorova (14), the The National’s environmental correspondent, asserts that
environmental journalism has fewer red lines than other subjects, and that those that exists
are “a function of a general lack of a culture of transparency”, not of self-censorship. “Royal
projects” such as greening the desert and agriculture are not beyond criticism, in her view:
“The consequences of these projects have been well explained to our readers.”

Though there has been more critical coverage of government policies and industrial
pollution in recent years than ever before, such reports are relatively rare and usually refrain
from directly attributing blame. Nevertheless, these instances of critical coverage have to be
seen as progress within the UAE’s national and regional context.

As pointed out by Ahmed al Oustaz of the ECSSR (15): “They now touch the issues. Maybe
they find an agency of the government is not working or somebody does something. At least
they talk about it now.”

Section 3 Comparative case study: environmental journalism at The
Khaleej Times and The National

This section compares the coverage of two environmental stories by two of the UAE’s six
English-language newspapers: the Khaleej Times, the oldest English title and its youngest
contender, The National. Two recent environmental stories have been selected as a sample:
World Environment Day on 5 June 2009 and the publication of a critical study of
environmental degradation in Arab countries by the Arab Forum for Environment and
Development (AFED) on 7 May 2009.

The stories were chosen as samples because they were both on-diary events that had
probably been promoted weeks, if not months, ahead. Both offer a wide range of angles and
were certain to be covered by both papers. Being on-diary, an analysis of these stories is
unlikely to lead to insights about the investigative journalism culture of the papers, but
rather their routine coverage habits.

While not reliably exhaustive, examining the publicly available coverage of these two
stories will allow some insights into the operating methods of the two newspapers. Each
section will begin with a short profile of the newspaper including some notes on the papers’
“About us” page on their websites, before an analysis of the timing, angle and sources of
each story.

The Khaleej Times

Profile

The Khaleej Times is currently in a tumultuous phase of transition. First published in 1978,
the paper was majority-owned by the private publishing house Galadari Printing and
Publishing until the summer of 2008, when the government of Dubai took over control
(Pejman 2009:3, Hope 2008). After a complete redesign, the installation of a new
management team and some managerial upheaval'®, the paper appears to be moving away

15 The reshuffle appears to have caused managerial upheaval, leading to the resignations of several high-ranking
editors and culminating in the dissolution of the paper’s board of directors in April 2009 and the appointment of Bikram
Vohra, a former editor of the paper, as the new CEO (Hope 2008).



from the widespread notion among editors in the UAE that the main job of newspapers is to
transmit information, not to find, analyze or comment upon it (Pejman 2009:5).

On the “About us‘ page of its website, the Khaleej Times describes itself in simple,
operational terms: “Khaleej Times is the highest circulated of the English language
newspapers throughout the Gulf. It reaches out to all parts of the UAE. Additionally, it
covers Bahrain, Oman, Kuwait, Qatar and Saudi Arabia.”

It should be noted that the Khaleej Times’ claimed circulation dominance of the Gulf
newspaper market is the subject of heated debate in the UAE press industry and has led to a
public feud between the Khaleej Times and Gulf News (Pejman 2009 and Gulf News
2009).'¢

The “About us* page limits references to the paper’s socio-political function to the
following: “Khaleej Times Special Reports and Supplements are regarded as part of a
valuable service to the community.”

This is followed by a direct reference to the advertising potential of the paper: “[The
Khaleej Times titles] offer advertisers an opportunity to promote their products and services
over an extended time period, in a uniquely relevant editorial context catering to their own
precise target audience.”

The Khaleej Times currently employs around 180 staff, only one of whom is Emirati
(Pejman 2009:3) and a majority of its readership are Asian expatriates (Gulf News, 2009).

Coverage analysis
1.)  World Environment Day 2009

On 5 and 6 June 2009, the Khaleej Times published three stories about World Environment
Day. Online research revealed that all three were based on corporate press releases. Two of
them were used almost verbatim and published under the byline “staff writer”. One of the
stories had a named byline and, though clearly based on the corresponding press release,
was edited and rewritten as an event preview.

One story, which appeared the day after World Environment Day, was a clear example of
protocol news. It name-checked the activities of a variety of groups and government
departments, before leading into an almost exact copy of a press release distributed by a
tourism company. Interestingly, the coverage began on the day of the event itself, not, as is
often the case, the day before, in order to give readers time to plan ahead accordingly.

2.)  AFED report on environmental degradation in Arab countries
On 8 May, a day after the presentation of the report, the Khaleej Times ran a story

summarizing both the report and the official presentation ceremony. The article was written
by a general reporter who also covers cultural reviews and home news. The journalist chose

16 According to the paper’s former CEO Didier Brun, the circulation was 75,000 last year (Hope 2008). Seeing as Gulf
News has an independently verified circulation of more than 118,000 (Smalley 2009), this would be far from enough to
warrant the Khaleej Times’ disputed claim.



to write about the general environmental degradation in the Arab region outlined by the
report, praise for the UAE’s environmental efforts and information about the formal setting
in which the report was presented. The article ends with a direct, optimistic quote from a
UAE government official.

The National
Profile

The National, launched in 2008, caused a stir in the UAE’s media landscape. Though it may
seem counter-intuitive from a Western perspective, the fact that The National 1s largely
funded by the Abu Dhabi government is the key factor in allowing the paper to address
issues that have never been reported on before. Under the patronage of Sheikh Mohammed
bin Zayed al Nahyan, Crown Prince of Abu Dhabi, the paper enjoys both the protection of
the state and generous funding. It employs around 300 staff, mostly Western journalists and
is read by more Western expatriates than the Khaleej Times. According to Pejman (2009:4),
The National generates only around 30 per cent of its revenue from advertising, unlike most
UAE papers who depend “on ads for up to 60 per cent of revenue, thus making them much
more susceptible to pressure from advertisers”. However, Davidson (11) comments that 7he
National “has not been going as far as it should on certain topics”.

In a staff memo just before the paper’s launch, former editor-in-chief Martin Newland wrote
that the mission of the paper was not to fight for press freedom: “We cannot adopt the
stance of the exasperated Westerner. We go at the country’s cultural pace. Do not pick small
fights if there is a bigger one to be won down the road. If in doubt, ask.” (quoted in Mills
2009).

The “About us” page of The National does not mention circulation or advertising, but
focuses on the socio-political mission of the paper and is headed by a direct quote by
founding editor-in-chief Martin Newland (ibid): "The role of The National is to reflect
society, help that society evolve and, perhaps most importantly, promote the bedrock
traditions and virtues that must be preserved even in times of change.”

Coverage analysis
1.)  World Environment Day

The National ran two stories about World Environment Day, both on 4 June 2009, a day
before the event. One story is an AFP bulletin about a worldwide film release to mark the
event, however without information about how and where UAE residents might be able to
watch the film, indicating that this may be a verbatim reproduction of the original AFP
bulletin, without additional research by The National staff. The other story is a magazine-
style double spread in the paper’s "life & arts section. The pages show a macro-lens colour
image of a seedling held between two mud-covered fingers. A short article is placed in the
lower right-hand corner of the image, listing events held around the world to commemorate
World Environment Day and calling on readers to get involved. The image is sourced from
a picture agency, while the list of worldwide initiatives appears to be original research by
The National staff.



AFED report on environmental degradation in Arab countries

The National published one story about the report, which appeared on the same day the
report was released. The article was written by the paper’s environmental correspondent,
who chose to focus on the report’s criticism of the UAE’s environmental policies. The
article highlights the wasteful nature of golf courses and cites the report’s warning against
“grand plans” that “ignore environmental concerns”. The article cites the same optimistic
quote used in the Khaleej Times story on the report, indicating that the journalist did not
contact additional sources but may have relied on a speech held at the event and/or an
official press release. At the end of the article, the URL where readers can access the full
report is provided.

Case study conclusion

While this analysis should not be seen as representative of the papers’ entire coverage, the
reviewed material confirms expectations, clearly reflecting the news values and business
models outlined above, as well as some of the points described in Sections 1 and 2.

The National’s coverage of the two events mirrored Western journalistic practices as
discussed in Section 1.1 of this paper by raising criticism of UAE environmental policies
and focusing on the worldwide scope of WED, rather than its local celebrations, which were
mostly sponsored by government and corporations.

The Khaleej Times s coverage adhered to many of the national and regional journalistic
practices outlined in Section 1.2 of this paper by refraining from criticism of national
government policies, relying on corporate sources and publishing protocol news. Referring
back to the region-specific roles outlined by Pintak and Ginges (2008), The National
appears to have adopted the role of the “Change Agent*, while the Khaleej Times would fall
into the “Loyalist” and/or “Guardian” category.

Both papers relied on verbatim use of ready-made content provided by third parties, which
has become a common practice in daily newspapers across the world (Davies 2008). The
Khaleej Times used corporate press releases under the byline “staff reporter” as the basis for
three out of four articles analyzed, while The National used a bulletin provided by an
international press agency, namely AFP, for one out of three stories.

Another interesting insight emerges from the comparison of the timing of these articles. In
both cases, The National is quicker to publish its stories and does not mention information
about the formal context of the events (e.g. hosts of official functions, attendance by
government officials, corporate sponsors, etc).

Both papers also appear to have developed “passive news acquisition processes” as
observed by Tanner in US environmental journalists (2004:360). Writing a story about an
extensive scientific study such as the AFED report requires a certain level of environmental
expertise. While The National had the story covered by its specialist correspondent, The
Khaleej Times assigned it to a reporter that also routinely covers other issues. In this
context, the operational set-up of the papers indicates that the environment beat is a higher
priority and/or better funded at The National than at the Khaleej Times.



Conclusions

Environmental journalism in the UAE, when considered in its national and international
context, is in the early stages of a fast development process that is aligned with changes in
media legislation and freedom of the press. Ultimately, the rulers of the UAE aim these
processes at improving the country’s economic outlook and strengthening the legitimacy of
their absolute monarchies (Davidson 2008 and 2009).

It is important to understand that press freedom and independent environmental journalism
in the UAE are government projects, not the results of political activism. The country’s
demographic make-up means that there is little demand for the improvement of freedom of
speech and environmental issues, since a vast majority of residents are transient and have
little incentive to “stick their necks out” for civil rights or environmental protection.

But this should not detract from the fact that, compared to other developing countries and to
its neighbors, the UAE has made substantial progress towards a freer media environment.
The standards of environmental journalism in the UAE will continue to improve as long as
the government continues to pursue the establishment of an independent fourth estate as an
additional source of legitimacy.

The UAE government, split between progressive and conservative camps, is simultaneously
the greatest force behind and against press freedom, creating a capricious, unpredictable
environment for journalists. Knowing that there are red lines does not automatically entail
an awareness of where exactly they lie. As pointed out by Tamsin Carlisle (15), much
depends on “the flavour of the month”.

It is doubtful whether journalism in the UAE will ever be free from “red lines”. The
controversial proposed new press laws prove that old habits die hard. Time and again, the
government and parastatal corporations have displayed behavior that contradicts the much-
repeated pledge that the UAE wants to nurture credible, independent, home-grown
journalism.

But these are the early days of a long process, which took many generations in the West. It
is therefore neither fair nor feasible to focus solely on red lines and commercial pressures
when looking at the country’s English-language press, which is just over thirty years old.

After all, as pointed out in Section 1, objectivity and balance are not always a virtue. In the
case of environmental journalism, the tendency towards advocacy among news media in
Arab countries could be turned into a strength, provided that the global scientific consensus
on complex environmental issues such as climate change is respected. If the government
stays true to its claims about press freedom, this will eventually lead to the rise of well-
trained, local journalists and the slow death of the conservative “old guard* in government,
corporations and newsrooms.

Managed wisely, press freedom in the UAE could take the shape of a new, local type of
journalism, which builds on the strengths of the journalistic cultures of the Arab and the
Western worlds and continues to test the boundaries of its golden enclosure.



Whatever direction the development of environmental journalism in the UAE takes, it will
be the result of the interplay of interconnected social, demographic, economic and political
processes. In order to fully understand these developments, further candid research into the
country’s evolving media culture will be needed.

Lisa Reinisch is a journalist in Abu Dhabi. Her work on culture, identity, sustainability,
media, travel and current affairs has been published in Britain, Austria and the UAE.
Originally from Austria, she studied media and cultural studies at London College of
Communication before obtaining a master's degree in international journalism at City
University, London.

References:

Ayish, M. (2003), ‘Media Convergence in the United Arab Emirates: A Survey of Evolving
Patterns’, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 9, p.
77

Barnett, J. (2008), ‘The Worst of Friends: OPEC and G-77 in the Climate Regime’. Global
Environmental Politics, November 2008, p. 1

Bybee, C. and Hacker, K. (1990), ‘The Third Crisis in Journalism: A political Linguistic
Perspective’, in S. Thomas (Ed.), Studies in Communication, 53-68. Norwood, NJ: Ablex

David, P. (2009), ‘Waking from its sleep: special report on the Arab world’, The Economist, 23 July
2009

Davidson, C. (2009), Abu Dhabi: Oil and Beyond. London: Hurst

Davidson, C. (2008), Dubai: The Vulnerability of Success. London: Hurst

Davies, N. (2008), Flat Earth News. London: Chattus & Windus

Freedom House (2009), Freedom of the Press 2009. Washington: Freedom House

Gulf News (2009), ‘Readership Survey: Newspaper penetration in UAE reaches 59.5pc’. Gulf
News, Dubai: ABQ Zawya Ltd. published online on 11 September 2009,
http://www.zawya.com/printstory.cfm?storyid=bus4-survey1506&1=052923040615 Heach, K.
(2009), ‘Khaleej Times hires Gulf news veteran’. The National, Abu Dhabi: Abu Dhabi Media
Company, published online on 2 August 2009, http://www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article?
AID=/20090802/BUSINESS/708029923/1052/rss

Hope, B. (2008), ‘The 30-year-old Khaleej Times is on a recruiting drive’. The National, Abu
Dhabi: Abu Dhabi Media Company, published online on 7 September 2008,
http://www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/article? AID=/20080907/BUSINESS/479951768/1052/rss
Julliard, J. (2009), ‘Letter to Etisalat’. Paris: Reporters Without Borders, originally published online
on 3 August 2009 http://www.rsf.org/Spyware-on-BlackBerryphones.html

Kalathil, S. and Boas, T. C. (2003), Open networks, closed regimes: the impact of the internet on
authoritarian rule. Washington, D.C.: Carnegie Endowment for International Peace

Mahon, M. (2000), ‘The Visible Evidence of Cultural Producers’, Annual Review of Anthropology,
29, pp. 467-492

Mellor, N. (2008), 'Arab Journalists as Cultural Intermediaries’, The International Journal of
Press/Politics, 13, p. 456

Mills, A. (2009), ‘A Vision in the Desert’. Columbia Journalism Review, May/June 2009, published
online: http://www.cjr.org/feature/a vision in_the desert.php?page=all

Moore, R. C. (1999), ‘Where Epistemology meets Ecology: Can Environmental Reporting Survive
Postmodernism?’ Mass Communication and Society, pp. 2, 3-25

Ouis, P. (2002), ‘Greening the Emirates: the modern construction of nature in the United Arab
Emirates’, Cultural Geographies, 9; p. 334

IPCC (2007), Climate Change 2007: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, IT and III
to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing



http://www.zawya.com/printstory.cfm?storyid=bus4-survey1506&l=052923040615

Team, Pachauri, R.K and Reisinger, A. (eds.)]. Geneva: [IPCC

Pejman, P. (2009), ‘English newspapers in the United Arab Emirates: Navigating the crowded
market’, Arab Media and Sciety, 7, published online January 2009
http://www.arabmediasociety.com/?article=705

Pintak L. and Ginges, J. (2008), ‘The Mission of Arab Journalism: Creating Change in a Time of
Turmoil’, The International Journal of Press/Politics, 13, p. 193

Pintak, L. and Ginges, J. (2009), 'Inside the Arab Newsroom’. Journalism Studies, 10:2, pp. 157-
177

Pintak, L. (2007), ‘Reporting a revolution: the changing Arab media landscape’. Arab Media and
Sciety, published online February 2007 http://www.arabmediasociety.com/?article=23

Rugh, W. A. (2004), Arab mass media: newspapers, radio, and television in Arab politics. Westport,
CT: Praeger Publishers

Sachsman, D. B. (2006), ‘Regional Issues, National Norms: A Four-Regions Analysis of US
Environment Reporters’. Science Communication, 28, p. 93

Shukman, D. (2008), ‘Environmental journalism in the UK’. Presented at the International News
lecture at City University for the MA International Journalism, London. 27 November 2008
Smalley, B. (2009), Middle East and North Africa Media Guide 2009. Dubai: Mediasource
Stern, N. (2007), The Economics of Climate Change. Cambridge: Cambridge University Press
Stern, N. (2009), Blueprint for a Safer Planet. London: The Bodley Head

Tanner, A. H. (2004), ‘Agenda building, source selection and health news at local television
stations: A nationwide survey of local television health reporters’. Science Communication 25, pp.
360-363

Tolba, M. K. and Saab, N. W. (2008), Arab Environment: Future Challenges, Arab Forum for
Environment and Development, published online, link: http://www.afedonline.org/afedreport/
Wasley, A. (2003), ‘Reporting the earth’. Index on Censorship, 32:1, pp. 8-13

Weaver, D. et al (2007), The American Journalist in the 21st Century.: US News People at the
Dawn of a New Millennium, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates



