
Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  1 

 

 

 

 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy in Egypt 
 

Nour Halabi 

 

 

Introduction 
On January 25, 2011 Egyptians took to the streets demanding the reform, and finally the 
toppling, of the government of President Hosni Mubarak who had been in power since 1981. 
In Tahrir Square, protestors chanted “we want a new government, baqina ‘al hadida” a 
colloquial expression denoting extreme poverty and disenfranchisement (al-Watan, January 27 
2011). Over the course of 18 days, protestors chanted for “bread, freedom, and social justice,” 
and of course, “down, down with Hosni Mubarak.” A mere 18 days after the outbreak of 
protests, vice president Omar Suleiman announced that Hosni Mubarak would be stepping 
down after thirty years in office (Al Jazeera Youtube Channel, February 11, 2011). Despite 
the miraculous success of what came to be known as the January 25 Revolution in Egypt, in 
the last four years, the nation has been incapable of enforcing many of the social democratic 
demands made during the 2011 protests. This paper will seek to explicate the declining 
importance of social democratic reforms in public discourse through an examination of the 
role of media commercialization in Egypt. 
 
The period following the January 25, 2011 revolution was critical for the Egyptian economy. 
Not only were economists faced with the most severe economic crisis since the 1930s, but they 
also needed to devise new economic policies after the revolution. Thus, after transitioning 
from Nasser’s Arab socialist experiment of the 1960s, to Anwar Sadat’s Infitah or open market 
policies of the 1970s, and finally to Mubarak’s neoliberal restructuring policies of the 1990s, 
Egyptians were once again at a crossroads in terms of economic policy. In elite discourse, 
Egyptians debated the structure and ideological orientations of the post-revolution economy, 
and on the streets, protestors advocated a renewed social justice, or ‘adala ijtima’iyya, and 
accountability of policymakers to the citizenry.  

 
While debates about the Egyptian economy were ongoing, the restructuring and 
commercialization of media during Mubarak’s time in office played an immense role in 
steering discourse on the political economic environment after January 25, 2011. I argue that 
despite the popular demands for social justice, the structure of Egyptian commercialized 
media inhibited the translation of social justice demands into discussions of economic policy. 
In turn, media discourse contributed to the metamorphosis of a social democratic revolution 
into a neoliberal democratic political movement. To substantiate this argument, I will begin 
with a historical analysis of media policy in Egypt and start to trace the influence of the 
institutional development of media industries. Further, I will conduct an industrial analysis of 
the Egyptian media system, while explaining the importance of the political economy of the 
media system for media norms and systematic bias to shed light on the role of commercial 
media in the temporal moment of the Egyptian Revolution of January 25, 2011. 
  



Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  2 

Media Policy and Collective Action 
The literature on media policy reform globally reflects the importance of media policy to 
democratization processes as well as the successful functioning of a democratic system. In his 
influential work The Structural Transformation of the Public Sphere, Jürgen Habermas points to the 
media as a medium of deliberation that is critical to achieve self-governance in a democracy. 
Further, implicit in arguments for deliberation and consensus is the argument for mass 
communication as a channel of political information, which guides political engagement as it 
reaches towards consensus (Curran 2011: 4). 

 
Due to its centrality to democracy, one of the central tenants in democratic theory has 
traditionally been the protection of the independence of mass communications vis-à-vis 
political power. Drawing from this liberal tradition, capitalism was heralded as the guarantor 
of media independence from the state. In 1962 Milton Friedman championed capitalism in 
his Capitalism and Freedom as the ideal political economic configuration to protect political 
freedom and democracy from the influence of the government. In 2014, Robert McChesney 
acknowledges the role that capitalism plays in maintaining an “independent” media. 
However, McChesney problematizes the universality of the argument for an independent 
corporate media stating, “democracy is not safe if people tolerate the growth of private power 
to a point where it becomes stronger than the democratic state itself” (2014: 5). This view is 
echoed in Mancur Olson’s study of interest group politics in modern democracies, as he 
argues that the growing power of private interest groups threaten policy making processes at 
the institutional level. Although Olson’s explanations of the mechanisms of private interest 
politics have been criticized extensively, his preoccupation with protecting society from the 
tyranny of the minority is a just cause that equally inspires this research on Egyptian media. 

 
Moreover, the influence of private interests can be exerted independently from Olson’s 
theories in a commercial media system, as private interests may influence public opinion 
through ownership and control patterns of the media system. In their book Manufacturing 
Consent, Edward Herman and Noam Chomsky contend that the systematic bias of media 
content influences public opinion (Herman, E. & Chomsky, N, 1988). Further, studies in 
comparative media systems illustrate that the structure of media systems carries consequences 
for media content and ideological frameworks, as Hallin & Mancini’s Comparing Media Systems 
(2000), revealed that a contrast in media systems overlaps with diverging social environments 
and ideological frameworks across countries. Consequently, and in keeping with the 
theoretical legacy of media policy and social movement theory, this paper argues that the 
industrial analysis of media must be placed in conversation with the revolutionary political 
context to reveal the ways in which the structure of the media system perpetuates pre-
revolutionary mechanisms of domination. 
 

The Social Justice Demands of the Revolution 
From the outset, the Revolution of January 25, 2011 in Egypt was aimed not only at 
democratizing the political system, but also at countering the growing strain placed on the 
country’s population by the Mubarak regime’s policy of unrestrained neoliberal reforms 
(Iskandar 2013: 4). From the chants of the revolution: “Bread, Freedom, and Social Justice” to 
the statements made by groups represented in the protests, the revolutionaries stressed 
throughout the movement the need for redistribution policies and greater economic equality. 
Throughout the protests, the popular chants of revolutionaries as well as major policy 
objectives outlined by various groups continuously emphasized the social egalitarian aims of 
the movement. 
 
One YouTube video showing protestors in Tahrir Square on January 30, 2011 documents a 
protestor singing, “The wealthy have slaughtered the poor.” (0:40) “They do as they wish and 
the poor are ‘ala al hadeed.” (Cassel 2011: 00:45) Another video from January 29, 2011 shows a 
female protestor raised on the shoulders of her male compatriots, shouting the famous chant 



Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  3 

of the revolution “our revolution is legitimate – against poverty and against hunger.” 
(Usernameandword, January 29, 2011) Another protest chant also echoes the economic 
motivations of protestors as they shouted, “You, living in palaces, our protest is legitimate 
against poverty and against hunger.” (Al-Hamalawy, March 27, 2011) The social justice 
aspirations of the January 25 movement also found transnational allies in the global justice 
movement. In a YouTube clip broadcast on September 30, 2011 a protestor addresses the 
American public declaring that the movement is advocating for the “99%,” but also part of a 
global, “struggle for social justice.” (El Saber: 00:32) Thus, not only did the social justice 
aspirations of the global justice movement resonate with the groups present in Tahrir, but also 
the movement allowed Egyptian protestors to envision themselves as participants in a global 
movement for greater social democracy.  
 
The need for social democracy was equally emphasized in the documents and statements 
issued by civil society organizations present in Tahrir during the January 2011 revolution. In 
fact, in the wake of the January protests, participating civil society organizations rushed to 
issue statements that publicly defined the movement’s goals. In part, this was in response to 
Mubarak’s dismissal of the movement as aimless and chaotic. However, underlying the 
immediate response of these groups was an effort to ensure that the goals would ultimately 
reach fruition while strengthening the decentralized social movement by introducing shared 
unifying goals among its various groups (McAdam 1982). Throughout these statements, the 
demands made by participants stressed the importance of economic redistribution policies 
and social justice as a fundamental aim of the revolution. 
 
In its statement, The Tajamu’ party declared, “on February 9, 2011 a new period has begun 
with the Egyptian Revolution, which will seek to realize the dream of a free, democratic Egypt 
and a diverse civil [madaniyya] government whose citizens enjoy the greatest levels of social 
justice.” (Hashem 2011: 139) Equally, the Workers’ Party issued a statement (Hashem 2011: 
12) on February 6, 2011 stating among its 19 demands the need to “prosecute corrupt figures 
in the Mubarak government,” to “repatriate embezzled funds abroad,” and to “take urgent 
steps to tackle poverty and hunger.” (ibid.: 151) In a declaration issued on February 6, 2011 
the Social Democratic Nasserite party also called for the retrieval of embezzled funds, as well 
as “the execution of regulations for a minimum wage, the engagement of a social agenda that 
brings the government back into a role of employer of young professionals” (ibid. 2011: 164). 
Similarly, the declaration made by the Muslim Brotherhood on January 19, 2011 echoed 
these calls, stating among its ten demands the need for a trial of corrupt officials who had 
made large fortunes, the need for transparency of government budgets and remunerations for 
public offices, and finally the review of the price of large public lands distributed to corrupt 
businessmen. The Kefaya movement issued a similar call in its declaration on February 18, 
2011 stating among its ten demands the need to legislate a minimum wage of 1200 
pounds/month. Its second demand was “the return of public funds, and the trail of the 
Mubarak family and other billionaires with ‘dirty money’.” (Hashem 2011: 235) The April 6 
Youth movement also noted that one of its key chants during the January 25, 2011 protests 
was a demand for a “1200 minimum wage,” and “linking of wages with commodity prices.” 
(ibid. 2011: 239) 
 
Ultimately, the demands of the protestors on the street, as well as the concrete statements 
provided by different stakeholders established a commitment to not only political, but also 
radical economic change. The question that emerges from this becomes, how did the social 
democratic goals of the revolution become obfuscated and adopted into the language of 
economic growth? How did the motto “bread, freedom and social justice” transform into 
“Egypt is open for business” following the stepping down of president Mubarak? Further, how 
was the Egyptian public able to depose a despotic president within 18 days, while being 
unable, over the course of four years, to achieve the social democratic aims of their 
movement? One answer, I argue, lies in the media policy adopted by the Mubarak 
administration during the 1990s and 2000s, and the impact such policies had on discouraging 



Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  4 

social democratic debate. In the following section, I will provide a historical analysis of media 
policy in Egypt to illustrate the policy trends. 

 

Media Policy under Mubarak 
As Mubarak entered office, he exhibited a commitment to the Infitah (market opening) policies 
of the 1970s, alongside exercising control over mass communication. As such, television in 
Egypt remained restricted to the control of the state monopoly Egyptian Radio and Television 
Union (ERTU). Similarly, radio and the press continued to fall under the supervision of the 
Arab Socialist Union created by Nasser and institutionally present in Sadat’s era (Sakr 2001). 
However, structural and technological changes that emerged in the Mubarak era necessitated 
the establishment of a new approach.  
 
Firstly, the conditions attached to a series of long-term IMF loans granted in the 1990s to 
countries in the region lead to an economic restructuring of several Egyptian industries, 
including the media. It was in this period that Mubarak employed a strategy of liberalization 
without democratization in the Egyptian economy, which extended to the Egyptian media 
industry. Consistent with this approach, Mubarak encouraged a number of divestment 
measures, transferring several public industries to private ownership (Hanieh 2013). An 
excellent example of this strategy is exhibited in the largest organization in the Egyptian 
media industry, Nilesat, which will be discussed later in greater detail. Notably, the 
commitment of external patrons to economic liberalization also played a determining role in 
the commercialization process. For example, in March 2006, a Wikileaks cable from the 
American ambassador in Egypt titled 06CAIRO1351 revealed the US’s commitment to the 
cause of privatization and increased professionalization and freedom in the media. The leaked 
reports revealed that USAID had previously invested $16 million to Egyptian media 
privatization projects (06CAIRO1351, March 6, 2006). Nevertheless, due to public response, 
the Egyptian state advanced privatization with caution. In the mid-2000s, Hosni Mubarak 
assured journalists that state-run newspapers would not be privatized (Wikileaks 2006).  

 
In addition to internal and external political pressure, financial circumstances and 
technological changes ran parallel to, and reinforced the restructuring of Egyptian media. 
Firstly, the launch of Nilesat in April 1998 transformed the Egyptian communications 
industry. Nilesat expanded the capacity of Egyptian television from the pre-existing two 
terrestrial stations to about 80 channels after the launch of Nilesat 101 in April 1998 (Sakr 
1999: 7). By the year 2000, this number had expanded to 200 channels of Egyptian, regional, 
and international origin, including a number of pay television packages such as Orbit and 
Showtime (Amin 2005). As for radio, prior to Nilesat, Egypt Radio operated using 62 medium 
wave (AM) and 3 short-wave (FM) transmitters, which permitted the service to provide 
programs to Egypt’s major towns and overseas programming in 33 languages. Nilesat, and its 
sister satellite launched in 2000 together improved the capacity of Egyptian television and 
radio exponentially (The Arab Center of Developing the Rule of Law and Integrity: 457). 
While expanding the reach and capacity of Egyptian mass communication, Nilesat required a 
large capital investment on the part of the Egyptian government. The Nilesat 101 satellite, 
launched in 1998, required a capital investment of $160 million (Sakr 1999: 8). Since 1998, 
Egypt has launched 102 in 2000, 103 in 2005, and 201 in 2010 further increasing the 
investment made by Egypt to support the project (Nilesat, 2014). On another front, Nilesat 
increased Egyptian media capacity beyond the supply resources of state media industry. 
Consequently, the launch of Nilesat strongly encouraged the Egyptian government to 
privatize television and radio, to fill airtime and to offset the capital investments made by the 
state. As of 2014, Nilesat is a joint-stock company where the ERTU holds 42% of shares. 
Banks, insurance companies, and individual investors own the remaining shares (Nilesat, 
2014). 
 



Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  5 

Regulations on newspaper ownership and control also followed in the footsteps of television 
and radio privatization. In 1996, Law number 96 allowed private newspaper ownership for 
corporate or collective legal persons, a policy which served to increase influence of large 
corporations in the media industry since the law required minimum capital investments of 
250,000 Egyptian Pounds for weekly periodicals and a million pounds for daily periodicals 
(The Arab Center of Developing the Rule of Law and Integrity: 470). From a policy 
perspective, the process of privatization during the Mubarak era was a result of a confluence 
of internal and external factors, recognized by the state as the privatization of a strategic asset 
of government, which was only relinquished to wealthy loyalists of the regime. Meanwhile, the 
state maintained control of the press. The following section will analyze the ownership 
patterns of newspapers, radio channels and television stations in order to show the increased 
linkages between businesses and media. 
 

Patterns of Ownership  
The privatization of the media followed a model of controlled economic opening without 
enhanced freedom of speech. While investors in private media were encouraged to enter the 
marketplace given the relatively expanded transparency and permissiveness of the legal 
infrastructure, the regulations remained restricted to solely Egyptian investors capable of fulfill 
high capital requirements for newspaper, radio, and television licenses. The development of 
the current Egyptian mass media structure occurred within the context of Egyptian media 
privatization. This section will map its trajectory in detail. 
 
First, as Egyptian media opened up to private investors, the capital investments required to 
cater to the size of the Egyptian market restricted the industry to large businessmen in the 
country. In the sphere of television, the ERTU examined the possibility of adopting a French 
television model where the state would maintain control of the two main channels, while 
outsourcing management of other channels to private investors (“Egypt studies”, September 
11 2000). However, the plans to privatize television were coupled with strong currents of 
clientelism and neo-liberalism. Accordingly, the first privately managed television station 
“Dream” was established in 2001 by Ahmad Bahgat, a businessman with strong ties to the 
Mubarak family (Cairo Post 2014). The station necessitated an initial capital investment of 36 
million Egyptian pounds entitling the individual owners to a 90% share to the company. 
Meanwhile, the ERTU contributed 10% capital investment in the amount of 4 million 
pounds, entitling the state body to a 10% share in the station (Emperors of Arab Television, 
January 24, 2005). Later, the second private television station al-Mehwar, owned by Hassan 
Rateb, entailed an initial investment of approximately one billion Egyptian pounds (Francis, 
R. February 21, 2012). 

 
The second trend demonstrated by the Egyptian media market lies in the increasing 
interconnections between the political sphere and media professionals, this aspect can be seen 
in the political ties of both Bahgat, and Rateb to the regime. Ahmad Bahgat was known for 
having close ties to Gamal and Alaa’ Mubarak (Cairo Post 2014). And nowhere are the media 
industry’s ties to businesses and government more evident than in the list of current positions 
held by Rateb, who in addition to ownership of Al Mehwar, he also acts as Chairman for the 
Egyptian Company for Tourist and Leisure Projects (TULIP), Sinai Cement, Sinai White 
Cement Company, Sinai University, Sama Sinai for Investment, Sama Misr for Investment, 
Sama Al-Qahera, Sama International Company for Tourism, among others. In total, Rateb 
acts as chairman of the board for 10 different organizations spanning the tourism, 
construction and development, and education industries. He also acts within the management 
structure of several NGOs, investors’ federations, and real estate companies (Sinai University 
Founder Profile, January 2014). Further, Rateb was a vocal supporter of the Mubarak regime 
during his rule and well after the former president was deposed. In an interview on Al Nahar 
television in 2014 he warned that Egypt would pay the price for the injustice done to the 
former head of state (Azzam, 2014). 



Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  6 

 
The trend of large capital investments made by prominent businessmen continued across all 
media platforms. As the first two privately-owned radio stations emerged in 2003 following 
the legalization of private-ownership, the radio industry demonstrated a similar trend of cross 
ownership and ties to large business. The first privately-owned radio station, Nogoom FM, 
was owned by Amr Adeeb, a real estate and entertainment businessman and the host of a 
popular talk show “Cairo Today” on Orbit, the Saudi-owned cable network (Amr Adeeb 
Profile, 2014). Meanwhile, the second station, Nile 104.6, is owned by Amr Adeeb’s father; 
chairman and CEO Emad al Deen Adeeb (Good News Group, 2014). This not only shows 
the cross ownership trend in Egyptian media, but also the increased media concentration 
amongst a limited number of investors.  

 
Print media followed suit as other mediums underwent commercialization. The most popular 
independent newspaper Al Masry Al Youm owned by Engineer Salah Diyab, possesses a board 
of trustees of the “most prominent Egyptian businessmen” (About Al Masry Al Youm, January 
2014). Similarly, Al Youm al-Sabe’ is owned by the prominent engineer Mohammad Al Amin 
Ragab who has ties to the Mubarak regime through his business partnership with real estate 
tycoon Mansour Amer (Mekay, 2011). The newspaper also demonstrates the increased cross-
platform concentration of the industry, as Amin also owns CBC Television (Caravan, March 
19. 2012“Chairmen”, 2015). 

 
The strong ties of media owners and investors with political figures create an alignment of 
interests between the two interest groups. This in turn carries implications for editorial 
content. For instance, Ahmed Bahgat strictly limited political dissent on his channels. On July 
24, 2012 after TV presenter Dina Abdel Rahman engaged in a debate on air with a military 
general where she criticized the military rule in Egypt, Bahgat personally called the presenter 
to reprimand her and terminate her contract (“Chairmen”, 2015). A similar situation has be 
reproduced on other channels, a series of labor strikes surrounding the January 25 Revolution 
which ousted Mubarak received limited coverage on OnTV, owned by business tycoon 
Naguib Sawiris, and on Dream TV, Hayat, or CBC, owned by Mohammad Amin. 

 
In fact, the privatization of print, radio and television media in Egypt while seemingly a 
positive democratizing force to introduce new voices into the media landscape, instead lead to 
the development of two main trends: firstly, the large capital investments required for 
operation limited the market to large investors and created significant barriers of entry to the 
market. Secondly, the large capital investments needed encouraged increased conglomeration 
and cross-ownership between media industries in existing industries in Egypt, with the main 
investors in the growing media sector hailing from real estate, food and beverage, tourism and 
others. 

Conclusion 
The period following the Egyptian Revolution of January 25, 2011 witnessed an enriched 
debate about the future structure and ideological orientation of Egyptian economic policy. As 
demonstrated in this paper, the structural analysis of mass media reveals a tri-partite alliance 
between the state, media owners and the business community committed to the maintenance 
of neo-liberal economic policies. Consequently, despite the social democratic goals of the 
Egyptian Revolution, the political economy of Egyptian media reveals a strong influence of 
private interests in steering media debate on Egyptian politics and economic policy. While 
media discourse cannot be considered the sole determinant of the outcome of the Egyptian 
Revolution, research in the political economy of media systems has stressed the importance of 
the structure of media systems on democratic deliberation. In keeping with earlier work on 
media and the public sphere, it is clear that the structure of Egyptian media has played an 
undeniable role in the deliberative process following the Egyptian Revolution. 

 



Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  7 

In the case of Egyptian media, the convergence of media concentration, cross-ownership and 
the increased involvement of businessmen in the professional sphere has impacted media 
norms and threatened the independence of media. Further, the three trends in Egyptian 
media demonstrate a widened circle of media actors, with a joint interest in sustaining the 
neo-liberal reforms of the Mubarak regime. Thus, media commercialization has not lead to a 
more democratized media, but rather allowed the media to continue to uphold systems of 
oppression after the Mubarak regime had been overthrown. 

 
In attempting to answer the question, why has the Egyptian public been able to depose a 
president in 18 days and yet unable to enforce any social democratic reforms in the four years 
following the revolution, this research points to the role media played through the process of 
agenda-setting, legitimization of neo-liberal policy, and the discouragement of opposing 
discourse. While it is undeniable that tensions over civilian or military, religious or secular 
government played an instrumental role in relegating the social democratic and neo-liberal 
frictions to the background of public discourse following the revolution, the role played by 
media in steering debate towards a pro-business economic consensus was instrumental to the 
outcome of the revolution. 
 
The January 25, 2011 revolution aimed at eradicating poverty, reducing income inequality, 
promoting employment, and most importantly, transitioning to a political system that 
engaged with an informed and politically engaged citizenry. In parallel with this radical 
political change this paper demonstrates that democratization and a “life with dignity” can 
only be demanded in the context of a culture of democratic and independent media, that 
represents public interests rather than narrow corporate or state concerns. 
 
 
Nour Halabi is a doctoral researcher at the Annenberg School for Communication at the University of 
Pennsylvania. Her research focuses on the political economy of communication in the Middle East, as well as 
global comparative politics of communication. She received her Licence from the Paris (IV) University- 
Sorbonne and her Masters from the London School of Economics. She has presented her research at the 
International Communication Association Annual Conference in Seattle, The Westminster School, and The 
Annenberg School for Communication. 

 

Bibliography 
06Cairo1351. (March 6, 2006) Next Steps for Advancing Democracy in Egypt. Wikileaks. Available 

online at: http://wikileaks.org/cable/2006/03/06CAIRO1351.html. Last accessed: March 
25, 2014. 

Amin, H. Y. (1997). Egypt.  Encyclopedia of Television (9781884964268) (pp. 553-555) 
Amin, H. Y. (2005) Report on the State of Media in Egypt. The Arab Center for the Rule of Law and 

Integrity. Available online at: http://www.arabruleoflaw.org/Files/PDF/Media/English/P2/ 
Egypt_MediaReportP2_En.pdf 

Cook, S. (2014) Egypt’s Solvency Crisis. Council on Foreign Relations. Available online at: 
 http://www.cfr.org/egypt/egypts-solvency-crisis/p32729. 

Cooper, K. J. (2008), ‘Politics and Priorities: Inside the Egyptian press’, Arab Media & Society, 6,  
 http://www.arabmediasociety.com/?article=689. 

Curan, J. (2011) Media Democracy. New York: Routledge. 
Elmasry, M. (2011). Producing News in Mubarak's Egypt: An analysis of Egyptian newspaper 

production during the late Hosni Mubarak era. Journal Of Arab & Muslim Media Research, 
4(2&3), 121-144. doi:10.1386/jammr.4.2-3.121_1 

ElSheikh, I. (1977) Mass Media and Ideological Change in Egypt (1950-1973). Amsterdam: University 
of Amsterdam. 

Friedman, M. (1962) Capitalism and Freedom. Chicago: Chicago University Press. 

Gher, L. A., & Amin, H. Y. (1999). New and Old Media Access and Ownership in the Arab World. 
Gazette: International Journal For Communication Studies, 61(1), 59. 



Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  8 

Hamada, B. I. (1993) The role of the means of communication in decision-making in the Arab World. 
Dawr Wasa’el al Ittisal fi Sono’ al-Qarar fi al-Watan al-ARabi. Beirut: Centre for Arab Unity 
Studies. 

Hamroush, A. (1989) The Story of Journalism in Egypt. Cairo: Al-Mostaqbal. 

Hanieh, A. (2013) Lineages of Revolt. Illinois: Haymarket. 
Hashem, ‘A. (2011) The Documents of 100 Days following the January 25 Revolution. Wathāʼiq miʼat yawm 

ʻalá thawrat 25 Yanāyir (Arabic). The Center for Strategic and Political Science Studies. 
Cairo: al-Ahram. 

Hallin, D. & Mancini, P. (2000) Comparing Media Systems: Models of Media and Politics. Cambridge: 
Cambridge University Press. 

Herman, E. & Chomsky, N. (1988) Manufacturing Consent. New York: Pantheon. 
Herman, E. (1995). Triumph of the Market: essays on economics, politics and the media. Boston: South End Press. 
Herman, E. & McChesney, R. (1997) Global Media: the new missionaries of global capitalism.   London: 

Cassell. 
Iskandar, A. (2013) Egypt in Flux. Cairo: American University of Cairo Press. 
Jenkins, J. C. (1983). Resource mobilization theory and the study of social movements. Annual review of 

sociology, 527-553. 

Pendakur, M. (2013). Twisting and turning: India's telecommunications and media industries under the 
neo-liberal regime. International Journal Of Media & Cultural Politics, 9(2), 107-131. 
doi:10.1386/macp.9.2.107_1 

McAdam, D. (1982). Political process and the development of black insurgency, 1930-1970. Chicago: University 
of Chicago Press. 

Rugh, W. A. (1987). The Arab press: News media and political process in the Arab world. Syracuse University 
Press 

Sabra, H. (2003) The State of Radio. Al-Ahram Weekly, issue no. 642, 12-18 June 2003. Available 
online at: http://weekly.ahram.org.eg/2003/642/eg4.htm. Last accessed March 22, 2014. 

Sadat, A. (1985) Son, This is Your Uncle Gamal. Cairo: Irfan Library Publishers. 
Sakr, N. (2001) Satellite Realms: transnational television, globalization and the Middle East. London: 

I.B. Tauris. 
_______(2005) Media Policy in the Middle East: A Reappraisal in James Curran and Michael 

Gurevitch (eds) Mass Media and Society, 4th Edition. London: Hodder Arnold, pp. 234-250. 
_______(2007a) Arab Television Today. London: I.B. Tauris. 
_______(2007b) Arab Media and Political Renewal. London: I.B. Tauris. 
_______(2013). Transformations in Egyptian Journalism. London: I.B. Tauris. 
Seddon, D. (1990) the political economy of dilatory reform: Egypt in the 1980s” World Development 

19(12), pp. 1721-1730. 
Siebert, F. , Peterson, T & Schramm, W. (1956) Four Theories of the Press. NY: Books for Libraries 

Press. 
Soliman, S. (2011) The Autumn of dictatorship: Fiscal Crisis and Political Change in Egypt under Mubarak. 

Stanford: Stanford University Press. 
 
Primary Sources 
Al-Hamalawy, H. (March 27, 2011) Striking is Legitimate, Legitimate – Against Poverty and Hunger. 

Youtube. Available online at: https://www.youtube.com/watch?v=M4s940nNyH4. Last 
accessed November 13, 2014. 

“Egypt Studies” (September 11, 2000). Egypt studies the possibility of media privatization, learning the 
lessons of the French experience” Al Bawaba. Available online at: 
http://www.albawaba.com/ar/ع"م-خصخصة-تدرس-م!/ساخرون ا%$  Last .الفرنسية-التجربة-من-مستفيدة-
accessed March 29, 2014. 

Abdulmaqsood, M. & Hajaj, M. (May 15, 2012) “Abu el Fotouh to ‘Investors’: Establishing large 
projects is the shortest route to abolishing unemployment… and the curshing capitalism and 
crushing socialism no longer exists now, we rely on a social democratic management of the 
country.” Al Youm al Sabe’. 

AFP (November 12, 2011) Four Hundred anti-capitalist protesters in La Defense close to Paris. Al-Youm 
al-Sabe’. 

“Alaa Kahkahi” (June 26, 2013) Alaa Kahkahi. Al Bedaia. Available online at: 
http://www.albedaiah.com/taxonomy/term/2378. Last accessed April 2, 2014. 



Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  9 

Al-Adl, B. (December 18, 2011). I swear to God to maintain the Constitutional Principles. Al-Ahram. 

Amin, S. & Othman, M. (April 1, 2012) The Coalition: Shater will create an empire even larger than 
that of Ez. Al-Youm al-Sabe’. 

Athim, M. (June 2, 2011) Abdelsalam: I refuse capital taxes on profits. Al-Youm al-Sabe’. 

Azzam, S. (2014) In video… Hassan Rateb, “Mubarak has been wronged and the nation will pay the 
price.” Al Masrawy. 
http://www.masrawy.com/News/News_Egypt/details/2014/8/12/318774/ببااللففييددييوو-
 االلثثممنن-سستتددففعع-ووااللأأممةة-للظظللمم-تتععررضض-ممبباارركك-ررااتتبب-ححسسنن

 
Bahar, M. (May 24, 2012) Badawi: Evil bureaucracy is killing the Egyptian economy. Al-Youm al-Sabe’ 

Bashar, N. (October 25, 2011) Assem Desouqi: Egypt does not have a real capitalist system. Al-Youm al-
Sabe’. 

“Businessman” (January 8, 2014) Businessman Ahmad Bahgat is not allowed to travel to Sudan. Al 
Masry al Youm. Available at: http://www.almasryalyoum.com/news/details/372731.  

Cassel, M. (January 30, 2011) Protestors Chanting in Tahrir Square. Available online at: 
https://www.youtube.com/watch?v=WbkjE7UqDzo  

Founder Profile (2014) Chairman of the Board of Trustees. Sinai University. Available online at: 
http://www.su.edu.eg/public_pages/view_pages.php?page_id=36.  

“Egypt Studies the possibility of media privatization, learning the lessons of the French experience” 
(September 11, 2000). Al Bawaba. Available online at: 
http://www.albawaba.com/ar/ع"م-خصخصة-تدرس-م!/ساخرون ا%$  Last .الفرنسية-التجربة-من-مستفيدة-
accessed March 29, 2014. 

“Egypt” (January 27, 2011) Egypt: Demonstrations in front of the court and lawyers’ sundicate 
buildings in Alexandria. Al-Watan. Available online at: 
http://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2011/01/27/167032.html. Last accessed: April 
21, 2014. 

Elsaber, S. (September 30, 2011). We are the 99%. Youtube. Available online at: 
https://www.youtube.com/watch?v=7zAvTokkjSg. Last accessed November 13, 2014 

Emperors of Arab Television (Jaunary 24 2005) Al-Arabiya. Available online at: 
http://www.alarabiya.net/articles/2005/01/24/9771.html. Last accessed March 29, 2014. 

Farjani, N. (August 20, 2012) An Islamic Economy or Veiled Islamism. Al-Ahram. 

Farouq, A. (January 11, 2014) The Committee of Government Representatives Rejects Lawsuit to 
withdraw license of Al Youm Al Sabe’. Veto. Available online: http://www.vetogate.com/800776 

Fayed, H. & Mahmood, B. (2014) Egyptian-American businessman Ahmed Bahgat banned from 
traveling. Cairo Post. Available online at: 
http://www.thecairopost.com/news/69815/news/egyptian-american-businessman-ahmed-
bahgat-banned-from-traveling 

Good News Media Group. Company Profile. Available online at: 
http://www.gnmediagroup.com/seniormanage.aspx#info1. Last accessed March 25, 2014. 

Hamid, R. (January 13, 2012) Subhi Salih: Egypt is in need of a capitalism that achieves the demands 
of the people. Al-Youm al-Sabe’. 

Hamroush, A. (September 2, 2001) The Story of Journalism in Egypt. Al- 
Ahram.  

Murad, M. (December 23, 2011) The Egyptian Economy … The Problem and the Solution. There is 
no return from the free market economy … but with controls and social justice. Al-Ahram.  

Khamis, S. (2011) The transformative Egyptian media landscape: changes, challenges and comparative 
perspectives.  International Journal of Communication, 5, 1159-1177. 

Nilesat (2014) Nilesat website about page. Available online at: http://www.nilesat.com.eg. Last 
accessed December 6, 2014. 



Arab Media & Society (Issue 21, Spring 2015) 

Media Privatization and the Fate of Social Democracy  10 

“Omar” (February 11, 2011) Omar Suleiman Announces the stepping down of Husni Mubarak. Al 
Jazeera Youtube Channel. Available online at: 
https://www.youtube.com/watch?v=8flecxDUfBg. Last accessed December 6, 2014. 

“Protesters” (November 27, 2011) Protestors in Los Angeles refuse to end their demonstration. Al-Youm 
al-Sabe’. 

Rueters (February 28, 2012) The Removal of a protest camp of anti-capitalists in London. Al-Youm al-
Sabe’. 

“Sabahi” (May 20, 2012) Sabahi: I will apply a social democratic capitalist system. Al-Ahram. 

Saeed, A. (March 3, 2012) A Capitalism without Roots. al-Ahram. 

Saeed, A. (March 4, 2012). No Miracles There! al-Ahram.Shafiq, S. (October 17, 2010) Egyptian 
Capitalism from Ceasarian Birth to the inheritor of rule. Al-Youm al-Sabe’ 

Shawki, F. (May 20, 2012) Spanish Academic: The Muslim Brotherhood modifies its agenda to 
capitalism to win the presidential elections. Al-Youm al-Sabe’ 

Shukr, A. (December 10, 2011). A capitalist initiative in the right direction. al-Ahram. 

Thikra, N. (December 24, 2011). The Directions of the Market, a call for help help. Al-Ahram. 

Usernameandword. (January 29, 2011) Our Protest is Legitimate – Against Poverty and Hunger. 
Youtube. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=trP1-9cqf5k. 


