Home / Features / Attitudes Toward the Role of Social Networks in Shaping Health Awareness during the COVID-19 Pandemic: An Actor-Network Theoretical Study of Egypt (Arabic)
Social media, Source: Magicatwork

Attitudes Toward the Role of Social Networks in Shaping Health Awareness during the COVID-19 Pandemic: An Actor-Network Theoretical Study of Egypt (Arabic)

Scroll down for Arabic abstract.

Official statistics show that Egyptians, especially the youth, are increasingly using social networks. It is therefore important to examine the role these networks had in shaping the cognitions and attitudes of Egyptians towards the COVID-19 pandemic. The present study uses an interdisciplinary approach, utilizing both social media studies and health studies. It found that online social network users have positive attitudes towards the role of actor-networks in shaping the health awareness of Egyptians about COVID-19. The respondents stated that these active networks will have a greater role in the future in confronting the COVID-19 pandemic in Egypt, particularly in light of the new and advanced user-generated content. Respondents also predicted that the active networks will use e-Health applications in confronting the COVID-19 virus in the future.

اتجاهات مستخدمي الإنترنت نحو دور شَبكَات التواصل الاجتماعي في تشكيل الوعي الصِّحي بجائحة كورونا: في إطار نظرية الفاعِلين المؤثِّرين

يشهد المجتمع المصري تزايدًا ملحوظًا في استخدامات شبكات التواصل الاجتماعي بما تنطوي عليه من شبكاتٍ ومجموعاتٍ اجتماعيةٍ فرعية ومتنوعة. وإزاء ذلك يبدو من الأهمية بمكان في إطار حقل البحوث البينيّة دراسة وقياس دور تلك الشبكات الفرعية في تشكيل الوعي الصِّحي للمصريين بشأن جائحة كورونا. وقد قام الباحث بتوظيف نظرية شبكة الفاعِلين المؤثرِين؛ بُغْية التعرف على دور الشبكات الفاعلة على الإنترنت في تعريف المصريين من مستخدمي الإنترنت بالأبعاد الصّحيّة، والاقتصادية، والاجتماعية لجائحة كورونا. وقد توصلت الدراسة الحالية إلى وجود اتجاهاتٍ إيجابية لدى المبحوثين نحو الدور التوعوي للشبكات الفاعِلة بشأن جائحة كورونا. كما توقع المبحوثون أن يتعاظم الدور الصِّحي لتلك الشبكات في المستقبل؛ وبخاصةٍ في ظل التطوّرات المتسارعة التي تتيحها الشبكات الاجتماعية لمستخدميها من حيث صناعة المحتوى، وإمكانية توظيفه في التوعية الصِّحية من الوبائيات والجوائح كما هي الحال في جائحة كورونا، كما توقع المبحوثون أن تتبنى الشبكات الفاعلة في المستقبل تطبيقات الصِّحة الإلكترونية.

About Khaled Salah Eddin Hassan Aly

Avatar

أستاذ بقسم الإذاعة والتليفزيون، كلية الإعلام، جامعة القاهرة، مصر.

Professor of Media and Public Opinion, Faculty of Mass Communication, Cairo University.

Check Also

The Use of Social Media in the Patient-Doctor Relationship: The Case of Iraq

Abstract  Many highly regarded medical doctors have developed guidelines to promote themselves professionally when connecting …