
 1 

The Scene of the Crime: 

October 9
th

, Maspero, and Egyptian Journalism after the Revolution 

 

Maurice Chammah 

 

 

On October 9, 2011, violence broke out in front of the Maspero building in downtown 

Cairo, turning a peaceful march into clashes that resulted in the deaths of over twenty 

protesters. Immediately, accusations targeted the state-owned media, claiming that it had 

reverted to Mubarak-era practices of provoking inter-religious violence and had failed to 

acknowledge the possibility that the military had purposefully killed protesters. While 

covering the story, independent journalists found themselves working out their 

relationship to activists as they tried to build a credible case against the state-sanctioned 

version of the events. This is the story of the march, its aftermath, and the way it was 

covered, along with brief forays into the history of Egyptian media, offering a broad look 

at Egyptian journalism a year after Mubarak’s fall from power. 

The march was to begin shortly before sunset at Shubra square, in the largely Coptic 

Christian neighborhood of the same name, and proceed to downtown Cairo, ending in 

front of the Maspero building, the headquarters of state-owned television studios. At the 

same moment, another group of protesters were already gathering near Maspero, on the 

east bank of the Nile, and would join the march as it arrived. 

For months, many in Egypt‘s Coptic community had been denouncing both attacks on 

their churches and the state-run media‘s coverage. Shortly after midnight on January 1, 

2011, a church in Alexandria had been bombed, resulting in the deaths of over twenty 

worshippers. In March, a church in the southern outskirts of Cairo was torched. When 

Christians protested the burning in front of Maspero, they were attacked by a mob, and 

then agreed to disband when the military agreed to rebuild the church.  

Even with Mubarak gone, this trend did not change substantially. In May, another church 

was attacked in Imbaba, a working-class neighborhood across the Nile from Shubra, after 

rumors spread of a Christian convert to Islam being held hostage. On September 30
th

, the 

Mar Girgis church in the southern village of El-Marinab was attacked by thousands and 

torn down after months of bickering over renovation plans.  

I have used the passive voice in describing the attacks, because in many cases 

investigators failed to find culprits. The reasons for these failures were widely debated; 

some activists went so far as to accuse the Ministry of the Interior of purposefully 

bungling the investigations, and former president Hosni Mubarak of fanning the flames 

of sectarianism to ensure that he would be seen as a protector of the Copts. They accused 



 2 

state media of collusion in the plan. Others accused the state media of simply ignoring the 

myriad problems facing Copts at the hands of Islamic extremist groups and the 

government‘s inability or unwillingness to protect them. 

―Both state-affiliated and independent newspapers consistently misreported the 

circumstances of the church burning [in El-Marinab] and its immediate aftermath,‖ wrote 

Mariz Tadros of the Middle East Research and Information Center, ―raising serious 

questions about the ethics (or perhaps the skills) of journalists in the post-Mubarak era 

and suggesting, again, that the SCAF‘s penchant for censorship and press intimidation is 

on a par with that of the deposed regime.‖1 

These were several of the reasons that members of the Coptic community planned yet 

another march to the Maspero building. An Ahram Online reporter later described the 

march as it began at Shubra square: ―People walked peacefully, holding flowers, crosses 

and singing Christian hymns. There were lots of priests there as well: some of whom 

stood in the beds of pick-up trucks with microphones and speakers.‖2 In the meantime, 

buses carrying army personnel began to arrive on the two bridges north and south of 

Maspero. Protesters began to chant: ―We thought you would unite us, but you actually 

divided us.‖
 3 In a later account for Al Masry Al Youm, journalist Sarah Carr wrote, just as 

she foreshadowed: ―In the front row was a group of men in long white bibs, ‗martyr upon 

demand‘ written on their chests.‖
 4 

At 6 p.m., as the sun was setting over the Nile, the march proceeded down El-Galaa 

Street, passing the headquarters of the state-owned newspaper Al Ahram, which had once 

supported Mubarak uncritically. ―A single rock was thrown at the door,‖ Carr recounted, 

―likely a comment on its coverage of violence against Copts.‖ The demonstrators began 

to chant, ―Here are the Coptic Christians. Where is the press?‖ 

Al Ahram was actually founded by two non-Coptic Christians, the Lebanese brothers 

Beshara and Salim Taqla, in 1875, out of a small office in Alexandria. Ten years later, 

they moved the operation to Cairo and over the course of successive generations of 

editors, mostly drawn from the Taqla family, Al Ahram grew into Egypt and the Arab 

world‘s most widely read newspaper. In 1950, scholar Helen Kitchen called Al Ahram 

―The ‗Times‘ of the Arab World.‖5 

―On the most minor domestic issues,‖ she admired, ―Al Ahram plays the part of the wise 

old man, giving a gentle prod here and a mild hint there, uncolored by either sectarian or 

partisan bias.‖ During World War II, both the Allied and Axis sides tried to get the 

paper‘s editors to sell their editorial opinions to the highest bidder. When the editors 

refused, both sides accused them of supporting the other. In the late 1940s, the paper‘s 

circulation jumped from 30,000 to 80,000 copies.  



 3 

Some Egyptians were bothered, however, that the most powerful newspaper in Egypt was 

not run by Muslims. In 1957, Muhammad Hassanein Heikal, now undoubtedly the most 

famous journalist in recent Egyptian history, took over Al Ahram. He wrote a report to 

the board of directors in his best literary Arabic only to find out that the board, in keeping 

with its Christian-Lebanese roots, largely spoke French.6 

Such a situation would not last for long. In 1960, President Gamal Abdel Nasser oversaw 

the nationalization of the Egyptian press, and Heikal became his close advisor. ―Heikal 

was Nasser‘s alter ego,‖ wrote Louis Awad, a literary editor jailed during the period.  

―When Heikal contradicted him, Nasser was in fact having a dialogue with himself.‖7
  

Heikal focused on technological innovation and his personal taste for cleanliness became 

legend. One impressed observer wrote of ―immense marble reception halls, adorned with 

gouache paintings and ceramic sculpture‖ which ―lead to antiseptic rooms where 

technicians in immaculate smocks tend electronic perforators, American computers, and 

British typesetting machines.‖8  

At the same time, the content of the newspaper slowly became a reflection of the Nasser 

administration‘s desire to control information, a trend that succeeded Nasser himself. ―I 

want freedom of the press,‖ President Anwar Sadat said after withdrawing and then 

reissuing press licenses in the early 1970s to keep journalists in line. ―At the same time I 

want it to be a dedicated press.‖9
  

―The Egyptian editor feels under no obligation to print the full text of yesterday‘s speech 

by the president of the Republic,‖ explained former ambassador and media scholar 

William Rugh, ―although he frequently does.‖10 

The early Mubarak years were marked by optimism about press freedom. Rugh wrote 

that ―in 1983, the International Press Institute stated that the Egyptian press under 

Mubarak had achieved the highest level of freedom since the fall of the monarchy in 

1953.‖11 

But over the next decades of Mubarak‘s rule, overt censorship plagued the newly founded 

independent newspapers, while self-censorship pervaded the state-owned publishers. Al 

Ahram and its peers continued to be accused of marginalizing Coptic concerns and 

whitewashing attacks on the Coptic community carried out by Muslims. The criticism 

was not that they were consistently wrong, but rather that their coverage always reflected 

the government‘s interests.  

―Journalists are banned from addressing issues such as the problems of copts [sic] in 

Egypt and issues related to the armed forces,‖ explained editor and journalism professor 

Mahmed Habeb.12
 In early 2010, after the murder of eight Copts by a Muslim gunman in 



 4 

Nag Hammadi, Coptic activist William Wissa declared: ―State media, which is actually a 

publicity tool in the hands of the regime, is used to violating the most basic professional 

rules when covering news about crimes against Copts in particular.‖13  

On October 9
th

, after the Coptic marchers passed the Al Ahram building, they were joined 

by a number of Muslims in solidarity as they continued to make their way to Maspero, 

home of state-owned television. A monument to Nasser‘s dreams of state centralization, 

the Maspero building rises up on the east side of the Nile, visible from a wide swath 

between two bridges, its smoothly rounded base giving way to a sharp rectangular central 

tower upon which rests a thinly protruding collection of satellite dishes. Since January, 

the building had been surrounded by several thick rings of barbed wire, where soldiers 

stood ready to meet the coming march.  

Several protesters and journalists wrote on Twitter that the scene around them was still 

peaceful as they approached Maspero at dusk. ―A tiny old lady walked among them,‖ 

wrote Carr, ―waving a large wooden cross,‖ while chanting ―God protect you my 

children, God protect you.‖ 

What exactly happened next is largely a matter of whom one chooses to believe. No two 

reports are precisely the same. Many protesters later described rocks raining down from 

above as they passed under a bridge. Gunshots rang out. Tear gas was thrown. The army 

moved towards the groups of civilians, although who was attacking whom and why, was 

still unclear. ―At a traffic underpass at the end of Shubra Street,‖ wrote Carr, ―…there 

was the sudden sound of what sounded like gunfire.‖
 14

 Egyptian blogger Zeinobia added 

that the march ―was met by rocks hurled and gunshots in the air by some people.‖15 

―As I neared the crowd, scores of mostly young Muslim men pushed their way past me 

carrying large wooden sticks and whatever rudimentary weapons they could fashion out 

of household kitchen items,‖ wrote Reva Bhalla for the intelligence company Stratfor.16 

―Walking in groups of three or more with a confident swagger, they told everyone along 

the way that Copts were killing Muslims and soldiers and called on others to take 

revenge.‖ 

In the meantime, Central Security Forces and military police raided several offices in the 

Maspero building itself, including those of two independent stations, 25TV and Alhurra 

TV, smashing windows and forcing the former to go off the air. Alhurra is funded by the 

U.S. government, and a presenter remained on air, trying to speak with soldiers searching 

the studio. He grew increasingly frantic, shouting repeatedly ―I‘m Egyptian, I‘m 

Egyptian!‖17 

Several groups of people did not have to wait until later that night for a news story of 

what had happened, much less until the next day for print. I became an unintentional 



 5 

member of one of these groups: the small community of Egyptian and American 

journalists, local activists, and other users of the social media platform Twitter and the 

myriad blogs to which it often leads. Tweets and blog posts spilled out continually almost 

as soon as the violence started, with people at the scene instantly communicating what 

they saw and others far away culling and curating the information into longer, more 

cogent writings. 

―What we are seeing in #Egypt is a clash between military & civilians, not Muslims and 

Copts,‖ tweeted reporter Reem Abdellatif. ―But of course,‖ wrote Tony Karon in a blog 

post, as if responding, with instant analysis, ―the sectarian issue itself is one easily 

manipulated to create a specter of chaos -- and make the argument for Egypt to be ruled 

by a strong hand.‖18 

The Twitter and blog conversations were as speculative as they were reactive, and often I 

read the commentary before I read the facts. I came across a tweet asking, ―How come 

there isn‘t a single photo or video of a Copt with a gun?‖ I had to quickly imagine that 

someone else must be accusing Copts of having weapons, which would mean that they, 

and not the army exclusively, were responsible for the violence, and that this tweet was 

trying to combat that accusation by asking for evidence. 

It turned out that the tweet was not a response to an accusation made on Twitter, but 

rather to one made on television. Shortly after 8 p.m., on state-owned Channel One, 

presenter Rasha Magdy was reporting live on air about the events outside the Maspero 

building. ―Three martyrs have fallen, as well as 20 injured, all are army soldiers,‖ she 

said. ―And by who? Not by Israelis, or an enemy but by the very hands of a certain class 

of this nation‘s citizens. This is the army that protected the revolution; the army that 

refused to fire a single gunshot at its citizens, is getting fired upon, at this moment.‖19 

With rising distress in her voice, Magdy then called upon ―honest‖ or ―honorable‖ 

Egyptians (―erroneously, without evidence, and possibly with malignant intent,‖
 

suggested Thanassis Cambanis of The Atlantic20) to come out into the streets and protect 

the military from the protesters. Meanwhile, Nile TV, another state-owned station, began 

to echo the report that several soldiers had been killed. 

―State television has behaved thus far tonight much as it did during the 18 days of the 

Egyptian uprising,‖ observed Issandr El Amrani on his popular blog The Arabist. ―In 

other words, it has deployed propaganda, unverifiable allegations, talk of ‗foreign 

agendas‘ and ‗outside hands‘, and extremely partial reporting. It has repeatedly used 

sectarian language, with presenters referring to protestors as ‗the Copts‘ and using 

sentences such as ‗The Copts have killed two soldiers.‘‖21 

http://twitter.com/#!/search?q=%23Egypt


 6 

Just as outrage began to spread among Twitter and blogs about the likelihood that the 

military had sparked the violence, so too did disbelief at the state television coverage, 

being produced right above the violence, which suggested that the Copts were to blame. 

The stream of accusations, reactions, and images of blurry violence had turned the usual 

pathway between producers and consumers of media and reporting into an impassable 

maze of information, disinformation and commentary.  

The next day, the state-owned newspaper Al Akhbar reported that the protesters ―attacked 

military police with machetes and Molotov cocktails.‖22 Another state-owned paper, Al 

Gomhurriya, printed a question in large bold letters: ―Who is Setting Egypt on Fire?‖ and 

quoted a military source as vaguely, yet ominously, suggesting ―the events were 

planned.‖ Al Wafd, which is run by one of the country‘s older political parties, printed the 

headline ―A Bloody Disaster in front of Maspero‖ and described protesters attacking 

soldiers with ―metal chains, daggers, and Molotov cocktails.‖23 It informed its readers 

that ―groups of Coptic youths managed to seize automatic weapons from the soldiers but 

chose not to use them.‖ The independent Al Dustur wrote that the attacks were carried out 

by ―criminals,‖ but that before the violence broke out, ―50,000 Coptic protesters launched 

an armed protest, unprecedented in the history of the church.‖24 

Al Ahram, both in English and Arabic, largely held off from swinging accusations at first, 

focusing instead on the military‘s immediate promises to investigate, on condemnations 

from domestic and foreign leaders, and calls for reconciliation. On Tuesday, October 

11
th

, Al Ahram called the events the ―Maspero incident,‖ while other papers used words 

in their headlines like ―massacre,‖ ―tragedy,‖ ―bloodbath‖ and ―conspiracy.‖ Al Masry Al 

Youm, in an ostensibly sober press review, sarcastically noted the ―slasher-film 

sensibilities‖ of its competitors.25 

The next morning, Agence France-Presse reported that the Coptic Church officially 

blamed ―strangers‖ who ―infiltrated the demonstration and committed the crimes for 

which Copts are being blamed.‖26 The Muslim Brotherhood released a statement claiming 

―America is planning to occupy Egypt by inciting sectarianism.‖ Politician (and now 

presidential candidate) Mohamed Selim Al Awa thought that the peaceful protest was 

taken over by ―trained and hired‖ forces.  

In the independent newspaper Al Tahrir, editor Ibrahim Eissa asked ―If the SCAF has 

been aware for a while now of the existence of a conspiracy, why did it wait until the 

protest to send in armored vehicles, instead of subverting the counter-revolutionaries at 

an earlier opportunity?‖ A veteran of jail time for his publications under Mubarak, Eissa 

knew to paint his misgivings with subtlety. ―If the Maspero events were the result of a 

conspiracy,‖ he asked the military, ―did you not contribute to its success by spilling the 

blood of protesters?‖27 



 7 

Only a few, openly anti-regime outlets reported immediately on events that would later 

be recognized as the most horrific that night. On widely dispersed YouTube videos, 

armored personnel carriers (APCs) could be seen in grainy, shaky images, wildly 

careening through crowds of running protesters, overtaking many and trapping them.  

―All of a sudden we saw a speeding APC zigzagging towards us, from the street onto the 

sidewalk," said protester Vivianne Magdy in a television interview not long after.28 ―The 

next thing I remember was the APC knocking Mosad [her fiancé] off the ground. He was 

thrown onto the other side of the street, and his skull and leg were broken. His leg was 

almost separated from his body, and his head was bleeding. Then a group of military 

officers gathered around him and kept beating him while he was trying to breathe.‖ 

Western newspapers and agencies largely held off at first from laying blame squarely on 

the military. The Guardian reported only ―Coptic Christians clashed with security 

forces.‖ ―Clashes broke out,‖ was the BBC‘s subject-less version.29 

At the same time, some Western publications indirectly hinted at their position about the 

truth by placing descriptive weight on the grief of the victims, the anger of the Coptic 

community, and the firm belief by some of the protesters that they had been attacked by 

soldiers. ―Women in Cairo‘s Coptic hospital wailed for their dead on Monday and 

Christians accused Egypt‘s generals of failing to protect them from strict Islamists,‖ 

wrote Tamim Elyan for Reuters.30  

―An angry crowd of thousands gathered at the largest cathedral here on Monday to mourn 

the death of two dozen Coptic Christian demonstrators killed the night before in clashes 

with security forces,‖ began David Kirkpatrick for the New York Times, ―as liberal 

activists lamented the military‘s increasingly tight hold on power.‖31
 Online, the New 

York Times also published a blog post by Robert Mackey titled ―Social media accounts of 

violence in Cairo challenge official narrative.‖32 Tom Gara, who writes for The National 

lamented on Twitter ―Egyptian propaganda managed to turn a massacre of protesters into 

a two-way deadly ‗clash‘ with deaths on both sides.‖33 

On Wednesday, the Supreme Council of the Armed Forces (SCAF) held a press 

conference, where they denied any military role in the deaths of the Coptic protesters. 

They had already called upon the civilian leadership to form a committee to investigate 

the events. That same day, the state-owned Middle East News Agency cited a military 

source claiming that the army had buried some number of soldiers killed on Sunday.34 

SCAF member General Adel Emara said that ―while he could not deny that some people 

might have been hit, it was not ‗systematic‘.‖ David Kirkpatrick, in the New York Times, 

quoted Emara‘s account of the situation he thought the soldiers, all of whom were quite 

young, found themselves in that night:  



 8 

―I want you all to imagine, as parents would,‖ Emara told a sea of microphones, ―the 

soldier in his vehicle who sees the scene and wants to run for his life. He sees a car 

burning, and if people jump out, the crowd beats him up severely, so this is not safe 

either.‖
 
 

―What can he do,‖ the General asked rhetorically, before answering himself, ―other than 

try to drive his car out of this hell to safety?...He wanted to get away with his car; he 

must‘ve been traumatized.‖35 

Kirkpatrick refrained from joining the chorus of Egyptian journalists by then adamant 

that the army and state media were to blame. Still, his assessment invariably seeped out. 

From many possible anecdotes, he chose to conclude his article with a few paragraphs on 

Vivianne Magdy.  

By then, Magdy had become an icon after going on television on Tuesday, still raw with 

grief, and describing how her fiancé was run over and killed by one of the military 

vehicles. Kirkpatrick placed Magdy‘s experience at the end of his article, leaving the 

reader with a harrowing image of a woman holding the hand of her fiancé, dead in the 

hospital. The takeaway was clear. 

On Thursday, I attended a press conference held by several youth organizations to present 

a counter-narrative to the SCAF‘s statements the day before. I climbed several flights of 

stairs to get to a small pair of rooms, the offices of Al Tahrir newspaper, and struggled to 

make my way in among thick crowds of journalists and activists. The conference room, 

really a foyer, was so small that journalists had to take turns getting good positions to 

film and hear the speakers, who took turns stepping into the fluorescent haze of the 

cameras, positioning themselves in front of microphones rigged into staplers and held in 

the air by arms protruding anonymously from the mass of people. 

Every few minutes, the murmurings of cameramen jostling for space and reporters 

making quiet phone calls were enough to overtake the speaker‘s voice, at which point the 

organizers would scream at everyone to quiet down. As the activists, many of whom were 

journalists themselves, described their experiences on Sunday night, the reporters 

scribbling down notes and holding up cameras often tossed in their own comments, on 

occasion even interrupting the speaker to correct what they felt to be a missed angle or a 

hidden issue. An American journalist commented on some footage being shown on a 

small laptop screen. ―It‘s just so dark,‖ she said skeptically. ―Sorry,‖ the speaker, who 

had shot the video, responded, ―It‘s from my mobile phone.‖  

A 25-year old journalist named Lobna Darwish stood to speak. Her memories were full 

of the scattered, incomplete impressions of violence that everyone seemed to have of 

Sunday night. She stressed that the march was initially ―full of families.‖ ―Things were 



 9 

fine,‖ she said, ―until we reached the Shubra underpass,‖ at which point ―rocks were 

thrown at us.‖  

―At first when I saw the first truck, I thought it was an individual case of a military 

officer who went crazy,‖ she said, in Daily News Egypt reporter Heba Fahmy‘s 

translation. ―But there were four armored personnel carriers running over the people 

again and again.‖36 

By the third hour of the conference, the crowd had thinned. Some of the activists who 

spoke late in the afternoon shortened their accounts into tight takeaway points for the 

tired reporters, who still dutifully jotted notes and held their microphones in the air. One 

activist showed a video depicting a military officer riding a public bus following the 

clashes, who announces, ―I shot one of them with three bullets‖ and receives applause. 

In a room next door and on the street outside, the witnesses repeated their stories in front 

of different television cameras. Their narratives gradually became less scattered and 

hazy, and congealed into consistent, persuasive, and passionate accounts. The most 

damning and clear evidence, however, was not in pictures, but buried deep past the lead 

in some of the independent press. Manal Khaled, who works at the Maspero building, 

was quoted in the Daily News Egypt as saying that military police told employees at 

Maspero to leave the day of the violence by 2 p.m., and that the military police ―told us 

that armed Copts would come to the TV building and [violent clashes] would erupt.‖37 

As I prepared to leave, a woman handed me two pages in English, a translation of the 

press conference‘s official statement, which wove Sunday night‘s violence into the 

broader struggle of the revolution. It went farther than prior analyses, calling the violence 

a ―full-fledged conspiracy‖ by the army. 

Around the same time, a group of activists and journalists collected their accounts on a 

website called Maspero Testimonies. In both English and Arabic, they are filled with 

accounts of vivid brutality, jumping between short, reportorial sentences and longer, 

more speculative interpretation. This excerpt from Bishoy Saad‘s piece is a good example 

of the cinematic tone found in many of the testimonies: 

―All at once all the lights went off and I heard the sound of a car grating 

on the ground. I looked and saw an army tank coming from afar at insane 

speed with a solider at the cannon opening machine gun fire in every 

direction. People were running like madmen in every direction and the 

tank was crushing anyone in its path. The light was very faint and almost 

no one could see in front of them…we could just hear screams and the 

window glass in the building next to Maspero shattering from the gunfire.‖ 



 10 

Many of the writers quoted the Qu‘ran: ―And do not conceal what you have witnessed–

for he who conceals it is sinful at heart.‖ Others mentioned Twitter as the way they 

initially heard about the events, which spurred them to rush to the scene with the kind of 

impulsivity found equally in activists and war correspondents. Many of those writing the 

testimonies were both writers for an independent newspaper as well as members of a 

revolutionary organization. Manar Ammar, a journalist who described herself as a 

―neutral observer,‖ wrote ―we were attacked by the army and the extremists who had 

believed the state media.” Ahmed Magdy, a journalist for Al Tahrir as well as a member 

of the Alliance of Socialist Youth, peppered his account with his personal reactions. 

―Somebody called me and told me to turn on national TV because the demonstrators were 

setting fire to Maspero,‖ he wrote. ―No one would believe how glad I was, because that 

building needs to be set on fire 20 times in a row and it might still be the official building 

of fraud and deception.‖ 

After the violence on October 9
th

, the community of independent journalists in Egypt 

found that they had become advocates for the narrative favored by activists, and could do 

little to affect the overwhelming narrative printed by the state-owned press. At the same 

time, some independent newspapers simply continued their prior tendency to side with 

the ruling powers, either by choice, because the editors and publishers are connected in 

various ways to the leadership, or by force, because they have been fired or put in jail in 

the past.38 

The scene for such a situation had been set long before the uprisings last January. ―As an 

independent journalist you‘re cornered,‖ Sarah El-Sirgany, managing editor of the Daily 

News Egypt (DNE) told me over lunch one day several weeks later. ―You‘re classified as 

anti-regime right away, no matter how objective you are.‖39
 Amira Salah-Ahmed, the 

business editor at DNE, agreed. ―When your independence entails bringing out the truth, 

and the truth is very, very ugly, and it‘s always against the current regime and the status 

quo, then you‘re instantly opposition,‖ she explained. ―So you‘re always put in this 

position, unwillingly maybe, and sometimes unintentionally, of opposing the regime, 

when in fact what you‘re doing is a completely objective portrayal of certain 

situations.‖40 

When I asked her about October 9
th

 specifically, she was quick to defend the independent 

journalists and indict the state press. She singled out Rasha Magdy, the presenter who 

called upon ―honorable Egyptians‖ to come to Maspero and defend the army. ―It kicked 

off at 5:30 or 6 and she was on the air at 8, and she‘s in the Maspero building. All she had 

to do was look outside her window. It‘s not an excuse,‖ Salah-Ahmed told me, shifting 

into the second-person to accuse Magdy. ―You‘re part of the problem. You‘re part of the 

scene of the crime as it‘s happening. Look outside your window or ask someone to find 

out what‘s actually happening, rather than just reading the script and not thinking of the 



 11 

consequences of that. Because even if that were true, let‘s say that the Coptic protesters 

were attacking the military, what good is it going to do for you to tell more unarmed 

citizens to go to the streets and go protect the military?‖ 

For Salah-Ahmed, Magdy‘s behavior was more than just a one-time mistake. It 

was indicative generally of state media, which in her mind is ―the exact opposite 

of what good journalism is—what we do.‖ 

El-Sirgany also criticized state media personnel, but in a more personal vein. ―You have 

two different types of people working there,‖ she said. ―You have the people who realize 

it‘s a job they have to do to put money on the table and that‘s it, and others who actually, 

by working there long enough, believe everything the state media does.‖ El-Sirgany‘s 

comments to me had been common among critics in the days after Maspero. ―It‘s 

probably almost unfair to expect them [state media] to suddenly become real journalists,‖ 

writer Ashraf Khalil said on Al Jazeera‘s Listening Post program. ―They exist to support 

the power structure.‖41 

In 1979, William Rugh, one of the seminal scholars of contemporary Arab media, made 

the same point less caustically, finding a way to grant state media workers a status a bit 

higher than that of cogs in a sycophantic bureaucracy. He described the Egyptian media 

as a ―mobilization press,‖ meaning that the purpose of journalists and their editors was to 

rally readers to the cause of nationalism by explaining and defending the policies of the 

country‘s leadership. In some countries, he argued, the privately owned press always 

loyally supported the regime, but in Egypt and other countries where the business had 

been nationalized, the press ―does not criticize the basic policies of the national 

government,‖ but ―may carry stories and editorials critical of government services on the 

local level.‖42  

While the ―lower level bureaucrat rather than the national leadership is held responsible,‖ 

he explained, ―the criticism serves a pedagogical purpose for the leadership as well as 

providing an outlet for very limited debate.‖ 

The state-owned newspapers received more freedom during the 1960s and 1970s, but the 

question became whether anyone was reading them. In 1960, about a month after 

newspapers like Al Ahram were brought under state control (“organized” was the official 

term43), Nasser oversaw the opening of a new television headquarters. Named for the 

famous French Egyptologist Gaston Maspero, the building was inaugurated on the eighth 

anniversary of the 1952 revolution. Three channels began broadcasting six hours a day, 

joining with state-controlled radio stations, which since the 1930s had reached Egypt‟s 

vast illiterate population.44 Both radio and TV featured far less criticism of government 

policy than newspapers. In 1970, Nasser, in his final days, established the Egyptian Radio 

and Television Union (ERTU). ERTU consolidated the control of media under the 



 12 

authority of the surreptitiously named Ministry of Information (which had once been 

more optimistically named the Ministry of Culture and National Guidance).45 

Long-time media scholar Abdallah Schleifer put it thus: ―Arab television, which came 

into being during the high tide of republican police states, did not even attempt 

journalism. Its photographers covered only occasions of state, and there were no 

correspondents, since it was ‗information‘ not news that was sought. Anchors could do 

the job of reading state news agency wire copy describing these ceremonial occasions 

while unedited footage was transmitted.‖46 

Part of the explanation also had to do with the perceived necessities of war. “Steeped in a 

culture of perennial confrontation shaped by the conflict with Israel,” explains Lawrence 

Pintak, dean of the Edward R. Murrow School of Communication at Washington State 

University, in his recent book The New Arab Journalist, “the patriotic fervor so often 

seen among reports in countries at war became a permanent fixture of Arab media.”47  

Perhaps more crucially, the Maspero building and ERTU became part of the vast state 

apparatus that proliferated during Nasser‟s rule. Unlike the historical lineage that led to 

mainstream television news in the U.S. and Europe, the bureaucratic form of Nasser‟s 

revolutionary government led to a situation in which state media workers were more akin 

to their counterparts in any other ministry than to the kind of journalists that had once 

been cultivated at Al Ahram. 

When the Egyptian uprisings began in January 2011, many observed that the 

headquarters of Mubarak‘s National Democratic Party were allowed to burn while the 

Maspero building, with its over 30,000 employees, was fortified quickly and heavily. To 

this day, the area surrounding the building looks like a military compound, with multiple 

layers of barbed wire, tanks, and armed soldiers in full gear. During the revolution, 

several state-owned stations told viewers that protesters were being given money and a 

meal from Kentucky Fried Chicken (there is a branch at Tahrir square), by ―foreign 

entities,‖ while others showed footage of pandas and tranquil views of the Nile.  

The day after the violence at Maspero in October, the English-language version of 

independent paper Al Masry Al Youm published an article quoting Rasha Magdy, the 

presenter who had called upon ―honorable Egyptians‖ the night before. Magdy defended 

herself primarily by attacking the independent media. ―Unlike state media that is owned 

by the people,‖ she said, ―private channels have their own agendas, working against 

Egypt‘s democratic transition for the sake of a scoop.‖48
 

Over the year since Egyptians forced Mubarak from the presidency, articles have trickled 

out, in both independent newspapers and Al Ahram‘s English online version, reporting 

that Maspero workers were angry with their superiors‘ actions during the revolution and 



 13 

afterwards. Many workers at the building protested against how their stations had 

covered the uprisings and wanted to see changes in leadership. Some took indefinite 

leave while others formed organizations with like-minded colleagues.49
  Still others, like 

the well-known presenter Shahira Amin, spoke angrily to other press, both domestic and 

foreign. Amin, who herself received harsh criticism for interviewing Israeli soldier Gilad 

Shalit after his release, had resigned from her position on state TV on February 3, 2011.   

In late November, Minister of Information Osama Haikal (no relation to the former Al 

Ahram editor) spoke about October 9
th

 to Al Masry Al Youm.50 He had appointed a 

committee to investigate the state media‘s coverage and appeared on talk shows.51 ―There 

was a real revolution in January and we seek to establish its goals,‖ he said. He answered 

questions with questions, and chalked the events up to ―professional mistakes,‖ arguing 

―the campaign against us is unjustified:‖  

―On 9 October they accused us of incitement. Does incitement precede the 

event or does the event happen and then the incitement occurs? We were 

covering with great balance and no other television station was covering 

because it was right downstairs. The real problem is that some presenters 

were overwhelmed by the situation and started to defend [the military]. 

Some people said we didn‘t mention the number of Coptic deaths but the 

question is who gave this number before us?‖ 

Asked the pointed question ―Should there be a Ministry of Information in a democracy?‖ 

Haikal equivocated. ―No,‖ he said. ―I myself was opposed to the Ministry of Information 

in the past and when it was abolished I objected to its sudden abolishment. It will be 

abolished sooner or later, but things must be put in place before doing that.‖ 

The forensic truth of what happened on October 9
th

, and the wide gap between state and 

independent coverage represented a dynamic that had been growing steadily for several 

years. Ever since the eighteen days of uprisings in January and February that resulted in 

the end of Mubarak‘s rule, the Supreme Council of the Armed Forces (SCAF) had slowly 

begun to rely on the structures of media production and consumption that defined the 

Mubarak years. ―Suffice it to say that the gulf between state and private media has never 

been wider than it was between April and December 2011,‖ argued media scholar Adel 

Iskandar on the website Jadaliyya. ―The state media‘s superior terrestrial reach in 

Egyptian homes and its advantage over private satellite networks has given the military 

the assurance that the majority of Egyptians will watch their shows. Additionally, SCAF 

has also gambled on the Egyptian people‘s loyalty and respect for the armed forces 

through decades of indoctrination in the media and education.‖52 

By allowing this gap in coverage to widen on October 9
th

, the military council had 

succeeded as well in pushing the revolutionary activists and their independent journalist 



 14 

colleagues politically away from the majority of the Egyptian public, which would later 

be dubbed the ―Silent Majority.‖ Reading the news, not just reporting it, became a 

difficult, time-consuming enterprise simply not possible for the majority of Egyptians, 

and the SCAF assumed that most Egyptians would take at face value the state-owned 

media‘s narrative. They assumed Egyptians would trust that their leaders had acted in 

good faith, just as they had in the days of Nasser. 

Independent journalists and activists attempted to counteract this narrative by holding 

their own alternative press conferences and organizing initiatives like the Maspero 

Testimonies website, but they simply could not compete with the organizational power 

and institutionalized reach of state-owned media.  The lines between activists and 

journalists had blurred, to the degree that the journalists‘ presence at the scene of the 

crime made their accounts, counter-intuitively, less plausible to those already predisposed 

to blame the protesters for the violence, especially as there was increasing talk of a return 

to stability and an end to political agitation.   

Al Ahram‘s English coverage, which often presents a more skeptical, anti-regime 

perspective than its Arabic counterpart, declared that October 9
th

 was the first time a 

military attack on protesters was documented on video, and yet such compelling visual 

evidence failed to make an impression on the wider Egyptian public, which continued to 

tacitly to support the SCAF‘s rule. 

In the days and weeks that followed October 9
th

, the reality of the events only became 

more obscure amidst a web of investigations. Some Western outlets reported that Nile TV 

retracted its story that Coptic protesters had shot soldiers. Stratfor, the U.S. intelligence 

company, reported instead that ―a journalist not affiliated with Nile TV was in the studio 

and stated on-air that there was no evidence of Coptic involvement in the soldiers‘ 

deaths‖ but that ―there was no retraction; state media stood by its story.‖ 

As if on cue, the sectarian pot-stirring that the original march was meant to protest 

returned in full, if subtle display. Makram Mohamed Ahmed, the head of the Journalists‘ 

Syndicate (to which many independent journalists do not belong, as their newspapers 

have foreign publishing licenses), explained in Al Ahram that he believed Coptic 

intellectuals and public figures were accusing military rulers of committing genocide 

against Copts.53 In the party-owned Al Wafd paper, an op-ed accused a priest of ―calling 

for the killing of Aswan‘s governor, who some accuse of igniting the violence.‖54 Of 

course, the problem is that accusing someone of fomenting sectarianism often opens one 

up to criticism of having done the same thing.  

The discussion of what really happened on October 9
th

 gradually shifted from the media 

to a military investigation, where, as with Mubarak‘s ongoing trial, it would wallow in 

bureaucracy. It was also overtaken by the violence at Tahrir in mid-November, which 



 15 

would once and for all cement the distance between Tahrir and the ―Silent Majority‖ that 

had been tested by the military on October 9
th

. ―Maspero cristallized [sic] the rejection of 

SCAF that many revolutionaries have felt and that is being echoed widely on the internet 

these days,‖ wrote Issandr El Amrani. ―But we forget that it may have also cristallized 

[sic] the majority of Egyptians in another direction: that of supporting the army, and 

condemning challenges to it, precisely because they believe the best way to avoid a 

worsening of the situation is reducing tensions.‖55 

On February 2, 2012, nearly four months later, violence again broke out at a soccer match 

in Port Said, leaving over seventy Egyptians killed and hundreds wounded, and renewing 

questions about whether the SCAF had fomented violence in order to assert the necessity 

of their rule. By then, much of the independent press had given up its qualms about 

directly accusing the SCAF and even some of the state media had felt free to suggest a 

conspiracy, citing the poor response of official security forces in the stadium. Much of 

this accusatory coverage took the form of quoting politicians who were suspicious of the 

SCAF, and who thus represented a critical bloc of public opinion-makers not as available 

to the press back in October.56  

―It‟s not about the absence of facts or the lack of facts,” El-Sirgany of Daily News Egypt 

told me. “The facts are out there. It‟s what type of reality Egyptians want to believe. And 

you can see there is a collective state of denial…for them to acknowledge that this is 

happening, this brutality, it means that they have to go out now in the streets and say 

down with the military. They‟re not ready to do that.” 

While the events of October 9
th

 represented a point on a timeline rather than a radical 

break, they clarified a set of dilemmas facing independent journalists in the post-

revolution period. In press conferences and online networks, the increasingly tight-knit 

relationship between these journalists and the activists they cover affected their ability to 

reach a greater audience than those predisposed to believe them. If these journalists 

represented themselves as impartial observers, but then clearly sided with anti-regime 

activists, who would believe them? What reason would anyone have to believe them? 

The tragedy was that these anti-regime journalists, by aligning themselves so closely with 

activists, gave up the tool they had wielded with more pride than any other: their claim to 

impartiality.  

Journalists, activists, and a wider community of analysts began after October 9
th

 to speak 

more openly and lucidly about the failures of the ―revolution,‖ broadly conceived. They 

began to fill blog posts, articles, tweets, and conversations with the idea that ensuring the 

successful legacy of the eighteen days of January and February that brought down 

Mubarak would involve far more than the formalities of a power transfer from the SCAF 

to a civilian government. It would involve more than a new constitution and the removal 



 16 

of various ―remnants‖ of the Mubarak era from the positions of influence they still 

occupied.  

The revolution‘s success would also demand a fundamental change in the cultures of 

state institutions and among the employees who work for them. This necessity was 

clearer in the context of state media than any other state institution, and clearer on the 

night of October 9
th

 than ever before. The Ministry of the Interior and others may have 

continued to operate after the revolution as they did before, in secrecy, with exact 

hierarchies and lines of authority kept murky to outsiders. But the state media, despite the 

anger of its critics, continued its work in the tall, cylindrical monument to state 

centralization on the Nile, its transmissions and hence its opinions in full view. 

 

Maurice Chammah is a writer currently on a Fulbright research fellowship in Cairo. In 

addition to research on media and journalism, he writes a blog, Adrift on the Nile, and 

articles on culture and politics for the Daily News Egypt, Huffington Post, and other 

publications. Originally from Austin, Texas, he is a member of the band Mother Falcon. 

 

  

 

Notes: 
1
 Tadros, Mariz. “Egypt‟s Bloody Sunday.” Middle East Research and Information 

Project. 13 October 2011. http://www.merip.org/mero/mero101311 

 
2
 Gaber, Yassin. “Reconstructing Maspero‟s Bloody Sunday: An Ahram Online 

Investigation.” Ahram Online. 1 November 2011. 

http://english.ahram.org.eg/NewsContentPrint/1/0/25521/Egypt/0/Reconstructing-

Masperos-Bloody-Sunday-An-Ahram-Onl.aspx 

 
3
Ibid. 

 
4
 Carr, Sarah. “A firsthand account: Marching from Shubra to deaths at Maspero.” Al 

Masry Al Youm. 10 October 2011. http://www.almasryalyoum.com/en/node/503496 

 
5
 Kitchen, Helen A. ―‗Al-Ahram‘: The ‗Times‘ of the Arab World.‖ Middle East Journal 

Vol. 4, No. 2 (Apr., 1950), pp. 155-169. 

 
6
 Turck, Nancy B. “The Authoritative Al-Ahram.” Saudi Aramco World. Vol. 23, No.5 

(September/October 1972), pp. 4-9. 

 
7
 Sheehan, Edward R.F. “Introduction” in Heikal, Mohamed Hassanein. The Cairo 

Documents: The Inside Story of Nasser and his Relationship with World Leaders, Rebels, 

and Statesmen. Garden City, NY: Doubleday, 1973. p. xxi.  

 
8
 Ibid., p. xiv.  

 

http://mauriceincairo.blogspot.com/
http://www.motherfalconmusic.com/
http://www.merip.org/mero/mero101311
http://english.ahram.org.eg/NewsContentPrint/1/0/25521/Egypt/0/Reconstructing-Masperos-Bloody-Sunday-An-Ahram-Onl.aspx
http://english.ahram.org.eg/NewsContentPrint/1/0/25521/Egypt/0/Reconstructing-Masperos-Bloody-Sunday-An-Ahram-Onl.aspx
http://www.almasryalyoum.com/en/node/503496


 17 

 

 
9
 Rugh, William A. Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab 

Politics. Westport, CT: Greenwood Publishing Group, 2004.  

 
10

 Ibid., p. 43-44. 

 
11

 Ibid. 

 
12

 Media Sustainability Index 2006/2007. IREX. http://www.irex.org/system/files/MENA-

MSI06-Egypt.pdf 

 
13

 El-Masry, Charl Fouad. “Q&A with Coptic Activist William Wissa.” Al Masry Al 

Youm. Online. 21 March 2010. http://www.almasryalyoum.com/en/node/22274 

 
14

 Carr. 

 
15

 Zeinobia. “Black Sunday: 1954 Redux „Live Updated‟.” Egyptian Chronicles. 9 

October 2011. http://egyptianchronicles.blogspot.com/2011/10/black-sundary-1954-

redux.html 

 
16

 Bhalla, Reva. “Geopolitical Journey: Riots in Cairo.” Stratfor. 13 October 2011. 

Retrieved 14 October 2011. Inaccessible as of 25 December 2011. 

 
17

 Armed Men Enter Alhurra Studios in Cairo—English Subtitles [Video]. (2011). 

Retrieved 22 December 2011, from 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OXs8Uzhpf78 

 
18

 Karon, Tony. “As Violence Roils Cairo‟s Streets, What Does Egypt‟s Junta Want?” 

Time Global Spin Blog. 9 October 2011. http://globalspin.blogs.time.com/2011/10/09/as-

violence-roils-cairos-streets-what-does-egypts-junta-want/ 

 
19

 Gaber. 

 
20

 Cambanis, Thanassis. “The End of Egypt‟s Revolution, or the Start of Its Second?” The 

Atlantic. http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/10/the-end-of-egypts-

revolution-or-the-start-of-its-second/247281/ 

 
21

 El Amrani, Issandr. “Maspero and sectarianism in Egypt. The Arabist. 10 October 

2011. http://www.arabist.net/blog/2011/10/10/maspero-and-sectarianism-in-egypt.html 

 
22

 Shawky, Amany Aly. “Monday‟s papers: A doomed night for Egypt‟s revolution.” Al 

Masry Al Youm. 10 October 2011. http://www.almasryalyoum.com/en/node/503539 

 
23

 Ibid. 

 

http://www.irex.org/system/files/MENA-MSI06-Egypt.pdf
http://www.irex.org/system/files/MENA-MSI06-Egypt.pdf
http://www.almasryalyoum.com/en/node/22274
http://egyptianchronicles.blogspot.com/2011/10/black-sundary-1954-redux.html
http://egyptianchronicles.blogspot.com/2011/10/black-sundary-1954-redux.html
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OXs8Uzhpf78
http://globalspin.blogs.time.com/2011/10/09/as-violence-roils-cairos-streets-what-does-egypts-junta-want/
http://globalspin.blogs.time.com/2011/10/09/as-violence-roils-cairos-streets-what-does-egypts-junta-want/
http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/10/the-end-of-egypts-revolution-or-the-start-of-its-second/247281/
http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/10/the-end-of-egypts-revolution-or-the-start-of-its-second/247281/
http://www.arabist.net/blog/2011/10/10/maspero-and-sectarianism-in-egypt.html
http://www.almasryalyoum.com/en/node/503539


 18 

 

 
24

 Ibid. 

 
25

 The English edition of Al Masry Al Youm is now known as Egypt Independent, but I 

use the name by which it was known at the time, particularly to reflect its affiliation with 

the Arabic newspaper of the same name.  

 
26

  Agence France-Presse. “Egypt Coptic Church blames „infiltrators‟ for Maspero 

clashes.” Ahram Online. 10 October 2011. 

http://english.ahram.org.eg/~/NewsContentP/1/23787/Egypt/Egypt-Coptic-Church-

blames-infiltrators-for-Masper.aspx 

 
27

 Mohsen, Ali Abdel. “Tuesday‟s papers: The nation reacts.” Al Masry Al Youm. 11 

October 2011. http://www.almasryalyoum.com/node/503845  

 
28

 Khazbak, Rana. “A year in review: The military as seen by the detainees.” Egypt 

Independent. 27 December 2011. http://www.almasryalyoum.com/en/node/571341 

 
29

 “Cairo clashes leave 24 dead after church protest.” BBC Middle East. 9 October 2011. 

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-15235212 

 
30

 Elyan, Tamim. “Egypt‟s Christians vent fury at army after clash. Reuters. 10 October 

2011. http://af.reuters.com/article/egyptNews/idAFL5E7LA1P420111010 

 
31

Kirkpatrick, David D. “Copts Denounce Egyptian Government Over Killings.” New 

York Times. 10 October 2011. 

http://www.nytimes.com/2011/10/11/world/middleeast/coptics-criticize-egypt-

government-over-killings.html 

 
32

 Mackey, Robert. “Social Media Accounts of Violence in Cairo Challenge Official 

Narrative.” The Lede.  http://thelede.blogs.nytimes.com/2011/10/10/social-media-

accounts-of-violence-in-cairo-challenge-official-narrative/ 

 
33

 Gara, Tom, Twitter post, October 10, 2011, 6:32 p.m., 

https://twitter.com/#!/tomgara/status/123435654666387456 

 
34

 Bhalla, Reva. “The Perception War in Egypt.” Stratfor. 13 October 2011. Accessed at 

http://www.irgamag.com/members.pl?page=egyptisr_20111014 

 
35

 Kirkpatrick, David D. and Heba Afify. “Egyptian Generals Plead for Understanding 

After Death of Coptic Protesters.” New York Times. 12 October 2011. 

http://www.nytimes.com/2011/10/13/world/middleeast/egyptian-minister-reverses-

resignation-decision.html 

 

 

http://english.ahram.org.eg/~/NewsContentP/1/23787/Egypt/Egypt-Coptic-Church-blames-infiltrators-for-Masper.aspx
http://english.ahram.org.eg/~/NewsContentP/1/23787/Egypt/Egypt-Coptic-Church-blames-infiltrators-for-Masper.aspx
http://www.almasryalyoum.com/en/node/571341
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-15235212
http://af.reuters.com/article/egyptNews/idAFL5E7LA1P420111010
http://www.nytimes.com/2011/10/11/world/middleeast/coptics-criticize-egypt-government-over-killings.html
http://www.nytimes.com/2011/10/11/world/middleeast/coptics-criticize-egypt-government-over-killings.html
http://thelede.blogs.nytimes.com/2011/10/10/social-media-accounts-of-violence-in-cairo-challenge-official-narrative/
http://thelede.blogs.nytimes.com/2011/10/10/social-media-accounts-of-violence-in-cairo-challenge-official-narrative/
http://www.irgamag.com/members.pl?page=egyptisr_20111014
http://www.nytimes.com/2011/10/13/world/middleeast/egyptian-minister-reverses-resignation-decision.html
http://www.nytimes.com/2011/10/13/world/middleeast/egyptian-minister-reverses-resignation-decision.html


 19 

 
36

 Fahmy, Heba. “Maspero clashes a conspiracy by SCAF, say political powers, 

witnesses.” Daily News Egypt. 13 October 2011. 

http://thedailynewsegypt.com/egypt/maspero-clashes-a-conspiracy-by-scaf-say-political-

powers-witnesses.html 

 
37

 Ibid.  

 
38

 This was seen in the way independent paper Al Dustur, among other newspapers, 

suggested that the protesters were armed. It is beyond the scope of this article to look into 

how the rest of the independent press, including Youm7 and Al Masry Al Youm in Arabic 

covered the events and their aftermath, but for more on self-censorship in the independent 

press see: Chammah, Maurice. “The Springborg Affair: A Censorship Debacle Reflects 

Egypt‟s Future. Huffington Post. 13 December 2011. 

http://www.huffingtonpost.com/maurice-chammah/egypt-media-censorship-

spingborg_b_1146133.html 

 
39

 El-Sirgany, Sarah. Interview by author. 27 October 2011. 

 
40

 Salah-Ahmed, Amira. Interview by author. 8 December 2011. 

 
41

 Listening Post. 15 October 2011. Al Jazeera. 

http://www.youtube.com/watch?v=Q_nPDjDwDK0 

 
42

 Rugh. 

 
43

 Law no. 156 of May 24, 1960, according to Rugh, ―stipulated that no newspapers could 

be published without the permission of the country‘s only political organization, the 

National Union (later renamed the Arab Socialist Union)‖ p. 37.  

 
44

 It should be noted, however, that even before radio many illiterate Egyptians received 

news, official or otherwise, through personal networks. Newspapers around the turn of 

the last century were often read out loud at cafés and political cartoons were often 

understood by illiterate audiences. For more on this phenomenon, see Fahmy, Ziad. 

Ordinary Egyptians. CA: Stanford University Press, 2010.  

 
45

 For more on the history of state-owned television and its relationship to Egypt‟s 

foreign relations, see Sakr, Naomi. “Egyptian TV in the Grip of Government: Politics 

Before Profit in a Fluid Pan-Arab Market.” In Television and Public Policy. Ward, David 

(ed.) New York: Taylor and Francis, 2009.  

 
46

 Schleifer, Abdallah. ―Media and Religion in the Arab-Islamic World.‖ Arab Media & 

Society. Issue 1, Spring 2007. 

http://www.arabmediasociety.com/index.php?article=31&p=0 

 

 

http://thedailynewsegypt.com/egypt/maspero-clashes-a-conspiracy-by-scaf-say-political-powers-witnesses.html
http://thedailynewsegypt.com/egypt/maspero-clashes-a-conspiracy-by-scaf-say-political-powers-witnesses.html
http://www.huffingtonpost.com/maurice-chammah/egypt-media-censorship-spingborg_b_1146133.html
http://www.huffingtonpost.com/maurice-chammah/egypt-media-censorship-spingborg_b_1146133.html
http://www.arabmediasociety.com/index.php?article=31&p=0


 20 

 
47

 Pintak, Lawrence. The New Arab Journalist. London: I.B. Tauris: 2011, p. 31.  

 
48

 Elwakil, Mai. “State media coverage of Maspero violence raises tempers.” Al Masry Al 

Youm. 10 October 2011. http://www.almasryalyoum.com/en/node/503748 

 
49

 El-Bey, Doaa. “New faces, but…” Al Ahram Weekly. 7-13 April 2011. Issue No. 1042. 

http://weekly.ahram.org.eg/2011/1042/eg10.htm 
 
50

 On January 24, 2011, Haikal had written an editorial calling on Egyptians to refrain 

from taking to the streets. “Not a single Egyptian loyal to the nation,” he wrote, “would 

wish to see the repetition of the Tunisian scenario in Egypt.” 

 
51

 Hussein, Abdel-Rahman. “Q&A with the Information Minister: State TV is not 

immune to making mistakes.” Al Masry Al Youm. 26 November 2011. 

http://www.egyptindependent.com/node/519436 

  
52

 Iskandar, Adel. “Free at Last? Charting Egypt‟s Media Post-Mubarak (Part 1).” 

Jadaliyya. 19 December 2011. http://www.jadaliyya.com/pages/index/3641/charting-

egypts-media-post-mubarak-%28part-1%29 

 
53

 Osman, Ahmed Zaki. “Monday‟s papers: Editorial pages shift Maspero blame.” Al 

Masry Al Youm. 17 October 2011. http://www.almasryalyoum.com/en/node/505892 

 
54

 Abdel Razek, Mustafa. “Balagh Illa Albaba Shenouda.” Al Wafd. 17 October 2011. 

http://www.Al Wafd.org/ت قالا رأى-م في-173/ال صط رازق-م بدال لاغ-109849/ع ي-ب ا-إل باب -ال

نودة ش  

 
55

 El Amrani, Issandr. “One more thing about Maspero.” The Arabist. 19 October 2011. 

http://www.arabist.net/blog/2011/10/19/one-more-thing-about-maspero.html 

 
56

 In a television interview, presidential candidate Hamdeen Sabbahi said simply ―this is a 

planned ambush on the Ahly Ultras group for their prominent role in the 25 January 

Revolution,‖ in El Meshad, Mohamed. ―Activists, politicians see more than hooliganism 

in football violence. Egypt Independent. 2 February 2012. 

http://www.egyptindependent.com/node/633646 

http://www.almasryalyoum.com/en/node/503748
http://weekly.ahram.org.eg/2011/1042/eg10.htm
http://www.jadaliyya.com/pages/index/3641/charting-egypts-media-post-mubarak-%28part-1%29
http://www.jadaliyya.com/pages/index/3641/charting-egypts-media-post-mubarak-%28part-1%29
http://www.almasryalyoum.com/en/node/505892
http://www.alwafd.org/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%89/173-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%D9%89-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D9%82/109849-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D8%A5%D9%84%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%AF%D8%A9
http://www.alwafd.org/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A3%D9%89/173-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%D9%89-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A7%D8%B2%D9%82/109849-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D8%A5%D9%84%D9%89-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%AF%D8%A9
http://www.arabist.net/blog/2011/10/19/one-more-thing-about-maspero.html
http://www.egyptindependent.com/node/633646

