
Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  1 

 
 
 
 
 

 
Excerpt 

Media Power and Global Television News 
The Role of Al Jazeera English 

 
Saba Bebawi 

 
The Kidnapping of a Journalist  
The journalistic construction of the Alan Johnston case is ‘newsworthy’ due to the 
involvement of the media itself in this political story. The kidnappers took a member of the 
international press corps to attract international attention. It is also worth noting that at the 
same time, there were other hostages who were taken captive in the Middle East, but this 
news story was one that gained an increased attention due to the captive being a BBC 
journalist. While this news story includes a sequence of events, the period of analysed news 
broadcasts for this study focuses on two of the last events in the story, namely the 100th day 
vigil organised by the BBC and the day of Johnston’s release. Although the day of Johnston’s 
release attracted the bulk of the media coverage, the two days of reporting shed different light 
on the Johnston case: the 100-day vigil reporting takes a sombre tone, and the day of release is 
more celebratory.  
 
The story of Alan Johnston’s kidnapping may be summarised as follows: Johnston had been 
working as a BBC reporter in the Gaza Strip for three years until the time of his kidnapping. 
He was the only remaining Western reporter residing in Gaza, which meant that if a Western 
journalist was to become a target it was he. Johnston was kidnapped on his way home from 
the office in his media car on the streets of Gaza by a Palestinian militant group called Jeish Al 
Islam, translating from Arabic to ‘The Army of Islam’. During the period of his kidnapping, 
which lasted 114 days (around four months), Johnston appeared on the group’s website twice. 
The first tape showed Johnston wearing red and asking for the release of Muslim prisoners 
from foreign jails, and the second time he was wearing an explosive jacket. During the period 
of kidnapping the British Consulate in Jerusalem was negotiating his release with Hamas, 
which was the newly elected Palestinian leadership at the time, and other political fronts; and 
it was Hamas who was able to secure his release after reaching a deal with the kidnapping 
group. The three stages of the thematic structure have correspondingly revealed the following 
three points in relation to the Johnston case. In the first step of the thematic structure, the 
deletion process involved the reduction of the news text by eliminating the thematic items of 
the news story that were similar across all three channels. These items included in the reports 
provided, more or less, the same basic news items across the three channels. This reflects that 
global news networks provide similar factual information, however the discursive contexts 
vary, as we shall go on to see.  
 
This leads to the second point where although the ‘factual’ information is similar, the 
construction of the story varies from one channel to another. Thus the selection of which 
secondary information is to be included and omitted reveals the editorial decisions made 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  2 

during the making of the news reports. It was noted that this editorial decision on what angle 
to pursue in the structure of the news reports reflects each channel’s political-economy be it a 
British, American or Arab representation. For example, the BBC, as a British broadcaster and 
also an actor in the story, focused on the diplomatic relations between Britain and the 
Palestinian leadership, insinuating that the kidnapping was not an official Palestinian position. 
This was evident in the use of government sources where reports adopted an editorial stance 
consistent with the UK government. On the other hand, CNNI strongly focused on 
highlighting the terrorism discourse by making connections to the kidnappers and Al Qaeda, 
which may also be ‘indexed’ to government agendas or appealing to popular concerns 
regarding terrorism. As for AJE, it was keen to emphasise that the diplomatic relations 
between Britain and the Palestinians were not tarnished, in addition to highlighting the good 
will of the Palestinian leadership and the efforts it went through to secure Johnston’s release. 
So although there is an area where all three channels overlap in their reporting, there is a 
distinctive version of the story that each channel brings to the global audience and which was 
revealed through the thematic structure process.  
 
On the 100th day of Johnston’s captivity, the BBC report includes most of the elements that 
are of interest to them. Interestingly, the report highlights that there is a difference between 
the Palestinian kidnapping group Jeish Al Islam and that of other Palestinians by showing the 
images of rallies that were conducted by the Palestinian journalists who are heard chanting 
‘Free Free Alan’. Here the reporter points out that this rally was held ‘[i]n the days 
immediately after’ the kidnap when the Palestinian journalists ‘took a leading role demanding 
his release’. Here the lexical choices ‘in the days immediately after’, refer to the urgency of the 
action through both the word ‘days’ enforced with the word ‘immediately’, thus emphasising 
the keenness of the Palestinian journalists to support Johnston’s release. To add, it is notable 
here that by describing the Palestinian journalists through the lexical choices of taking a 
‘leading role’, it portrays these Palestinian journalists as taking initiative in this case, thus 
showing their support for Johnston and their disapproval of the kidnapping, and in turn 
distancing them from the Palestinian kidnapping group.  
 
It is worth pointing out that the news anchor introduces the kidnappers in this story as ‘a 
group calling itself “The Army of Islam”’ without any descriptions such as ‘terrorist group’ 
thus giving them a politically neutral labelling through the use of the lexical choice ‘group’. 
This portrayal reflects that the BBC’s discourse is distinguishing between the kidnapers and 
the Palestinian people without also criminalising the kidnappers, which serves to focus on 
maintaining positive diplomatic ties with the Palestinian front as we shall go on to see. 
Accordingly, the BBC appears to be advocating the goodwill of the Palestinian people, which 
is interesting to point out since the BBC is a victim in the specific news story. 
 
The inclusion of the kidnappers’ website, in the BBC report, with the kidnappers appearing 
wearing black hoods brings the viewer’s attention to the dangers that Johnston is going 
through. Images of the kidnappers making online demands are typical of a terrorism scene, 
and thus serve to identify this group as terrorists. The kidnappers are shown here requesting 
the release of Muslim prisoners from foreign jails. Alongside these images, the reporter points 
out that ‘the group also stressed that negotiations are going on’. The use of the lexical item 
‘stressed’ in this proposition serves to emphasise that the group is keen to negotiate, thus 
bringing some hope to this part of the report despite the images showing a more sombre 
representation. This ‘verbal-visual correspondence’ (Chouliaraki, 2006) provides both the 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  3 

sense of danger through the images yet softens this affect through the proposition that the 
kidnapping group is stressing that a solution is underway. It is interesting to note that in this 
example, although the selected images provide a factual representation, the commentary 
which accompanies these images helps frame the report towards a different specified 
discourse. So although, it is interesting to note the BBC in this report includes images of the 
kidnappers making online demands, where the inclusion of the kidnappers’ image reminds the 
viewer of the terrorism frame, it points out that a diplomatic solution is underway. This again 
emphasises positive diplomatic relations, which is a point that the BBC stresses throughout its 
reporting on the Johnston case.  
 
The AJE report that day also shows images of the Palestinian journalists’ rally holding plaques 
with ‘Free Alan’ on them. Interestingly CNNI did not include this shot, although the BBC 
did. However, like the BBC, AJE as an Arab broadcaster seems keen to portray Palestinians as 
disapproving of the kidnapping and calling for the release of Johnston. Accordingly, the report 
ends by mentioning that Hamas is playing a role in trying to secure Johnston’s release, issuing 
an ultimatum to the kidnappers two days previously: ‘Hamas has issued an ultimatum 
demanding his release two days ago but nothing’s been heard from the group calling itself 
“The Army of Islam” since then’. This information is not mentioned in the BBC World or 
CNNI reports but is an important recent act by the Palestinian leadership and one that shows 
the active role Hamas is playing in this story, and which is also a significant local element of 
the story. AJE is, therefore, emphasising that the Palestinian journalists and Hamas do not 
support the kidnapping of Johnston, despite the kidnappers being Palestinian. This is an 
important point for AJE to make which, similar to the BBC, is keen to distance the Palestinian 
journalists and Hamas from the kidnapping group.  
 
It is also notable that the AJE report ends with images of Johnston making an online appeal in 
red, similar to the CNNI report. At first sight it is questionable whether AJE is framing the 
story through a terrorism discourse, since this image is broadcast through AJE. Nonetheless, it 
becomes apparent that this is not the case throughout the day of Johnston’s release, as CNNI 
expands on the terrorism discourse and AJE focuses on the role of Hamas in securing the 
release. Arguably, also, this image is not as confronting as the image displayed by the BBC 
which shows the images of the kidnappers covered and holding guns. This BBC image is one 
that global audiences have associated with images of kidnappings and beheadings conducted 
in Iraq.  
 
Overall, there seems to be some overlap between AJE’s coverage and that of the BBC and 
CNNI through the inclusion of similar footage. Yet the overall framing of AJE’s reporting 
through differing discourses, offers a different reading to these images. The AJE report 
presents a discourse similar to that of the BBC, which is distancing the Palestinian leadership 
and journalists from the kidnappers. Each news network, however, is doing it from differing 
positions: AJE being an Arab broadcaster is keen to focus on how the Palestinians are 
disapproving of the kidnapping act, and the BBC being on the other side of the news story is 
also keen to promote this point as an emphasis of positive relations between the Palestinian 
and British positions. Interestingly, it can be argued that both the BBC and AJE are practicing 
public diplomacy yet for different reasons. This is not to suggest that AJE is being dictated by 
any government position, but rather that AJE – as an Arab broadcaster which has historically 
supported the Palestinian cause – is keen to show that the act of kidnapping foreign 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  4 

correspondents is not one which is approved by all Palestinians, thus distancing the 
Palestinians from the terrorism discourse.  
 
On 4 July 2007, 14 days after marking Johnston’s 100 days in captivity on 20 June 2007, 
Johnston’s release is announced and unlike the reports marking the above event this coverage 
is extensive and breaking news. Since this is a major event, all three channels feature long 
reports and continuous coverage. In these reports, all three channels feature similar footage of 
Johnston being escorted to his car after his release, with chaotic scenes of media around him 
trying to catch a glimpse of him in order to get a quote. In addition to this scene, a press 
conference is held on the day by Johnston and the Hamas leadership. Furthermore, some 
reports feature Johnston having breakfast with Hamas senior officials, a sign of positive 
diplomatic relations.  
 
The BBC’s report on the day of Johnston’s release is, not surprisingly, delivered with a 
celebratory tone in response to the news of the safe release of a BBC employee. A quote by 
Johnston sheds further light on what happened to him during his confinement where Johnston 
talks about the uncertainty he felt during his captivity. Here he uses propositions that are 
quoted frequently in other coverage broadcast that day which describe his feelings, such as 
being ‘removed from the world’ and ‘like being buried alive’. Here the rhetorical tropes 
‘removed’ and ‘buried’, by implication, serve to emphasise how frightening Johnston’s 
experience was. Other propositions that are stated by Johnston include: ‘in the hands of 
people who were dangerous and unpredictable’, emphasising that the kidnappers were a 
frightening group. Although the report states that Johnston had not been beaten, Johnston 
describes incidents of violence that he endured, and provides details:  
 

About three in the morning, on the first night, they rolled me up and put 
a hood over my head, and handcuffed me and took me outside, and of 
course you wonder that way how else it’s going to end.  

 
This detailed description and multiple quotes from Johnston on his agonising experience 
during his captivity highlight the terror that Johnston endured from the kidnappers, thus 
stressing the risks and dangers involved in this kidnapping. This point further builds towards 
the importance of this story, and focuses on the dangers associated with kidnappings. This is 
the first account we hear from Johnston since his kidnapping, so it is an important aspect of 
the report to include especially since Johnston is a BBC reporter.  
 
The next part of the BBC World report focuses on the diplomatic relations between Britain 
and the Palestinian leadership, and includes a positive framing of Hamas. The report states 
that Hamas secured Johnston’s release and includes a quote from senior Hamas leader, 
Mahmoud Zahar, who stresses that Hamas would not allow such actions to happen in the 
future: ‘It’s a clear message: we will not allow illegal actions against anybody, we are going to 
make law’. This quote, where the Hamas leader is identifying the kidnapping as an ‘illegal’ 
action, shows how Hamas is disapproving of the kidnapping. This lexical choice of ‘illegal’ by 
Hamas to describe the kidnappers’ actions aims at distancing Hamas from the kidnappers. 
The report tells how it was Hamas who helped release Johnston despite its negative image in 
the Western world: ‘But it was this organisation, shunned by the international community, 
which did most to secure his release’. In the first clause, the transitivity participants here are 
‘organisation’ and ‘international community’, where the action verb is ‘shunned’ which 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  5 

reflects a strong notion of rejection on behalf of the international community towards Hamas 
thus emphasising how the world disapproved of Hamas at a global level. This comment is 
made against images of Johnston having breakfast with the Hamas leadership, where this 
verbal-visual correspondence showcases the good relations between Johnston and the 
Palestinian leadership, and almost frames Hamas as legitimate as opposed to being ‘shunned’. 
This comment places Hamas in a positive light, and the fact this statement comes from the 
BBC, a party directly affected, makes it all the more notable. Here, the manner in which the 
BBC presents Hamas in a positive light further feeds into its discourse of the positive relations 
with the Palestinian leadership. This is emphasised even further by a statement taken from the 
British Foreign Secretary, David Miliband, naming the Hamas leaders and recognising ‘the 
priority that’s been given to the issue’ by Hamas. This recognition of Hamas’s efforts by a top 
British official, aligning with the discourse of British/Palestinian relations adopted by the 
BBC, suggests that the latter’s discourse is itself supported by the British government’s 
diplomatic stance.  
 
The report that was broadcast on CNNI that day incorporates more extensive coverage than 
that of the first event. Before the report is presented, the news anchor provides a general recap 
to the story as an introduction to Johnston’s release. However, in these few lines there is a 
mention of Johnston wearing an explosive vest where the anchor says: ‘Very little had been 
heard about him, apart from two tapes, the second of those tapes showing him enwrapped by 
a suicide – what looked like a suicide vest’. The repetition of the lexical item ‘suicide’ in the 
second clause acts as a confirmation that Johnston is in danger. Additionally, the interruption 
in the flow of the proposition tends to place additional emphasis on this image of the suicide 
vest through the use of the lexical items ‘what looked like’, thus linking the commentary to the 
image of Johnston in the suicide vest through a verbal-visual correspondence. The modality 
presented in this example, where there is a focus on the word ‘suicide’ by repetition, serves to 
present the story through the terrorism discourse, where the anchor is not just conveying 
information but presenting it through a terrorism framing. It is interesting to note, therefore, 
that although the occasion of this event is Johnston’s release, the report is introduced with a 
focus on the suicide vest which is not part of the events of that day altogether. This form of 
presentation through the verbal-visual correspondence used where the inclusion of Johnston 
wearing an explosive vest and stressing the word ‘suicide’, makes the story newsworthy 
according to CNNI since this places the Johnston incident within the broader frame of the 
war on terror. Here CNNI from the start is advocating the terrorism discourse, and this is 
evident throughout its reporting on this story.  
 
The CNNI report starts with the words ‘Free at last!’, which is a description of Johnston’s 
current situation, and then follows by stating that during the length of the period of captivity 
Johnston endured: ‘one hundred and fifteen days in captivity – one hundred and fifteen days 
of fear’. Although the first clause of the proposition is a simple statement of fact since it states 
the exact number of days Johnston was in captivity, the second clause of the proposition 
restates the number of days by substituting the lexical items ‘in captivity’ with the lexical 
choice of ‘fear’ thus providing a description of Johnston’s experience. This presupposition that 
Johnston’s experience was terrifying is carried out through the substitution of the words ‘in 
captivity’ with ‘fear’ thus marking a move from a statement of fact to a suggestive claim. A 
statement of quality, therefore, is assigned here through the word ‘fear’ connecting the 
captivity with terror, thus reiterating the terrorism frame adopted in this story. A quote 
selected from Johnston serves to support this where he narrates how there was talk of him 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  6 

being killed by his captors during his captivity: ‘they chained me up for the twenty-four-hour 
period, they talked about the possibility of killing me over the next two days’. The possibility 
of him being killed is raised for the first time here, as it is not mentioned in the analysed BBC 
World reports studied that day. This serves to reaffirm the previous proposition of ‘one 
hundred and fifteen days of fear’ as a credible claim. This, therefore, connects the group to 
terrorist violence as it implies that the group did not just hold him for negotiation purposes. 
Although it would have been expected that the BBC would include this quote as an affected 
party, CNNI has opted to include it as a selection that feeds into its choice of the terrorism 
discourse.  
 
The CNNI report then provides some background to the kidnapping and introduces the 
group by describing them as ‘shadowy’ through the proposition ‘Johnston was kidnapped in 
Gaza on the 12th March by a shadowy group called “Jeish Al Islam” – The Army of Islam’. 
The mode of this proposition is mainly unmarked apart from the lexical description of the 
group as ‘shadowy’ which through modality places the kidnappers in a negative frame, thus 
further emphasising and advocating the terrorism discourse. This choice of words becomes 
notable when compared to AJE’s use of a more politically neutral description of the 
kidnappers in the analysis of the AJE report to follow.  
 
It is worth noting that in this report, CNNI has chosen to include all three tapes released 
during Johnston’s period of kidnapping: the tape of Johnston dressed in red saying that he is 
being treated well and is in good health; the second tape where the kidnappers are shown 
covering their faces and holding machine guns – similar to the tape shown in the BBC World 
report; and finally the tape where Johnston is making a plea in an explosive vest. It is notable 
that, alongside the image of the masked kidnappers, the reporter points out that the 
kidnapping group is requesting that Britain release Muslim prisoners from foreign jails, a 
point also mentioned in the first BBC World report. However, the CNNI report goes further, 
outlining the kidnapper’s request for the freeing of ‘Al Qaeda’s spiritual ambassador in 
Europe’. This mention of Al Qaeda, which is the group linked to the September 11 attacks 
against the US, associates the kidnappers to this top terrorist group. This contextualises the 
kidnappers as part of the wave of terrorism that the Western world is fighting, and by framing 
them in this way the terrorism discourse is further emphasised.  
 
The third tape used in the CNNI report is of Johnston in an explosive vest, and is 
accompanied by the use of the lexical item ‘chilling’ to describe the tape: ‘But the most 
chilling video came a few weeks later when he appeared to be strapped with a bomb’. This 
proposition uses the lexical choices ‘most’ and ‘chilling’ as a form of overtextualisation where 
the lexical item ‘most’ provides a superlative to the lexical choice ‘chilling’ to accentuate and 
intensify the effect of fear. This is then followed by a snippet of the video where Johnston is 
quoted as saying: ‘As you can see I’ve been dressed in what is an explosive bomb which the 
kidnappers say will be detonated if there’s any attempt to storm the area’. This proposition 
carries a threat to the viewer, however since this is being included in a report broadcast on the 
day of Johnston’s release this threat no longer carries a sense of present danger. It is therefore 
questionable why there was the need to include Johnston’s quote that day, which seems to be 
more of an assertion of the terrorism discourse which CNNI is adopting to frame this story.  
 
The few examples of verbal-visual correspondence in the above analysis emphasise the 
terrorism discourse, such as the image of Johnston strapped to a bomb and the reporter 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  7 

describing this as ‘chilling’, in addition to the images of the kidnappers holding weapons and 
the reporter linking their requests to the release of Al Qaeda’s spiritual leader. This selection 
of words and associations against the images shown, frame these images through a terrorism 
frame. In comparison to BBC World and AJE, which also show images of Johnston and his 
kidnappers, there is more of an emphasis by CNNI to present Johnston’s kidnapping through 
a popular American discourse of terrorism. Although the connection between Johnston’s 
kidnapping as an act of terror is legitimate, there are other aspects of the story that exist as 
presented by the BBC and AJE. Nonetheless, CNNI have chosen to emphasise and advocate 
a terrorism discourse as an American broadcaster, which is an indication that CNNI’s 
reporting is based on a topic which is high on the agenda in American politics. This is an 
interesting example since it showcases how global news networks tackle their political 
coverage through nationalistic interests and framing.  
 
Interestingly, the first report analysed for that day by AJE was not that different from the BBC 
coverage, in the sense that it also stressed Johnston’s personal experience. There was also 
more focus on Hamas’s involvement and success in securing Johnston’s release. The AJE 
report includes the quotes from Johnston on his experience:  
 

Like being buried alive really, removed from the world and occasionally 
terrifying. I dreamt many times, literally dreamt of being free again and 
always woke up in that room. It’s almost hard to believe that I’m not going to 
wake up in minutes in that room again, I don’t think so the way things are 
going.  

 
The choice to include this quote by Johnston, which includes the rhetorical tropes of ‘buried 
alive’ and ‘removed from the world’, reflects Johnston’s negative experience during his 
captivity. However the remainder of the quote focuses on the optimistic moments of his 
kidnapping through the lexical items of ‘dreamt of being free again’ and ‘I’m not going to 
wake up in minutes in that room again’ This description highlights the feeling of relief that 
Johnston has, which is a positive one. So here the AJE report is generally descriptive, and 
although it includes a terrifying account of his kidnapping, it does include a quote which states 
that the terror is over. Although the personal account of Johnston’s kidnapping is included in 
the reporting by the BBC and CNNI, AJE offers a similar account but clearly not as 
accentuated as the threat of being killed as in the CNNI report.  
 
The AJE report subsequently shows Johnston hand in hand with the Palestinian leadership, 
before sitting down for a press conference. Here AJE highlights the role Hamas has played 
and proposes that, according to many, Hamas’s involvement in Johnston’s release was a bid to 
improve its image and gain international recognition. AJE states this explicitly: ‘Many believe 
Alan’s release is a sign that Hamas wants to start positively building its reputation 
internationally’. This proposition starts with the lexical items ‘many believe’ as an attribution 
of what is to follow. This reflects possibly either a general opinion or a constructed message 
where many journalists often attribute what they want to suggest to anonymous sources such 
as, in this instance, ‘many believe’. Therefore, this presupposition, that assumes that Hamas 
wants to improve its international image, reads more as a suggestive claim than an attributed 
fact. Here AJE is suggesting that Johnston’s release is proof that Hamas wants to improve its 
reputation globally. This is significant coming from AJE, as an Arab broadcaster, which 
would want to convey this message. Here, AJE does not use strong words such as the BBC 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  8 

World’s lexical choice of ‘shunned’, rather it takes a more positive framing of how Johnston’s 
kidnapping is an opportunity to build ‘its reputation internationally’.  
 
The AJE report also tells of the ordeal behind Johnston’s kidnapping. It uses the lexical choice 
of ‘masked gunmen’ to describe the kidnappers. It is interesting to note that AJE here 
describes the kidnappers as simply ‘masked’ and ‘gunmen’ thus not overtextualizing the 
description of the kidnappers. Hence, this is quite a politically neutral description that does 
not carry much political connotation. The report then says that Johnston’s kidnapping took 
him ‘from the world he was passionate about’ in reference to the Gaza Strip, thus emphasising 
that Johnston was emotionally interested in the Palestinian cause. At the same time the report 
is quick to point out that ‘he knows all too well the risks on the streets of Gaza’, meaning that 
what happened was not an unexpected scenario. One significant point that was not present in 
this report is that it does not include any footage of Johnston’s tapes in the explosive jacket, 
nor any other online statements that were made by the kidnappers themselves, it merely 
describes them as ‘masked gunmen’ thus avoiding the terrorism discourse.  
 
In this report it seems that AJE is careful to minimise the impact and description of the 
kidnappers, where it is attempting to avoid the terrorism discourse. It is interesting to note 
that through the same news story, one channel such as CNNI can accentuate a particular 
discourse such as terrorism, and another channel such as AJE attempts to minimise it. This 
provides an example of how media power in the construction of news discourses operates 
within a global arena, where discourses are a reflection of the national affiliation of the global 
news network.  
 
A second report by AJE has been incorporated as part of this comparative analysis because it 
offers a slightly distinct discourse to the AJE report discussed above. This second report 
provides more background on Palestinian politics as a backdrop to the kidnapping, which 
would be more of interest to an Arab audience and hence would be the kind of reporting 
usually found in Arabic media. One possible explanation for this difference in reporting 
within AJE itself is that while the first AJE report is compiled by a Western reporter, the 
following report is presented by an Arab reporter. It may be the case that the Arab reporter’s 
cultural identity and acculturation within an Arab news production environment contributes 
to this difference in emphasis. Examples of the difference between the AJE Western reporter 
and the AJE Arab reporter include the use of the Arabic name of the kidnapping group, Jeish 
Al Islam, by the Arab reporter meaning The Army of Islam. The reporter describes them as a 
‘fringe Palestinian group’, which is quite a different description from that of the CNNI’s 
overtextualisation of ‘shadowy’. The word ‘fringe’ positions the group as operating on the 
edges, as opposed to ‘shadowy’ which has a more negative undertone. Moreover, although 
this description of ‘fringe’ is more politically neutral in description in comparison to the CNNI 
report, it does hold more of a political positioning by situating the group as operating on the 
edges than the AJE Western reporter who merely describes the kidnapping group as ‘masked 
gunmen’ as a description of their image. Such examples illustrate how discursive media power 
is constructed.  
 
Another interesting example of how the two AJE reports differ is that the Arab reporter 
explains that the kidnappers are one of three groups that had claimed responsibility for the 
kidnapping of an Israeli corporal, Gilad Shalit. This explanation provides further insight as to 
what this group has been involved in, and offers more background about the kidnappers 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  9 

which is not provided by the other studied channels. In this instance, AJE is providing further 
background on the kidnappers. The reporter mentions the intervention of the ‘Public 
Resistance Committees’ which is the third group that was involved with Hamas in the 
kidnapping of the Israeli Corporal. The reporter then goes to talk further about a ‘trilateral 
council of religious clerics’ who met with the kidnapping group to discuss a potential release. 
This is a comprehensive narrative that serves as a background to the kidnapping which is not 
explained in the other studied reports. The report later provides an account of the Palestinian 
political environment in Gaza and states that the timing of the release coincides with the 
emergency government paying public sector employees their full wages after not being paid 
for seventeen months. It introduces this by saying: ‘The timing of the release is also 
significant’. This proposition offers the viewer further insight into the political situation within 
Gaza, and thus connects Johnston’s release to Palestinian discourses. The Arab AJE reporter 
has thus provided more detailed reporting on the story by linking the group to other ongoing 
Palestinian political stories, thus positioning the Johnston’s kidnapping within an Arab 
discursive context. Such an example reflects that AJE’s reporting does not necessarily 
constitute a ‘challenge’, rather AJE is offering insight to the kidnapping that would also be of 
interest to an Arab audience. In this sense, AJE can be regarded as ‘informing’ the audience 
about the contextual links that the Johnston kidnapping has within Palestinian politics, 
possibly for its own purposes or though its journalistic culture of reporting on the region. 
Therefore, we see in this report a deeper Arab focus on the coverage of the story which was 
not present in BBC and CNNI’s reporting and, as this analysis exhibited, was also not found 
by the Western reporter in the first report within AJE itself. Although this report does not 
offer a ‘challenge’, it does reflect a form of ‘informative’ reporting into the kidnapping 
through an Arab reporting perspective and interest, and could also arguably be seen at times 
as adopting a public diplomacy role by emphasising Hamas’s successful intervention in the 
case. Again although this discourse is not dictated by Hamas itself, AJE as an Arab 
broadcaster seems inclined to cover Hamas’s role in the Johnston case.  
 
In comparing all reports analysed on the Johnston case, it can be noted that the basic 
elements making up the story were included by all three channels. However what differs in 
these reports is the selection of what to include in the news reports; that is, the discourse that 
each report presents by focusing on aspects of the story that are considered important to each 
channel. Therefore, the three stages of the thematic structure have correspondingly revealed 
the following three points.  
 
Firstly, there seems to be similar thematic items across the three channels studied. In the first 
step of the thematic structure, the deletion process involved the reduction of the news text by 
eliminating the thematic items of the news story that were parallel across all three channels. 
These items included in the reports provided, more or less, the same basic news items across 
the three channels. For example, how Johnston was kidnapped, who kidnapped him, threats 
made, pleas made, vigils organised, images of his release, quotes from Johnston, quotes from 
Hamas leadership, breakfast with Hamas, meeting the British consulate, and so on. Although 
it is not within the scope of this study to explore the sourcing of news, this analysis has 
revealed that global news networks can provide similar ‘facts’, however the discursive contexts 
vary.  
 
Accordingly, this leads to the second point where although the ‘factual’ information is similar, 
the construction of the story varies from one channel to another. Thus the selection of which 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  10 

secondary information is to be included and omitted reveals the editorial decisions made 
during the making of the news reports. This editorial decision on what angle to pursue in the 
structure of the news reports reflects each channel’s political economy be it a British, 
American or Arab representation. The BBC, as a British broadcaster and also an actor in the 
story, focused on the diplomatic relations between Britain and the Palestinian leadership, 
indicating that the kidnapping was not an official Palestinian position. This was evident in the 
use of government sources, the indication of the commonality of an editorial stance with the 
UK government, and the reciprocity of perspectives presented in report and quote. On the 
other hand, CNNI strongly focused on highlighting the terrorism discourse by making 
connections to the kidnappers and Al Qaeda, and which may also be ‘indexed’ to government 
agendas or appealing to popular concerns regarding terrorism. As for AJE, it was keen to 
emphasise that the diplomatic relations between Britain and the Palestinians were not 
tarnished, in addition to showing the good will of the Palestinian leadership and the efforts it 
went through to secure Johnston’s release. So although there is an area where all three 
channels overlap in their reporting, there is a distinctive version of the story that each channel 
brings to the global audience and which was revealed through the thematic structure process.  
 
With these similarities and differences established through the thematic structure, the main 
question in relation to this study remains: to what extent can AJE be seen as challenging the 
content of reports produced by BBC and CNNI? This question leads to the third and final 
point: AJE’s reporting did not offer a clear ‘challenge’ in this instance, rather AJE’s 
performance can be better described as providing a more in depth ‘informative’ discourse by 
including more background information and contextual links to the story. Yet there were 
times when AJE framed elements of the report differently, for example AJE described the 
kidnappers as ‘masked gunmen’ and ‘fringe’, whereas CNNI labelled them as ‘shadowy’ 
which holds a more negative connotation. These lexical items indicate the differences in how 
the kidnappers are perceived by each channel, and in turn how they are potentially perceived 
by their audiences. Such examples in the choice of words depict AJE as attempting to 
distinguish itself from Western global broadcasters. Such careful use of wording reflects AJE’s 
concern to avoid dominant global representations, thus reporting on both the kidnappers and 
Hamas slightly more positively. Although such instances in this news story were small, they do 
reveal AJE’s concern to offer a varying perspective. This variation from BBC World and 
CNNI, exemplifies how AJE is practicing its own nuance of media power where although its 
discourses are not that sharply contrasted to those of BBC and CNNI, there are elements of 
AJE’s discourse (such the description of the kidnappers and of Hamas, the lexical choices, and 
contextualisations and links made) that reveal that AJE is covering the story through its Arab 
position.  
 
Moreover, within AJE’s reporting itself there were further discrepancies. The second AJE 
report analysed on the day of Johnston’s release is an example where AJE has clearly adopted 
the Arab story in relation to Johnston’s kidnapping. This report introduced additional 
information from an Arab news angle, such as the economic situation in Gaza and the role 
that Hamas as a new leadership is playing in this. This is not included in the BBC World or 
CNNI reports since these details might not fit with the angle these broadcasters report from, 
or might not even be of interest to their audiences. Yet, this representation by AJE cannot be 
regarded as a wholesale challenge to content found in BBC World and CNNI reports. AJE 
can be considered as offering more of what Arabic-speaking broadcasters would include in 
their reports, which is the focus on Hamas’s role in Palestinian politics and the various 



Arab Media & Society (Issue 22, Spring 2014) 

Media Power and Global Television News  11 

factions involved behind the release of Johnston. And although no consistent contestation was 
found in AJE’s news reports on the Johnston case, there were examples where its reports did 
offer moments of challenge, as illustrated in the labelling that AJE adopted when describing 
the kidnappers or Hamas. The next news story in this chapter will shed further light on these 
points.  
 
In light of this analysis, it may be argued that AJE’s news reporting on the Johnston case was 
not as radical as might have been expected, given both the way AJE has portrayed itself, and 
in light of claims made about it in academic debates. Claims made by AJE and others, that 
present it as a radical ‘counter-balance’ and ‘contra-flow’ to dominant international news 
media, were not matched in the findings of the analytic study conducted on the Johnston case. 
The reports by AJE that did introduce a different perspective to that of the other two Western 
broadcasters did not actually contest any information found in reports by BBC World and 
CNNI, rather, at most, they offered a different interpretive perspective into the same events. It 
may of course be argued that the provision of different perspectives is significant, not least 
where it is linked to differences in political perspective, and greater attention being paid to the 
politics of the Arab world itself. However, it is hard to argue that AJE’s coverage provides a 
radical counter-narrative to the BBC World and CNNI reports.  
 
From this first analysis it can be argued that there were a variety of journalistic influences that 
shape the discursive output of the studied channels, as discussed in Chapter 1. This relates to 
Cottle’s (2003) argument, in Chapter 3, for the need to contextualise discourse analysis in 
relation to various influences beyond the text. The implications of this is the emergence of 
discursive outputs which in turn reflects the various journalistic influences which shape 
mediated discourse, such as the political economy of the news organisation, and the culture of 
the journalist, and the sourcing of news. These influences will be discussed in detail in the final 
chapter. First, however, since the analysis of one story provides a limited basis of evidence, the 
following story on the six medics who were sentenced to death in Libya sheds further light on 
this discussion in understanding AJE’s news performance in its first year of operation. 
 
References 
Chouliaraki, Lilie (2006) ‘Towards An Analytics of Mediation’, in Critical Discourse Studies, 

Vol. 3, No. 2, pp. 153–178.  
Cottle, Simon (2003) ‘Media Organisation and Production: Mapping the Field’, in Media 

Organisation and Production, Simon Cottle (Ed.), Sage Publications: London, pp. 3–24.  
 
 
From Media Power and Global Television News: The Role of Al Jazeera English by Saba Bebawi 
(London: I.B.Tauris, 2016), 109–28.  
 
Saba Bebawi is Senior Lecturer in Journalism at the University of Technology Sydney. She 
holds a PhD from the University of Melbourne, and is the author of Investigative Journalism 
in the Arab World and co-editor of Social Media and the Politics of Reportage. 
 


