Home / Arts & Entertainment / تأثير استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على رأس المال الاجتماعي والسعادة لدى المقيمين في دولة الإمارات (دراسة ميدانية على عينة من المقيمين العرب وغير العرب في دولة الإمارات)

تأثير استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على رأس المال الاجتماعي والسعادة لدى المقيمين في دولة الإمارات (دراسة ميدانية على عينة من المقيمين العرب وغير العرب في دولة الإمارات)

Scroll down for English abstract.

مع اتساع دائرة شبكات التواصل الاجتماعي وجمهوره في دولة الإمارات، وتزايد الطموح لتوظيف وسائل التواصل الاجتماعي في تحقيق الشراكة المجتمعية والتنمية المستدامة، وخلق تجانس واندماج في المجتمع الإماراتي؛ أقدمت دولة الإمارات على توفير بيئة اجتماعية للمقيمين فيها، تحرص فيها على التواصل مع المقيمين من خلال شبكات التواصل الاجتماعي - خاصة أنها تمثل بيئة متعددة الثقافات والجنسيات. وتعد هذه الدراسة من الدراسات البينية التي تجمع بين فروع المعرفة من علم الاجتماع وعلم النفس وشبكات المعلومات والإعلام، وتقدم اختبارًا علميًا لنظرية رأس المال الاجتماعي، وتبحث في علاقة كثافة استخدام المقيمين العرب وغير العرب لوسائل التواصل الاجتماعي بتكوين رأس المال الاجتماعي لديهم والحفاظ عليه من جهة وتأثير رأس المال الاجتماعي على سعادة المقيمين من جهة أخرى، متمثلة في: تقدير الذات، والرضا عن الحياة في دولة الإمارات. وتدرس المتغيرات الديموجرافية الوسيطة المؤثرة على العلاقة بين كثافة استخدام وسائل التواصل الاجتماعي ورأس المال الاجتماعي مثل: (الجنسية-النوع- العمر-الدخل). وتقوم الدراسة على منهج المسح لعينة متاحة قوامها (300) من المقيمين العرب وغير العرب في دولة الإمارات؛ وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية طردية بين كثافة استخدام مواقع التواصل الاجتماعي وزيادة رأس المال الاجتماعي، إلى جانب وجود علاقة طردية بين كثافة استخدام مواقع التواصل الاجتماعي والسعادة لدى المقيمين من حيث: شعورهم بتقدير الذات والرضا عن الحياة في دولة الإمارات العربية المتحدة، وتبين وجود فروق طفيفة ذات دلالة إحصائية بين المقيمين العرب وغير العرب في دولة الإمارات العربية المتحدة -عينة الدراسة- من حيث المتغيرات الآتية: رأس المال الاجتماعي العابر، ورأس المال الاجتماعي التواصلي، وأيضًا كثافة استخدام مواقع التواصل الاجتماعي، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين المقيمين العرب وغير العرب فيما يتعلق بالثقة في المجتمع والسعادة.كثافة

 

The Impact of Social Networking Site Use on Social Capital and Happiness: A Field Study of Arab and Non-Arab Residents in the UAE

As social networking sites (SNSs) grow in size across the United Arab Emirates, they are increasingly utilized as avenues for social partnership and sustainable development. These networks are also used as a means of creating social cohesion among the country’s residents. This is achieved through communication over social media platforms aimed at residents comprising multiple cultural, religious, and economic backgrounds. This interdisciplinary study combines research elements from sociology, psychology, and computer-mediated communication studies and focuses on the theory of social capital. Specifically, this study examines the relationship between the intensity of SNS usage (of Arab and non-Arab residents) and the formation and maintenance of social capital as well as the relationship between social capital and the happiness of residents (defined as self-esteem and satisfaction with life in the UAE). The study examines the effects of such demographic factors as nationality, gender, age, and income on the relationship between the Intensity of SNS usage and social capital. The study applies the survey method with a sample size of 300 Arab and non-Arab residents in the UAE. Research findings showed a positive relationship between Intensity of SNS usage and social capital; in addition to a positive relationship between intensity of SNS use and happiness, in terms of self-esteem and satisfaction with life in the UAE. Findings also showed statistically significant differences between Arab and non-Arab residents in the United Arab Emirates according to the following variables: Bridging social capital, bonding social capital, and intensity of SNS usage. Nevertheless, there were no statistically significant differences between Arab and non-Arab residents when it came to happiness and social trust.

About صفا عثمان - علياء عنتر

Avatar
أستاذ مشارك، كلية الإعلام، جامعة عجمان.

أستاذ مساعد، كلية الإعلام، جامعة عجمان.

Check Also

Journalism and Media Education in Times of Conflict: Three Cases from the Arab Region

Abstract This paper examines the journalism and media education programs in three countries in the …