
Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 23 

 
 
 
 
 

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 
 

Ahmed Al-Rawi

 

Introduction 

According to Edmund Gullion who was among the pioneers in defining public 
diplomacy in 1965, the term is a reference to any type of international diplomacy aside 
from the direct interaction and engagement between governments (Brahm 2006). 
Most importantly, it refers to the way different governments address audiences and 
publics by using a variety of direct and indirect means including media and cultural 
products. In 1973, Mordecai Lee pointed out the general objectives of public 
diplomacy, which include: implementing public policy, coordinating with local and 
international news media to better cover the government, informing the public about 
the relevant and different government activities, and mobilizing or influencing the 
public to support the government (Lee 1999). 

It seems that public diplomacy always accompanies actual diplomacy and policies 
on the ground. For example, Anthony Eden, the British Foreign Minister, 
mentioned in 1937 that: “It is perfectly true, of course, that good cultural 
propaganda cannot remedy the damage done by a bad foreign policy, but it is no 
exaggeration to say that even the best of diplomatic policies may fail if it neglects 
the task of interpretation and persuasion which modern conditions impose” (as 
cited in Taylor 1982). In general, an important shift in terminology happened 
during the previous few decades as the term “propaganda” was gradually replaced 
with the more acceptable expressions such as “soft power”, “public relations”, or 
“public diplomacy” (Zaharna 2004; Kruckeberg & Vujnovic 2005). 

A Historical Review 

Britain has been involved in public diplomacy efforts in the Middle East for more 
than four centuries. The first cultural diplomacy activities can be traced back to 
the time the East India Company (1600) was established in the region and to the 
early travelers and missionaries who interacted with Arabs for trade or religious 
conversion. The British interest in the region is mostly due to its wealth and 
strategic geographical importance, as Britain fought the Ottomans in order to 
occupy many parts of the Middle East in the First World War. Indeed, the East 

                                                           
 Assistant Professor of News, Social Media, and Public Communication at the School of Communication at Simon Fraser 

University, Canada. 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 24 

India Company was involved in gathering vital intelligence and information on 
the status quo which later helped the British colonize most of the Middle East 
(Bayly & Bayly 2000; Bowen, Lincoln & Rigby 2002; Bowen 2005). 

As for the modern Middle East, the British interest in the region is mostly due to 
its geo-political importance, as mentioned above. During the First World War, 
British forces were very concerned about the information flow to the masses and 
specifically their image. For example, the British forces occupied Basrah in the 
South of Iraq on the 22nd of November 1914 during which they controlled all the 
publishing houses, bought all the private printing presses, and cancelled the licenses 
of all the available newspapers (Barakat 1977; Al-Rawi 2010; Al-Rawi 2012). 
Immediately, the British government established The Basra Times in November 
1914, which remained a government-run publication until it was commercialized in 
1921. With the new British occupiers, Al-Awqat newspaper in Basrah was first 
published in 1915 and continued until 1921, and it appeared in four languages: 
English, Arabic, Turkish, and Persian and mainly took its news from the British 
news agency, Reuters. The newspaper mostly aimed at defending the British and 
attacking the Germans and Ottomans (Al-Rawi 2012). In other Iraqi cities, the 
British authorities established several other newspapers such as Al-Arab in Baghdad 
and Najma in Kirkuk. In Mosul, the British forces established Mosul newspaper in 
November 1918 to serve the same purposes (ibid.). Afterwards, The Baghdad Times 
was published in English and Arabic in 1921 and became the British government‟s 
tool to reach out to the public (Ali 1997: 529). This publication was followed by 
The Times of Mesopotamia, and the British journalist and government official, Ernest 
Main, was the editor of the two former newspapers (Scudieri 2014). During the 
British occupation, many other newspapers flourished such as Sada al-Haqiqa, Al-
Iraq, and Al-Sharq, which praised the British and stood against the 1920 Iraqi 
Revolution (Al-Rawi 2012). In brief, the public diplomacy involvement of the 
British government in Iraq and elsewhere in the Arab world can be regarded as 
extensive yet very direct in its approach; hence, the majority of people regarded the 
British publications as propaganda. 

Shortly after the end of the official colonial periods, the Public Relations Office 
(PRO) of British embassies in the Middle East region played an important part in 
disseminating favorable messages towards Britain. Due to its past colonial heritage, 
Britain remained the most active country in the region in terms of its public 
diplomacy effort and impact (U.S. Central Intelligence Agency 1950). This was also 
true in terms of military interventions in some countries that later gained 
independence from Western powers such as the case of the 1941 anti-monarchy 
rebellion in Iraq and the Suez Canal Crisis of 1956. In relation to the rebellion in 
Iraq, Britain had to reinstall the monarchy and defeat the Iraqi rebels‟ army which 
included shelling their radio in Basra on May 3, 1941 (Stark 1962: 89). Most 
importantly, Britain was interested in maintaining a steady oil flow from the Middle 
East region as it even designed detailed plans to use nuclear bombs in the Middle 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 25 

East from late 1940s to early 1960s in case of a Soviet invasion in order to destroy 
oil wells in coordination with the United States (National Security Council 1948; 
British Foreign Office Memorandum 1951; Chiefs of Staff Committee 1956). 

During the Second World War, Britain was active in countering the Fascists and 
Nazi messages from Radio Bari and Radio Berlin since radio was regarded as “the 
most effective form of propaganda in the region” at that time (Vaughan 2002: 157). 
In order to be more effective in disseminating anti-communist propaganda, Britain 
created in January 1948 the Information Research Department (IRD) at the British 
Foreign Office which remained functional until 1977 (Defty 2004). IRD was 
responsible for the distribution of anti-communist materials by using a variety of 
channels like British embassies as well as the BBC External Services. In June 1946, 
the British Ambassador in Iraq mentioned that countering the communist ideology 
could be achieved by highlighting some contrasts represented in “the British ideal of 
moderation, toleration, social progress, and individual freedom” (Vaughan 2005: 152). 
After the end of WWII, the UK government established the Central Office of 
Information (COI) in April 1946 whose aim was to support foreign policy as well 
as promote trade and British values (Taylor 1999). It is also important to note that 
the news agency, Reuters, played another significant role in supporting the British 
Empire and disseminating pro-British messages (Read 1994). In the mid-twentieth 
century, the news agency “accepted British government subsidies, but the Foreign 
Office ascribed great importance to keeping Reuters free from the „taint of 
propaganda‟,” (U.S. Central Intelligence Agency 1950: 78). In general, Reuters 
provided a Western and pro-British view of the world as it had monopoly of the 
news market that lasted for many decades (Putnis 2008). 

Indeed, British public diplomacy efforts in that period followed a variety of strategies 
including the creation of reading rooms that exhibited posters and had radios, films, 
and books used in different parts of Arabs countries in order to attract people to 
them. For example, there were eight reading rooms used in Iraq that had “an 
audience of 50,000 by 1948 with the help of the British Council, showing films in 
schools and different organizations,” (U.S. Central Intelligence Agency 1950: 24). 
Some of these reading rooms were immobile and reached as far as the Chubeish area 
in the sparsely populated marshes of Iraq. The British Embassy prepared reading 
rooms “built entirely of reeds to match the other dwellings in the area, even though 
reed construction proved inconvenient,” (Davis 1949: 65; as cited in Perry 2013).  

The PRO was also focused on disseminating “motion pictures, collect[ing] and 
distribut[ing] news and news photographs, and supervis[ing] the releases of Reuters 
and the Arab News Agency” (U.S. Central Intelligence Agency 1950: 22). Some of 
the films that were shown to the public included Top Liner (describing the new 
British sea liner, the Queen Elizabeth), Flight for Tomorrow (a film of a civil air display 
in Britain), and Atomic Physics (presenting the work of atomic scientists) (as cited in 
Perry 2013). 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 26 

Other means of influence included establishing schools and nurseries as well as 
running sports and recreational clubs such the Alwiyah Club in Baghdad, which 
exclusively served British expatriates and a number of Iraqi elites and intelligentsia 
(Kwarteng 2013) who were targeted for their influence on local politics. In relation 
to education, the British Ambassador in Beirut believed that running a British 
school in Lebanon in the mid-1950s was “the best single contribution we could 
make to the future of the Middle East,” which could “attract the children of 
important families and to build up understanding of Britain both by their impact 
upon the pupils and by their contact with the parents,” (Vaughan 2005: 155). In the 
same period in Iraq, the British Council established the Ta‟assissia Primary School 
in Baghdad that had 82 children, most of whom were Iraqis. The nursery school 
was described by a British diplomat in 1947 as “the most practical and successful 
piece of publicity work which I have seen so far in the Middle East…[since] 
English and Iraqi children are as a matter of course invited to each other‟s birthday 
parties. I do not think it would be possible to exaggerate the excellent atmosphere 
of this school and the good which it must inevitably do in cementing Anglo-Iraqi 
good relations” (Ibid: 156). 

In addition to the above efforts, the British MI6 was running the Arab News 
Agency (ANA), which operating from Cairo as well as the United Press, both 
distributing news stories to Arabic newspapers in the region (U.S. Central 
Intelligence Agency 1950). The British were also actively involved in running some 
radio stations like the ones in Tripoli and Benghazi in Libya, which remained under 
their control until 1954, while also creating and supporting other radios like „Radio 
Baghdad‟ in Iraq and „Radio Ramallah‟ in Jordan in order to counter anti-British 
messages that were mostly coming from Egypt during Gamal Abdul Nasser‟s rule 
(Vaughan 2002). This new interest and added efforts occurred after Anthony Eden 
instructed the IRD to invest more time in countering Nasser‟s pan-Arab messages 
instead of exclusively attacking the communists in the spring of 1956, and the 
Americans joined the British propaganda efforts through Voice of America (VOA) 
to attack Nasser (Briggs 1997). In fact, the British government was so desperate to 
gain the approval of the Arab street that they hired in January 1956 the Iraqi 
journalist, Younis Bahri, to work for Radio Ramallah. Ironically, Bahri was a well-
known anti-British voice who became famous for agitating the public throughout 
the years he spent at Radio Berlin during the Second World War (Vaughan 2002). 

It is important to note here that other British radio stations were operating in the 
region including Egyptian State Broadcasting (ESB) in Cairo (1934), the Palestine 
Broadcasting Service (PBS) in Jerusalem (1936), and the Near East Broadcasting 
Service (NEBS) in Jaffa (1941) (Stanton 2013). Further, the Asharq Al Adna 
(Near East) radio was another important station that operated in a clandestine 
manner (Castle 1956) until it was called the Voice of Britain (Boyd 2003: 446). 
The radio became popular in many parts of the Arab world. For example, it 
“dominated foreign radio broadcasts to Iraq” since “the public like[d] both its 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 27 

music and its news bulletins,” (U.S. Central Intelligence Agency 1950: 75) and was 
heavily used to send vital propaganda messages to Arab audiences during the 
1956 Suez Canal Crisis. 

Other forms of British public diplomacy efforts included the publication of Arabic 
language magazines. Before the Second World War, the British government ran an 
Arabic magazine in Egypt that was abolished after the war (Vaughan 2005: 157). The 
magazine was called Adab wa Fan or “Literature and Art” that was published by 
Hodder & Stoughton Limited in London. The few issues that are available often 
contain articles that praise the efforts of the British government‟s achievements such 
as eradicating diseases in its empire as well as preserving archeological sites and 
artifacts (Adab wa Fan 1944). Afterwards, the British Central Office of Information 
(COI) in collaboration with the Foreign Office‟s information departments published 
another magazine called Al Aalam (The Globe) in June 1952 without revealing the 
identity of the real sponsors. The magazine became very popular among Arab 
audiences with a circulation that 28,000 by the end of 1952, which increased to 
50,000 and upward of 80,000 by the year 1956 (Ibid. p. 158). The goal of the 
concealed publication was to “provide an alternative to the extremely nationalist, 
trashy, but attractively produced pictorial magazines printed in Egypt, which…have 
completely monopolised the field,” (Ibid.). The magazine was also meant to counter 
communism as each issue contained two or thrre critical items taken from IRD 
sources. 

During World War II, Freya Stark, who worked for the British Embassy and at 
Baghdad Times with Ernest Main (Stark 1962: 92), emphasized the impact of face-to-
face communication in the dissemination of British propaganda. Stark, who once 
described herself as “imperialist as any of the people here,” (Stark 1951: 111), 
established the British network of Ikhwan al Hurriya (Brotherhood of Freedom) and 
revealed that “the aim of our Brotherhood is a sincere attempt to differentiate and 
to establish the legitimate principles of persuasion,” (Stark 1962: 68). It was 
supposed to convince Arabs to side with the Allies or become neutral (Vaughan 
2005; Al-Rawi 2010). In relation the approach, Stark mentioned that  

The spoken word is the traditional way by which every great movement in 
the Arab world has spread, from ancient beginnings to the last revolt which 
freed it from the Turks. The Abbasside Empire was established by 'oral 
propaganda'; the Old Man of the Mountain, Hasan i Sabah, said in the 
eleventh century that with the help of two friends he could overthrow a 
kingdom and he did by 'oral propaganda' (Stark 1962: 68). 

It is important to note here that the British public diplomacy efforts in the Middle East 
have sometimes clashed with the interests of other foreign governments that were also 
actively seeking to exercise a similar influence. For example, the US government 
helped several Arab countries like Lebanon and Egypt in developing their 
telecommunication abilities. As a result, the British felt threatened by American aid to 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 28 

government broadcasting projects in countries where they had historically held a 
position of influence (Vaughan 2002). In a diplomatic cable, the British Ambassador 
to Iraq, Harold Beeley, complained once that many Iraqi students are finding it 
increasingly difficult to study in the UK, warning that they might go instead to the 
USA and “come back with American ideas and tend to encourage the use of American 
[technological] equipment. This is bound to weaken our own position and that of 
British experts serving the Iraq Government,” (as cited in Vaughan 2005: 156). In 
Syria, the British Embassy noticed that the French cultural influence in the country 
was overwhelming due to the colonial French past; however, the British Council, 
which started working in Damascus in 1945, tried to exert some influence on Syrians 
by actively presenting the advantages of British culture and education (Ibid.). In the 
following section, more details are provided on the role of the British Council. 

The British Council and Public Diplomacy 

The British Council can be regarded as one of the most important cultural 
diplomacy tools that is used by the British government. Previous survey research 
shows that cultural industries like the British Council can help enhance friendship 
and trust between countries and that people who speak English fairly or well are 
more likely to have positive views of the UK and to establish some trade 
relationships (British Council 2013; Lien & Lo 2017). 

The British Council was, indeed, very active in disseminating pro-allied messages to 
the different Arab publics especially during the Second World War. For example, the 
British Council‟s distribution of carefully selected books in the region that were 
printed or supported by the British government and its affiliated publishing houses 
like Wellington House was part of public diplomacy efforts (Holman 2005). This 
cultural diplomacy approach was similar to that used by the US government through 
Franklin Books. Leonard, Small, and Rose (2005) rightly describe the BBC and the 
British Council as far more effective than any other British agency because they are 
both “„inside-outside‟- to be non-governmental in their approach to public 
diplomacy, while understanding and sharing its overarching goals,” (2005: 45). 

Founded in 1934, the British Council was sponsored by the Foreign and 
Commonwealth Office and got funding from the Overseas Development Ministry. In 
1940, it got a Royal Charter by King George the Sixth with an annual budget of 
£100,000. The charter mentioned that the goal behind creating the British Council was 
“promoting a wider knowledge of Our United Kingdom of Great Britain and 
Northern Ireland and the English language abroad and developing closer cultural 
relations between Our United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and 
other countries for the purpose of benefiting the British Commonwealth of Nations,” 
(The British Council 1940: 3). For example, the British Council is instrumental in 
disseminating the image of Britain as a diverse and inclusive society (Richardson 2005). 
The first Middle Eastern office was established in Cairo in 1938, and the Council 
created many offices afterwards in the majority of Arab countries. In 1956, the 

https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_and_Commonwealth_Office
https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_and_Commonwealth_Office


Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 29 

Council received an increased budget of £150,000 in order to expand in the Middle 
East, which was clearly done to enhance pro-British activities against communist and 
Nasser‟s propaganda. Freya Stark, for example, mentioned the importance of the 
British Council since “the good it is doing is immense,” (Stark 1962: 118). According 
to the CIA report on Iraq in 1950, the British Council tried to achieve many cultural 
diplomacy goals as stated below: 

The aims of the British Council is to spread a [sic] knowledge of British 
culture and institutions among Iraqis, encourage the learning of English and 
strengthen British-Iraqi friendship. Its chief work is done at its Council 
Institutes in Baghdad, Basra, Mosul, and Kirkuk, where Iraqis are encouraged 
to attend courses and lectures. The Council shows films, and its institutes 
sponsor musical recitals, teas, art exhibits, chess clubs, and discussion groups 
for both men and women (U.S. Central Intelligence Agency 1950: 22). 

During certain political crises, the British Council was accused of being „culturally 
imperialist‟ and had to leave temporarily such as the case of Egypt and Syria in 
1956, Iraq in 1967, and Libya in 1973 (The British Council, n.d.). 

The BBC and Public Diplomacy 

The British Broadcasting Cooperation (BBC) has been of vital strategic importance for 
the UK‟s public diplomacy. Its budget which was provided by the UK Foreign and 
Commonwealth Office‟s „Grant In Aid‟ was about a third of the total funds allocated 
to Britain‟s public diplomacy. The network was, for instance, given £225 million in the 
fiscal year 2004-2005 from a total budget of £617 million (FCO 2005). However, in 
2014, the source of funding changed due to budget cuts, so BBC started to be funded 
by the UK license fee payer. Unlike during the Second World War and the early stages 
of the Cold War, the BBC started to acquire more independence from the British 
government at a later stage. Through its attempts to achieve objective journalistic 
practice, the BBC assists in promoting British values and ultimately better serve the 
interests of the UK government (Gillespie, Webb, & Baumann 2008; Gillespie et al. 
2014; Sreberny 2014). Indeed, “British public-diplomacy broadcasting has long 
emphasized objective news, as heard on the BBC,” (Krause and Van Evera 2009: 117). 
It is true that the government paid for the BBC to operate, yet it did not attain real 
influence on the news organization. A BBC correspondent once revealed the 
following: 

We are not told by the FCO this is the agenda for the year, now please 
disseminate…There have never been any directives, there‟s never any email 
coming from anyone in the Government saying please say this on air. If 
this was the standard at the BBC I don‟t think many of us would be 
working for it…But coming from the developing world where TV stations, 
newspapers are often tools of the government I understand why it‟s 
sometimes difficult for people in those countries to accept that while the 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 30 

BBC gets funding from the Government it is not a tool of the Government 
(as cited in Mirchandani & Abubakar 2014: 10). 

In comparison to the US Department of State‟s Al Hurra TV and Radio Sawa, the 
BBC is now completely different. However, in relation to its alleged independence 
from the government, Britain “may actually make the BBC an active, if unwitting, 
tool of British public diplomacy,” (Ibid.: 8). This is because audiences can be 
further attracted to listen or view the BBC as objectivity and credibility can be 
important appeals, while British values are indirectly promoted. 

Currently, the BBC operates in about 33 languages and has a variety of platforms 
including TV, radio, Internet, mobile apps, and social media with an estimated 230 
million weekly users (BBC n.d.). Nicholas Cull mentioned that international 
broadcasting (IB) is one of the most effective means of influence, stating: “Thanks to 
the achievement of the BBC World Service, IB has long been the most widely known 
element in British public diplomacy” (Cull 2008: 34). One of the major goals of the 
BBC and its social media outlets is to create a global outreach or conversation around 
important issues. This is part of what the BBC service called “Bringing the UK to the 
world and the world to the UK.” In general, the BBC brand is currently regarded as a 
solid one due to its news credibility, and it claims it has become “the most trusted and 
objective international news provider,” (Ibid). The global conversation‟s goal is part of 
the UK Foreign and Commonwealth Office plan to extend the outreach of the UK 
government (Gillespie 2013). N. Shreim (2015) observes that the “long-term 
relationship of cultural harmonization between the BBC‟s multilingual journalists and 
their global audiences has formed the basis for fostering a „Global Conversation‟ by 
the World Service‟s global networks,” (2015: 534). 

In relation to BBC Arabic radio service, it was created as the first foreign language 
service, and “on the 3rd of January 1938, at exactly six o‟clock, the sound of Big Ben 
was broadcast throughout the Near and Middle East from a 3rd floor studio at BBC 
Broadcasting House in London,” (Jaber 2008). Each broadcast would begin with 
recitation from the Koran followed by news and commentary (Partner 1988). Before 
and during the Second World War, BBC Arabic service proved to be a very 
important propaganda tool that was used to counter Hitler‟s message sent via Radio 
Berlin and Mussolini's Radio Bari that both aired in Arabic (MacDonald 1977; 
Rawnsley 1996; Sreberny & Torfeh 2012; Williams 2012). By 1953, the BBC Arabic 
Service aired 28 hours per week. The 4 hou daily programs were not enough to 
compete with other radio stations like that of Cairo and Damascus, driving the BBC 
Arabic staff to complain (Vaughan 2002). However, the number of transmission 
hours was still more than other foreign radio stations in Arabic like that of France (3 
hours), Egypt (2 hours), and USSR (1 hour) (Partner 1988). The early stages of BBC 
Arabic witnessed many challenges especially in relation to gaining credibility among 
listeners. For example, Freya Stark (1893-1993) referred in a letter dated May 20, 
1941 to the problem of BBC‟s credibility during the 1941 revolution in Iraq. She 
mentioned the BBC presented the “Iraq situation [as] developing satisfactorily” 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 31 

despite all the uncertainty during the war, British losses, and the danger of besieged 
troops in Habanyya. Stark cited Adrian Holman, an Embassy attaché in 1940, 
ironically saying that “he can't see the satisfactorily,” while Stark mentioned that she 
“can't even see the developing” (Stark 1962: 105). Also, the CIA‟s report on Iraq in 
1950 confirmed that the programs of BBC Arabic were “characterized by Iraqis as 
propaganda, while BBC English news bulletins [were] highly trusted.” (U.S. Central 
Intelligence Agency 1950: 23-4). It seems that one of the main reasons behind this 
kind of mistrust and bias in reporting were related to the pressures exerted on the 
BBC by the British government. In 1955, for example, former British Prime Minister 
Anthony Eden, who opposed Nasser‟s rule, seemed to be dissatisfied with the BBC‟s 
coverage in the region because he wanted it to take a more partisan stance, stating 
that “the provision of vigorous material is needed. I do not see how we can rely on 
the BBC for this,” (as cited in Vaughan, 2002: 158). In order to enhance its 
credibility in the early stages, BBC Arabic tried to hire famous Arab journalists and 
intellectuals such as Isa Sabbagh (Gillespie & Baumann 2006: 4). Other challenges 
faced by BBC Arabic service during the 1970s and 80s were mostly technical, 
represented in the limitation of radio transmission that could not reach rural areas of 
both the Arab world and francophone and lusophone Africa (Mytton 2011). 

Similar to its previous interest, the BBC established its Arabic television channel as 
its first non-English service to broadcast. In fact, BBC Arabic television first started 
airing in 1994 as part of the Saudi-run Orbit network. However, the TV station 
criticized Saudi Arabia in some of its reports which led to its broadcasting license 
being revoked, an opportunity that the founders of Al-Jazeera TV in Qatar took to 
establish their channel with the help of BBC Arabic employees (Bahry 2001). After 
his inauguration in 2007, the UK Prime Minister, Gordon Brown, felt some pressure 
following two terrorist bombing attempts on June 29 and 30 of the same year. In his 
speech to the UK Parliament, he pledged to enact new policies and changes by 
adding more funding for a BBC Arabic channel in addition to a Farsi TV channel 
with editorial independence for the Iranian people (as cited in Shi 2008). On March 
11, 2008, BBC Arabic television was established by the Foreign and Commonwealth 
Office and began broadcasting. The Arabic channel began with an annual budget of 
£25 million, which increased by an extra £2.2 million for three more years in 2011 
(BBC News 2008, 2011). However, in 2014 the channel was funded by the UK 
license fee payer. Similar to the BBC in general, the Arabic station was created as a 
public diplomacy necessity and as strategically vital following the attacks of 9/11, and 
the wars in Afghanistan and Iraq. The goal was to enhance Britain‟s “influence in a 
region where Great Britain had long been a dominant player” (Shreim 2015: 534). 
There was a concern that Britain was not involved in important discussions on the 
Middle East due to the emergence of other regional media outlets. Back in 2003, vital 
conversations and debates were taking place on Al-Jazeera, in a context where heated 
anti-Western sentiments were prevalent, (Leonard & Smewing 2003). Hence, BBC 
Arabic television is partly expected to provide a necessary platform for political and 
democratic discussions in order to indirectly exert influence on the public and elites 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 32 

as well as give a British tinge to the debates. Currently, BBC Arabic TV has become 
popular in the Middle East because of the perceived and objective news which is 
something the Arab audience “could trust” (Chapman & Director 2007) though 
there is still a clear preference for British news and the promotion of UK politics in 
its programs (Al-Rawi 2016). 

As mentioned above, one of the goals of the BBC is to establish global conversations 
around significant issues that concern the world like global warming and the war on 
terror. This is very much true in relation to its Arabic service which has actively tried 
to appeal to “transnational Arab identities” (Shreim 2015) by acting as a unifier of 
different Arabic-speaking audiences that have diverse geographical locations and 
ideological backgrounds. For example, the famous TV programs „Nuqtat Hewar‟ 
(Discussion Point) as well as „G710‟ that were also available on social media outlets 
were regarded as platforms for global conversations, both of which were closely 
monitored by BBC staff (Abdel Sattar et al. 2012; Gillespie 2013). Other important 
venues are routinely used by BBC staff to engage more Arab publics; for example, 
during the London 2012 Olympic Games, an average of 17 tweets were posted daily 
on the BBC Arabic Twitter page. By the end of the sporting event, the Twitter 
account had accumulated some 36,112 more followers (Shreim 2015). 

Recent Developments in British Public Diplomacy 

Currently, British public diplomacy is mostly run by the Foreign and Commonwealth 
Office (FCO) and this activity is defined as “work aiming to inform and engage 
individuals and organizations overseas in order to improve understanding of and 
strengthen influence for the United Kingdom in a manner consistent with 
governmental medium and long-term goals” (Foreign Affairs Committee 2007: 125). 
On its website, the FCO states it works “at home and overseas to safeguard Britain‟s 
national security and build Britain‟s prosperity” with the help of over 13,000 people 
in about 270 locations (Foreign and Commonwealth Office 2012). In fact, the FCO 
has some specialized departments like the Department for Culture, Media & Sport 
that run different museums and tourism bodies to promote cultural diplomacy and 
brand the UK as a highly cultured nation (FCO n.d.). 

In general, British public diplomacy efforts are coordinated by the Public Diplomacy 
Strategy Board (BPDSB) in cooperation with the programs of the Foreign Office, 
the British Council, and the BBC (Roberts 2007). Chaired by the Foreign Office 
Minister of State responsible for Public Diplomacy, the BPDSB also includes 
coordinating the organization of cultural and sporting events like the London 2012 
Olympics (Zhou, Shen, Zhang & Zhong 2013; Pamment 2014). The Board is 
responsible for identifying priorities and objectives, both thematically and 
geographically, of central public diplomacy (Foreign Affairs Committee 2006). Other 
British agencies are also involved in public diplomacy especially the British Tourist 
Authority (BTA) and British Trade International (BTI) (Leonard & Smewing 2003). 
Before the emergence of social media, British public diplomacy followed a basic 

https://www.cia.gov/library/readingroom/collection/sites/default/files/FBIS_history_part1.pdf
https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-culture-media-sport


Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 33 

marketing approach by projecting the UK‟s image to an overwhelmingly passive 
audience (Vickers 2004). Christopher Meyer, the British Ambassador to the US, once 
mentioned that “We‟re babies in the proper use of information technology,” (as cited 
in Henrikson 2006: 1). 

During the 2003 invasion of Iraq, the British government was involved in numerous 
public diplomacy activities since it occupied Southern Iraq and needed to gain some 
credibility. In fact, the BBC World Service Trust started in August 2005 al Mirbad TV 
and a radio station in Southern Iraq where British troops were stationed. The 
Department of International Development (DFID) spent $11.81 million to cover the 
expense for two years after which the station would be required to search for funding 
from other sources (Cochrane 2006). FCO was also involved in public diplomacy by 
proxy. For example, the Index on Censorship was partly funded by the British Foreign 
Office‟s Human Rights Programme Fund to support a group of Iraqi journalists in 
writing reports that will be later published online and in print (Jayasekera 2003). After 
the withdrawal of British soldiers from Iraq, public diplomacy efforts continued. For 
instance, BBC Media Action ran a media program in Iraq called “Consolidating Media 
Freedom in Iraq” which was funded by the UK government‟s Foreign and 
Commonwealth Office, the United States government's Department for Democracy, 
Human Rights and Labour and Europe Aid (Kaisy 2014). 

The British government also established a regional media center in Dubai around 2008 
as part of its efforts to create strong networks with elites in the region and directly 
present the views of the UK government to Arab media outlets located in Dubai 
Media City. During the Arab Spring events in 2011, the British Foreign Office funded 
the bilingual (English & Arabic) “Egyptian Voices” (aswatmasriya.com) website in 
coordination with Reuters (Aswatmasriya n.d.). Finally, it seems that the British 
government has recently tried to target moderate Muslim leaders such as the Egyptian 
preacher Amr Khalid in order to influence him, and there are also indications of 
support, financial and otherwise, from the British government to select Arabic-
language media, allegedly including Al-Hiwar TV, to promote a moderate rhetoric. 
The channel‟s headquarters is actually located in London (Sakr 2008: 293-4). 

In a 2003 report supported by the British Council, Leonard and Smewing published 
a review of British public diplomacy‟s preferred strategies in the Middle East. The 
authors emphasized a few important areas that must be improved such as enhancing 
the capacity of information and communications technologies. They also 
acknowledged the problem of mistrust of Western motivations and the growing anti-
Americanism and stressed the need to promote specific viewpoints which include: 
highlighting Britain‟s Europeanness and the differentiation from the Americans, 
assertion and proof against of the “Clash of Civilizations” thesis, the presentation of 
alternative narratives to those highlighted by extremists, and emphasizing Britain‟s 
diversity (Leonard & Smewing 2003). 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 34 

More recently, there have been some developments especially after Lord Carter of 
Coles‟ review of British Public Diplomacy that was issued in December 2005. The 
review “led to a radical new approach within the U.K. British public diplomacy moved 
from a loose emphasis on promoting the national brand to a tight focus on a small 
number of strategic objectives of major relevance to foreign policy,” (Cull 2009: 19). 
British embassies around the world started working on different issues and using a 
variety of platforms. For example, J. Pamment (2012) studied a couple of British 
media campaigns including “Scotland in Sweden”, which was sponsored by the British 
Embassy and British Council in Sweden as well as the Scottish Executive, and the 
“Climate Change Initiative” that was run by the British Embassy in Washington. 

Social Media and Public Diplomacy 

Most UK embassies in the Middle East have been increasingly using social media as 
well as experimenting with novel approaches to connect with the Arab publics. 
Tom Fletcher, the former British ambassador to Lebanon, for instance, started 
following a new approach which he called “Naked Diplomacy” (Fletcher 2016). He 
mentioned that the British staff at the Embassy used social media extensively as 
they “experimented on Twitter– first tweet-up with a PM, with a diva, first RT of a 
Western diplomat by the President of Iran, online scraps with terrorists and 
satirists, #Leb2020 and much more,” (Fletcher 2015). 

Mostly on the move and with the use of his mobile phone, he managed to post 
about “10,000 tweets during his ambassadorship, on average six or seven per day. 
That drew in nearly 48,000 followers– „twice as many as the Foreign Secretary‟,” 
(BBC Magazine 2015). His unconventional public diplomacy method was focused 
on actively reaching out to the public in order to better brand the UK as well as to 
provide an alternative and better narrative to that which extremist groups like ISIS 
promote. For example, he worked with celebrities and sports icons to promote 
unity among Lebanon‟s sectarian society, including blood donations for victims of 
a bomb attack and a job-swap with an Ethiopian domestic worker (Ibid.). 

In order to better understand the way British embassies use social media in the 
Middle East, we retrieved the available Twitter data of 14 British embassies using 
the commercial service of Crimson Hexagon, a social media company that has full 
access to Twitter‟s historical data, for the period between December 12, 2013 to 
March 22, 2015. This period was chosen because it followed the major events of 
the Arab Spring, and it is important to see the audience engagement at that time. 
As can be seen in the Figure below, the highest number of Twitter posts came 
from Saudi Arabia followed by Bahrain, Egypt, Jordan, and Lebanon. The total 
number of Twitter posts for all the embassies was 22,842 and the total number of 
retweets by the online audience was 19,895. This means that 2,947 embassy tweets, 
which constitute %12.9 of the total posts, have not received a single retweet by the 
online audience (see Figure 1).  



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 35 

 

Figure 1- Total of British embassies’ Twitter posts and audiences’ retweets* 

* The data listed in the figure and table beow is retrieved using Crimson Hexagon online 
platform for the period between December 12, 2013 to March 22, 2015. 

As of September 17, 2016, the total number of Twitter followers for all these 
embassies was 271,715 with an average of about 19,400 followers for each account, 
which cannot be regarded as high. Besides, the Twitter followers are not limited to 
the respective countries themselves; as Table (1) shows, the majority of users are 
located in other Arab countries and even some Western states.  

Table 1- The top 10 geographical locations of audience retweeters for 14 Twitter accounts 

Embassy in Saudi Arabia Embassy in Jordan Embassy in Bahrain 

Country Posts Country Posts Country Posts 

Saudi Arabia 9578 Jordan 1295 Bahrain 4076 

United Kingdom 6081 United Kingdom 915 United Kingdom 2602 

United States 761 United States 103 United States 587 

United Arab Emirates 298 Japan 52 Saudi Arabia 467 

Turkey 274 United Arab Emirates 35 Turkey 271 

Canada 241 Bahrain 27 Germany 129 

France 105 Lebanon 15 United Arab Emirates 117 

Bahrain 104 Saudi Arabia 15 Kuwait 112 

Egypt 83 Canada 13 France 61 

Qatar 82 Australia 12 Kenya 61 

Embassy in Kuwait Embassy in Yemen Embassy in Lebanon 

Country Posts Country Posts Country Posts 

United Kingdom 639 United Kingdom 322 Lebanon 1089 

Kuwait 490 Yemen 301 United Kingdom 737 

United States 60 United States 156 United States 164 

Japan 43 Saudi Arabia 33 Syria 74 

Saudi Arabia 42 Turkey 26 United Arab Emirates 45 

United Arab Emirates 36 Belgium 23 Bahrain 36 

Bahrain 31 Bahrain 18 France 30 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 36 

India 20 Egypt 15 Turkey 27 

Turkey 14 France 12 Canada 23 

Iraq 13 Canada 11 Egypt 23 

Embassy in Egypt Embassy in Oman Embassy in Libya 

Country Posts Country Posts Country Posts 

Egypt 2989 Oman 669 Libya 673 

United Kingdom 1149 United Kingdom 269 United Kingdom 324 

United States 288 Russian Federation 41 United States 140 

Bahrain 101 Jordan 37 Egypt 76 

Turkey 79 United States 33 Turkey 41 

Saudi Arabia 64 Bahrain 20 United Arab Emirates 29 

Canada 61 United Arab Emirates 19 Bahrain 26 

United Arab Emirates 61 Saudi Arabia 17 France 17 

Netherlands 47 Kuwait 8 Saudi Arabia 17 

France 39 Japan 7 Tunisia 16 

Embassy in Tunisia Embassy in Algeria Embassy in Iraq 

Country Posts Country Posts Country Posts 

United Kingdom 283 Algeria 385 United Kingdom 449 

Tunisia 235 United Kingdom 242 Iraq 165 

United States 32 France 62 United States 131 

Libya 20 United States 37 Bahrain 30 

France 17 United Arab Emirates 24 United Arab Emirates 22 

United Arab Emirates 8 Bahrain 7 Turkey 19 

Bahrain 7 Japan 7 Canada 17 

Belgium 7 Spain 7 India 16 

Egypt 7 Canada 6 Spain 15 

Canada 6 Egypt 6 Brazil 11 

Embassy in Morocco Embassy in Sudan  

Country Posts Country Posts   

United Kingdom 162 United Kingdom 245   

Morocco 112 Sudan 101   

United States 17 United States 74   

Bahrain 7 Germany 22   

Iran 7 Ethiopia 18   

France 4 Bahrain 14   

Russian Federation 4 Kenya 10   

Saudi Arabia 3 Canada 8   

Algeria 2 Turkey 8   

Canada 2 Uganda 7   

Based on the Klout score, which ranks users according to online social influence 
based on a numerical value between 1 and 100, many UK agencies like DFID are 
involved in retweeting British embassies‟ tweets which mostly deal with promoting 
embassy activities in the region. However, the audience‟s retweets to the embassies‟ 
posts contain many types of criticism and direct attacks mostly due to the passive 
and often pro-government stances taken by these embassies. The British Embassy 
in Bahrain, for instance, was active online; however, the Shiite protests against the 
Sunni monarchy, which is closely supported by the British government, seemed to 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 37 

be the main focus of the online chatter. One Twitter user, David Draiman, for 
example, mentioned in one of his retweets the following: “But UK is silent on 
#Bahrain crackdown, #torture & doesn't demand releases of jailed activists. 
Shameful!” Another user, Maryam Alkhawaja, whose father is a well-known activist 
imprisoned by the Bahraini authorities, once complained: “@UKinBahrain 
embassy does better PR work for #Bahrain regime than the up to 13 PR 
companies they've employed over past 3 years.” Also, the Bahrain Human Rights 
Twitter account retweeted once about another Bahraini activist called, Nabeel 
Rajab, claiming: “when I was n [sic] prison @ukinbahrain telephoned my lawyer, 
asked him if I wud [sic] keep quiet if I was released.” In other cases, Twitter was 
sometimes used by others to highlight controversial incidents that happened in the 
UK itself. For instance, Rashad Alwahaibi from Oman retweeted about the case of 
the Omani girls who were handcuffed at Stansted Airport and then deported in 
February 2015 (Muscat Daily 2015) saying: “No reaction from @UKinOman When 
#UKInsultsOmaniGirls by dragging them w/ handcuffs through an a.port. What if 
a vice versa situation happens?” Another issue that is related to social media use by 
British Embassies in the Middle East is that many posts were written in English 
rather than Arabic, based on the qualitative assessment of these tweets. 

In brief, there is no doubt that the BBC and the British Council have continuously 
assisted British public diplomacy efforts from the beginning and can be considered 
very useful due to their indirect approach in exerting soft power in the region as 
well as nation branding. Also, social media outlets of British embassies are 
important tools to reach Arab audiences, but they were not actively engaging local 
audiences during the Arab Spring. A more effective approach seems to come from 
certain programs by and the general news coverage of BBC Arabic as well as the 
personalized social media engagement of British Ambassadors‟ themselves like the 
case of Tom Fletcher despite security and other logistical limitations.  

It is easy to assess the short-term impact of public diplomacy activities, but it is far 
more difficult to understand the long term effects of such media policies. There is 
no doubt that British public diplomacy cannot succeed without improvements in 
actual policies as both are closely connected. If there are failures in British public 
diplomacy, they can be largely attributed to placing British economic and political 
interests first while ignoring cultural sensitivity towards certain socio-political issues 
in the Arab world. 

References 

Abdel Sattar, N., Gillespie, M., Lami, M., Sayed, N., & Wissam, M. (2012). “Social media and 
BBC Arabic: a case study of „Nuqtat Hewar‟.” The Open University, Milton Keynes. 
Retrieved from http://oro.open.ac.uk/36282/  

Adab wa Fan. (1944). Volume 2, Issue 2. Retrieved from 
http://archive.sakhrit.co/MagazineBook/AL_Adab_Walfan/AL_Adab_Walfan_1944/
Issue_2/index.html#/2  



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 38 

Ali, O. (1997). “The Kurds and the Lausanne peace negotiations, 1922–23.” Middle Eastern Studies, 
33(3), 521-534. 

Al-Rawi, Khalid. (2010). The History of the Press and Media in Iraq from the Ottoman Period until the 
Second Gulf War, 1816-1991). Damascus: Dar Safahat lil Dirasat wa Al-Nashir. 

Al-Rawi, Khalid. (2010). Foreign Propaganda techniques targeting the Arab world. Amman: Al-Warraq.  

Al-Rawi, Ahmed. (2012). Media Practice in Iraq. Hampshire: Palgrave Macmillan. 

Al-Rawi, Ahmed. (2016). “News values on social media: News organizations‟ Facebook use.” 
Journalism, 1464884916636142. 

Aswatmasriya (n.d.). About us. Retrieved from http://www.aswatmasriya.com/about 

Bahry, L. Y. (2001). “The New Arab Media Phenomenon: Qatar's Al‐Jazeera.” Middle East Policy, 
8(2), 88-99. 

Barakat, Rijab (1977). From the Arab Gulf’s Press: Basrah’s Press between 1889-1973. Baghdad: 
Mattba‟at al-Irshad. 

Bayly, C. A., & Bayly, C. A. (2000). Empire and Information: Intelligence gathering and social 
communication in India, 1780-1870 (Vol. 1). Cambridge University Press. 

BBC. (n.d.). “Public Purposes: Global Outlook.” Retrieved from 
http://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/whoweare/publicpurposes/pd
f/purpose_plan_world.pdf  

BBC Magazine. (2015, August 25). “On Her Majesty's Service - in a new way.” Retrieved from 
http://www.bbc.com/news/magazine-34040175 

BBC News. (2008, March 11). “BBC launches Arabic TV channel.” Retrieved from 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7288062.stm 

BBC News. (2011, June 22). “BBC World Service receives government funding boost.” Retrieved 
from http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-13873853  

Bowen, H. V. (2005). The Business of Empire: The East India Company and Imperial Britain, 1756–1833. 
Cambridge University Press. 

Bowen, H. V., Lincoln, M., & Rigby, N. (Eds.). (2002). The Worlds of the East India Company. 
Boydell & Brewer. 

Boyd, D. A. (2003). “Sharq Al-Adna/The Voice of Britain The UK‟s „Secret‟Arabic Radio Station 
and Suez War Propaganda Disaster.” Gazette,65(6), 443-455. 

Brahm, E. (2006). Public diplomacy: Beyond intractability (G. Burgess & H. Burgess, Eds.). Boulder, 
CO: Conflict Research Consortium. 

Briggs, A. (1997). Radio diplomacy and propaganda: The BBC and VOA in international politics, 
1956-64-Rawnsley, GD. 

British Council, B. (2013). “Culture means business: How international cultural relationships 
contribute to increased trade and competitiveness for the UK.” Retrieved from 
http://www.britishcouncil.org/sites/britishcouncil.uk2/files/culture-means-business-
report.pdf. 

British Foreign Office Memorandum. (1951). “Oil Denial: Record of Meeting Held in the State 
Department on 1stMay, 1951 with attachment about oil-denial priority target list: 
Summary of minutes.” Retrieved from 
http://nsarchive.gwu.edu/dc.html?doc=2869659-Document-04-British-Foreign-Office-
Memorandum  



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 39 

Castle, B. (1956). “The Fiasco of Sharq al-Adna.” The New Statesman and Nation, 29. 

Chapman, N., & Director, B. B. C. (2007). “Transforming BBC World Service for a digital age: a 
strategy for 2010 and beyond. BBC World Service.” Retrieved from 
http://www.bbc.co.uk/worldservice/2010/docs/051025_fullspeech.pdf  

Chiefs of Staff Committee (1956, May 24). Oil Denial in the Middle East. minutes of meeting. 
Top Secret. Retrieved from 
http://nsarchive.gwu.edu/dc.html?doc=2869670-Document-Chiefs-of-Staff-
Committee-minutes-of 

Cochrane, Paul. 2006. „The “Lebanonization” of the Iraqi Media: An Overview of Iraq‟s 
Television Landscape‟. Transnational Broadcasting Studies. 16. 

Cull, N. J. (2008). “Public diplomacy: Taxonomies and histories.” The annals of the American academy 
of political and social science, 616(1), 31-54. 

Cull, N. J. (2009). “Public diplomacy: Lessons from the past.” CPD Perspectives on Public diplomacy, 2, 19. 

Davis, A.W. Monthly Summary, Basra Consulate-General, May 1949. In Jarman, Political Diaries of 
the Arab World 1948-1958.  

Defty, A. (2004). Britain, America and Anti-Communist Propaganda 1945-53: The Information Research 
Department. London: Routledge. 

FCO. (n.d.). World. Retrieved from https://www.gov.uk/government/world  

FCO. (2005) Lord Carter of Coles: Public Diplomacy Review. Retrieved from 
http://www.fco.gov.uk/resources/en/pdf/public-diplomacy-review. 

Fletcher, Tom. (2015, July 31). “So…Yalla, Bye.” Retrieved from 
http://blogs.fco.gov.uk/tomfletcher/2015/07/31/19389/  

Fletcher, Tom. (2016). Naked Diplomacy: Power and Statecraft in the Digital Age. New York: William 
Collins. 

Foreign Affairs Committee. (2006, June). Session 2005-06: Public Diplomacy. Retrieved from 
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/272
296/6840.pdf  

Foreign Affairs Committee. (2007). Foreign and Commonwealth Office Annual Report 2006-07. 
London: The Stationery Office. 

Foreign and Commonwealth Office. (2012, January). The Foreign and Commonwealth Office. 
Retrieved from 
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/328
84/about-fco.pdf 

Global Coalition. (2016). Countering Daesh‟s Propaganda.  Retrieved from 
http://theglobalcoalition.org/mission/countering-daeshs-propaganda/  

Gillespie, M., & Baumann, G. (2006, September). “Diasporic Contact Zones at the BBC World 
Service.” In CRESC 2nd Annual Conference" Media Change and Social Theory", Unpublished 
Conference Paper, Oxford, England (pp. 6-8). 

Gillespie, M., Webb, A., & Baumann, G. (2008). “Broadcasting Britishness, strategic challenges 
and the ecology of overseas broadcasting by the BBC.” Historical journal of film, radio and 
television, 28(4), 453-458. 

Gillespie, Marie (2013). “BBC Arabic, social media and citizen production: An experiment in 
digital democracy before the Arab Spring.” Theory, Culture & Society, 30(4) pp. 92–130. 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 40 

Gillespie, M., Bell, S., Wilding, C., Webb, A., Fisher, A., Voss, A., & Lvov, I. (2014). 
Understanding the Changing Cultural Value of the BBC World Service and the British 
Council. 

Henrikson, A. K. (2006). What can public diplomacy achieve?. Netherlands Institute of International 
Relations' Clingendael'. Retrieved from 
http://www.peacepalacelibrary.nl/ebooks/files/Clingendael_20060900_cdsp_paper_di
p_c.pdf  

Holman, V. (2005). “Carefully concealed connections: The Ministry of Information and British 
publishing, 1939-1946.” Book History, 8(1), 197-226. 

Jaber, M. (2008). “The Paradox of Post-Imperial Impartiality: The BBC World Service amid its 
Competitors in the Middle East.” The Open University. Retrieved from 
http://www.open.ac.uk/socialsciences/diasporas/themes/politicsoftranslation/bbc_mi
chael.pdf 

Jayasekera, Rohan. (2003, May 23). “Free Media in a Free-for-All.” Indexonline. Retrieved June 5, 
2003 from www.indexonline.org/news/20030523_iraq.shtml 

Kaisy, Aida. (2014, February 13). “Coming home for the first time. BBC Media Action.” 
Retrieved from http://www.bbc.co.uk/blogs/bbcmediaaction/posts/Coming-home-
for-the-first-time 

Krause, P., & Van Evera, S. (2009). “Public Diplomacy: Ideas for the War of Ideas.” Middle East 
Policy, 16(3), 106-134. 

Kruckeberg, D., & Vujnovic, M. (2005). “Public relations, not propaganda, for US public 
diplomacy in a post-9/11 world: Challenges and opportunities.” Journal of Communication 
Management, 9(4), 296-304. 

Kwarteng, K. (2013). Ghosts of empire: Britain's legacies in the modern world. London: Public Affairs. 

Lee, M. (1999). “Reporters and bureaucrats: Public relations counter strategies by public 
administrators in an era of media disinterest in government.” Public Relations Review, 
25(4), 451–463. 

Leonard, M & Smewing, C. (2003). Public Diplomacy and the Middle East. The Foreign Office 
Policy Centre. London. Retrieved from http://fpc.org.uk/fsblob/84.pdf  

Leonard, M., Small, A., & Rose, M. (2005). British public diplomacy in the'age of schisms'. London: 
Foreign Policy Centre. Retrieved from 
http://kms2.isn.ethz.ch/serviceengine/Files/ESDP/23666/ipublicationdocument_sing
ledocument/EE269871-8329-40ED-96EC-
60B578F72328/en/British_Diplomacy_Schisms.pdf  

Lien, D., & Lo, M. (2017). “Economic impacts of cultural institutes.” The Quarterly Review of 
Economics and Finance, 64, 12-21. 

MacDonald, C. A. (1977). “Radio Bri: Italian wireless propaganda in the Middle East and British 
countermeasures 1934–38.” Middle Eastern Studies, 13(2), 195-207. 

Mirchandani, R., & Abubakar, A. T. (2014). Britain‟s International Broadcasting. USC Center on 
Public Diplomacy at the Annenberg School, University of Southern California. Los 
Angeles: Figueroa Press. 

Muscat Daily. (2015, February 22). “Four Omani girls arrested, handcuffed and deported by UK 
immigration after missing their flight.” Retrieved from 
http://www.muscatdaily.com/Archive/Oman/Four-Omani-girls-arrested-handcuffed-
and-deported-by-UK-immigration-after-missing-their-flight-3uob  



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 41 

Mytton, G. (2011). “Audience research at the BBC World Service 1932-2010.” Participations: 
Journal of Audience & Reception Studies, 8(1). 

National Security Council. (1948). Removal and Demolition of Oil Facilities, Equipment and 
Supplies in the Middle East. December 30, 1948, Top Secret, with cover note for the 
President, January 6, 1949. NSC 26/2. Retrieved from 
http://nsarchive.gwu.edu/dc.html?doc=2869657-Document-02-National-Security-
Council-NSC-26-2  

Pamment, J. (2012). New public diplomacy in the 21st century: A comparative study of policy and practice. 
London: Routledge. 

Partner, Peter. (1988). Arab Voices: The BBC Arabic Service, 1938-1988. London: BBC External 
Services. 

Perry, R. M. (2013). Britain in Iraq During the 1950s: Imperial Retrenchment and Informal 
Empire (Doctoral dissertation, Ohio University). 

Putnis, P. (2008). “SHARE 999: British government control of Reuters during World War I.” 
Media History, 14(2), 141-165. 

Rawnsley, G. D. (1996). “Overt and covert: The voice of Britain and black radio broadcasting in 
the Suez crisis, 1956.” Intelligence and National Security, 11(3), 497-522. 

Read, D. (1994). “Reuters: News agency of the British empire.” Contemporary British History, 8(2), 
195-212. 

Richardson, R. (2005). “Representing Britain as a Diverse Society: The Work of the British 
Council.” Citizenship and Language Learning: International Perspectives In A. Osler & H. 
Starkey (Eds.). (2005). Citizenship and language learning: International perspectives (pp. 41-58.). 
London: Trentham Books. 

Roberts, W. R. (2007). “What is public diplomacy? Past practices, present conduct, possible 
future.” Mediterranean Quarterly, 18(4), 36-52. 

Sakr, N. (2008). “Diversity and diaspora Arab communities and satellite communication in 
Europe.” Global Media and Communication, 4(3), 277-300. 

Scudieri, L. C. J. D. (2014). Iraq, 2003-4 and Mesopotamia, 1914-18: A Comparative Analysis in Ends 
and Means. London: Pickle Partners Publishing. 

Shi, T. (2008). “British national identity in the 21st century.” Intercultural Communications Studies, 
17(1), 102-114. 

Shreim, N. (2015). “Tweeting the Olympics: Transcending national, religious and gender 
identities on BBC Arabic.” Participations, 12(1), 531-548. 

Sreberny, A., & Torfeh, M. (2012). “The BBC World Service from wartime propaganda to public 
diplomacy.” Diasporas and Diplomacy: Cosmopolitan Contact Zones at the BBC World Service 
(1932-2012), 121. 

Sreberny, A. (2014). “BBC Broadcasting in the Middle East: The Evolution of Public 
Diplomacy.” In Media Evolution on the Eve of the Arab Spring (pp. 169-180). Palgrave 
Macmillan US. 

Stanton, A. (2013). “Part of imperial communications: British-Governed Radio in the Middle 
East, 1934–1949.” Media History, 19(4), 421-435. 

Stark, Freya. (1951). Beyond Euphrates: Autobiography 1928-1933. London: John Murray. 

Stark, F. (1962). Dust in the Lion's Paw: Autobiography, 1939-1946. London: Harcourt, Brace & World. 



Arab Media & Society (Issue 29, Winter/Spring 2020)  

The development of British Public Diplomacy in the Arab world 42 

Taylor, P. M. (1982). “British official attitudes towards propaganda abroad, 1918–39.” In 
Propaganda, Politics and Film, 1918–45 (pp. 23-49). Palgrave Macmillan UK. 

Taylor, P. M. (1999). British propaganda in the 20th century: Selling democracy. London: Capstone. 

The British Council. (n.d.). Middle East and North Africa (MENA). Retrieved from 
https://www.britishcouncil.org/organisation/history/middle-east-and-north-africa-mena 

The British Council. (1940). Charter of Incorporation Granted by His Majesty the King to the British 
Council. Cambridge: The University Press. 

U.S. Central Intelligence Agency. (1950). National Intelligence Survey- Iraq, Section 43, Religion, 
Education, and Public Information. FOIA Electronic Reading Room. Retrieved from 
https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/DOC_0001252339.pdf 

Vaughan, J. (2002). “Propaganda by Proxy?: Britain, America, and Arab Radio Broadcasting, 
1953-1957.” Historical Journal of Film, Radio and Television,22(2), 157-172. 

Vaughan, J. R. (2005). “„A Certain Idea of Britain‟: British Cultural Diplomacy in the Middle East, 
1945–57.” Contemporary British History, 19(2), 151-168. 

Vickers, R. (2004). “The new public diplomacy: Britain and Canada compared.” The British Journal 
of Politics and International Relations, 6(2), 182-194. 

Williams, K. (2011). International Journalism. California: Sage Publications.  

Williams, M. (2012). “Mussolini's war of words: Italian propaganda and subversion in Egypt and 
Palestine, 1934-1939.” Eunomia, 1(2), 49-78. 

Zaharna, R. S. (2004). “From propaganda to public diplomacy in the information age.” In Y. R. 
Kamalipour & N. Snow (Eds.), War, media, and propaganda: A global perspective (pp. 219–
226). Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers. 

Zhou, S., Shen, B., Zhang, C., & Zhong, X. (2013). “Creating a competitive identity: Public 
diplomacy in the London Olympics and media portrayal.” Mass Communication and Society, 
16(6), 869-887. 

 


