
Gianluca Iazzolino, (M.Sc. Conflict Resolution and Governance) - UVA

Digital Shahid - Palestinians Covering Occupied Palestine: From Broadcast Media 

to Citizen Journalism

In January 2007,  a  video a  few minutes  long sparked stark  outrage  in  Israel.  At  first  it 

circulated on the Internet and soon after was broadcast by several TV channels around the 

world. It showed a woman from the Jewish settlement of Tel Rumeida, in the Old City of  

Hebron, West Bank, cursing a young Palestinian girl. The woman, later identified as Yifat 

Alkobi, was one of the 500 radical settlers dwelling in the heart of one of the most volatile  

Palestinian cities, where, despite the presence of almost 2,000 Israeli soldiers, the constant 

friction  between  the  Jewish  and  the  Arab  communities  has  created  a  highly  explosive 

situation. The incident was filmed with a handy camera by the sixteen-year-old daughter of 

the Abu Eishe family from within the metallic grid that protects her house from the frequent 

attacks of neighboring settlers. The footage captured the woman shouting to the girl's sister 

the Arabic and Hebrew term for whore,  sharmouta. The word become a label for the video 

and it was referred to as such in the debates that stirred up Israeli public opinion. Because of  

the ban on traveling to the Occupied Palestinian Territories, that footage gave many Israelis 

their first ever insight into an aspect of Palestinian daily life under occupation. For them, it 

was  a  shock.  For  B'tselem,  a  Jerusalem-based  advocacy  organization  which  relies  on  a 

network of activists campaigning for the respect of human rights in the Occupied Territories, 

and which produced and posted the video online, it was a success. Then Prime Minister Ehud 

Olmert  and  Defense  Minister  Amir  Peretz  spoke  publicly  about  the  sharmouta video, 

condemning the behavior of the settler and ordering an investigation. Moreover, a ministerial 

committee  was  established  to  address  issues  in  Hebron,  highlighting  the  so-called  'quiet 

transfer' of Palestinians from the Old City, which has turned the once vibrant area into a ghost 

town. Since then, this sort of grassroots reporting, otherwise called citizen journalism1 and 

made possible by the penetration of new information and communication technologies (ICTs) 

and the emergence of Web 2.0, has enabled and empowered many Palestinians, for the first 

time,  to  show their  daily  plight:  to  be the  makers,  and not  only the  protagonists,  of  the 

headlines. 

1 An alternative definition is grassroots journalism, and it is based on the assumption that people without a 
professional background in journalism can use electronic tools and the Internet to produce and disseminate 
news or simply fact-check what is reported in the mainstream media.



This article focuses on the emergence of Palestinian citizen journalism and its impact on the 

Palestinian national narrative and on the perception of the conflict since the First Intifada, 

arguing that new and more democratic  practices of communication are creating space for 

exploring peaceful forms of resistance against the occupation. To this aim, we first discuss 

the stakes in the media war between the Israelis and the Palestinians. In the second part, we 

examine the evolution of Arab broadcast media between the First and the Second Intifada. 

Then we focus on the rise of Palestinian broadcast media and how their news coverage has 

affected  the course of  the events.  In  the  fourth part,  we explore the way in which these 

broadcast media have contributed to shaping and feeding the icon of the martyr. In the fifth 

part,  we  analyze  how  the  Internet  in  the  Occupied  Territories  has  empowered  a  new 

generation of Palestinians raised in the social and political milieu which emerged from the 

Second  Intifada,  making  it  possible  to  challenge  the  dominant  narrative  of  the  conflict. 

Eventually, we describe a best practice in which ICTs are being employed by Palestinian and 

Israeli advocacy organizations to denounce human rights abuses in the Occupied Territories, 

enhancing the accountability of the Israeli army and seeking to bridge the gap between Israeli 

and Palestinian civil societies. 

Media War

No other conflict in the world attracts so much attention as the 60-year conflict between the 

Israelis and the Palestinians over the same land. It is beyond the scope of this paper to inquire 

into  the  reasons  for  this  prominence  in  coverage,  but  practitioners  often  mention  two 

elements in their analysis: the high symbolic value of the places where this struggle is fought 

and the powerful lobbies in the West and in the Arab world interested in having the story 

running (McGregor-Wood and Schenker, 2003)2 

The  awareness  of  having all  the cameras  pointed  at  them has  fostered  the strong belief, 

among both Israelis and Palestinians, that the “struggle over the news media can be just as 

important as the battle on the ground” (Wolfsfeld, 2003: 5). Media serve different functions, 

even though both sides pursue the same purpose – attracting public sympathy for their cause, 

underlining their own rightness and the enemy's brutality – as they compete, in front of an 
2 According to Andrew Steele, the BBC's Middle East Bureau Chief, another reason is the fact that “people 

here are like us.  It's  racist,  but  we care more about Jews and Arabs being shot dead than we do about 
Bangladeshis who drown in a flood, because that's much more remote, it's much more distant”(interview by 
McGregor-Wood and Schenker, 2003)  



international  audience,  for  the role  of the victim.  Israel  is  concerned with convincing its 

Western allies of the legitimacy of its actions, exerting effective damage control to reduce the 

exposure  of  the  Israeli  army's  operations  or,  when  inevitable,  promptly  framing  them 

according to the Israeli  government's official  story line. At the core of this attitude is the 

belief, widespread in Israel, that the international press holds a strong bias against the Jewish 

state and its policies towards the Palestinians. Conversely, Palestinians see the media as an 

equalizer to be used to compensate for their objective weakness with a powerful tool to enlist 

the support of third parties, especially amongst European civil society and in the Arab world 

(ib: 6). In this often gruesome contest of suffering and pain, visual communication plays a 

crucial  role.  Palestinian  leadership  in  particular  has  been  accused  in  many  instances, 

especially  by  pro-Israeli  commentators,  of  pushing  youths  to  clash  with  the  IDF  when 

cameras are present to gain international sympathy (Podhoretz, 2001). As a matter of fact, 

striking images, especially involving kids and teenagers, have indeed achieved the goal of 

stirring emotions, in particular at the early stages of the first Intifada, when the eruption of the 

conflict was covered by Israeli and non-Arab TV stations. Back then, footage showing Israeli 

soldiers using huge stones to crush the bones of two young Palestinians in handcuffs gained 

international support for the uprising (Andoni, 2001) – support which partially evaporated 

following  the  waves  of  suicide  bombings  that  hit  Israeli  public  places  after  the  1993 

Declaration of Principles (DOP). No images, though, have ended up symbolizing the pit of 

despair in which the peace process had fallen less than ten years after the Oslo agreement as 

much as those of the child Mohammed al-Durrah shot dead in his father's lap and of two 

Israeli soldiers mob-lynched in Ramallah. Following this last event, the Israeli government 

prohibited  its  citizens  to  travel  to  the Occupied Territories.  The Israeli  army changed its 

attitude towards foreign reporters and crews to such an extent that, in the first year of the al-

Aqsa intifada, journalists were shot at (Enderlin, 2003). The distinction between information 

and propaganda became increasingly nuanced, even in Israel, where foreign media had some 

freedom of movement to cover the army's operations within the Occupied Territories. The 

Israeli Government Press Office (GPO) ceased to issue permits and press cards to Palestinian 

reporters, cameramen and fixers working for international broadcasters. According to Charles 

Enderlin, then correspondent of France 2, whose crew filmed the killing of Mohammad al-

Durrah, “the general atmosphere created by the sentiment that the foreign press is the 'enemy 

of Israel', led to some companies and journalists being individually targeted” (ib.: 62). During 

Operation Defensive Shields, in March-April 2002, the IDF cordoned off entire areas of the 

West  Bank,  denying  the  media  access  to  the  front  line.  Despite  the  prohibition,  some 



journalists succeeded in sneaking into theaters of military operations and were able to film 

the events, although only from the Palestinian side. This eventually turned into a blow for the 

Israeli army, which had censored the footage of the combats filmed by the only Israeli crew 

allowed in the areas (ib.: 63). Since then, the army has invested considerable resources in 

honing its own image, setting up training in media handling for soldiers dispatched to the 

Occupied  Territories  and creating  a  combat  unit  of “fighting cameramen” carrying  video 

cameras  in the field to report  the Israeli  side of the story.  The spin doctors in charge of  

Hasbara,  as  Israelis  call  information  for  the  outside  (Said,  2001),  have  thus  elaborated 

techniques  and procedures to prevent  the leak of details  that  could undermine  the Israeli 

army's  boasts  about  its  ethical  code  of  conduct.  Two techniques  in  particular  are  worth 

mentioning: the first is the label 'low signature' for operations which can hardly be captured 

by  the  press.  The  second  is  awareness  of   'news  cycles'  when  carrying  out  delayed 

retaliations,  based  on  the  assumption  that  an  immediate  Israeli  armed  response  to  a 

Palestinian attack would draw all news coverage, turning the victim into the aggressor in the 

eyes of international public opinion. The subtler and most common tactic, though, remains 

putting death on or off camera according to whether the casualties are on one's own side or on 

the enemy side, dignifying the former with detailed biographies and depriving the latter even 

of the names. 

As mentioned above, the first  Intifada was covered only by Israeli  and foreign broadcast 

journalists.  Local  journalists,  employed  in  print  media,  were  hired  to  work  with  the 

correspondents as translators, field guides, fixers and TV producer assistants, roles to which 

they attributed  patriotic  value.  When leading a  reporter  to  the  place  of  a  major  clash  or 

arranging interviews with politicians  and fighters,  their  purpose was often to  support  the 

national cause and further the storyline of the Palestinian David against the Israeli Goliath. As 

a side effect, this collaboration led to the development of local expertise in an industry that, 

during  the  same  period,  was  undergoing  profound  changes  in  the  entire  Middle  East. 

Journalism  training  courses  sprung  up  in  the  Occupied  Territories  and  many  young 

Palestinians started looking at the journalist profession not only as a viable career, but also as 

a way to fight for a free and independent Palestine. 

At the local level, a number of cable broadcasting initiatives were launched in 1987 in the 

north of the West Bank. The only national broadcaster Palestinians could ever remember, 

Jordanian TV, had been replaced after 1967 by Israeli television stations, whose programs 



were in Hebrew except for a couple of hours every day when they switched to Arabic (El-

Obeidi, n.d.). Only those who lived on the hilltops could receive Syrian TV and get a sense of 

how the Arab world was covering the occupation, probably with a hint of disappointment. 

Until  1991 Arab television  stations  shared  a  similar  government-run model,  whose  main 

function was to be a tool of propaganda, controlled by the national ministries of information. 

The agenda was imposed on the editors and, as for the coverage of events related to the  

Occupied Territories, the only news worth reporting was often that in which it was possible to 

mention  the  particular  regime's  leader.  The  role  of  the  Palestinians  in  the  struggle  was 

overshadowed by the leadership speaking out in their favor. The guideline for every Arab 

newsroom was: Never show the Palestinian problem to be bigger than the leader who claims  

to  speak and act  on behalf  of  Palestinians  (Rinnawi,  2003:  59).  In  September  1991,  the 

private broadcaster MBC went on the air in Arabic from studios in London (Ayish, 2001). It 

targeted the Arab world in a Western style and paved the way for other broadcasters. Satellite 

TV networks were created in Italy, in Lebanon and in the Gulf states, where Qatar-based al-

Jazeera started broadcasting in 1996. The goals changed, as these private broadcasters no 

longer served a government-dictated agenda but were profit-driven and therefore eager to 

please a more demanding Arab audience. The Palestinian issue did not lose its appeal. On the 

contrary,  broadcasting  the  suffering  of  the  Palestinians  not  only  burnished  the  pan-Arab 

credentials  of  the  transnational  Arab  TV  networks  but  was  also  successful  in  terms  of 

viewers. Nationalism paid off, especially if it  was associated with sensational images and 

flamboyant language. A new rhetoric thrived on the news coverage carried by Arab media, 

which made the second Intifada “the first televised conflict where Arab transnational TVs set 

the agenda for Arab (and often Israeli) audiences” (Rinnawi: 57). If the conflict was reframed 

as the “al-Aqsa Intifada”,  it  was due essentially to Arab satellite TVs, which adopted the 

powerful symbol of the al-Aqsa mosque to underline the connection between Ariel Sharon's 

walk on the Temple Mount and the ensuing violence, thus encouraging the identification of 

the entire Arab and Muslim world with the Palestinians.

 

“Reconciliatory news is no news”

A series of journalist workshops held in Jerusalem and Ramallah led, in 1994, to the creation 

of the Palestinian Broadcasting Company (PBC), the first Palestinian TV born with the main 

goal  of  representing  the  official  position  of  the  recently  created  Palestinian  National 



Authority (PNA) on the peace process. It was a government-run media outlet which exhibited 

since its inception a disturbing paradox: although it was an emanation of a leadership which 

had just signed a commitment to peace, it was still a militant media for which “reconciliatory 

news  (was)  no  news.”(Dajani,  2003:  40)  The  news  coverage  focused  on  drumming  up 

international support for the Palestinian cause, “giving only skimpy attention to the burning 

political  and  economic  challenges  facing  the  Oslo  peace  process”  (ib.).  Objectivity  once 

again succumbed to the concern of appealing to the audience in the name of the interest of the 

nation – a nation which had never ceased to be at war. This attitude was amplified by the 

spread of local TV stations, which had reached the number of thirty at the time of the second 

Intifada. The urge to promote a political stand took over the one of providing a public service. 

Furthermore, the influence of local political forces, often opposed to Fatah, imposed on the 

news coverage a slant not only against the DOP, but also against the Palestinian leadership 

which  had  signed  an  agreement  with  the  Israeli  occupiers,  even  when  the  IDF  was 

withdrawing  from the  urban  areas.  Israel  remained  the  enemy  and,  in  order  to  promote 

popular  mobilization  against  the  occupation,  exaggerating  facts  and  figures  seemed 

legitimated by the decades of inhumane practices (Daraghmeh,  2003: 14).  However,  it  is 

worth noting that, before the al-Aqsa Intifada, there were some windows of opportunity for 

reconciliation,  and some cautious steps were taken in that direction.  In the middle of the 

1990s, when Hamas and Islamic Jihad started sponsoring suicide attacks, most broadcasting 

and print media criticized those actions and their orchestrators, portraying the people who had 

carried out the attacks as desperate (ib.). This tendency mirrored a public opinion in which, 

according to official Palestinian figures, support for suicide bombing was limited to around 

20 percent (ib.). The popular backing for attacks on Israeli civilians jumped to 80 percent 

following the outbreak of the al-Aqsa Intifada, an attitude largely reflected in (and fueled by) 

the media which, in return, pursued a storyline consistent with the dominant narrative. The 

gradual erosion of Fatah's dominance in the 1990s, which culminated with the victory of 

Hamas in the 2006 elections and the takeover of Gaza in 2007, produced a polarization in 

media which nevertheless left little space for critical  voices. Not only at the peaks of the 

violence,  but  also  in  the  interlude  between  the  establishment  of  the  PNA  and  Sharon's 

provocative  visit  to  the  Haram al-Sharif/Temple  Mount,  media  outlets  stood firm on the 

premise  that  there  was  “only  one  story  worth  covering”  (ib.:  13).  The  backdrop  to  this 

assumption was not only the fact that the Israeli occupation affects every aspect of Palestinian 

daily life, but also the heavy censorship of particularly sensitive internal issues, unless they 

are raised as politically motivated attacks by  one side on the other, such as corruption, the 



many shadows on the leadership of Yasser Arafat, or taboos such as the one-state solution3. 

The censorship, though, is not merely political but also social, and revolves around the very 

possibility of offering the audience views which challenge the dominant narrative. That was 

especially the case when Palestinian cities were reoccupied and the IDF launched operation 

Defense Shield in 2002: media rallied rank and file behind the official line. An embryonic 

Palestinian peace movement was inhibited from emerging and gaining visibility,  squeezed 

between the brutality of Israel, which exacerbated what started as a non-violent resistance, 

and the response of the Palestinian armed groups, which flourished over pictures of graphic 

violence and inflammatory statements (Gordon, 2010). Authoritative voices calling for an end 

to militant violence were marginalized in the media and war dominated the Palestinian public 

discourse as the only reaction to the occupation. Even intellectuals such as Ramzy Baroud, 

editor-in-chief of the Palestinian Chronicle, deemed non-violence to be “doomed for failure" 

adding that the "savagery of the enemy is what in fact determines the level of resistance"(Eid, 

2008). 

From the witness to the martyr, and back

One icon in particular cast its shadow over the national mythology: the shahid,  the “witness” 

or 'martyr', a status bestowed on every Palestinian shot by Israeli fire (Daraghmeh, 2003). 

The icon of the martyr was part of the gallery of heroic symbols that had underpinned the 

national narrative since 1967 (Kimmerling and Migdal, 2003: 243). When, back in the first 

Intifada,  foreign  media  broadcast  pictures  of  children  shot  while  throwing  stones,  they 

contributed to fixing that image in the national mythology. The icon proved to be successful 

in attracting the world's sympathy. Later, posters of suicide bombers with the picture of the 

al-Aqsa mosque as background became ubiquitous in cities and refugee camps, making the 

martyr a role model for many children. Even in the aftermath of the al-Aqsa Intifada, when 

the main Palestinian political forces rejected suicide bombings, martyrdom remained a tenet 

of Palestinian nationalism, as a way to avenge personal humiliations sublimated at national 

level (Eid, 2008). The shahid was seen, by a generation increasingly disillusioned with its 

political leadership, as a hero worthy of respect. It is worth pointing out, though, that the 11 

3 In June 2009, the Brussel-based Internation Federation of Journalist condemned a crackdown against media 
in Palestine after both the PNA and Hamas ordered their security forces in the West Bank and in Gaza to 
detain a number of journalists accused of siding with the rival faction. One month after, the PNA ordered to 
close down the al-Jazeera desk in Ramallah because of allegations of 'incitement and false information.” The 
Qatar-based TV was accused of holding a bias against the PNA for having aired innuendos on the 
participation of President Abbas in a plot to kill late leader Arafat. The ban was lifted few days later (IFJ, 
2009). 



journalists  and  media  workers  killed  in  the  Occupied  Territories  since  1992  were  also 

mourned as martyrs (CPJ, 2009). The list includes Italian photographer Raffaele Ciriello, shot 

dead by an Israeli tank in Ramallah in 2002, and British cameraman James Miller, killed in 

Rafah in  2003.  The names  of  Mazen Dana and Mazen al-Tumeizi,  for instance,  are  still  

popular today amongst Palestinian youths despite the fact that the two Palestinian cameramen 

did not die in the Occupied Territories and were not killed by the Israelis. Instead, they were 

killed  in  Iraq  in  2003  and  2004,  where  they  were  covering  the  war  against  the  US-led 

invasion for, respectively, Reuters and Al Arabiya, and set an example as martyrs armed with 

nothing but a video camera. They became symbols of the generation of Palestinian media 

operators who learned to cover conflicts in the field, amid bullets and teargas, and who are 

still employed by transnational media corporations in other Middle East war theaters because 

of their high professional standards, their language skills and, not less important in the media 

industry, their competitive costs. 

Towards an Electronic Intifada

The distrust of mainstream media in the Occupied Territories is intimately related to the loss 

of faith in a political  leadership that seems focused on its internecine feud rather than on 

improving the present and the future of the younger generations. The rift along party lines 

that has divided Palestinian society since the rise of Hamas is echoed in the media,  where 

ideological allegiances have often sidelined objective reporting to the extent that, as it has 

been argued, “the war of media narratives is so acute that it may have been the single most 

important factor in deepening the divisions that led to the 2007 battle between Hamas and 

Fatah in Gaza” (Cherkaoui, 2009). 

Since then, however, the Internet has had extraordinary success as an alternative source of 

information despite the lack of infrastructure and the harsh living conditions in the Occupied 

Territories,  especially  since,  following  the  victory  of  Hamas  in  2006,  the  international 

community cut more than one billion dollars in aid to the PNA. The stunning growth of 

Internet  users  in  the  Occupied  Territories  has  been  explained  with  the  “rising  desire, 

especially  among  the  young  people,  to  engage  in  public  debate  across  a  wide  range  of 

political  and social  issues” (Zayyan and Carter,  2009: 85). ICT innovations have allowed 

many young Palestinians to make sense of the reality of the occupation and of Palestinian 

politics and society through the lens of their daily life, instead of the parties' official lines 



conveyed  by  the  mainstream media.  A  quick  glance  at  some  figures  can  help  draft  the 

landscape in which a new generation of citizen journalists has emerged, able for the first time 

to  challenge  the  dominant  politically  imposed  narratives  with  their  accounts.  Amongst 

Palestinians, the percentage of literate adults stands at 92 percent of the population, while in 

the rest of the Arab world the figure is 60 percent (UNICEF, 2007). Despite the relatively 

high cost of access to the Internet in the Occupied Territories, a poll carried out in 2005 by 

the Alternative Information Center, an Israeli/Palestinian advocacy organization, on a sample 

of 1,040 Palestinian adults has reported that 37.6 percent of them regularly use the web (AIC, 

2005). Paradoxically, the fast growth of Internet penetration has been made possible by the 

weakness of the central government, unable either to steer developments in ICT or impose 

filters  on  the  free  circulation  of  information.  As  the  Arabic  Network for  Human  Rights 

Information points out, 

There are no Palestinian laws covering the dissemination of information on 

the Internet, or to [organize] the workings of Internet cafes. [...]It seems that 

this remarkable freedom perhaps has more to do with technical reasons than 

respect for freedom of expression (HRinfo, 2005)     

A fresh grassroots movement, animated especially by young people, has filled this vacuum of 

power  with  personal  views  about  politics  and  resistance  to  the  occupation.  An  arena 

underpinned  by  alternative  news  agencies,  blogs  and  forums  of  discussion  is  proving 

successful  not  only  in  connecting  Palestinians  from all  across  the  Occupied  Territories, 

allowing the ones in Gaza to leave their prison at least virtually and keeping alive the bonds 

with  the  Palestinian  diaspora,  but  also  in  exploring  new  alternatives  and  stimulating  a 

collective reflection on what it means to be a Palestinian. This goal is carried out through 

news websites, the most influential being Electronic Intifada (EI), and blogs in Arabic and in 

English.  EI  is  a non-profit  organization based in the US and in the Occupied Territories 

launched in 2001 by four activists to cover the al-Aqsa Intifada with the purpose of reporting 

the  events  from a Palestinian  perspective  and counterbalancing  what  was  perceived  as  a 

strong pro-Israeli bias in US media. Through a network of local contributors and a section 

called 'Diaries: Live from Palestine', it has been in some critical moments the only voice from 

the ground, such as for instance during Operation Defensive Shield, when the accounts of 

some residents of Ramallah succeeded in breaking the siege imposed by the Israeli army. EI's 

website acts also as a 'cyber clearinghouse' to empower local and international activists with 



links to reliable  figures, relevant international  legal documents,  human rights reports, UN 

resolutions and map of settlements (Zayyan and Carter, 2009: 88). Another popular news 

website, Ramallah Online, was crucial in drumming up the protest against the PLO's failure, 

in October 2009, to approve the Goldstone report over Israeli and Palestinian responsibilities 

during Operation Cast Lead. Amongst the most popular Palestinian blogs in English, four are 

worth mentioning: BethlehemGhetto, Stranger Than Fiction, Contemplating from Gaza and 

From Gaza with Love. The first is authored by a group of international and local activists 

based in Bethlehem: its main goal is to relate political  facts and everyday events, always 

maintaining  a  focus  on  human  and  civil  rights.  The  other  three  were  all  launched, 

interestingly enough, by women, Dana Shalash from Ramallah, Heba Zayyan and Mona el-

Farra from Gaza. Their distinctive voices tackle daily life under occupation from different 

perspectives (Dana is a teacher and writes about young students and their expectations for the 

future; Heba is a journalist and Mona is a physician), but they share the same concern for 

gender issues and the same belief that bearing witness (as shahada, in its original meaning) 

can break the siege and reach out to the world (ib.). 

Shooting back

In 2007, B'tselem launched Shooting Back, a project aimed at empowering Palestinian local 

communities through a basic idea: distributing video cameras to film human rights violations 

perpetrated  by  settlers  or  the  Israeli  army.  According  to  Oren  Yakobovich,  former 

coordinator of B'tselem's video department,  the project stemmed from frustration at being 

unable to grab the attention of the public through the periodic reports that the NGO had been 

producing since its  foundation in 1989 (interview on Democracy Now, 26/12/2007).  The 

organization  focused  on  the  most  sensitive  areas  of  the  West  Bank,  especially  in  the 

proximity of settlements. The first choice fell inevitably on the Old City of Hebron, squatted 

by radical Jewish settlers and occupied by the Israeli army, where the few Palestinian families 

left are targets of daily violence. When the 16-year-old daughter of the Abu Eishe family 

submitted the first tape to the B'tselem local representative, she could not imagine the impact 

that it would have produced, but one piece of footage she had filmed was bound to spark a 

national debate. The sharmouta video proved that even a teenager could react effectively to 

violence,  if armed with a video camera and supported by a civil society willing to listen. 

Since then, B'tselem has collected 1,500 hours of footage that have been broadcast worldwide 

and have contributed to highlighting the settlement issue as one of the main hindrances to the 

peace process, especially after another video showed masked settlers beating up a Palestinian 



shepherd in the South Hills of Hebron. Eighty cameras were distributed in the West Bank 

and,  since  2009,  18  in  Gaza.  The initiative  has  attracted  considerable  attention  in  Israel 

because the videos provided evidence to 84 complaints filed by B'tselem and have led to the 

opening of 15 investigations.  More importantly,  this  evidence was provided by the same 

Palestinians who called for the Israeli government to enforce the rule of law in the Occupied 

Territories against settler violence. In Gaza, the assignment for the teenagers who received 

the cameras  was simply to show their  lives.  Videos about hip-hop in the refugee camps, 

working in the smuggling tunnel or sport in the Strip – footage that a professional journalist 

would never be able to film – were posted on Ynet, the biggest Israeli news website, under 

the  headline  'Gaza:  an  Inside  look',  raising  critiques  and  praise.  To  people  commenting 

“You're giving a platform to our enemies!” others replied “It is moving to see life on the 

other  side of the barrier.  They're  human beings just  like us” (Bronner,  2010).  Grassroots 

reporting is thus playing a role that mainstream media had long failed to fulfill: it is acting as 

a  humanizer  for both sides. As Awatif  Aljadili,  a TV producer from Gaza,  declared in a 

recent interview to the New York Times:

“For a long time, we thought that people outside Gaza hated us. [..] Then we 

realized  that  they  just  don’t  know  us.  We  needed  to  reach  out.  Peace 

between countries starts with good relations between individuals. We have 

to talk with each other. But many here are afraid of talking with Israelis. 

They will be accused of being spies.” (ib.)

Over the years, B'tselem has consolidated its reputation amongst Palestinians, to the extent 

that nowadays it receives an increasing number of requests by communities all across the 

Occupied Territories willing to contribute to Shooting Back4. In Hebron and the surrounding 

areas, cameras today play a dissuasive role against settler violence to the point that people 

always carry their video recorders, even though they are not working. Considered 'tools of 

pacific resistance',  these simple handy cameras are shaping a fresh icon in the Palestinian 

national narrative: a shahid, a witness, able to merge the traditional Palestinian  sumud,  the 

steadfastness  which  characterized  the  passive  endurance  of  a  nation  of  refugees,  with  a 

sapient use of  ICTs to fashion creative responses to the occupation. 

Conclusion

4 Interview with Yoav Gross, video coordinator at B'tselem, 15/12/2009



The Palestinian  tragedy has often been narrated from outside.  The images  crafted by the 

media had the purpose of appealing to the world, in the case of children throwing stones, or 

provoke repulsion, in the case of the suicide-bomber. Today, ICTs are serving the efforts of 

their respective civil societies to bridge the gap, allowing them to mirror each other in their 

most  human  dimension.  They  may  even  be  contributing  to  defusing  the  violence  and 

empowering civil society to stand up for human rights. The citizen journalism made possible 

by B'tselem video project conveys the possibility of a shared space in which both Israelis and 

Palestinians fight together against abuses.



References

Alternative Information Center (2005) Poll: internet use and reading habits in Palestine

Andoni G. (2001) “A Comparative Study of Intifada 1987 and Intifada 2000.” In R. Corey 

(ed), The New Intifada: Resisting Israel's Apartheid (London Verso)

Ayish,  M.  (2001)  “American-style  journalism and  Arab  world  television:  an  exploratory 

study of news selection at six Arab world satellite television channels” In Transnational  

Broadcasting Studies, No. 7, tbsjournal.com

B'tselem (2008) “Activity report.” btselem.org

Bronner, E. (2010) “Putting lens on lives in suspended animation in Gaza”, New York Times, 

06/01

Cherkaoui, M. (2009) “Responsible journalism practice: Media as critical reflective practice.” 

Common Ground News Service, commongroundnews.org, 16/04

Committee  to  protect  journalists  (2008) “10 journalists  killed  in  Israel  and the  Occupied 

Territories since 1992.” cpj.org

Daraghmeh, M. (2003) “Effects of the Conflict  on the Palestinian Media.” In C. Enderlin 

(ed.), Palestine-Israel Journal of politics , economics and culture, vol. 10, no. 2 

Eid, B. (2008) “Martyrdom and national identity.” Jerusalem Post, 03/06

El-Obeidi, I. (n.d.) “Broadcast media in Palestine.” This week in Palestine

Enderlin, C. (2003) “Enemies of Israel: The Foreign Press and the Second Intifada.” In C. 

Enderlin (ed.), Palestine-Israel Journal of politics , economics and culture, vol. 10, no. 2 

Glaser,  M.  (2005)  “Gaza  disengagement  coverage  spintered  by  factional  views  online.” 

Online Journalism Review

Gordon, N. (2010) “Crushed under Israel's boot” Mail&Guardian Online,18/01

HRInfo (2006) “The initiative for an open Arab Internet: Palestine report” openarab.net

Lowstedt,  A.  and  Madhhoun,  H.  (2003)  “The  Intifada,  Hasbara  and  the  media.”  In  C. 

Enderlin (ed.), Palestine-Israel Journal of politics , economics and culture, vol. 10, no. 2 

Kimmerling, B. and Migdal, Joel S. (2003) The Palestinian people (Cambridge and London: 

Harvard University Press)

McGregor-Wood, S. and Schenker, H. (2003) “Broadcasting and bias.” In C. Enderlin (ed.), 

Palestine-Israel Journal of politics , economics and culture, vol. 10, no. 2 

Podhoretz N. (2000) “Intifada II: Death of an Illusion?” In Commentary, December

Rinnawi, K. (2003) “Intifada live: Arab Satellite TV coverage of the al-Aqsa Intifada.” In C. 

Enderlin (ed.), Palestine-Israel Journal of politics , economics and culture, vol. 10, no. 2 

Said, E. “Propaganda and war”, Znet, September 2001, znet.org



UNICEF (2007) “At a glance: occupied Palestinian territory.” unicef,org

Wolfsfeld G. (2003) “The News Media and the Second Intifada: Some Basic Lessons.” In C. 

Enderlin (ed.), Palestine-Israel Journal of politics , economics and culture, vol. 10, no. 2 

Zeayyan, H. and Carter, C. (2009) “Human rights and wrongs: blogging news of everyday 

life  in  Palestine”,  in  S.  Allan.  and  E.  Thorsen  (eds.),  Citizen  journalism:  global  

perspectives (Peter Lang, New York)


