Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017)

Qatar’s Costly Miscalculations

Firas Al-Atraqchi

Tensions between Qatar and the rest of the Gulf Cooperation Council and other Arab countries
resurfaced with a vengeance in May 2017. The latest escalation came in response to statements
allegedly made by Emir Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani in support of Iran as the region's power
broker, and Hamas as the legitimate representative of the Palestinian people appeared in the
country's press. The Qatari government quickly denied the Emir’s statements, claiming that its
media had been hacked with false news reports.

But its efforts to contain the regional firestorm failed as within a week Bahrain, Egypt, Libya, Saudi
Arabia, UAE, and Yemen all announced that they had severed ties with Qatar and ordered
diplomatic staff to leave within 48 hours. The six countries claimed that Qatar had links with
terrorist groups in the region.

This is not the first time that Qatar has found itself at loggerheads with rest of the Arab nation.

In February 2014, fiery Islamic cleric Yusuf Al Qaradawi, a staple of Al Jazeera's Arabic
programming, launched a verbal attack on the United Arab Emirates and other Arab countries for
supporting the Egyptian government following the ouster of Muslim Brotherhood (MB) president
Mohamed Morsi. His sermon created a diplomatic spat with the UAE that would get worse within a
few months and repeat itself in cycles over the coming years.

The Brotherhood factor

Following the removal of Egyptian President Hosni Mubarak in 2011, Qatar backed the Muslim
Brotherhood and Islamist factions in Egypt. In 2012, the black flags of Al-Qaeda were widely seen
in Tahrir Square. Al Qaradawi, who has backed Al Qaeda and refused to condemn suicide bombers
in Iraq and Palestine, gave a speech in the square in 2012.

Qatar dedicated Al Jazeera to the service of the Muslim Brotherhood and turned it into what
prominent Middle East scholar Alain Gresh calls a “mouthpiece for the Brotherhood.” Al Jazeera
Masr hosted dozens of pro-MB guests.

After Morsi was removed in Egypt, Al Jazeera continued to support the MB despite the advice and
objections of many of its allies in the Gulf Cooperation Council. Saudi Arabia and the UAE, the

Qatar’s Costly Miscalculations 1



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017)

latter having come under direct threat in some senior MB speeches in 2012 and 2013, urged Qatar to
back away from supporting the organization.

By 2014, Saudi Arabia, the UAE, and Bahrain withdrew their ambassadors from Doha after Qatar
failed to honor a joint security agreement in November 2013 that included commitments to cease
support for the Muslim Brotherhood and its hosting of Gulf opposition figures. This was
unprecedented among the usually unified and resolute GCC and marked a shift in Qatar's fortunes.
How could it influence the region like it once did if it was becoming a pariah among its closest
friends and allies?

So much has the rift grown that even the emirate’s most stalwart friends appear to have turned on it
and are planning its demise. In early June, the Huffington Post published a series of emails from UAE
ambassador Yussuf Otaiba to senior US officials urging them to withdraw US military bases from

Qatar.

But the story of Qatar's media wars with its neighbors (and as far away as the Arab Maghreb) didn’t
begin in the past decade but lie in the roots of Al Jazeera’s founding in 1996, and span four political
and diplomatic eras since then.

Four Eras

The first era begins in 1971 with its independence from being a British protectorate and spans until
1996—a rather inconsequential era that had little bearing on the region. The second can be
identified as the Al Jazeera era, which spans from 1996 to 2010. The third era is that associated with
the Arab Spring, which began in 2010 and lasted through 2015. And the fourth is from 2015 to the
present. Throughout, these four eras have been characterized by two main themes: Firstly, Qatat’s
Wahabist nature, likely the predominant factor and what lies at the heart of what the populace wants
in terms of foreign policy. The second is Qatar's vulnerability. Qatari foreign policy has long been
determined by its vulnerability to Saudi Arabia's appetite for religious expansionism and territorial
hegemony.

A Soft Coup

Until 1995, Qatar was a non-player. An insignificant yet wealthy mostly Sunni Arab nation straddling
the Persian Gulf like a sore thumb sitting on a seemingly endless supply of natural gas. A member of
the Gulf Cooperation Council since its inception, Qatar in the 1990s lacked the economic dynamo
that molded the United Arab Emirates into a global business player, the bravado of the Kuwaitis,
and the openness of the Bahrainis. In almost all regional affairs, it allowed Saudi Arabia to determine
its foreign policy.

All that, of course, changed in 1995 when Sheikh Hamad bin Khalifa al Thani overthrew his father
while he was on a state trip abroad, and seized control of the country. The father failed to mount a
counter-coup because his assets were seized. He lived a lavish lifestyle in Abu Dhabi until he was
"pardoned" and allowed to return to Qatar in 2004. The non-violent palace coup was a turning point
in Qatari history.

A senior Qatari official who was the editor of one of the country's state-owned dailies told me in
confidence that while the father was a stringent Wahabi along the likes of the Saudis, the junior al
Thani was not.

Qatar’s Costly Miscalculations 2



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017)

Educated at Sandhurst College in the UK—Iike most Arab royalty—he had more worldly outlook.
He saw the UAE, then an ally and friend, as a role model. Still, he was wary of the rampant
Westernization that at one point could be used to describe Abu Dhabi's drive toward modernity.

For the first time in Gulf history, the wife of an Emir was allowed a very visible and public profile.
Sheikha Moza bint Nasser established the Qatar Foundation, which oversaw research and
development projects throughout the country and today is a major force in the country's education.
When abroad, she did not wear the niqab or veil, but dressed modestly. Her daughter too was active
and outspoken, and soon became a diplomat extraordinaire for the emir on trips abroad.

The emir sought to move Qatar forward as a modernized, educated, and established member of the
international community. With no real army to speak of and surrounded by potentially hostile
countries like Saudi Arabia and Iran, the emir had to make a difficult choice. How to move Qatar
forward from under Saudi clutches without losing sovereignty and independence?

In the post-1991 Iraq war period, the US military was based in Saudi Arabia. The Clinton
administration's foreign policy at the time was based on dual containment of Iraq and Iran. In 1996,
19 US airmen were killed in a terrorist attack at Khobar Towers in Saudi Arabia. US presence in
Saudi Arabia was fueling much resentment on the Arabian Peninsula and enflaming bin Laden's
crusade in the region.

The US was looking for a more amenable and hospital base along the Persian Gulf. To offset Saudi
Arabia, Hamad initiated talks with Washington to bring US military advisors to Qatar. The process
would be completed by September 2002 when Centcom in its entirety would move from Florida to
Doha, the capital, just down the street from Al Jazeera.

Malignant media

In 1996, the BBC sought to establish a new Arabic-language network based in Saudi Arabia. For one
reason or another, the initiative failed and the Qataris, who had by now realized that their survival
depended on soft power, lured the BBC executives to Doha, throwing hundreds of millions of
dollars into the fledgling Al Jazeera.

From almost the beginning, Al Jazeera began to create ripples of angst and dissent in the region: A
24-hour news network helmed by professionals well-established from their days at the BBC
providing cutting-edge, brazen, and challenging reporting. The Arab World was not ready for this
type of news making, which on the surface appeared balanced and provocative. Soon, Al Jazeera
offices were shut in Kuwait, Tunisia, Egypt, and elsewhere.

Al Jazeera's reporting was not only challenging the existing mindset (reporting live from Israel and
interviewing Israeli officials, showing the Israeli side of the conflict) but also challenging the existing
ironclad hold of dictatorial regimes on their peoples. The revolutions, rebellions, and recriminations
that we have experienced in the past few years likely could not have come about had it not been for
Al Jazeera Arabic's reporting.

The network itself became a socio-political coup that reverberated throughout the region. It would
form the crux of Qatar's foreign policy in the MENA region, and its attempts to curry favor in
Washington. Between 1996 and 2003, Qatar's financial focus was directed toward setting up a news
channel that would, between the lines, deliver the state's foreign policy to millions of homes in the
region and beyond.

Qatar’s Costly Miscalculations 3



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017)

It was an unprecedented endeavor. The Arab peoples had never seen or heard anything like it.
Panned or praised, they were drawn to it like flies to molasses. It became an addiction.

Having hired the most professional of Arab journalists and media experts, Al Jazeera was becoming
the de facto voice of the Qatari government. Arab governments would file complaints with the
Qatari foreign ministry—as we saw in the case of the UAE—when an Al Jazeera report would
appear overtly critical or demeaning. At the same time social media was becoming the tool used by
dissidents to empower their once voiceless struggles.

It could be argued that there was a two-pronged approach, dissidents and exiled opposition were
using the Internet to reach out to a public that was just awakening to freedom of expression, and
were simultaneously being given air time on Al Jazeera.

By 2005, after the assassination of Lebanese premier Rafiq Al Hariri, this came to a boil. Anti-Syrian
forces came out en masse and their struggle was given primetime coverage on Al Jazeera. Day and
night, the anti-Syrian protesters, and their contempt for the Assad regime, were heard and seen. The
Arab World had never seen such protests beamed live into their living rooms; this was an
earthquake which would plant the seeds of what would happen in Tunisia, Egypt, Syria, and Bahrain
six years later.

One could argue that Al Jazeera's consistent coverage of the anti-Assad protests helped push the
Syrians out of Lebanon and end their more than 20-year occupation. But this was really a test run
for what was to come down the line.

Amid rumors that Bush and Blair had discussed bombing Al Jazeera, State Department officials
were saying that Al Jazeera had done more for liberalization in the region than anyone else.

In 2006, Al Jazeera launched its English network following a soft run of an English website in 2003
to cover the Iraq war. Largely drawing from the BBC and Australia's ABC, the English network
made “voice to the voiceless” its mantra and it followed through by covering Africa like no one had
before.

It was an instant hit, but largely ignored in North America, which was Doha's foreign policy target
all along. It believed that Al Jazeera beamed into the homes of Americans would influence
Washington realpolitik in its favor. With this in mind, it hired the former head of Canada's CBC
Tony Burman to lead the English network, removing it from under the thumb of Wadah Khanfar
who was heading Al Jazeera Arabic.

Doha was so intent on gaining influence in the US that it threw an unprecedented two million
dollars for one night of coverage of the 2008 presidential election. It was a financial throwaway for a
company that was operating with a budget of $400 million a year and had limitless access to funds.
Why would American audiences watch a British anchorman and anchorwoman tell them about exit
polls when they had been used to watching their own traditional networks?

In the meantime, Burman enjoyed excellent relations with the American and Canadian Jewish
communities and Doha hoped he could overcome their resistance to "terrorist, beheading, Al-Qaeda
network Al Jazeera" as the popular impression was.

Qatar’s Costly Miscalculations 4



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017)

Burman was given the boot (staffing turnaround was huge and quick at Al Jazeera) after he failed to
make inroads in the US. He managed to get Al Jazeera on major cable networks in Canada, but what
was Canada to Qatat's world view?

So desperate were the Qataris that they bought Al Gore's unpopular Current TV network, which
was not even in competition with any of the other major networks, for a hefty sum and began to air
Al Jazeera America

In the meantime, Qatar was at the forefront of Gulf Arab nations fueling the so-called Arab Spring.
When Tunisia was brimming with resentment, tension and anti-government sentiment and street
protests were gaining momentum, 95% of mainstream Western media had overlooked the story. But
Al Jazeera owned the Tunisia story from the start, bringing the anti-government protesters much
needed attention, keeping the story alive, and beaming their messages of standing up to dictatorship
into the homes of other angst-ridden Arabs.

Social media and Al Jazeera: An explosive combo

Despite Egyptian authorities asserting that what happened in Tunis would not be repeated in Cairo,
Egypt tipped over and again Al Jazeera was there, a camera on a central hotel beaming pictures of
Tahrir Square to the world, its feed picked up by everyone.

Al Jazeera was retweeting what activists were saying, and interviewing activists and dissidents. Staff
were chased down the streets. They hid under beds, on rooftops, in alleyways and sometimes the
local populace helped them or ratted them out. It was Al Jazeera that reported three million people
had descended on Tahrir Square, a claim which could not be disputed because no one else was
covering the story.

But this is what Qatar wanted the world to know because it had long been at odds with Egypt.
Having criticized Cairo for closing the Gaza border, it wanted to fill Egypt's seat as leader, atbiter,
negotiator, and mediator of the region. Hosni Mubarak had already boycotted the 2009 Arab League
summit in Doha because of these differences. In fact, many Arab leaders did not show up because in
an unprecedented move Qatar invited Iran's former President Ahmadinejad to attend the summit.

In 2015, after allegations of Tehran’s involvement in the riots in Manama, Bahrain, Qatar decreased
the level of diplomatic representation in Tehran, and recalled its ambassador. However, in stark
contrast to Saudi Arabia, Bahrain, the UAE, Egypt, Sudan, Djibouti, and others, it did not close its
embassy.

Qatar is an ally with the US, but has a strong relationship with Iran. It has an on and off relationship
with Saudi Arabia, and commercial ties with Israel, but is a stronger backer of Hamas and other

Islamist extremist groups in Gaza. These dichotomies have long left Arab strategists scratching their
heads.

It is essentially on the fence with countries that are adversaries of one another. It hosted Saddam
Hussein's wife and some senior Baathists while also hosting Centcom from which all major US
operations in the region are planned, coordinated, and launched.

This is the epitome of its soft power. Qatar has worked to maintain a middle ground. For them, this
has meant no enemies; just obstacles in their way. We see this with the case of Egypt, which was—
and still is—in the way of Doha's ambitions to become regional power broker.

Qatar’s Costly Miscalculations 5



Arab Media & Society (Issue 24, Summer/Fall 2017)

It uses its amassed billions to this effect and its media are the executors of this foreign policy. When,
in 2008-2009, Lebanese politicians could not agree on a presidential candidate, Qatar mediated,
inviting rival Lebanese factions to Doha. It was successful, not least because Qatar pledged $1
billion to the war-ravaged areas of southern Beirut and southern Lebanon which were bombed into

devastation in the brief 2006 Hezbollah-Israel war. It used a very similar approach in defusing the
Darfur crisis in 2010 and 2011.

Its role in Libya, Egypt, and Syria had been unmasked by the dozens of Al Jazeera staff who quit or
were fired over their objections to clear bias against the governments of these countries.

But the darling of Qatar's soft power—its most effective tool—Al Jazeera has now lost its clout, its
audience, and ultimately its influence. Al Jazeera America shut down in April 2016, less than three
years after its launch.

Nevertheless, Qatar sees itself as a force for good. It aggressively seeks to resolve conflict and enjoys
playing the role of mediator and arbiter. As the current Emir Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani
himself likes to point out, Qatar is a peace-loving member of nations that will work with the US and
Western allies to bring the Middle East back from the brink of chaos and collapse. The irony is that
Qatar has supported Islamist factions in Libya, in Egypt, and in Syria.

He has blamed the international community for not supporting Arab youth in their drive for
democracy, justice, and economic security. That is really a scolding of the US and the West for not
doing more to bring the Assad regime down.

For the immediate future, Qatar is unlikely to change course.

It took nearly a decade for Doha and Riyadh to reconcile only to have another falling out over
Egypt in 2014 and again earlier this year. They may agree over Syria, but the Saudis, UAE, and
Kuwait were furious that Mubarak had been ousted, something prodded on by Al Jazeera. Now they
want Qatar to back off its hostility toward the government of Abdel Fatah El Sisi.

Qatar has repeatedly miscalculated; it has lost leverage, and it must carefully chart a way back to
international trustworthiness.

Firas Al-Atraqchi is a journalist, editor, associate professor of practice and chair of the Department of Jonrnalism
and Mass Communication at the American University in Cairo.

Qatar’s Costly Miscalculations 6



