Home / Peer Reviewed Scholarship / The Effect of using Artificial Intelligence Technologies in Presenting News Stories in Virtual Reality Immersive Experiences (Arabic)
By Guido van Nispen

The Effect of using Artificial Intelligence Technologies in Presenting News Stories in Virtual Reality Immersive Experiences (Arabic)

Scroll down for the Arabic abstract.

Abstract

This study aims at uncovering the effect of using artificial intelligence (AI) techniques on two levels of virtual reality (360° video and immersive 3D) while presenting news stories in recipients’ immersive experiences. To achieve this goal, a field experiment was designed to collect the feedback and responses from individuals. Later, we designed and applied the immersive measure on these responses and found that there are differences for recipients while using 360° video and immersive 3D in the spatial dimension during the experiment. On the other hand, there is no difference between the two technologies in terms of the dimensions of time or sense. The results also showed that the 360° video technology supports the knowledge dimension when compared to immersive 3D. From this study, we can conclude that applying immersive journalism with the support of virtual reality technologies has started to appear clearly in the media field, especially with the major strides in AI technologies that support digital platform algorithms being used in presenting this kind of content.

تأثير استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في تقديم القصص الخبرية على تجربة الاستغراق في الواقع الافتراضي لدى المتلقين

هدفت الدراسة الحالية للتعرف على تأثير استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي ممثلة في مستويين من مستويات الواقع الافتراضي (فيديو360 درجة – الغامر ثلاثي الأبعاد) في تقديم الموضوعات الصحفية على تجربة الاستغراق في الواقع الافتراضي لدى المتلقين؛ ولتحقيق ذلك تم الاعتماد على تصميم تجربة ميدانية للحصول على ردود فعل طبيعية من المبحوثين. وبتطبيق مقياس الاستغراق اتضح وجود فروق بين استخدام تقنية الواقع الافتراضي الغامر ثلاثي الأبعاد والواقع الافتراضي عبر تقنية الفيديو بنطاق 360 درجة في إعطاء المتلقين إحساس بالبعد المكاني، وفي المقابل لا يوجد فرق بين التقنيتين في إعطاء إحساس للمتلقين بالبعد الزمني والبعد الحسي. كما تظهر النتائج أيضا دعم تقنية الفيديو بنطاق 360 درجة للجانب المعرفي مقارنة بتقنية الواقع الغامر ثلاثي الأبعاد؛ وبالتالي يمكن القول أن الصحافة الغامرة المرتبطة بتقنيات الواقع الافتراضي تشق طريقها بقوة في مجال الإعلام، خاصة في ظل تطور تقنيات الذكاء الاصطناعي التي تدعم خوارزميات المنصات الرقمية التي تستخدم في عرض هذا النوع من المحتوى.

 

About Marwa Atyah

Avatar

Marwa Atyah Mohammed Atyah is Associate Professor, Faculty of Communication & Media, King Abdulaziz University, Kingdom of Saudi Arabia (KSA)

Check Also

Freedom Issues Management in Digital and Traditional Media Platforms: A Comparative Study among Egyptian and Saudi Youth (Arabic)

Scroll down for the Arabic abstract. Abstract With the expansion of the digital public sphere, …