Home / Peer Reviewed Scholarship / Peace Journalism: Egyptian Online Journalism’s Handling of January 2011 and June 2013 Revolutions (Arabic)
Man holding Egyptian flag during the 2011 Egyptian Revolution; By Mariam Soliman

Peace Journalism: Egyptian Online Journalism’s Handling of January 2011 and June 2013 Revolutions (Arabic)

Scroll down for Arabic abstract.

This study investigates how Egyptian online journalism handled the events of the January 2011 and June 2013 revolutions in Egypt, evaluating them from the perspective of peace journalism. The analysis was conducted using the following three criteria: The different ways of presenting and covering these events; the manner in which parties involved in the conflict were portrayed; and the language used to address these events. The study used content analysis, whereby the content of two newspapers’ websites (Al-Ahram and Al-Shrouq) were analyzed during selected dates in the years 2011 and 2013. The analysis included 762 news items. Based on the three criteria, the findings concluded that the peace journalism model was not being applied in online Egyptian journalism.

صحافة السلام: معالجة الصحافة الإلكترونية المصرية لثورتي يناير 2011 ويونيو 2013

سعت الدراسة إلى التعرف على معالجة الصحافة الإلكترونية المصرية لأحداث ثورتي يناير 2011، ويونيو 2013 في مصر. واستهدفت الدراسة تحديد إلى أي مدى طبقت الصحافة الإلكترونية المصرية في معالجتها لهذه الأحداث مبادئ نموذج صحافة السلام، والكيفية التي قامت من خلالها بتقديم أطراف الصراع أثناء هذه الأحداث، وطبيعة اللغة التي استخدمتها في معالجتها. واعتمدت الدراسة على منهج المسح الإعلامي من خلال استخدام أسلوب تحليل المضمون؛ حيث تم تحليل مضمون البوابات الإلكترونية لصحيفتي الأهرام والشروق خلال عامي 2011 و 2013، وتضمن التحليل 762 شكلا صحفيا، وتبنت الدراسة نموذج "صحافة السلام" إطارا نظريا. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، من أهمها: أن الصحف الإلكترونية المصرية كانت بعيدة عن تطبيق مبادئ نموذج صحافة السلام، وكانت أقرب إلى مبادئ صحافة الصراع، سواء في معالجة القضايا والموضوعات المرتبطة بأحداث ثورتي يناير 2011 ويونيو 2013، أو في تقديمها لأطراف الصراع، أو في طبيعة اللغة المستخدمة في تغطية هذه الأحداث.

About Khayrat M. Ayyad, Rehab T. Sallam

Khayrat M. Ayyad, Rehab T. Sallam

Khayrat M. Ayyad, Associate Professor, College of Communication, University of Sharjah

Rehab T. Sallam (PhD), Dept. of Journalism, Faculty of Mass Communication, Cairo University

Check Also

Hate Speech Between Arab Sports Fans on Social Media (Arabic)

Scroll down for Arabic abstract. This study sought to monitor the hate speech between Arab …