
Egypt's Media Ecology in a Time of Revolution

Mark Allen Peterson

Miami University

Abstract:

In 1984 William Beeman published a brief but useful essay on the media ecology of Iran 

before, during and after the revolution. After briefly discussing the relationship between 

interpersonal gossip ("the grapevine"), and state television and radio, he discusses the 

dramatic changes in the news media as the revolution progressed, only to settle back into 

its original role as a voice for the regime—albeit a new regime. The Egyptian uprising 

had new elements absent in the Iranian revolution, most notably social media and satellite 

television. Social media does not replace either "the grapevine" of networks of face-to-

face interaction nor the monodirectional power of television (which was, in fact, 

somewhat less unitary than 1970s Iran because of satellite programming). Rather, it 

offers a way to extend the "grapevine" networks to link otherwise geographically 

separated individuals into an entirely new public sphere, on the one hand, and to 

appropriate, supplement, comment on and reframe other media on the other. The 

revolutionary media ecology of Egypt—in particular the ways various media index, 

image and influence one another—suggests that (unlike Iran) whatever the ultimate 

political outcome of the uprisings, the mediascape of Egypt after the revolution will be 

significantly different than it was before January 25.



At times newly introduced mass media have produced revolutionary 

effects in the societal management of time and energy as they forged new 

spaces for themselves. Thus media are cultural forces as well as cultural 

objects. In operation, they produce specific cultural effects that cannot be 

easily predicted (Beeman 1984: 147).

Revolutions are extraordinary times in any society. As they break down pre-existing 

political, economic and social structures, they usher in periods of enormous creativity and 

imagination. In his work on social and cultural process, anthropologist Victor Turner 

described this period as "anti-structure", that period in which the structures of everyday 

life of the immediate past have been disrupted or overturned, but new structures have not 

yet emerged to replace them (1969). Borrowing the language of ritual studies, Turner 

argues that as revolutions move a people from one state to another, they usher in a period 

of "liminality", in which the world is turned upside down and old rules do not apply. 

Unlike traditional rites of passage, however, in which the outcome of the process is 

known, during a social and political revolution the contingent nature of the future 

engenders a state of creativity, energy and imagination in which transformational 

possibilities seem endless (1974).

Media play at least two key roles in this process. On the one hand, their institutional roles 

— their relations with the state and communities of reader/viewers —may be abruptly 

changed. On the other hand, as social forces they will play various roles in the 

revolutionary process. These processes are recursive: transformations in the relations 

between press and state, for example, will affect the capacity a medium has for 

contributing, through its representation of various narratives and key symbols, to social 

change. And the reverse is also true: changes in the ways media represent events in 

society can lead to shifts in institutional relations between various media industries, as 

well as between media and their audiences, or with the state.

One of the few efforts to analyze such processes is a brief but insightful essay by William 

O. Beeman on the media ecology of Iran before, during and after the revolution (1984). 

After briefly discussing the relationship between interpersonal gossip ("the grapevine"), 

newspapers, and state television and radio, he discusses the dramatic changes in the news 



media as the revolution progressed, as well as the way these mainstream media settled 

back into their original role as a voice for the regime—albeit a new regime. This paper 

takes Beeman's approach and applies it to the ongoing revolution in Egypt. I am 

particularly interested in those forms of media absent in the Iranian revolution, most 

notably social media and satellite television, and curious as to their effects on what I 

assume to be essentially conservative tendencies by mainstream media. 

The Egyptian Media Ecology Before the Uprising

Egyptian media before the January 25 uprising were deeply implicated with the state. 

Newspapers in Egypt could, in fact, be classified according to their distance from the 

state: 

  1. State newspapers served as the voice of the government. Their editors were appointed 

by the Ministry of Information and the newspapers were funded in part from state coffers. 

State newspapers not only reported events from the government's perspective, but 

constructed heroic narratives around the persons of leading government figures, and the 

Mubarak family in particular. 

  2. Party newspapers are published by officially sanctioned political parties. Fourteen of 

Egypt's political parties had the right to publish their own newspapers, receiving a small 

subsidy from the government and sometimes the use of government presses. Most of 

these were small, weekly publications, with the exception of the daily newspapers 

published by Al-Wafd and Al-Ahrar. Although by definition these newspapers took anti-

government positions on many issues, state domination was exercised through control of 

subsidies, and journalists and editors were liable to prosecution under emergency law if 

they violated certain taboos, such as direct criticism of the president or his family. 

 3.  Independent newspapers, also often called opposition newspapers, are for-profit 

newspapers licensed by the state. The most prominent are Al-Masry Al-Youm, Al-Dostor  

and El Shorouk. Owners of independent newspapers must be cleared by several security 

and intelligence agencies in order to receive a state licensure, and the State Information 

Service can revoke the license at any time. Some have been required to (pay to) use state 

presses to publish. Independent newspapers were not pre-censored but were subject to 

prosecution under vague laws that prohibited journalists and broadcasters from saying or 

writing things that might damage “the social peace,” “national unity,” “public order” or 

“public values.” Part of the genius of the regime was that such laws were inconsistently 

enforced. No journalist, blogger or television reporter knew exactly where the lines were 

drawn or when the police might show up because they had crossed an invisible linei. This 



produced a self-censorship far more efficient and cost-effective than direct pre-censorship 

would have been, while allowing the regime to state truthfully that there was no state 

censorship of news.

 4. International newspapers. The foreign press is usually subdivided into regional and 

international, the former consisting of other mostly Arabic-language newspapers (but 

including those published by Arab communities seeking press freedom in Europe), and 

the latter consisting of newspapers in languages other than Arabic and published from 

sites outside the Middle East. Although the international press is free from both 

censorship and prosecution, it is against the law to “damage Egypt’s reputation abroad” 

by criticizing the government in foreign media, making sources for stories on Egypt 

necessarily less forthright in speaking to foreign reporters than they might otherwise be.

Broadcast television in Egypt followed a similar pattern of domination by the state. Since 

its establishment in 1960, Egyptian television has always been regarded as the voice of 

the Egyptian government. Terrestrial channels and Egyptian satellite channels are under 

direct government supervision, operation and ownership. The Egyptian Radio and 

Television Union or  ERTU, housed in the Maspero Building in central Cairo, is the state 

agency that operates all terrestrially broadcast television in Egypt. Since 2009, ERTU has 

also included the Nile TV International satellite network. Both the ERTU and the 

television sector chairmen are appointed by the Minister of Information. 

A handful of private channels exist but continually face the dilemma of creating 

programming that will attract audiences without provoking the authorities. The first 

private channel was Dream TV, established in 2001 by Egyptian businessman Ahmed 

Bahgat. Another major private TV channel is OTV (now ONTV), owned by Naguib 

Sawiris. All private channels are subject to indirect control by ERTU, which is the main 

shareholder of Egyptian Media Production City (EMPC) and Nilesat, services crucial to 

private broadcasting. Additionally, companies producing television shows in the EMPC 

require licenses from the Public Authority for Investment and Free Zones, which can 

suspend or refuse to renew licenses in the case of questionable content. And, of course, 

Egypt's emergency law granted the government complete freedom to punish political 

criticism. Among other things, ERTU forbade rival television news programs, so private 

channels had to make do with talk shows and political commentary. In 2010, on the eve 

of the revolution, Reporters Without Borders ranked Egypt 127 out of 178 in its Press 

Freedom Index, which evaluates both print and television newsmaking.



The Internet began in Egypt as a university intranet system that connected to the global 

Internet in 1993. In 1994 the government created the Regional Information Technology 

and Software Engineering Center (RITSEC) which provided free internet access to public 

and private corporations, government agencies, NGOs and professionals (Kamal and 

Hussein 2001). Private Internet providers were licensed in 1996, and in 2002 the 

government began to offer “free” dialup Internet services through a revenue sharing 

agreement between private ISPs and the national telephone company (Elamrani 2002). 

These measures at making Egypt a Middle Eastern leader in Internet use were effective; 

there were nearly 20 million Internet users in Egypt by the time of the uprisings (CIA 

World Factbook).

With the rise in Internet use came a rise in the importance of social media, especially 

between 2005 and 2010. These did not replace either "the grapevine" of networks of face-

to-face interaction nor the monodirectional power of television (which was, in fact, 

somewhat less unitary than in 1970s Iran because of satellite programming). Rather, 

Facebook, blogging, Tweeting and other social media offered ways to extend the 

networks of small communities of practice, especially (but not exclusively) resistance 

movements, by linking otherwise geographically separated individuals into entirely new 

public spheres, and enabling them to appropriate, supplement, comment on and reframe 

other media by linking, embedding, quoting and commenting.

The Changing Functions of Media During the Uprising

The role of state media in the uprising was to offer a state counter-narrative to the 

revolutionary discourse offered by international media and social media. Successful 

efforts were undermined by a number of factors: availability of alternative media, the 

resignation of key players, and the failure of party leadership to supply a consistent 

counterrevolutionary narrative.

State media were apparently taken by surprise by the size, scale and media sophistication 

of the uprising. Like other state institutions, media sought to use their traditional toolkit 

for dealing with the uprising. They ignored the uprising as long as possible, broadcasting 

images of calm areas of Cairo even as tens of thousands were gathered mere blocks away. 

They subsequently created counter-narratives, in which the numbers of protesters was 

underreported, protesters were described as hired thugs and paid hooligans, and the entire 



protest movement was ascribed to foreign influences who wanted to damage Egypt 

(variously Israel, the United States, Iran, and Al Qaida). These stories were frequently 

inconsistent, as journalists attempting to report events received no clear and coherent 

leadership from the Ministry of Information. The credibility of the counter-narratives was 

further cast into doubt by the resignations of high profile media figures such as Mahmoud 

Saad, Soha El-Nakash and Shahira Amin over the increasing credibility gap.

Al-Ahram, the state-controlled newspaper with the highest circulation, offers a telling 

example of the ways state media operated as they tried to figure out how to cover the 

uprising. Initially it ignored or downplayed the protests. On January 26 it reported 

protests in Lebanon but not in Tahrir Square, describing instead how citizens had 

celebrated Police Day by exchanging “chocolate and flowers” with policemen. On 

February 3 the front page headline of Al-Ahram Arabic daily read “Millions march in 

support of Mubarak.” Although Al-Ahram reporters signed a letter asking the paper’s 

editor to distance the newspaper from the government, no steps were taken in this 

direction until February 7,  when the newspaper’s editor-in-chief, Osama Saraya, hailed 

the “nobility” of what he described as a “revolution” and demanded that the government 

embark on irreversible constitutional and legislative changes. Following Mubarak's 

resignation, the newspaper’s headline trumpeted “The people have ousted the regime.”

Independent news media were bolder in covering the protests. Al-Masry al-Youm in 

particular offered consistent, reliable coverage. But perhaps the most notable example 

was the emotional February 7 interview of political activist Wael Ghonim by Mona el-

Shazly on Dream TV, which galvanized the uprising at a crucial point.

Internet use exploded in Egypt during the uprising as traditional users discovered its 

political power, and new users were attracted by the uses to which social media sites were 

being put. Facebook alone garnered an extra one million users after Internet service was 

restored on February 2 (up from 4.2 million people in January to 5.3 million in February). 

The state-owned Middle East News Agency (MENA) reported that during the uprising 

Egypt had the largest Facebook community in the Middle East. 

Several elements made social media particularly effective at this stage. First, there was 

the capacity to point users to other sites, such as blogs or international media reports. 

Second, most links were accompanied by a brief framing message. That is, a message 



might point to a state media story about foreign influences and offer a mocking message 

such as "Oh yeah, because the U.S. and Al-Qaida work so well together," pre-framing the 

story for those who click on the link. Facebook offers lengthy narratives to accumulate as 

others add to the commentaries. 

The multiple levels that social media could play are well illustrated by Piggipedia, a 

Flickr “group pool” to which are being uploaded the photographs and names of members 

of the state security forces with the aspiration “that they can be brought to trial.” 

Piggipedia began before the January 25 uprising, one of several initiatives intended to 

disrupt the practices through which the regime put down protests and anti-regime 

activities. The idea, according to one of the organization’s founders, was that “in every 

single event, demonstration or strike we have to snap at least one photo of the police 

officers, corporals, and plainclothes thugs present" and upload it to the site. Piggipedia 

was thus a social medium that invited protesters to share photos from their anti-regime 

activities, and that could serve as a resource from which bloggers and other media could 

draw photos. But Piggipedia was also an act of resistance that sought to turn the tables on 

state security in important ways. First, members of the state security apparatus who spied 

on and kept files on the people of Egypt on behalf of the regime now became themselves 

subjects of a gaze. Second, the site sought to meet the secret gaze of the security 

apparatus with a public gaze that would expose security officials to their families, friends 

and neighbors. Nor was the security apparatus unaware of this; among the documents 

seized in State Security offices was one describing the “Piggipedia threat.”

It is important not to overemphasize the importance of the Internet, whose penetration in 

Egypt was only 20 percent. This mistake was made by the regime when it began shutting 

down the Internet in Egypt on January 27, instructing ISPs to disconnect their services or 

lose their licenses. The regime also took down Egyptian country code Domain Name 

Servers, halting all traffic to and from local sites. Finally, Internet Exchange Points 

(IXPs) were disabled, severing in-country connectivity. Approximately 91 percent of 

Egypt’s networks were effectively suppressed by January 29. The government also shut 

down mobile texting and Twitter, cut off Al Jazeera Arabic TV, and temporarily stopped 

all mobile telephone service. While many people found workarounds – long distance 

calls to friends abroad enabled others to post Tweets and Facebook comments, people 

could access dial-up services via long distance telephones, and so forth – less than ten 

percent of the population had access to, or could afford such solutions. 



The  Mubarak  regime  presumably  expected  disruption  of  communication  would  slow 

political  agitation  by  cutting  off  leadership  and  coordination.  If  so,  the  government 

clearly misunderstood the popular nature of the movement: 

Although we may never know the true impact, in fact it likely sped up 

the regime’s fall. In the absence of new technologies, people were 

forced to rely on traditional means of communication, including 

knocking on doors, going to the mosque, assembling in the street, or 

other central gathering places. Thomas Schelling won a Nobel prize in 

part for discovering that in the absence of information, people will 

coordinate by selecting a focal point that seems natural, special or 

relevant to them. Given the protests, Tahrir Square was the obvious 

focal point. By blocking the Internet, the government inadvertently 

fueled dissent and galvanized international support for the people of 

Egypt (Bowman 2011).

Ironically, the shutdown harmed the business economy more than the protests, as the 

banking system and stock exchange all but collapsed for several weeks, and hundreds of 

millions of dollars were lost from electronic transactions.

The Role of International Media

International media played two crucial roles in the uprisings. First, they offered credible 

alternatives to state media for Egyptian viewers. Second, they served to shape public 

opinion outside Egypt. 

During the uprising, Al Jazeera played a particularly notable role as an alternative to state 

media stories about riots and looting in Tahrir by offering live, continuous coverage of 

the protests to a worldwide audience. The government responded by trying to censor the 

channel. At one point, editors were threatened. Subsequently, six key people were 

arrested and taken into custody. Shortly after, police entered and confiscated equipment 

and turned off power. The regime also cut off Al Jazeera's access to Nilesat, one of the 

main satellites pipeline through which their coverage was broadcast to the world. The 

network kept coverage going by uploading podcasts and videos to their web site, and a 

coalition of other Arab networks interrupted their own programming to share the 



airwaves and enable Al Jazeera to continue to broadcast live.  In addition, Egyptians 

connecting to the two other widely used satellite providers in the Middle East, Saudi 

Arabia-based Arabsat and France-based Hot Bird, continued to receive Al Jazeera.

Outside of Egypt, and particularly in the United States, Al Jazeera's footage and news 

coverage became important for networks covering the uprisings as a story. US foreign 

policy in turn was heavily influenced by CNN, BBC and Al Jazeera coverage, all of 

which mostly represented the uprisings as a genuine popular democratic uprising. US 

support for the Mubarak government, long a centerpiece of US policy in the Middle East, 

was based on the assumption that the autocratic regime was all that stood between Egypt 

and chaos. This was, in turn, bolstered by Orientalist stereotypes that Arabs were 

culturally unprepared for, or incapable of democracy. Given the relatively peaceful nature 

of the protests, the demands for greater democratic representation, and the presence of 

Egyptians of different classes, faiths, genders and classes represented in television 

images, as well as the representation of the regime's clumsy, brutal and ineffective efforts 

to suppress the protesters, the United States moved relatively rapidly from strongly 

endorsing the regime in the early days of the protests to calling on Mubarak to respond to 

popular demands.

Egyptian Media after Mubarak

As signs in Tahrir Square reading "Thank you Shebab al-Facebook" and graffiti praising 

Twitter suggest, social media have taken on a whole new importance in post-Mubarak 

Egypt, not only among those who participated in the uprisings, but for Egypt's state 

media, for political parties, and for the military council that has, at least temporarily, 

replaced Mubarak at the apex of Egypt's government.

Leaders of the protest movement continue to use social media as a tool to guide the 

ongoing revolution in the democratic directions they wish it to move. Blogs and 

Facebook pages such as "We Are All Khaled Said" continue to serve as forums for 

discussing social ills and the collective actions needed to redress them. Blogs are playing 

a significant role in the changing internal politics of the Muslim Brotherhood.

And social media continues to serve as an agent of change. Piggipedia, for example, took 

on a third level of resistance after the revolution, becoming a source of opposition to 

attempts to simply reincorporate the old state security system into a new system. This 



function was given a huge boost when protesters who entered the state security 

headquarters in February 2011 found digital image archives of officers and uploaded 

them to Piggipedia.

Yet the interim rulers have also tested the power of the groups that used social media so 

effectively in setting off the January 25 uprisings. The social media youth movements 

could not swing a "No" vote on the constitutional changes endorsed by the military, nor 

could they inspire much anti-military sentiment after the army arrested and tortured 

protesters on March 9. Yet these same sites proved able to help call a hundred thousand 

protesters back into the streets to support the prosecution of Hosni Mubarak.

The role of social media in Egypt's changing political culture continues to evolve as it is 

used experimentally for a variety of forms of political communication. In April 2011, the 

prosecutor general announced the detention of Hosni Mubarak on Facebook, rather than 

calling a press conference. The same month some 1,400 university professors used 

Facebook as a vehicle to demand the removal of Higher Education Minister Amr Ezzat 

Salama and demand reforms of higher education.

The press also continues to transform itself. Al Ahram apologized to the Egyptian people 

on February 13 for its decades of “bias in favor of the corrupt regime” and pledged for 

the future “to always side with the legitimate demands of the people” and to become “the 

conscience of this nation”. In so doing, it took a further step toward distancing itself from 

the government for whom it had so long been a mouthpiece. It has, like electronic state 

media, been driven by uncertainty about its role in the new Egypt that the pro-democracy 

protesters are trying to create.

In addition, state media underwent a complete reshuffling of leadership positions in late 

March. The government had earlier hinted that it might allow editors to be elected by 

members of the press syndicate, but eventually settled for a mere reshuffling of positions. 

These changes have failed to appease many staff members, who are calling for more 

dramatic reforms. Staff point out that the new faces are mostly long-time players as 

comfortable with the traditional ways of doing things as the people they replaced, and 

many of the sacked leaders have been kept on as consultants.



Still, just how far-reaching changes in independent and state media could become was 

dramatically illustrated on March 2 when Prime Minister Ahmed Shafiq was grilled 

mercilessly by novelist Alaa El Aswany on the television show Baladna bil Masry and 

subsequently resigned. It was a clearly unplanned moment—Shafiq had been a guest on 

the previous talk show alongside the television company's owner, Naguib Sawiris, and 

had agreed to stay on and continue the conversation as the new guests arrived. Many in 

the national audience were deeply offended by Aswany's complete lack of reserve in 

confronting the head of the government, but after Shafiq's resignation the transformative 

agency of an open media could not be denied.

But the new independence of the media apparently does not extend to the military itself. 

While the military has been responsive to popular protest against the former regime, it is 

far less patient with criticisms directed at its actions. For example, the seizure and torture 

of protesters on March 9 was underreported in the Egyptian press. Many of the stories 

that did appear were based primarily on army statements. On March 23, the interim 

cabinet headed by Essam Sharaf imposed a theoretical gag order on the media, suggesting 

that news on military arrests, tortures and secret trials will be even more deeply buried.

Yet social media continue to serve as an alternative to mainstream media. Several March 

9 victims gave public testimony about their experiences at Cairo’s Press Syndicate. Given 

the scant attention Egyptian and international media paid to the event, some speeches 

were videotaped, subtitled in English, and posted to YouTube, others posted to Facebook 

pages, sometimes in multiple languages. Only when Amnesty International issued a 

statement on a subset of victims—women subjected to "virginity tests"—did these events 

receive significant mainstream media attention. Even here, many Egyptian news media 

quoted foreign news sources, to distance themselves from the reporting, or entirely 

quoted army spokespersons, without interviewing victims. 

The Cultural Ecology of News in Post-Mubarak Egypt

A media ecology refers to the dynamic, complex system in which media 

technologies interact with each other and with other social and cultural systems within a 

particular social field, and the ways these interrelationships shape the production, 

circulation, transformation and consumption of images, texts and information within this 

system. In Egypt's current revolutionary phase, the media ecology is unstable, in flux, as 



the myriad of institutions and technologies adapt to the dramatically changed – and 

changing – economic, social and political climate.

In Beeman's account of the media ecology of revolutionary Iran, within a year after the 

revolution the news media "had returned to their roles of supporter of the dominant state 

ideology", although the ideology was now that of the Islamic Revolution (1984: 163). 

Looking at other revolutions, it is easy to imagine other possibilities. In post-Soviet 

societies, the enthusiasm of the anti-structural period, in which a new society was being 

constructed out of the pieces of the old, led in many cases to nostalgia for the structure of 

the Soviet past, as the new society failed to live up to what had been imagined for it 

(Klumbyte 2010). In Dominic Boyer's superb work on this topic, East German 

intellectuals, accused of being insufficiently grateful for their new Westernized, 

democratic lifestyles, recognize that their nostalgia is not really for the Soviet past, but 

for that period of antistructure, when anything seemed possible (2005). The possibility 

that state media will return to its role as an uncritical voice for the state is a real 

possibility, as is the prospect that a sector of the media will become an apologist for the 

“good old days” of the Mubarak regime as the new Egyptian polity struggles to invent 

itself and tries to grapple with Egypt’s intractable economic conditions.

Finally, there is the evolving role of social media to consider. Beeman notes in his 

analysis of media in the Iranian case that cassette tapes were wielded with great effect as 

opposition media during the revolution (see also Sreberny-Mohammadi and Mohammadi 

1994). Like social media in Egypt, cassettes in Iran were a relatively new medium whose 

political potentials were only just being revealed. Cassettes derived part of their 

effectiveness as examples of Enzenberger's "new media," in which ownership of the 

means of consumption also meant one owned the means of production (1970). Cheap, 

easily made, and simple to distribute, cassettes were functionally different than the "old" 

broadcast media in which a relatively small set of producers broadcast messages to a 

substantially larger body of consumers. Such new media proved extremely difficult to 

control, and Beeman notes that after the revolution, cassettes continued to play a 

significant role as an opposition media — now in opposition to the new clerical regime, 

rather than to the dictatorship of the Shah. In Egypt, social media revealed in January 

2011 a set of crucial political capacities that in turn affected all the other major elements 

in the media ecology. Following the uprisings, the inability of the Shebab al-Facebook to 

produce a "No" vote on the constitutional referendum, or to generate significant protest 



against the military for the detention and torture of protesters on March 9, emphasized its 

limitations, even as the protests on April 8 for the prosecution of Mubarak showed that 

social media still could exert considerable political power under the right conditions.

Digital media exhibit many characteristics of Enzenberger’s “new media” but may also 

represent a shift in mediated communication of a whole new order. While resembling 

new media in its production capacities, they offer far greater potential to selectively 

quote, aggregate, transform and comment on other media. Moreover, they encourage, and 

in some cases necessitate, coproduction between spatially dispersed producers. Finally, 

their distribution capacities are truly global, and public, in ways that make it extremely 

difficult to control, as the Mubarak regime learned. It seems likely that social media will 

retain its character as a site for social and political protest into the future, even as the new 

Egyptian government or governments seek to exploit its or their capacities for state-

building.

Egypt's media ecology is currently best characterized as being in an experimental 

phase, in which journalists, editors, military leaders, officials in old and new political 

parties, bloggers, and many others are seeking to find a new balance of roles and 

relationships. Every action — from the confrontation of a political leader on television, to 

the prosecution of a blogger — is an experiment whose political, economic and social 

consequences will shape subsequent experiments. These myriad contingent actions will 

collectively restructure Egypt's media ecology as the revolution continues to unfold.

The revolutionary media ecology of Egypt — in particular the ways various media index, 

image and influence one another — suggests that, unlike in Iran, whatever the ultimate 

political outcome of the uprisings, the mediascape of Egypt post revolution will be 

significantly different from what it was before January 25.

 

References:

Al-Masry Al-Youm 2011. Facebook's Egypt visitors up by 1 million in February. 23 

March. http://www.almasryalyoum.com/en/node/373027 [accessed Apr. 18, 2011].

Beeman, William O. 1984. The cultural role of the media in Iran: The revolution of 1978-

79 and after. In The news Media in National and International Conflict. Andrew Arno 

and Wimal Dissanayake, eds. Boulder and London: Westview Press.

http://www.almasryalyoum.com/en/node/373027


Bowman, Warigia. 2011. Dictators and the Internet. Cairo Review of Global Affairs. 

http://www.aucegypt.edu/GAPP/CairoReview/Pages/articleDetails.aspx?aid=34 

[accessed April 16, 2011]

Boyer, Dominic. 2005. Spirit and System: Media, Intellectuals, and the Dialectic in  

Modern German Culture. Chicago: University of Chicago Press.

Deflem, Mathieu. 1991. Ritual, Anti-Structure, and Religion: A Discussion of Victor 

Turner’s Processual Symbolic Analysis. Journal for the Scientific Study of Religion 

30(1):1-25

El Amrani, Issandr. 2002. Finally Free: After a Long Wait, Free Internet Appears in 

Egypt.  Cairo Times (24-30 Jan.): 21.

Enzenberger, Hans Magnus. 1970.  Constituents of a Theory of the Media.  New Left  

Review 64(1): 13-36.

Kamel, Sherif, and Maha Hussein. 2001. The development of e-commerce: the emerging 

virtual context within Egypt.  Logistics Information Management 14(1/2): 119-126.

Klumbyte, Neringa. 2009. Post-Soviet Sensations: Nostalgia, the Self and Alterity in 

Lithuania. Lietuvos Etnologija (Lithuanian Ethnology) 9 (18): 93–116

Peterson, Mark Allen and Ivan Panovic. 2004. Accessing Egypt: Making Myths and 

Producing Web Sites in Cyber-Cairo. New Review of Hypermedia and Multimedia 10(2): 

199-219.

Reporters Without Borders. 2011. Press Freedom Index 2010. http://en.rsf.org/press-

freedom-index-2010,1034.html [accessed Apr. 20, 2011]

Sakr, Naomi. 2007. Arab Television Today. I.B.Tauris.

Sreberny-Mohammadi, Annabelle and Ali Mohammadi. 1994. Small Media, Big  

Revolution:Communication, Change and the Iranian Revolution. Minneapolis: University 

of Minnesota Press.

http://en.rsf.org/press-freedom-index-2010,1034.html
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2010,1034.html
http://www.aucegypt.edu/GAPP/CairoReview/Pages/articleDetails.aspx?aid=34


Turner, Victor. 1969. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Aldine. 

Turner, Victor. 1974. Dramas, Fields and metaphors. Ithaca, NY: Cornell University 

Press.

Ungerleider, Neal. 2011. Egypt Now Blocking Al Jazeera Broadcasts to Much of Middle 

East. Fast Company Jan. 30 http://www.fastcompany.com/1722354/egypt-nilesat-al-

jazeera [accessed May 2, 2011]

World Bank. 2010. World Bank Development Indicators, December. 

http://data.worldbank.org/sites/default/files/wdi-final.pdf [accessed April 20, 2011]

http://data.worldbank.org/sites/default/files/wdi-final.pdf
http://www.fastcompany.com/1722354/egypt-nilesat-al-jazeera
http://www.fastcompany.com/1722354/egypt-nilesat-al-jazeera


i For example, in 2008 Ibrahim Eissa, the outspoken editor of Al Dostor newspaper, was sentenced to 
two months in prison on charges of insulting President Mubarak for reporting–accurately, it turned out–
about his health. Eissa subsequently had to fight civil suits by NDP members. Ultimately he was 
pardoned by President Mubarak. Eissa is wealthy, educated and well-connected. The government has 
no desire to actually keep him in prison. Rather, the case sent a chill through the Egyptian press, as it 
was intended to do. In 2010, after his newspaper was bought by a new publisher, Eissa was fired for 
agreeing to publish an article by Mohamed ElBaradei calling on Egyptians to boycott the unmonitored 
2010 elections.


	Boyer, Dominic. 2005. Spirit and System: Media, Intellectuals, and the Dialectic in Modern German Culture. Chicago: University of Chicago Press.

