
Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   1 

 
 
 
 
 
 
 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar before and after Arab Spring: 
Effective public diplomacy or blatant propaganda? 

  
 

Zainab Abdul-Nabi 
 

Abstract 
Since its foundation in 1996 until the Arab Spring uprisings in 2011, the Qatar-based and funded 
channel, Al-Jazeera, was considered by many media and politics scholars as a major element of a 
“pan-Arab public diplomacy” and even a “virtual state.” The main reasons behind Al-Jazeera’s 
success as an effective public diplomacy tool before the Arab Spring can be attributed to its 
popularity, credibility, critical coverage, and relative independence from Qatar’s politics. 
However, after 2011, Al-Jazeera, especially the Arabic channel, has “degenerated to a 
propagandistic agent” serving Qatar’s policy and agenda. Based on scholarly work and interviews 
conducted by the author, this article argues that the dramatic change in Qatar’s foreign policy 
from a neutral mediator to an aggressive militarily interventionist during the Arab uprisings, has 
been followed by a similar shift in Al-Jazeera’s editorial policy. More specifically, Al-Jazeera’s 
“dual standard coverage” of the uprisings in Bahrain and Syria has been entirely consistent with 
Qatar’s propaganda, interests, and politics at the time.  
 
Introduction  
During the Arab Spring uprisings that engulfed the region in 2011, the whole world was 
watching Al-Jazeera. (Ulrichsen, 2014) Western news outlets such as CNN and MSNBC turned 
to American political analysts to comment on the developments in Egypt during the Arab 
Spring, a point of time in which Al-Jazeera English (AJE) was conducting live interviews with 
Egyptian opposition leaders and providing 24/7 news coverage in the most dangerous locations. 
(Howard & Hussain, 2013) Plunkett and Halliday (2011) argue that Egypt’s uprising has done for 
AJE what the first Gulf War did for CNN.  

 
The spread of the protest wave from Tunisia to Egypt, and then to the rest of the Arab world, is 
difficult to imagine without the facilitative role of Al-Jazeera. (Lynch, 2015) However, “the 
transnational media soon degenerated into an arena for regional power struggles, with Al-Jazeera 
serving the interests of the Qatari regime.” (Lynch, 2015, p. 93) While the revolutions in Tunisia, 
Egypt, Libya, Syria, and Yemen   have dominated the coverage of the Qatari channel, pro-
democracy movements in neighboring countries like Bahrain and Saudi Arabia have been given 
relatively little attention. (Blanchard, 2012) 

 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   2 

Based on media reports, the literature on Qatar’s politics, and research interviews conducted by 
the author, this article dissects the nature of the relationship between Qatar and Al-Jazeera 
before and after the Arab Spring. Since Qatar has had entirely different policies towards the 
uprisings in Bahrain and Syria, the article discusses whether or not Al-Jazeera’s coverage of these 
countries has been influenced by Doha’s politics. More specifically, the article attempts to 
explore whether Qatar has been using Al-Jazeera as a propaganda or public diplomacy tool. 
Manheim defines public diplomacy as “efforts by the government of one nation to influence 
public or elite opinion in a second nation for the purpose of turning the foreign policy of the 
target nation to advantage.” (1994, p. 4) Critics who consider the term “public diplomacy” as a 
synonym for “propaganda” have totally “missed the point” as “good public diplomacy has to go 
beyond propaganda.” (Nye, 2008, p.101) If not, it will fail to convince the audience. (Nye, 2008) 
Khatib (2013) explains that in order for a media outlet to effectively promote the foreign policy 
of a state or, in other words, act as a public diplomacy instrument, it has to be—or at least 
appear to be—independent from the foreign policy of a state. As an example, Al-Hurra, an 
Arabic channel financed by the US administration, has not been able to compete with other 
media outlets in the region, simply because it has been widely looked at as a tool of US 
propaganda. (Nye, 2008) Some even suggest that the United States could get a better result from 
its investment if Al-Hurra was turned into an international C-SPAN that airs seminars, town 
meetings, and congressional debates. (Nye, 2008) Nye (2008) further elaborates that broadcasting 
information that “appears to be propaganda” will not only be mocked by the target audience but 
it will be fully counterproductive as a public diplomacy instrument. For the purposes of this 
article, Al-Jazeera will be considered a “public diplomacy tool” when it succeeds in separating its 
editorial line from Qatar’s foreign policy. However, when its coverage is consistent with Qatar’s 
politics and interests, it will be considered a “propaganda tool.” In their “propaganda model,” 
Herman and Chomsky (2010) anticipate that “news as well as editorial opinion will be strongly 
influenced by those interests and should display a predictable bias.”  
 
Qatar: Al-Jazeera’s sponsor   
Qatar is an oil-rich microstate, located in the Persian Gulf and is caught between two main 
geopolitical rivals in the region:  Iran and Saudi Arabia. As one of the largest exporters of the 
Liquefied Natural Gas (LNG) in the world, Qatar’s per capita income is over USD$100,000 per 
year. (Peterson, 2013) According to the latest national census, Qatari citizens represent only 15 
per cent of the 1.74 million population, while expatriates make up the remaining 85 per cent. 
(Kamrava, 2013) Like other Gulf states, Qatar is a close ally of the United States, and hosts one 
of the biggest American military bases in the world. (Da Lage, 2005) The Al-Udeid Air Base 
gained a prominent role in 2002 when the US transferred its equipment and personnel from the 
Prince Sultan Air Base in Saudi Arabia to the Qatari base after Saudi conservative Wahhabis 
expressed their anger over the presence of foreign troops. (Powers, 2009) The military base 
facilitated the US wars in Iraq and Afghanistan to the extent that the former President George 
Bush told the Qatari Emir, “You made some promises to America, and you kept your promises. 
We are honored to call you [a] friend.” (Cooper & Momani, 2011, p.123)  

 
Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani, the ruling Emir from 1995 to 2013, had toppled his father 
Khalifa Al-Thani overnight and declared himself the new Emir. This, however, was not unusual 
among the largest and most argumentative ruling dynasty in the Middle East. (Miles, 2010) A 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   3 

British administrator named them the “thugs of the Gulf” who have come to power either by a 
coup or shedding blood. (Miles, 2010) Boyce (2013), a former British diplomat that served as an 
ambassador to Qatar, Kuwait, and Egypt, says that the Emir moved against his father because he 
was frustrated with the slow pace of change and lack of development of the country’s huge gas 
reserves. Without any warning, Sheikh Hamad, whose policies and proactive public diplomacy 
transformed Qatar from a hardly known state to an influential player on the global stage, stepped 
down in 2013 and appointed his 33-year-old fourth son as the new Emir. (Kamrava, 2013) It is 
difficult to understand the real reasons behind this decision or other policies due to the absence 
of transparency and official explanation from the Qatari establishment. (Roberts, 2012)  
 
Al-Jazeera and Saudi-Qatari rivalry  
Given the long history of the rivalry between Saudi Arabia and Qatar, some media scholars argue 
that Al-Jazeera was founded partially to challenge Saudi Arabia and weaken its influence in the 
region (Rugh, 2004; Sakr, 2007; Powers, 2009, 2012; Da Lage, 2005; Fandy, 2007; Samuel-Azran, 
2013; El-Ibiary, 2011).  

 
In 1995, the new Emir was confronted with attacks in the Saudi and Egyptian press 
questioning his legitimacy as the rightful ruler of Qatar. Al-Jazeera was launched, in part, 
to give the Qatari Emir a megaphone to challenge the Egyptian and Saudi governments 
by broadcasting programs featuring popular Egyptian and Saudi political dissidents. 
(Powers, 2012, p. 10) 
 

A Qatari official said that Sheikh Hamad Al-Thani founded Al-Jazeera to use it as “political self-
defense” against Saudi Arabia which already owns MBC, ART, and Orbit channels and controls 
the main media outlets in the Arab world. (Rugh, 2004) It is even argued that the reason behind 
broadcasting the speeches of Osama Bin Laden [a critical Saudi citizen of Al-Saud’s dynasty] on 
Al-Jazeera, was to undermine the rulers of Riyadh. (Fandy, 2007) Thus, to Qatar, the Saudi 
regime was the target, not the Arabic audience. (El-Ibiary, 2011)  
 
The Al-Saud regime considers itself the “supervisor” of the GCC countries. (Miles, 2010) For 
example, in the 1970s, the Saudi royal family forced Kuwait and Bahrain to dissolve their 
parliaments because “such forms of governance were antithetical to the Wahhabi principles of 
Islam.” (Da Lage, 2005) The conflict between Qatar and Saudi Arabia escalated in the early 
1990s when Saudi Arabia put restrictions on the exportation of Qatari gas supplies to Bahrain, 
Kuwait, UAE, and Oman. (Roberts, 2012) Deterioration between the two states continued when 
the Qatari-Saudi border dispute turned into violent clashes in 1992. (Rabi, 2009)  
 
In an attempt to challenge the Al-Saud family’s hegemony over the region, Sheikh Hamad tried 
to improve the relations with Iran, the main rival of Saudi Arabia. (Rabi, 2009) Qatar was the 
only member of the Security Council that voted against a resolution that set “a deadline for 
Tehran to halt its uranium enrichment” in 2006. (Rabi, 2009, p. 447) The former Qatari Foreign 
Minister Hamad bin Jasim, visited Tehran in 2007 and called for a diplomatic solution to the 
nuclear issue. (Rabi, 2009) Haykel (2013) infers that relations with the US and Saudi Arabia are 
what matter most in Qatar’s foreign policy and the Emir’s calculations.  
 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   4 

Although Qatar follows the strict Wahhabi doctrine officially, it has embraced the Muslim 
Brotherhood (MB) ideology to avoid relying on the Saudi Wahhabi scholars and jurists. (Roberts, 
2014) Both Qatar and Saudi Arabia welcomed members of the MB when they were oppressed 
and targeted by the Nasserite regime in Egypt and Baath party in Syria. (Haykel, 2013) However, 
Qatar was more successful than Saudi in confining their influence and directing their energies 
“outside” the country. (Haykel, 2013) There was a “tacit understanding” between Qatar and the 
MB that they can criticise and express their opinions freely on the regional level but not on the 
local one. (Urichsen, 2014) Unlike their relations with Qatar, the ties between the MB and Saudi 
Arabia worsened in 1991 when the former supported Saddam’s Hussain regime during the Iraqi 
invasion of Kuwait. (Roberts, 2014)  
 
Qatar’s “open door policy” encouraged prominent dissidents such as the spiritual leader of the 
global MB movement, Yusuf Al-Qaradawi, to seek refuge in Doha. (Ulrichsen, 2014) Al-
Qaradawi [who serves currently as the head of the International Union of Muslim Scholars] has 
been a regular guest on Sharia and Life, a weekly TV show on Al-Jazeera that is described as being 
propaganda in favor of the MB. (Fandy, 2007; Kraidy, 2008) Zayani (2013) argues that Al-Jazeera 
aired leaked official Palestinian documents in 2010 that disclosed the corruption of the 
Palestinian Authority (PA) in order to empower Hamas [an offshoot of the MB] and weaken the 
PA and its allies, Saudi Arabia and Egypt.  
 
The Saudi-Qatari rivalry has evidently manifested itself on June 5th, 2017 when Saudi Arabia, 
Bahrain, United Arab Emirates, and Egypt severed diplomatic ties and trade relations with Qatar 
under the pretext of funding and supporting “terrorism.” The current Gulf crisis implies that the 
Al-Saud regime and other Gulf and Arab states are no longer willing to tolerate Qatar’s generous 
support to the MB. In their 13-point list of demands, the boycotting states asked Qatar to shut 
down Al-Jazeera, close a Turkish military base, scale down relations with Iran, hand over 
“terrorist figures” [including members of MB] and most importantly “agree to all the demands 
within 10 days” as a condition of lifting the sanctions and partial embargo on Doha.  
 
Al-Jazeera’s role before the Arab Spring: Qatar’s public diplomacy  
Several media scholars have focused on the role of Al-Jazeera in transforming the reality of the 
Arabic media, and challenging dictatorships in the region. (El-Nawawy & Iskander, 2003; Zayani, 
2005; Lynch, 2006; Miles, 2010; Sakr, 2007) But many political science scholars refer to Al-
Jazeera as part of Qatar’s public diplomacy and state branding efforts. (Ulrichsen, 2014; 
Kamrava, 2013; Peterson, 2013; Khatib, 2013; Da Lage, 2005; Roberts, 2012) Despite the fact 
that its influence on Arab public opinion was undeniably unprecedented, (Lynch, 2006; Seib, 
2008) the former Emir had founded Al-Jazeera to portray Qatar as a “progressive state” to the 
world. (Ulrichsen, 2014) Qatar’s strategic interests of founding the network are accordingly 
“multifaceted, ranging from the global level, regional level, and intra-Gulf rivalry.” (Figenschou, 
2011, p. 368) Along with founding Al-Jazeera, some scholars argue that, the other ingredients of 
Qatar’s sophisticated public diplomacy include promoting Doha as an educational and cultural 
hub, hosting international sporting events, developing luxury travel and tourism markets, 
investing in clean energy, (Ulrishsen, 2014) mediation efforts, (Kamrava, 2013) and supplying 
humanitarian aid. (Khatib, 2013)  
 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   5 

Zayani (2005), El-Nawawy, and Iskander (2003) acknowledge the role of Al-Jazeera in putting 
Qatar on the international map, however at the same time argue that the channel was not used to 
promote Doha’s foreign policy. They constructed their argument based on the inconsistency 
between Al-Jazeera’s critical coverage and Qatar’s “cordial” diplomatic policy. For instance, Al-
Jazeera’s critical coverage of Israel during the Palestinian Intifada in 2000 mobilized Arabs and 
united them for the first time since the 1970s. (Lynch, 2006; Miles, 2010; Zayani, 2005; Seib, 
2008) At the same time, Qatar maintained unique diplomatic relations with Israel. (Da Lage, 
2005) In 2003, Sheikh Hamad met with his Israeli counterpart, Silvan Shalom, and expressed his 
readiness “to seriously consider the possibility of increasing the level of diplomatic relations.” 
(Da Lage, 2005, p.57) 
 
Now, this contradiction between “playing-all-sides” policy (Haykel, 2013) and Al-Jazeera’s 
“critical” coverage of Qatar’s ally was calculatedly part of Qatar’s public diplomacy. (Khatib, 
2013; Sakr, 2007; Da Lage, 2005) Despite the significant role that the Al-Udeid Air Base [Qatari 
military base] played during Afghanistan and 2003 Iraq wars, Al-Jazeera was critical of the United 
States to the extent that the White House called it “Osama bin Laden's mouthpiece.” (Powers & 
Gilboa, 2007; Da Lage, 2005) At the first glance, it seems that such coverage would not serve 
Qatar’s “cordial” foreign policy, as it could cause embarrassment to the microstate and worsen 
its relations with the US. Giving the “airwaves” [Al-Jazeera] to the Al-Qaeda Islamists and the 
“airstrip” [military base] to the Americans (Fandy, 2007), however, aimed at appeasing Arab 
public opinion, while maintaining good relations with its Western allies. (Khatib, 2013)   
 
Furthermore, allowing Arab viewers to express their resentment against the US foreign policy 
would by default portray Qatar as a “defender of Arab nationalist interests.” (Sakr, 2007, p. 144) 
Adopting this tactic has proved that the microstate is a shrewd political player that has been able 
to gain friends on both sides. (Khatib, 2013) Da Lage (2005) argues that— thanks to Al-Jazeera’s 
aggressive coverage—Doha’s alliance with Washington was the “original sin” that Arabs forgave. 
According to Nye, (2008) broadcasting non-propagandistic content that is attractive to the target 
audience can transform a media outlet to a productive public diplomacy tool. It can be inferred 
that what appeared to some scholars (Zayani, 2005; El-Nawawy & Iskander, 2003) as a 
contradiction or distance between Al-Jazeera’s critical coverage and Qatar’s foreign policy, 
helped make the channel a successful tool of Qatar’s public diplomacy.  
 
New public diplomacy  
Powers and Gilboa (2007) argue that Al-Jazeera proved to be more than a transnational media 
outlet, as regional and international powers treated it as a political player. Almost all Arab 
countries complained about the channel to its founder, Sheikh Hamad, while some withdrew 
their ambassadors from the Gulf state. (El-Nawawy & Iskander, 2003) Miles (2010) says, “Arab 
ambassadors in Doha spent so much time complaining about Al-Jazeera that they felt more like 
ambassadors to a TV channel than ambassadors to a country.” Jordan closed down Al-Jazeera’s 
office after an American academic interviewee criticized and “ridiculed” the Hashemite monarch. 
(Lynch, 2006) Morocco did the same when the channel discussed its occupation of Western 
Sahara. (Lynch, 2006) The Algerian regime cut power to the whole city of Algiers to prevent 
people from watching a show that was supposed to shed light on the political situation in 
Algeria. (Bahry, 2001) 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   6 

 
Furthermore, Al-Jazeera has created tension between Qatar and powerful states such as the US. 
(Powers & Gilboa, 2007) For instance, the US State Department and Department of Defense 
founded a dedicated working group to monitor the network’s programmes 24-hours a day, seven 
days a week. (Powers & Gilboa, 2007) Seib (2010, p. 739) argues that the channel was able to 
unite Arabs and serve as a “pan-Arab and perhaps pan-Islamist public diplomacy tool.”  Its live, 
vivid coverage—accompanied with graphic imagery and supportive commentaries during the 
Second Palestinian Intifada and war in Afghanistan—showed that Al-Jazeera dominated the 
Arab public discourse. (Lynch, 2006)  
 
Zayani (2005, p. 8) says, “Al-Jazeera has reinvigorated a sense of common destiny in the Arab 
world and is even encouraging Arab unity, so much so that pan-Arabism is being reinvented on 
this channel.” Also, Al-Jazeera’s criticisms of Arab regimes’ lack of action during the Gaza War 
in 2008-2009, triggered protests across the Arab world against Arab authoritarian rulers. (Seib, 
2010) Therefore, Seib (2008, p. 175) ,who is the first scholar that used the term “the Al-Jazeera 
effect,” argues that the news channel is more important than CNN and BBC because it has 
changed the relationship between those “who govern and those who are governed.” (Nye, 2008) 
Al-Jazeera can be classified as a successful example of “new public diplomacy” in which non-
state actors employ tactics to “influence attitudes and behaviours of others”, for acts of 
traditional public diplomacy are led and implemented by states.  (Powers & Gilboa, 2007)  
 
Seib (2010, p. 743) says that the “rise of Al-Jazeera and similar news organizations is changing 
the nature of public diplomacy by not acting as merely an arm of a state but rather devising and 
advancing its own political perspective.” The success of Al Jazeera can be attributed to its 
adherence to journalistic standards (Seib, 2010), its effectiveness, accomplishments, talented 
journalists, and organisational system. (Zayani & Sahraoui, 2007) A survey conducted by UAE’s 
University of Sharjah in several Arab countries found that Al-Jazeera is “the most credible out of 
all the Arab news channels during the war [Iraq’s war], followed by Abu Dhabi TV, with Al-
Arabiya third.” (Miles, 2010) Another study shows that Al-Jazeera’s viewers believe that their 
channel is more credible than BBC and CNN. (Fahmy & Johnson, 2008) This popularity enabled 
Al-Jazeera to be more influential than the state of Qatar itself. (Powers & Gilboa, 2007) Seib 
(2010, p. 741) goes even further and suggests that the channel “should be regarded as a virtual 
state for Arabs and Muslims, in itself not on the map but real in a virtual sense.”  
 
Hybrid diplomacy 
Based on an eight-year-long examination of Al-Jazeera’s coverage of Saudi affairs, Samuel-Azran 
(2013) theorized what he called “the hybrid model.” Samuel-Azran (2013, p. 1294) defines the 
model as a new type of media public diplomacy in which “a state-sponsored station operates 
independently in routine affairs, which gives it the credibility of a privately owned station, and 
reverts to state-sponsored-style broadcasting only during a crisis involving the state.” The study 
that analysed Al-Jazeera’s coverage of Saudi politics from 2001 to 2008 found out that there was 
a strong consistency between the coverage of Al-Jazeera’s Arabic (AJA) and Qatari interests. 
(Samuel-Azran, 2013; Samuel-Azran & Pecht, 2014) Samuel-Azran and Pecht (2014) observed a 
dramatic rise of negative news about Saudi Arabia during the Saudi-Qatari conflict [from 2001 to 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   7 

2007] while there was an absence of criticisms in the year that followed the historic Saudi-Qatari 
resolution in 2007.  
 
According to a WikiLeaks cable, the US Ambassador to Qatar Joseph Lebron revealed that the 
“toning down” of Al-Jazeera’s coverage of Saudi Arabia was part of this resolution. (Samuel-
Azran, 2013) A news editor of Al-Jazeera said to the New York Times:  
 

The top management sometimes used to force-feed the reluctant news staff negative 
material about Saudi Arabia, apparently to placate the Qatari leadership, however, after 
the agreement, orders were given not to tackle any Saudi issue without referring to the 
higher management. All dissident voices disappeared from our screens. (Worth, 2008)  

 
In another WikiLeaks document, Lebron says, “Qatar will continue to use Al-Jazeera as a 
bargaining tool to repair relationships with other countries particularly those soured by Al-
Jazeera's broadcasts.” (Figenschou, 2013, p. 27) Samuel-Azran (2013) concludes that Al-Jazeera’s 
credibility [which was gained during its coverage of issues where Qatar’s interests were not 
directly involved] has made Al-Jazeera a “potent public diplomacy tool” that can effectively 
influence the public opinion and put pressure on Sheikh Hamad’s rivals. Samuel-Azran (2013, p. 
1308) further argues that his hybrid model is more likely to sustain because “Qatar is a peripheral 
player in international politics and, therefore, most viewers are indifferent to Qatar’s political 
affairs or interests.” However, this model along with the previous arguments that regard Al-
Jazeera as a successful public diplomacy tool can be profoundly challenged after the uprisings in 
the Middle East.  
 
Al-Jazeera’s role after the Arab Spring: Qatar’s propaganda  
Bahrain’s uprising 
Having just secured hosting the 2022 FIFA World Cup in 2010, the Arab Spring was a timely 
opportunity for Qatar to distinguish itself from the authoritarian regimes in the region and 
present itself as a champion of human rights and democracy. (Ulrichsen, 2014) As events 
unfolded in Egypt, Qatar changed its foreign policy from an impartial regional broker to a direct 
interventionist, especially in Syria and Libya. (Roberts, 2012; Kamrava, 2013; Ulrichsen, 2014; 
Khatib, 2013) This sudden and swift change in Qatar’s foreign policy can be attributed to the 
lack of large-scale strategic planning (Roberts, 2012) and institutional depth, (Ulrichsen, 2013) 
Doha’s dependence on “pragmatic opportunism,” (Khatib, 2013) absence of domestic 
accountability, (Ulrichsen, 2014) and the personalized nature of the decision-making process. 
(Ulrichsen, 2014; Roberts, 2012) The authors add that designing Qatar’s local and foreign policy 
is in the hands of four people from the royal family [The former Emir, his second wife, Mozah 
bint Nasser Al Missned, the current Emir (Mozah's son), Sheikh Tamim bin Hamad, and the 
former Prime Minister, Hamad bin Jassim]. Whatever these four “decide will be done, for good 
or for ill.” (Roberts, 2012)   
 
While Qatar backed a UN resolution to impose a no-fly zone on Al-Gaddafi’s forces on March 
18th, 2011, just four days earlier, the Peninsula Shield Forces [Gulf states troops including Qatari 
soldiers], were being deployed in neighbouring Bahrain, to crack down on pro-democracy 
protesters. (Mabon, 2012) One day after the deployment of the 1500 GCC troops, Sheikh 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   8 

Hamad Bin Jassim Bin Jaber Al-Thani (HBJ), then Qatari Prime Minister and Foreign Minister, 
said in an interview with Al-Jazeera: 
 

 There are common responsibilities and obligations within the GCC countries, the arrival 
of Saudi and UAE troops in Bahrain is in line with a GCC defence agreement that calls 
for all members to oblige when needed and to fully co-operate. We are committed to 
adhering to the GCC agreement. At the moment, we have peacekeeping troops. We do 
not have a full force there, but this is up for discussion. (Ulrichsen, 2011)   
 

Qatar’s support for democracy in Libya and dictatorship in Bahrain shows how “intervention” 
can— depending on the context—have different meanings. (Ulrichsen, 2014) For Qatar, the 
uprisings in North Africa do not carry any threats or challenges to the interests of the Emirate, 
whereas allowing a revolution against an ally and neighbouring country [only 25 miles away from 
its western shore] could encourage other protests in the GCC. (Ulrichsen, 2014) Academic 
reports disclose that Saudi Arabia put pressure on Qatar to be part of the Saudi-led troops into 
Bahrain. (Kamrava, 2013) In spite of Qatar’s unilateral Arab Spring policies and continuous 
attempts to escape Riyadh’s shadow, (Friedman, 2012) it did not to oppose the foreign and 
domestic policies of Saudi Arabia at the time. (Khatib, 2013) The Bahraini uprising [a majority-
Shia country] triggered a rapprochement between Saudi Arabia and Qatar due to a common 
concern that a successful pro-democracy movement would lead to the rise of a Shia power in the 
region and a potential ally to Iran. (Kamrava, 2013) 
  
Consistent with Qatar’s policy, AJA did not cover what was known as “Bloody Thursday” in 
which four protesters were killed and around 300 injured. (Matthiesen, 2013). On February 17th, 
2011, the Bahraini security forces raided the Pearl roundabout, the focal point of protests, at 3 
am opening fire while most protesters slept in their tents. (Matthiesen, 2013) During the violent 
crackdown by GCC troops, Al-Jazeera was, in Kamrava’s (2013) words, “tongue-tied.” While Al-
Jazeera framed the protests in Libya and Egypt as “revolutions” from the outset, (El-Nawawy & 
El-Masry, 2015; Al-Nahed, 2015) Bahrain’s pro-democracy movement has never been referred to 
by the channel as a “revolution.” (Abdul-Nabi, 2015)  
 
Instead, the protests were covered merely as routine events (Noueihed & Warren, 2012) and a 
sectarian conflict. (Lynch, 2013) A study that analyzed 94 opinion articles on AJA found that 
only two articles—both of them were “guardedly critical”—tackled the protests in Bahrain. (Lo 
& Frkovich, 2013) Furthermore, 60 per cent of AJE’s online coverage of the Egyptian and 
Tunisian uprisings in 2011 quoted ordinary people and citizens, (Bashri, Netzley & Greiner, 
2012) whereas only 30 per cent of AJE’s coverage of Bahrain’s uprising gave voice to the average 
citizen. (Abdul-Nabi, 2015) Abdul-Nabi (2015) found that 22.2 per cent of AJE’s coverage 
associated the Bahraini demonstrators with their Shia sect, while 2.5 per cent only of the 
coverage associated them with pro-democracy demands. Lynch (2015) –who considers Bahrain’s 
uprising as Al-Jazeera’s “turning point”—argues that the channel framed the protests as a 
sectarian conflict in order to justify the Saudi military intervention. Barakat (2011) states that 
while the Bahraini regime was demolishing the Shia mosques and attacking the Shia villages, Al-
Jazeera was broadcasting images of “calm streets in Manama.”  When asked about the reasons 
behind not reporting the demolitions, Bahrain’s AJA online reporter said—in an interview 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   9 

conducted for this research—that he covered it, but “not everything gets published.” Hassan 
Mahfood further reveals: 
  

I wrote about it but AJA did not publish my story. The demolitions were shocking to 
AJA’s management.  No one expected that the government would go that far. They 
didn’t publish it because the topic was very sensitive. I cannot write everything. I have to 
censor myself at times so I can guarantee that I will not be suspended. (H. Mahfood, 
personal communication, January 26, 2016) 
 

Including or mentioning such facts would counter the Al-Khalifa regime allegations of respecting 
religious freedoms in the country. It would also uncover Al-Khalifa’s adoption of “divide and 
rule” policy, (Furtig, 2007) which aims to intensify the sectarian division between Sunnis and 
Shias to prevent them from founding a strong cross-sectarian pro-democracy movement 
(Moore-Gilbert, 2016a, 2016b). According to Herman and Chomsky (2010) omissions, choices 
and emphases are included in or excluded from coverage based on the interests and agendas of 
official elites. 
 
AJA’s reporter in Bahrain, Mahfood (personal communication, January 26, 2016) says that he 
understood the “unwritten rules” of not criticising the Saudi military intervention and its 
violations. Consequently, he had to write in his news stories and features that Saudi troops were 
sent to Bahrain to “protect public facilities, maintain security and restore order.”  He was 
personally convinced, however, that they were deployed to “quell protesters” (H.  Mahfood, 
personal communication, January 26, 2016). He states: 
 

Editorial policy sometimes determines what terms I use and how I refer to certain 
events. I know that if I don’t use certain phrases, they [editors] would use them so I 
would rather use them myself, so they do not change my own story. There is an editorial 
policy; we have to be realistic. Qatar did not want to damage its relations with the GCC 
countries… AJA is very careful when dealing with the news that relates to the Gulf 
States.  Qatar is part of GCC, and it does not want to take a unilateral foreign policy in 
regard to Bahrain. (H. Mahfood, personal communication, January 26, 2016) 
 

It is argued that AJA’s coverage of Bahrain was more propagandistic and aligned with Qatar’s 
policy than AJE. (Lynch, 2015; Sultan, 2013; Davidson, 2013; Kamrava, 2013; Abdul-Nabi, 2015) 
For instance, AJE produced a critical documentary film [Shouting in the Dark] that exposed the 
extent of human rights violations committed by the Bahraini regime and Saudi troops at the 
beginning of the uprising in 2011. However, the film was never aired on AJA. The Bahraini 
regime has repeatedly asked the Qatari authorities to prevent broadcasting the documentary. 
Two of the scheduled broadcasts were never aired on AJE (Safdar, 2012). Mahfood says: 

 
Shouting in the Dark caused problems between Bahrain and Qatar. The Qatari 
authorities wanted to stop it, but AJE had taken a decision to broadcast it. If AJA 
produced it, it would have never been aired. AJA tends not to anger the Bahraini 
authorities to guarantee that they can stay in the country and continue reporting. (H. 
Mahfood, personal communication, January 26, 2016)   



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   10 

 
Although AJE’s coverage seemed less influenced than AJA by Qatar’s foreign policy, it is still 
confined by ownership structure. For instance, a prominent Bahraini human rights activist was 
supposed to be interviewed by AJE to comment on the documentary, yet the channel cancelled 
the interview with the opponent at the last minute. They instead presented the views of the 
director and a member of the Bahraini regime only. (Davidson 2013) Moreover, the commenting 
option on Bahraini videos on AJE’s website was disabled while commenting on other videos was 
allowed. (Kamrava, 2013) Professor Mehran Kamrava, director of the Centre for International 
and Regional Studies at Georgetown University in Qatar, discloses that he has never been 
interviewed by AJE after strongly criticising the Bahraini Prime Minister, Sheikh Khalifa bin 
Salman Al-Khalifa, on air. He says: 
 

At the beginning of the Bahraini uprising, in March 2011, I said during an interview with 
AJE, ‘Bahrainis want to see the prime minister gone. He is so corrupted, imagine that, he 
bought the Bahrain Financial Harbour by 1 BD [less than 3 USD] only.’ After that 
interview, I have never been invited by AJE.” (M. Kamrava, personal communication, 
April 5, 2016) 

 
Syria’s uprising  
As the case with Bahrain’s protests, Syria’s uprising saw Qatar and Saudi Arabia’s interests 
converge, despite the long history of their tense relationship. (Colombo, 2013) Saudi Arabia and 
Qatar were quick to condemn Al-Assad’s “brutality”, calling for international intervention to 
protect the Syrian people. However, it is hard to believe that Saudi Arabia was concerned about 
the safety of Syrian civilians while its troops were quelling the peaceful pro-democracy 
movement in Bahrain. (Dabashi, 2012; Lynch, 2013) GCC countries and Western powers want 
to get rid of the Al-Assad regime because of his strong alliance with Iran: his corruption or 
ruthlessness towards his people was not part of the equation. (Carpenter, 2013) Lynch (2013) 
adds that, even if Al-Assad were not toppled, imposing comprehensive sanctions and 
international isolation would still affect Syria’s value to Tehran. Qatar was the first Arab country 
to withdraw its ambassador from Damascus in July 2011. (Colombo, 2013) When the Algerian 
foreign minister Mourad Medelci asked to review the decision of suspending Syria's Arab League 
membership during the organization’s emergency meeting, in November 2011, HBJ warned him 
to “stop defending Syria because your [his] turn will come, and perhaps [he] you will need us 
[Qatar].” (Ulrichsen, 2014) A year later, Qatar took a more aggressive stance, calling for arming 
the Syrian opposition. (Blanchard, 2012) In March 2012, the Qatari authorities provided $100 
million as a “donation” to the Syrian rebels. (Ulrichsen, 2014) Now, similar to its coverage of the 
uprising in Bahrain, Al-Jazeera’s reporting on Syria was in line with Qatar’s foreign policy. 
(Khatib, 2013; Lynch, 2013, 2015; Kraidy, 2014) Al-Jazeera’s correspondent in Lebanon, Ali 
Hashem, resigned when AJA refused to broadcast his exclusive footage in which Syrian 
opponents were smuggling arms from the Lebanese borders into Syria in April 2011. He believes 
that Al-Jazeera wanted to conceal the fact that the opposition has been armed since the 
beginning of the Syrian uprising. (Hashem, 2012) The former reporter says: 
 

It was clear to me, though, that these instructions [rejecting to broadcast the footage] 
were not coming from Al-Jazeera itself: that the decision was a political one taken by 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   11 

people outside the TV centre – the same people who asked the channel to cover up the 
situation in Bahrain. (Hashem, 2012) 
 

Moreover, in a leaked correspondence between Hashem and his colleague, Rula Ibrahim, an 
anchor-woman in AJA, the later expressed her dissatisfaction with the censorship in the channel. 
(Kanaan, 2012) She discloses:  
 

Al-Jazeera wiped the floor with me because I embarrassed Zuheir Salem, spokesperson 
for Syria’s Muslim Brothers. As a result, I was prevented from doing any Syrian 
interviews and threatened with [a] transfer to the night shift on the pretext that I was 
making the channel imbalanced. (Kanaan, 2012)  
 

In July 2013, 22 staff members from Al-Jazeera Mubashir Misr [Al-Jazeera Egypt] and four 
Egyptian editors from Al-Jazeera’s headquarter in Doha resigned in protest against what they 
called a “biased editorial policy” in favour of the MB. (Sharaf, 2013) Karem Mahmoud, a former 
Egyptian anchor for the channel, told Gulf News that Al-Jazeera used to “instruct each staff 
member to favour the MB.” (Sharaf, 2013) Rula Ibrahim states that Ahmed Ibrahim, who is 
responsible for the coverage of Syria in AJA, is the brother of the Syrian opposition leader, Anas 
Al-Abdeh. (Kanaan, 2012) According to Al-Akhbar newspaper, Al-Jazeera’s editor stopped using 
his surname to “avoid drawing attention to the connection.” (Kanaan, 2012) Ayaad (2014) and 
Abdul-Nabi (2015) found that both channels (AJA and AJE) quoted the Syrian opposition more 
than the regime. A former journalist in AJE, says that the channel has always been siding with 
the people:  
 

Al-Jazeera could not get inside Syria; their coverage is so reliant on YouTube posts from 
protestors. The Syrian government stopped talking to Al-Jazeera very early in the 
conflict, so as journalists, we naturally side with the people against the government. (AJE 
journalist, personal communication, December 16, 2015) 
 

Ayaad (2014) states that AJA’s coverage of the second chemical attack in Syrian was dominated 
by Islamist sources and sectarian terminologies. Ayaad (2014) argues that Al-Jazeera’s 
correspondents appeared to be supportive of the foreign military intervention in Syria after the 
Al-Ghouta attack in 2013. Another study found that a high percentage of AJA’s and AJE 
coverage was propagandistic in favor of Qatar’s foreign policy and the Syrian rebels. (Abdul-
Nabi, 2015) However, Kelly Jarrett, the executive producer of AJE news, says that the coverage 
of the channel was more balanced than other media outlets: 
 

It’s extremely challenging in Syria, in Yemen, in Libya at the moment to give a fully 
balanced picture show by show, hour by hour, day by day, because it is moving so 
quickly and access is extremely difficult and that’s for all media outlets. Ours in particular 
because we had several safety breaches and our journalists have been killed and are 
threatened more than any other organization. So, that is a very, very real handicap for us. 
(K. Jarrett, personal communication, April 14, 2016) 
 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   12 

Interestingly, the personal, political, and economic relations between Al-Assad and Sheikh 
Hamad were more than stable before the Arab uprisings. There were frequent visits to each 
other’s countries and their wives were “close friends.” (Ulrichsen, 2014) Qatar coordinated very 
closely with Syria in Southern Lebanon after 2006 Israel–Hezbollah War. More interestingly, 
after Gaza’s war in 2009, Syria and Hezbollah attended Doha’s regional summit while it was 
boycotted by Saudi Arabia and Egypt (Ulrichsen, 2014). Aktham Suliman, Al-Jazeera’s former 
reporter in Germany who resigned in protest at Syria’s coverage, says in an interview with DW 
that the channel did not cover the uprising in the beginning because Qatar was trying to 
convince Al-Assad to initiate reforms. (Allmeling, 2012) However, when the negotiations 
between them failed, Al-Jazeera started reporting. He further says:  
 

Al-Jazeera barely reported about the rebellion in the first few weeks. Some of my 
colleagues and I protested pointing out that there was stuff happening in Syria, and we 
needed to report on it, regardless of our personal opinions. Back then, however, the ruler 
of Qatar was trying to change the Syrian president's mind and encourage him to take 
certain steps toward political reform. When Assad did not respond, Al-Jazeera then said: 
Now get to work on Syria! It is not a good feeling when you have the impression that 
you are no longer a journalist. (Allmeling, 2012)   

 
It seems that the Qatari leaders felt “everything is possible” after the downfall of Al-Gaddafi’s 
42-year-regime. (Ulrichsen, 2014) Stephens (2012) states, “Qatar thought it is Libya all over 
again; their intervention could discredit Qatar; regional leadership needs more than a TV station 
and five people at the top of the government making all the decisions.”  
 
Al-Khabar newspaper revealed that AJA’s staff were instructed to use the term “martyrs” while 
referring to the victims of the Syrian opposition but not regime loyalists. (Kanaan, 2012) This is 
in line with the “worthy and unworthy” categorization of propaganda-orientated coverage. 
(Herman & Chomsky, 2010) Furthermore, Al-Jazeera’s coverage of the second chemical attack 
in the Eastern Ghouta in Damascus on August 21, 2013, blamed the Syrian regime and ruled out 
the possibility that Al-Nusra Front, an Al-Qaeda-affiliated group, could have been responsible 
for the attack (Abdul-Nabi, 2015) ,although Turkish forces arrested ten members of Al-Nusra in 
June 2013 for possessing two kilograms of sarin gas. (Erlich, 2014) At the same time, reports 
disclosed that Al-Nusra received “generous supplies from sympathizers in Qatar and the Gulf 
states.” (Sengupta, 2013) Moreover, Qatar’s effective mediating initiatives, which led to the 
release of some of Al-Nusra’s captives in recent years, (Akpınar, 2015) have casted doubts on the 
extent of support and coordination between Doha and the Al-Qaeda group. (Dorsey, 2015) 
Zaidan, (2015) AJA’s Islamabad bureau chief, published an article on the AJE website, in which 
he presented Al-Nusra as distinct from Al-Qaeda. He wrote about his visit to Al-Nusra’s leader, 
Abu Mohammad Al-Jolani:  
 

The first thing that struck me was his traditional Syrian dress. He did not wear al-Qaeda's 
trademark turban. Al-Jolani defied al-Qaeda's legacy of going after minorities, telling the 
Alawite community - the backbone of dictator Bashar al-Assad's support - they would be 
welcome in a Syria after Al-Assad. (Zaidan, 2015) 
 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   13 

Zaidan (2015) adds that Al-Qaeda’s leader, Ayman Al-Zawahiri is to Al-Nusra “like the British 
monarch” as it “has symbolic resonance without much in the way of practical authority.” Now, 
presenting the Qatari-funded group as more moderate than Al-Qaeda does not only contradict 
with the human rights reports that documented Al-Nusra’s violations, (Amnesty International, 
2015; Human Rights Watch, 2015) but is also inconsistent with the statements of the group 
itself.  For instance, the group has proudly expressed its support and “full endorsement” to the 
deadly attacks in Paris on November 13th, 2015. Al-Nusra says, “we are happy if a deviant sect 
successfully executes an operation against the Kufaar [infidels].” (MacDonald, 2015) Moreover, 
Abu Mariya Al-Qahtani, a prominent cleric and former Shariah official in Al-Nusra, backed the 
ISIS’ suicide bombings in the southern Beirut in which 43 Shia civilians were killed on 
November 12th, 2015. Al-Qahtani says: 
 

Their [ISIS] fight against the Rawafid [Shias] who wage war against the Muslims is 
something we are happy about. And their fight against Hizbu Shaytaan [Party of Satan; 
referring to Hezbollah] is something good. But they will remain Khawarij [renegades] to 
us. (SITE Intelligence Group, 2015) 

 
Surprisingly, it was leaked that the executive producer of AJE news instructed the news staff not 
to associate Al-Nusra with Al-Qaeda. (Salih, 2015) Kelly Jarrett sent the following memo to the 
staff in September 2015:  
 

Please don’t introduce Al-Nusra Front as ‘Al-Qaeda-affiliated’. We have a hard enough 
time trying to explain the state of play without including labels that mislead. Al Nusra 
Front is part of Syria’s rebel coalition which is made up of multiple armed rebel groups 
including many based on religious ideology with various funding streams; our viewers 
need to understand that these armed groups form the main opposition to the 
government led by President Assad. And these rebel groups are opposed to, and actively 
fighting ISIL. (Salih, 2015) 
 

According to Karouny (2015), this instruction is consistent with Qatar’s policy. Qatari 
intelligence officials have met the leader of Al-Nusra to convince him to “abandon Al-Qaeda 
and to discuss what support they [Qatar] could provide.”  Khatib (2015) says that Qatar has been 
trying to detach Al-Nusra from Al-Qaeda to use it as a “winning card” in any international 
resolution of the Syrian conflict. However, Jarrett said in an interview with the author that the 
email that was sent to 4000 members of Al-Jazeera did not carry any political “directive or 
position.” She further explains:  
 

In that email, I was ‘talking to producers who need to get the audience’s attention in 20 
seconds. So they don’t want to be bogged down with explaining who is aligned to whom 
because it would take too long and it’s too complicated. If people want to leak emails 
that is absolutely fine but you need to understand the context. I teach producers how to 
present information. Correspondents write reports, they write packages, they do live 
shots in which they have 2, 3, 4 minutes to give all of the background, all of the context. 
My producers have 20 seconds to direct the viewers’ attention and tell you what the top 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   14 

line or the top story is backed by. You see? So that is the difference. (K. Jarrett, personal 
communication, April 14, 2016) 

 
Double standards coverage of Bahrain and Syria 
Even though some scholars criticised Al-Jazeera’s imbalanced coverage of Bahrain and Syria, 
(Barakat, 2011; Lynch, 2013, 2015, 2016; Kraidy, 2014; Ayaad, 2014; Khatib, 2013; Ulrichsen, 
2014; Kamrava, 2013) very few quantitative and qualitative studies demonstrate the dual 
standards in the coverage of both countries. (see Abdul-Nabi, 2015)  
 
AJA’s reporter in Sydney, Salih Al-Saqqaf stated in a research interview [conducted for this 
article] that the channel did not allow him to cover the pro-Bahraini uprising rallies in Sydney 
that were organised in solidarity with the Bahraini people. AJA however asked Al-Saqqaf to 
cover every anti-Assad march in Australia even if they were a small group of demonstrators. The 
former AJA reporter said: 
 

 When Saudi troops were deployed in Bahrain in March 2011, the Lebanese and Iraqi 
community in Sydney organised a rally in Hyde Park where nearly 2000 people attended. 
I saw journalists from Australian outlets in the rally. I asked AJA whether I can cover it 
or not, as I should take their permission before I do any news report. I explained to them 
how big it was and that other media outlets were definitely going to report on it. They 
[AJA] said, ‘Do not cover it.’ I asked, ‘Why?’ They replied, ‘Please understand our 
situation.’ Three months later, on the 18th of June, nearly no more than 25 anti-Assad 
people, I swear no more than 25, protested in front of the Australian Parliament in 
Canberra [the Capital], demanding the ‘downfall of Syria’s dictator.’ The channel had 
given me a permission to cover it and aired it on the same day. (S. Al-Saqqaf, personal 
communication, February 26, 2017) 
 

Al-Saqqaf also revealed that the channel did not accept reporting pro-Assad rallies in Sydney 
although there were “significant numbers” of participants. Al-Saqqaf [who is well-known  in the  
Arab community in Sydney for his work for Australian SBS Radio] said that he was “bombarded 
by questions from people about the reasons behind covering some rallies and neglecting others” 
(personal communication, February 26, 2017). Al-Saqqaf said that the camera operator was so 
“embarrassed” about the coverage and the outrage from the community that he resigned from 
AJA.  
 
 These double standards are typical in propaganda-orientated coverage in which an ally to the 
media owners is constantly focused on, legitimized, and framed as “worthy,” while the enemy of 
the ally is delegitimized, framed as “unworthy” and marginalized. (Herman & Chomsky, 2010) 
Therefore, Al-Jazeera can no longer act as Qatar’s public diplomacy tool because – as mentioned 
in the introduction - “good public diplomacy has to go beyond propaganda.” (Nye, 2008) 
However, the former managing director of the Al-Jazeera network, Wadah Khanfar, categorically 
disagrees with this analysis. He said in an interview [done for this study] that other “bigger” 
revolutions were taking place during Bahrain’s uprising, and hence there were other “priorities.” 
The former director elaborates: 
 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   15 

Bahrain is a case which has been complicated for both Arabic and English channels. 
Why? When the Bahrain uprising was taking place, during the same period, we have the 
revolutions taking place or big revolutions taking place in Egypt, in Libya, in Yemen and 
so on. So, with the weight of the story of Bahrain, if you have one hour to define your 
priorities during this one hour, you would give Bahrain much less coverage of course. 
Then give, for example [the rest of the coverage] to Egypt. Egypt was the major story, or 
Libya, or Yemen. And besides that, we do not really have access. And I remember that 
our chief correspondent was kicked out from Bahrain. (W. Khanfar, personal 
communication, March 16, 2017) 
 

When challenged further about Qatar’s intervention and pressure not to cover Bahrain, Wadah 
responded:  
 

Sometimes Qataris were annoyed of our coverage; there is no doubt about it. I can't tell 
you that Al-Jazeera is fully independent like BBC or CNN. We are an Arabic channel 
based in Qatar. But we have been always aware of our bias. We are aware that we should 
never become the voice of the foreign affairs of Qatar, or Sunni majority in the Middle 
East, or a voice of this part against another. We are aware of that. Given the fact that we 
are in Qatar, we may by one way or another be influenced by certain narratives… So to 
answer your question, we try not to be the voice of Qatar and I think we have succeeded 
to a large extent, but I can’t say that it is a 100 per cent independent organization. It’s 
funded by Qatar and we try to find the balance regardless of this fact. (W. Khanfar, 
personal communication, March 16, 2017) 

 
Conclusion  
Despite the fact that a few media studies examined to the extent to which Al-Jazeera’s coverage 
conformed to Qatar’s foreign policy during the Arab Spring, (Al-Nahed, 2015;  Ayaad, 2014; Lo 
& Frkovich, 2013; Abdul-Nabi, 2015) some Arab media academics (Lynch, 2013, 2015; Kraidy, 
2014) and politics scholars (Ulrichsen, 2011, 2013, 2014; Haykel, 2013; Kamrava, 2013; 
Davidson, 2013; Roberts, 2012; Stephens, 2012; Dabashi, 2012; Colombo, 2013;  Matthiesen, 
2013; Cooper & Momani, 2011; Khatib, 2013) argue that Al-Jazeera’s coverage has been serving 
Qatar’s policy, interests, and agenda. As mentioned earlier, Al-Jazeera has not framed the 
protests in Bahrain, Qatar’s ally, as a pro-democracy uprising. It has presented it as a “sectarian 
conflict” between Shias and Sunnis instead (Lynch, 2013; Abdul-Nabi, 2015) and covered up the 
human rights violations committed by the deployed GCC troops in 2011. (Abdul-Nabi, 2015) 
Meanwhile, the Qatari channel framed the uprisings in Tunisia, Egypt, Libya and Syria as 
legitimate “revolutions” against dictatorships and authoritarian regimes. (Al-Nahed, 2015; El-
Nawawy & El-Masry 2015; Abdul-Nabi, 2015) Legitimizing a protest movement by framing it as 
a revolution in an enemy state [Libya, Syria, Egypt, Tunisia, Yemen] while delegitimizing another 
by presenting it as a sectarian protest in a client state [Bahrain] is an ideal application of what 
Herman and Chomsky (2010) called “dual standard” or propaganda-oriented coverage. The 
narrow gap between Qatar’s foreign policy and Al-Jazeera’s coverage made the channel “lose its 
lustre” as an effective public diplomacy tool. (Khatib 2013) Now, if Qatar wants to bring back 
the impressive diplomatic role of the news channel it should distance itself from Al-Jazeera’s 
management and keep its hands off the editorial policy. As there is a lack of media studies on Al-



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   16 

Jazeera’s framing of the Arab uprisings and the extent of consistency between Al-Jazeera’s 
presentation and Qatar’s foreign policy, this article suggests that quantitative and qualitative 
content analysis should be done in order to determine the level of Qatar’s influence on the 
coverage. Further research can also be conducted on the similarities and differences between 
AJA’s and AJE coverage of the Arab Spring.   
 
Zainab Abdul-Nabi recently submitted her PhD thesis (Department of Peace and Conflict Studies, 
University of Sydney) under the title: “Peace Journalism framing in Al-Jazeera coverage of Bahrain’s uprising and 
Syria’s second chemical attack.” Since 2014, she has taught Radio Broadcasting, Media Industry, and Arabic 
Media units at the University of Sydney and University of New South Wales. Her last journal article was 
published in Global Media and Communication journal. From 2003 to 2013, Abdul-Nabi worked as a 
reporter, print, and broadcast journalist in several international and Australian media outlets. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   17 

References 
Abdul-Nabi, Z. (2015). Based on the peace journalism model: Analysis of Al-Jazeera’s coverage 

of Bahrain’s uprising and Syria’s chemical attack. Global Media and Communication, 
11(3), 271-302. 

Akpınar, P. (2015). Mediation as a Foreign Policy Tool in the Arab Spring: Turkey, Qatar and 
Iran. Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 17(3), 252-268. 

Allmeling, A. (2012, December 24). Suliman: Al Jazeera plays the piper, but Qatar calls the tune. 
DW. Retrieved from:  http://www.dw.com/en/suliman-al-jazeera-plays-the-piper-but-
qatar-calls-the-tune/a-16477490  (accessed 12 Mar 2016) 

 Al-Nahed, S. (2015). Covering Libya: A Framing Analysis of Al Jazeera and BBC Coverage of 
the 2011 Libyan Uprising and NATO Intervention. Middle East Critique, 24(3), 251-267. 

Amnesty International. (2015). Amnesty International Report 2014/15 – Syria. Retrieved from: 
http://www.refworld.org/docid/54f07d919.html (accessed 20 March 2016) 

Ayaad, S. W. (2014). Qatari Foreign Policy, Al-Jazeera, and Revolution in the Middle East and 
North Africa (Doctoral dissertation, Communication, Art & Technology: 
Communication). Retrieved from:  http://summit.sfu.ca/item/14739 (accessed 24 
March 2016) 

Bahry, L. Y. (2001). The New Arab Media Phenomenon: Qatar's Al-­‐Jazeera. Middle East Policy, 
8(2), 88-99. 

Barakat, R. (2011). New media in the Arab world: A tool for redesigning geopolitical realities 
(Doctoral dissertation, Lebanese American University, School of Arts and Sciences, 
Social Science Department. September 2011.) 

Bashri, M., Netzley, S., & Greiner, A. (2012). Facebook revolutions: Transitions in the Arab 
world, transitions in media coverage? A comparative analysis of CNN and Al Jazeera 
English’s online coverage of the Tunisian and Egyptian revolutions. Journal of Arab & 
Muslim Media Research, 5(1), 19-29 

Bigalke, N. (2013). Al Jazeera English: margins of difference in international English-language 
news broadcasting (Doctoral dissertation, The London School of Economics and 
Political Science (LSE)). Retrieved from: http://etheses.lse.ac.uk/901/ (accessed 11 
November 2015). 

Blanchard, C. M. (2012). Qatar: Background and U.S. relations. New York: Diane Publishing. 
Boyce, S. G. (2013). Qatar’s foreign policy. Asian Affairs, 44(3), 365-377. 
Carpenter, T. G. (2013). Tangled web: The Syrian civil war and its implications. Mediterranean 

Quarterly, 24(1), 1-11. 
Colombo, S. (2013). The GCC Countries and the Arab Spring. In Davis, John (Ed.). Arab Spring 

and Arab Thaw: Unfinished Revolutions and the Quest for Democracy (pp. 163-179). 
London, UK: Ashgate. 

Cooper, A. F., & Momani, B. (2011). Qatar and expanded contours of small state diplomacy. 
The International Spectator, 46(3), 113-128. 

Dabashi, H. (2012). The arab spring: The end of postcolonialism. New York &London: Zed 
Books 

Da Lage, O. (2005). The politics of Al Jazeera or the diplomacy of Doha. In The Al Jazeera 
Phenomenon: Critical Perspectives on New Arab Media (pp. 49-65). Boulder, Colorado: 
Paradigm Publishers.  



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   18 

Davidson, C. M. (2013). After the Sheikhs: the coming collapse of the Gulf monarchies. London: 
Hurst & Company Limited. 

Dorsey, J. M. (2015). How Qatar is its own worst enemy. The International Journal of the 
History of Sport, 32(3), 422-439. 

El-Ibiary, R. (2011). Questioning the Al-Jazeera Effect: Analysis of Al-Qaeda’s media strategy 
and its relationship with Al-Jazeera. Global Media and Communication, 7(3), 199-204. 

El-Nawawy, M., & Iskander, A. (2003). Al-Jazeera : the story of the network that is rattling 
governments and redefining modern journalism. Boulder, Colo ; Oxford: Westview. 

El-Nawawy, M., & Iskander, A. (2004). Al-Jazeera and war coverage in Iraq: the media’s quest 
for contextual objectivity. In S. Allan & B. Zalizer (Eds.), Reporting war : journalism in 
wartime (pp. 315-332). London & New York: Routledge. 

El-Nawawy, M., & El-Masry, M. H. (2015). Revolution or crisis? Framing the 2011 Tahrir Square 
protests in two pan-Arab satellite news networks. Journal of Applied Journalism & Media 
Studies, 4(2), 239-258. 

Erlich, R. (2014). Inside Syria: The Backstory of Their Civil War and What the World Can 
Expect. Amherst, NY: Prometheus Books. 

Fahmy, S. . & T.J. Johnson (2008). How support for press freedom and political ideology predict 
credibility of Al-Jazeera among its audience. The International Communication Gazette, 
70(5), 338–360.  

Fandy, M. (2007). (Un)civil war of words : media and politics in the Arab world. Westport, 
Conn.: Praeger Security International. 

Figenschou, T.U. (2011). The south is talking back: With a white face and a British accent – 
editorial dilemmas in Al Jazeera English. Journalism 13(3), 354–370 

Figenschou, T. U. (2013). Al Jazeera and the Global Media Landscape: The South is Talking 
Back . New York & London: Routledge. 

Friedman, B. (2012). Battle for Bahrain: What one uprising meant for the Gulf states and Iran. 
World Affairs 174(6): 74–84. 

Furtig, H. (2007). Conflict and cooperation in the Persian Gulf: The interregional order and US 
policy. The Middle East Journal, 61(4), 627-640. 

Hashem, A. (2012, April 3). The Arab spring has shaken Arab TV's credibility. The guardian. 
Retrieved from http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/apr/03/arab-
spring-arab-tv-credibility  (accessed 12 March 2016) 

Haykel, B. (2013). Qatar and Islamism. Norwegian Peacebuilding Resource Centre. Retrieved 
from: www.peacebuilding.no (accessed: 25 November 2015)  

Herman, E. S., & Chomsky, N. (2010). Manufacturing consent: The political economy of the 
mass media. London: Random House eBooks. 

Howard, P. N., & Hussain, M. M. (2013). Democracy's fourth wave?: digital media and the Arab 
Spring. Oxford: Oxford University Press. 

Human Rights Watch. (2015). “He Didn’t Have to Die,” Indiscriminate Attacks by Opposition 
Groups in Syria. Retrieved from: https://www.hrw.org/report/2015/03/22/he-didnt-
have-die/indiscriminate-attacks-opposition-groups-syria (accessed 21 March 2016) 

Kamrava, M. (2013). Qatar: Small State, Big Politics. New York & London: Cornell University 
Press. 

Kanaan, W. (2012, February 24). Syria’s electronic warriors hit Al Jazeera. Al-Akhbar English. 
Retrieved from: http://english.al-akhbar.com/node/4525 (accessed 12 March 2016) 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   19 

Karouny, M. (2015). Insight - Syria's Nusra Front may leave Qaeda to form new entity. Reuters. 
Retrieved from: http://uk.reuters.com/article/uk-mideast-crisis-nusra-insight-
idUKKBN0M00G620150304 (accessed 14 March 2016) 

Kasmani, M. F. (2014). The nation-state factor in global news reporting: A study of the BBC 
World News and Al Jazeera English coverage. International Communication Gazette, 
76(7), 594–614.  

Khatib, L. (2013). Qatar's foreign policy: the limits of pragmatism. International Affairs, 89(2), 
417-431. 

Khatib, L. (2015). The Nusra Front’s Game Changing Rise in Syria. Carnegie Middle East 
Center, Retrieved from: http://carnegie-mec.org/2015/03/24/nusra-front-s-game-
changing-rise-in-syria (accessed 14 March 2016) 

Kraidy, M. M. (2008). Al-Jazeera and Al-Jazeera English: A Comparative Institutional Analysis. 
Washington, DC: Woodrow Wilson International Center for Scholars, pp. 23–30. 
Retrieved from: 
http://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1282&context=asc_papers 
(accessed 30 July 2012).  

Kraidy, M. M. (2014). Media Industries in Revolutionary Times. Media Industries, 1(2), 16-
21.Retrieved from: 
http://www.mediaindustriesjournal.org/index.php/mij/article/view/45 (accessed 20 
January 2016) 

Lo, M., & Frkovich, A. (2013). Challenging authority in cyberspace: evaluating Al Jazeera Arabic 
writers. Journal of Religion and Popular Culture, 25(3), 388-402. 

Lynch, M. (2005). Watching Al-Jazeera.The Wilson Quarterly, 29(3), 36-45. 
Lynch, M. (2006). Voices of the new Arab public : Iraq, Al-Jazeera, and Middle East politics 

today. New York: Columbia University Press. 
Lynch, M. (2013). The Arab uprising: the unfinished revolutions of the new Middle East .New 

York: PublicAffairs 
Lynch, M. (2015). How the media trashed the transitions. Journal of Democracy, 26(4), 90-99. 
Mabon, S. (2012). The Battle for Bahrain: Iranian-­‐Saudi Rivalry. Middle East Policy, 19(2), 84-97. 
MacDonald, A. (2015). Syria's Nusra Front backs Paris attacks, despite opposition to Islamic 

State. Middle East Eye. Retrieved from: http://www.middleeasteye.net/news/al-nusra-
front-back-attacks-paris-despite-opposition-islamic-state-
976490550#sthash.1hhnCmXW.dpuf  (accessed 21 March 2016) 

Manheim, J. B. (1994). Strategic public diplomacy and American foreign policy: The evolution of 
influence. New York, NY: Oxford University Press. 

Matthiesen, T. (2013). Sectarian gulf: Bahrain, Saudi Arabia, and the Arab Spring that wasn't. 
Redwood City, California: Stanford University Press. 

Miles, H. (2010). Al-Jazeera : how Arab TV news challenged the world. London: Abacus. 
Moore-Gilbert, K. (2016). Sectarian Divide and Rule in Bahrain: A Self-Fulfilling Prophecy?, 

Middle East Institute. Retrieved from http://www.mei.edu/content/map/sectarian-
divide-and-rule-bahrain-self-fulfilling-prophecy (accessed 20 March 2016) 

Noueihed, L., & Warren, A. (2012). The battle for the Arab spring: Revolution, counter-
revolution and the making of a new era. London: Yale University Press. 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   20 

Nye, J. S. (2008). Public diplomacy and soft power. The Annals of the American Academy of 
Political and Social Science, 616(1), 94-109. 

Peterson, J. E. (2013). Qatar’s international role: branding, investment and policy projection. 
Policy Brief, Norwegian Peacebuilding Resource Centre.Retrieved from: 
www.peacebuilding.no (accessed 2 December 2015) 

Plunkett,  J., & Halliday, J. (2011, February 7). Al-Jazeera's coverage of Egypt protests may 
hasten revolution in world news. The Guardian. Retrieved from: 
https://www.theguardian.com/media/2011/feb/07/al-jazeera-television-egypt-protests 

Powers, S., & Gilboa, E. (2007). The public diplomacy of Al Jazeera. In New media and the new 
Middle East (pp. 53-80). New York, NY: Palgrave Macmillan US. 

Powers, S. (2009). The geopolitics of the news: The case of the al jazeera network. (Doctoral 
Thesis, University of Southern California). Retrieved from ProQuest Dissertations and 
Theses (Order No. 3389538) 

Powers, S. (2012). The origins of Al Jazeera English. In Al Jazeera English: Global news in a 
changing world, (pp. 5- 28) New York, Palgrave Macmillan. 

Rabi, U. (2009). Qatar's relations with Israel: challenging Arab and gulf norms. The Middle East 
Journal, 63(3), 443-459. Retrieved from 
http://ezproxy.library.usyd.edu.au/login?url=http://search.proquest.com/docview/218
504444?accountid=14757 (accessed 4 February 2013) 

Roberts, D. (2012). Understanding Qatar's foreign policy objectives. Mediterranean Politics, 
17(2), 233-239. 

Roberts, D. (2014). Qatar and the Muslim Brotherhood: Pragmatism or Preference?. Middle East 
Policy, 21(3), 84-94. 

Rugh, W. A. (2004). Arab mass media: Newspapers, radio, and television in Arab politics. 
Westport, Connecticut: Greenwood publishing group. 

RT. (2012). Al Jazeera exodus: Channel losing staff over‘bias. Retrieved from: 
https://www.rt.com/news/al-jazeera-loses-staff-335/ (accessed 11 December 2015) 

Safdar, A. (2012).Filming undercover in Bahrain. Doha Centre for Media Freedom. Retrieved 
from: http://www.dc4mf.org/en/content/filming-undercover-bahrain  (accessed 29 
March 2016) 

Sakr, N. (2007). Arab television today. London & New York: IB Tauris. 
Salih, R. M. (2015). Al Jazeera English instructs staff not to call Syria’s Jabhat al Nusra “Al 

Qaeda.”5Pillars.Retrived from: http://5pillarsuk.com/2015/09/22/al-jazeera-english-
instructs-staff-not-to-call-syrias-jabhat-al-nusra-al-qaeda/ (Accessed 14 March 2016) 

Samuel-Azran, T. (2013). Al-Jazeera, Qatar, and new tactics in state-sponsored media diplomacy. 
American Behavioral Scientist, 57(9), 1293-1311  

Samuel-Azran, T., & Pecht, N. (2014). Is there an Al-Jazeera–Qatari nexus? A study of Al-
Jazeera’s online reporting throughout the Qatari–Saudi conflict. Media, War & Conflict, 
7(2), 218-232. 

Seib, P. (2008), The “Al Jazeera effect”: How the new global media are reshaping world politics. 
Washington, D.C.:  Potamac Books  

Seib, P. M. (2010). Transnational journalism, public diplomacy, and virtual states. Journalism 
Studies, 11(5), 734-744. 

Seib, P. M. (2012). Al Jazeera English : global news in a changing world (1st ed.). New York: 
Palgrave Macmillan. 



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017) 

Al-Jazeera’s relationship with Qatar	
   21 

Sengupta, K. (2013, July 26). Homemade grenades and catapults: Introducing the DIY weapons 
of the Free Syrian Army. The Independent. Retrieved from: 
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/homemade-grenades-and-
catapults-introducing-the-diy-weapons-of-the-free-syrian-army-8732634.html  (accessed 
20 March 2016) 

Sharaf, A. (2013). Al-Jazeera staff resign after “biased” Egypt coverage. Gulf  News. Retrieved 
from: http://gulfnews.com/news/mena/egypt/al-jazeera-staff-resign-after-biased-egypt-
coverage-1.1206924 (Accessed 14 March 2016) 

SITE Intelligence Group. (2015). NF Commander Condones IS Attacks in Beirut, Remains 
Critical of IS. Retrieved from: https://news.siteintelgroup.com/Jihadist-News/nf-
commander-condones-is-attacks-in-beirut-remains-critical-of-is.html (accessed  21 March 
2016)  

Sultan, N. (2013). Al Jazeera: Reflections on the Arab Spring. Journal of Arabian Studies, 3(2), 
249-264. 

Stephens, M. (2012). Qatar’s Plan B for Syria: a wise choice?. Open Democracy, 1. Retrieved 
from: https://www.opendemocracy.net/michael-stephens/qatar%e2%80%99s-plan-b-
for-syria-wise-choice (accessed 20 March 2016) 

Ulrichsen KC (2011) Qatar and the Arab Spring. Open Democracy, 12 April. Retrieved from: 
https://www.opendemocracy.net/kristian-coates-ulrichsen/qatar-and-arab-spring 
(accessed 3 July 2013). 

Ulrichsen, K. C. (2013). Foreign policy implications of the new emir’s succession in Qatar’. 
Policy Brief. Retrieved from : http://www.peacebuilding.no/Regions/Middle-East-and-
North-Africa/The-Gulf/Publications/Foreign-policy-implications-of-the-new-emir-s-
succession-in-Qatar (accessed 1 November, 2015) 

Ulrichsen, K. C. (2014). Qatar and the Arab Spring. Oxford: Oxford University Press. 
Worth, R. F. (2008, January 4). Al-Jazeera no longer nips at Saudis. The New York Times Online. 

Retrieved from: 
http://www.nytimes.com/2008/01/04/world/middleeast/04jazeera.html?pagewanted=
all 

Zaidan, A. (2015). Nusra Front's quest for a united Syria. Al-Jazeera English. Retrieved from: 
http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2015/06/nusra-front-quest-united-syria-
150602050740867.html (Accessed 14 March 2016) 

Zayani, M. (2005). The Al Jazeera phenomenon: critical perspectives on new Arab media. 
Boulder: Paradigm Publishers. 

Zayani, M., & Sahraoui, S. (2007). The culture of Al Jazeera: inside an Arab media giant. 
Jefferson, N.C.: McFarland & Co. 

Zayani, M. (2013). Al Jazeera’s Palestine Papers: Middle East media politics in the post-
WikiLeaks era. Media, War & Conflict, 6(1), 21-35. 


